X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש לחפש ולמצוא את הנהגים המסוכנים, הפרועים, מפירי החוק וכללי הבטיחות בנסיעה - לפני שהם מבצעים את התאונה ולא אחריה. הצעתי, פניתי לכל הרשויות, לרבות שר התחבורה, אך אין שומע. אפשר לפגוע בזכויות הפרט - כדי להגן על זכויות החיים
▪  ▪  ▪

זה יותר מ-5 שנים שאני מתכתב עם כל הרשויות המתאימות, לגבי הצעה פשוטה, יעילה, חסכונית שיכולה לצמצם ולהוריד את המפלס הקטל בדרכים. הגופים השונים, משטרה, פרקליטות, משרד התחבורה, המועצה לבטיחות בדרכים, עמותת אור ירוק - עונים בחביבות ומעבירים את האחריות מהם לאחרים. התוצאה - לא נעשה דבר. לפני שנה פניתי פעם נוספת לשר התחבורה רא"ל שאול מופז, הצגתי את ההצעה, שהועברה לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, וכנראה נזרקה לסל.
במאמרי בנושא זה - "רשיון לרכב כמו רשיון לאקדח" - פירטתי בהרחבה את ההצעה ואת המקרים הרבים, בהם תאונות הדרכים נגרמו עקב רכבים עם ליקויים בטיחותיים שלא נבדקו, לא דווחו ולא נמצאו בזמן. את המקרים בהם, נהגים פרועים בעלי הרשעות רבות ומגוונות בתחומי הבטיחות בנסיעה, וסיכון חיי אדם, ממשיכים לנהוג בכבישים, במפלצות רכב ענקיות, עם חריגות משקל, נהגים שעובדים הרבה מעבר לשעות המקובלות עפ"י חוק, בחלקם עצמאים, כדי להרוויח יותר וחלקם שכירים, כדי שלא יפוטרו.
בכל מקרה, אליהם, אל נהגים מסוכנים אלה, המשטרה, משרד התחבורה, המועצה לבטיחות בדרכים והעמותות למיניהם, לא מגיעים או לא מגיעים בזמן. אסור להתעלם כמובן מגורמי סיכון נוספים, כמו תשתיות, כבישים אדומים, צמתים מסוכנים.
הגורם האנושי - כמו נהיגה במהירות מופרזת, עקיפה מסוכנת, חוסר סבלנות, הסחת דעת כמו טלפון סלולרי, הוצאת שיחות אס.אמ.אס, משחק בכפתורי הרדיו ולגבי הצעירים נהיגה בשכרות, תחת השפעת כדורים וסמים, ואדישות וזלזול בחייהם ובחיי אחרים. יש דברים ששום גורם ממשלתי או אכיפתו יכול למנוע, אלא רק הסברה, חינוך, הסברה נוספת ואיכפת חוק קשה בצורת עונשי מאסר, שלילת רישיונות ותשלום פיצויים כבדים.
אבל מאידך, יש הרבה גורמים, שבטיפול נכון, אינטנסיבי ואפקטיבי, יכולים להוריד ולצמצם את מפלס התקלות וע"י כך גם את מפלס הקטל בדרכים.
ברור לי, שטיפול מעמיק ורחב, דורש תקציבים ומלחמה על תקציבים. ברור לי - שלא כל שר תחבורה, מוכן בנפש חפצה להתגייס כולו למשימה לאומית זו, שהרי משרד התחבורה לא נחשב כתיק נחשק, ולכן יש פוליטיקאים שלא רוצים "לעשות גלים" ומחכים לתפקיד הבא.
לא כך צריך לנהוג שאול מופז, שהיה רמטכ"ל, שר ביטחון ואיש צבא מנעוריו. לאורך כל הקריירה שלו, חיי אדם היו חשובים ויקרים לו - ועליו להוכיח זאת גם עכשיו כאשר הוא שר ביטחון ורמטכ"ל הכבישים, דיבורים והבטחות יש מספיק, צריך הוכחות בשטח.
התאונה המחרידה האחרונה (מיום 11.08.07) בה משאית מחצה מכונית פרטית על כל המשפחה וילדיה, ע"י נהג בעל 195 הרשעות, שעדיין נוהג בכביש, היא בלתי מובנת.
לנהג זה מבין 195 הרשעות יש הרבה הרשעות בעלות גוון וסיכון בטיחותי הקשורות לנהיגה. עבירות כמו: מהירות מופרזת, חציה באור אדום, אי עצירה בעצור, עקיפה בשוליים, נסיעה עם משקל יתר, דיבור בטלפון נייד, פסילת רישיון הנהיגה מספר פעמים - כולן עבירות של סיכון חיי אדם ורכוש. והשאלה היא, איך נהג כזה שהוא "פצצה מתקתקת", ממשיך עדיין לנהוג ויש עוד הרבה כמותו שמחזיקים ברישיון בר תוקף ואין תשובה מוסמכת.
אין ספק שגם המשטרה, הפרקליטות ובמיוחד בתי המשפט תרמו את חלקם לתאונה הספציפית ורבות אחרות ע"י מתן עונשים קלים, אי שלילת רישיון לתקופה ארוכה, ביקורת חוזרת, ערעור על קולת העונש אם צריך - והורדת הרכב והנהג מהכביש. השופטים שנתנו הזדמנות שוב ושוב לנהגים המסוכנים לחזור לכביש צריכים לעשות חשבון נפש לאור הטרגדיה שנגרמה.
העונשים של בתי המשפט לתעבורה או בתי המשפט השלום בהתייחס לתאונות דרכים, לפגיעה באנשים וברכוש, הם בסדר גודל לא מרתיע ויש בו אלמנטים של זלזול ואדישות לחיי אדם.
יש להתייחס לתאונות, "כפיגועים אזרחיים", שהרי יותר אנשים נהרגים ונפצעים קשות, מתאונות מאשר מפיגועי מחבלים ומתאבדים, אך אין תגובה ממשלתית וציבורית הולמת. המקרה האחרון שבו נמחצה ונמחקה משפחה שלמה, המקרה שבו בחור צעיר שתוי ומסומם הרג 6 אנשים בצומת גינתון שחזרו מעבודתם, וכן את אחיו התאום שהיה איתו במכונית, אינם מקרים חריגים וכבר היו תאונות כאלה בעבר.
מובן, שאחרי כל תאונה מזעזעת כזו, יש תגובה ציבורית רועמת כולל גופי האכיפה, אך זה עובר מהר וחוזרים לשגרה. כפי שציינתי לעיל, הצעתי הצעה פשוטה ויעילה בעלות נמוכה והרי היא לפניכם.
העיקרון המוביל - לחפש ולמצוא את הנהג המסוכן, הפרוע, עם סיכוני בטיחות גבוהים לפני שהוא מבצע תאונה.
שיטת הביצוע: צוות קטן יחסית שיוכשר לכך, מבין אנשי תחבורה, משטרה, בוחני תנועה, בהווה או בעבר (כולל אנשים שיצאו לגמלאות), ימונו כקציני בטיחות או מפקחי בטיחות שתפקידם הייעודי יהיה לגלות את הנהגים עם הפוטנציאל הסיכוני הגבוה לתאונות. מהמחשבים של משטרת ישראל, משטרת התנועה הארצית ומשרד התחבורה, יש להוציא ע"י סריקה אינטנסיבית את כל אותם הנהגים בעלי הרשעות תעבורה רבות, בדגש על עבירות בטיחות.
המיון והסריקה יעשו בדירוג מכל סוגי הרכב המסוכנים כלפי מטה, לאמור: משאיות כבדות, כלי רכב המסיעים תלמידים, או אנשים, כמו אוטובוסים, מוניות, משאיות לטיולים ואיסוף ילדים וכך הלאה כלפי מטה עד לנהגים פרטיים בעלי הרשעות רבות ומסוכנות.
נהג מהסוג של התאונה האחרונה - 195 הרשעות ביניהן רבות בתחום הבטיחות, יזומן לשימוע, רישיונו יושעה אוטומטית ומנהלית, יצטרך לעבור השתלמות נהיגה מיוחדת, ואפילו רישיונו יסווג על תנאי בדירוג נמוך יותר כלומר: שלתקופה של שנה לא יוכל לנהוג משאית.
מובן, שסמכויות מעין אלה - יש לעגן בחקיקה ובתקנות ואם הדבר מצריך שינויים מהירים, יש לבצע זאת, שהרי אנו מדברים על חיי אדם, שלנו ושל ילדנו.
וגם אם ישמיעו טענות על הרחבת סמכויות אדמיניסטרטיביות וטענות שיש להשאיר הענישה לבית משפט, עדיין תקפה הטענה שחיי אדם, בטיחות בדרכים, מצילי חיים, עדיפים על זכויות משפטיות, מה עוד שרוב הסנקציות בחיינו הם אדמיניסטרטיביות כל עוד מעוגנות בחוק. יש לפעול לפי העיקרון שעדיף לצמצם ולפגוע בזכויות הפרט כדי להגן על זכויות החיים.
הערות לסיום
1) התקשורת נותנת לתאונה הספציפית, דגש רב ובצדק - שיניע תגובה ציבורית לבלימת הקטל והשתוללות בכביש.
2) המשטרה התעוררה והצהירה שתמיין נהגים מסוכנים ותוריד אותם מהכביש - סוף סוף והרי את זה אני מנסה לקדם יותר מ-5 שנים.
3) אני מקווה שעתיד יוכיח שהגופים המתאימים יעשו פעולות מתאימות מצילות חיים.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  16/08/2007   |   עודכן:  16/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצעה מצילת חיים
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
מה עם מורי הנהיגה?
דליתה  |  16/08/07 15:48
 
- מה שאת מציעה, צריך להתחיל איתו
שאול אבידור  |  16/08/07 16:40
 
- חינוך מגיל רך
דליתה  |  16/08/07 17:48
2
עו"ד אברהם פכטר היקר, שלום.
שאול אבידור  |  16/08/07 16:09
3
הצעה למצב היום, דהיינו בסוף
שאול אבידור  |  16/08/07 18:22
4
אתה לא מבין שזה תעשיה ?
הםלא רוצים שיפסק   |  16/08/07 22:44
5
לאסור על החרדים את הנהיגה
זרובבל  |  18/08/07 05:27
6
הצעה למניעת נהיגה בשיכרות
מעוז  |  22/12/07 23:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר קובי שדה
כל בעל חיים עם נוצות או פרווה יכול לגרום לאלרגיה ולאסתמה בילדים ומבוגרים    הדרך הטובה ביותר לזיהוי האלרגיה לחיות המחמד שברשותך היא באמצעות תבחינים המבוצעים במרפאות האלרגיה
עו"ד יוסי דר
שר המשפטים אומנם הצהיר שביניש היא ראש מערכת המשפט, אבל הוא סייג זאת מיד בהמשך באמירה שמדובר רק "במובן טקסי, במובן של הכבוד"
ארז תדמור
אסטרטגיה ציונית כוללת צריכה להביא לידי ביטוי את האינטרסים הביטחוניים ההכרחיים, את הבעיה הדמוגרפית, את חשיבותם הלאומית וההיסטורית של אזורים מסוימים, את צביונה הדמוקרטי של ישראל, את משמעות הויתור על חלקי מולדת ועוד
אבי גולדרייך
לא מדיניות עניינית מדריכה את ביבי, אלא יראת התקשורת, חיל ורעדה מתגובת השמאל, פיק ברכיים, מה יגידו זהבה גלאון, שלי יחימוביץ, אבשלום ווילן והפנסיונרית שולמית אלוני
יהודית מליק-שירן
חינוך לערכים בא מהבית. ואם בית שאין בו ערכים ומורשת חינוכית מאין ייצאו הילדים מחונכים? מאין ירכשו מיומנויות של שפה, מתוכניות טלויזיה רדודות שהעברית איבדה עצמה לדעת? מאין יבוא החינוך להוֹרוּת, אם הורים מתנהגים כילדים חסרי מעוף, אחריות ומחשבה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il