X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דרישתנו מהמינהל הינה לחדול מניסיונותיו ל"רסק" את ועדות הקבלה דרך החלטותיו בשנים האחרונות ולהכיר בהן ככלי לגיטימי וראוי לשמירת צביונם הכפרי של המושבים
▪  ▪  ▪

ביום 05.12.07 קיבלה הנהלת מינהל מקרקעי ישראל את החלטה מס' 2050 בנוגע להרחבות קהילתיות. שעיקרה ביטול הפטור ממכרז שניתן לאגודות הישובים להמליץ על מועמדים להרחבה. כיום, לישובים ישנה זכות להמליץ למינהל מי יהיו המתיישבים אשר להם יוקצו המגרשים (עד 115%). ההמלצה מתבצעת במקרים רבים על-ידי מנגנון של ועדת קבלה אשר כפוף לוועדת ערר חיצונית ללא נציג המושב. בכוונת הנהלת המינהל להביא לאישור מועצת ממ"י החלטה לפיה תבוטל זכות ההמלצה של הישובים. במידה והחלטה זו של הנהלת המינהל תובא ותאושר במועצת המינהל, ההרחבות יתבצעו במכרזים פתוחים לציבור הרחב ע"י קבלנים שונים.
להחלטה זו עלולות להיות השלכות משמעותיות על ההרחבות בישובים והיא יכולה להביא אף לעצירה כמעט מוחלטת של ההרחבות הקהילתיות בישובים. בהחלטת הנהלה זו ישנן שתי סוגיות שראוי להתייחס אליהן בהקשר של התנהלות הנהלת מינהל מקרקעי ישראל.
ראשית, חשוב לציין שלהנהלת המינהל אין סמכות לבטל את זכות ההמלצה אלא להציע למועצת מינהל מקרקעי ישראל לקבל החלטה זו. סעיף 4 לחוק מינהל מקרקעי ישראל קובע כי מועצת מקרקעי ישראל היא שתקבע את המדיניות הקרקעית לפיה יפעל המינהל, ולפיכך קבלת החלטות היא בסמכותה הבלעדית של מועצת מקרקעי ישראל והיא הגוף המוסמך והבלעדי שמונה על-פי חוק לקבוע את המדיניות הקרקעית שעל פיה ינוהלו מקרקעי ישראל.
דרישתנו מהנהלת המינהל הינה לפעול על-פי המדיניות וההחלטות שנקבעו ע"י מועצת ממ"י ולא לייצר מדיניות באופן עצמאי חד-צדדי וללא דיון מסודר במועצת המינהל. ואנו נפעל להורדת הצעת החלטה זו מסדר יומה של מועצת המינהל במידה ותועלה ע"י הנהלת המינהל.
הסוגייה השנייה בהקשר להחלטה זו הינה סוגיית ועדות הקבלה שמעמדן הולך ומצטמצם בעקבות ההחלטות האחרונות של המינהל. ביישובים חקלאיים קליטת המתיישבים הינה לתוך מרקם היסטורי וייחודי של יישוב חקלאי, המנהל אורח חיים ייחודי מבחינה כלכלית וחברתית, על כל המשתמע מכך. גם תושבי ההרחבות שאינם בעלי משקים אמורים להשתלב במרקם הכפרי של המושב ובאורחות חייו תוך יצירת המשכיות ושמירה על מרקם כפרי ולא פרברי.
דרישתנו מהמינהל הינה לחדול מניסיונותיו ל"רסק" את ועדות הקבלה דרך החלטותיו בשנים האחרונות ולהכיר בהן ככלי לגיטימי וראוי לשמירת צביונם הכפרי של המושבים. על המינהל להפנים כי החלטותיו בנוגע להרחבות במושבים בשנים האחרונות מייצרות חוסר ודאות במושבים לגבי תכנון המושב לטווח הרחוק והתנאים שבו כל מושב יוכל לבצע הרחבות קהילתיות.
להחלטה מעין זו עלולות להיות השלכות דווקא במושבי הפריפריה שטרם החלו בתהליך ההרחבה, מכיוון שבמצב שבו אין למושב מעורבות בכניסה של תושבים חדשים אל תוך המושב, לא יהיה למושב רצון ובצדק להתחיל את תהליך הרחבת המושב. ובסופו של דבר פחות תושבים יגיעו לאזורים הללו שגם כך אינם משופעים בביקוש יתר.
לאור החלטה זו ובעקבות השינויים התכופים בהחלטות המינהל אנו רואים בעצירת הרחבות מצד המושבים באופן חד-צדדי כצעד מתבקש עד שתתקבל תמונה ברורה לגבי מדיניות המינהל בנושא.

הכותב הוא יו"ר אגף קרקעות ואגודות שיתופיות בתנועת המושבים.
תאריך:  15/01/2008   |   עודכן:  15/01/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההרחבות במושבים - לא בכל מחיר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חבל, זה מקור הכנסה.
חבר  |  15/01/08 09:22
2
החלטה 2050
אשר אמיר  |  18/01/08 07:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן דחוח-הלוי
נציבת סוכנות הסעד לפליטים של האו"ם מטילה על ישראל את האשמה בהתדרדרות המצב ההומניטארי ברצועת עזה. עם זאת, מבט מעמיק על הנעשה בשטח מגלה כי דבריה מופרכים מיסודם וכי אונר"א וההנהגה הפלשתינית הם שמסייעים במדיניותם להנצחת בעיית הפליטים
ראובן לייב
"מתברר, כי פרשת הסחבת של כספי הפיצויים, המגיעים לניצולים בעודם בחיים, נגעה לליבם עד כדי כך שהחליטו להתנדב למענם בארץ"
יואב עציון
הגיע הזמן שאזרחי ישראל ידרשו מנבחריהם דבר אחד פשוט. לא חוכמה, רהיטות, מראה או אפילו אידיאולוגיה אלא רק יושר אישי. אם נצליח לעשות רק את זה דיינו
עמוס שריג
אריה בר כמו אריה בר, רוצה ללכת עם ולהרגיש בלי: גם להיות מועמד וגם לא להכריז על כך. לכן הוא גם מרשה לעצמו מה שקודמים לו לא העזו, לפחות בשבתם על כיסא מנכ"ל משרד ממשלתי ועל אחת כמה וכמה על כיסא מנכ"ל משרד הפנים
איתן גנור
ראשי האוניברסיטאות משחקים משחק כפול, על סף הפרת אמונים, בכך שלא שלחו את ה"שובתים" הביתה, לשביתה אמיתית, וללא כל שכר, מה שהיו צריכים לעשות מלכתחילה, ובכך רק גרמו להתמשכות ה"שביתה" והגדלת ניזקה. הכותב שוקל תביעת נזיקין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il