X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המאבק בין נשיאת העליון דורית ביניש ושר המשפטים דניאל פרידמן, כבר אינו וויכוח על אקטיביזם שיפוטי, אלא ניסיון של "פוטש" שיפוטי להשליט את העליון על המערכת הדמוקרטית הנבחרת, תוך חריגה מוחלטת מסמכות
▪  ▪  ▪
ביניש. האשימה את פרידמן בהסתה כזו שקדמה לרצח רבין [פלאש 90]

במהלך השבוע האחרון היינו עדים לשבירת כל נורמה בהתנהלות בית המשפט העליון. הנשיאה ביניש האשימה בנאום כתוב בבית הנשיא את השר פרידמן בהסתה נגד מערכת המשפט, בדומה להסתה שקדמה לרצח רבין (לא פחות!).
למחרת, השופט אדמונד לוי בדעת מיעוט בפרשת קצב, בחר להתקיף את המערכת הפוליטית במילים קשות ביותר, תוך שהוא תוקף את השר רמון על טענותיו כי "נתפר" לו תיק ועל חזרתו לחיים הציבוריים, תוך השתלחות בשר פרידמן בהתייחסות פרטנית לרפורמות שהוא יוזם ("איכה היתה לזונה קריה נאמנה").
דומה כי מורשתו האקטיביסטית של הנשיא ברק הולידה פרי באושים, אשר הגיע לשיאים שלא נולדו כמותם וזאת דווקא תחת כהונתה של מי, אשר רבים קיוו כי תדע להחזיר את המערכת לקו פרקטי מעשי וחסר להט משיחי.
אזהרות ונבואות זעם של רבים וטובים נפלו על אוזניים ערלות. כך הנשיא (בדימ.) לנדוי, בראיון לעיתונאי ארי שביט בהארץ מספטמבר 2000:
- "האם הבעיה היא שהמטרה מקדשת אצלו את האמצעים?"
- "אני חושב שהנשיא אהרן ברק לא השלים ולא משלים עם המקום הראוי שצריך להיות לבית המשפט בין רשויות המשטר שלנו".
- "האם היעד שלו הוא להשליט את המשפט על כל תחומי חיינו?"
- " לא להשליט את המשפט, אלא להשליט ערכים מוסריים מסויימים כפי שהם נראים לו. וזו כעין דיקטטורה שיפוטית שאינה נראית לי כלל".
- "האם ניכרת אצלו נטייה לרכז עוד ועוד כוח במערכת שבראשה עומד?"
- "כן. כוח שלטוני. וזה בעיני לא נכון. זה מוליך למבוי סתום. כי בית המשפט נכנס לתוך מים עמוקים מדי. לתוך ביצה טובענית של דעות ואמונות פוליטיות. והדבר הזה מסוכן הן למדינה והן לבית המשפט".
כך פרופ' רות גביזון, גם כן ב'הארץ', אוקטובר 1999: "אני גם לא חושבת שתפקיד בית המשפט להיות הסמכות המוסרית העליונה בחברה. לא לשם כך הוא מונה וגם לא ברור שיש לו המיומנות לכך. השופטים בישראל אינם נבחרים על סמך האינטגריטי שלהם או הקוד האתי שלהם או מידת המנהיגות החברתית שהם מגלים. הם נבחרים על סמך יכולתם המקצועית כמשפטנים. אין שום דבר בהכשרה שלהם שמקנה להם את הזכות, הסמכות או היכולת להיות קובעי הלכות מוסר. להיות מורי הדור".
יש ציניות בלתי מבוטלת בשימוש שנעשה בזכרו של יצחק המנוח, בשים לב למאבקים הבלתי פוסקים שניהל נגד מערכת המשפט לאורך הקריירה שלו ובמרורים שהאכילה אותו מערכת המשפט בממשלת רבין השנייה, אז ניסה להשיג "רוב יהודי", כלשונו, להסכמים עם אויבינו.
אולם מעבר לכך, אין מדובר יותר בוויכוח על אקטיביזם שיפוטי, אלא מעין ניסיון של "פוטש" שיפוטי להשליט את העליון על המערכת הדמוקרטית הנבחרת, תוך חריגה מוחלטת מסמכות, בכל הכבוד.
חריגה רדיקאלית כזו ועוד בפסק דין מבלי שהצדדים כגון פרידמן או רמון היו צדדים לדיון, וניצול מערכת המשפט לניגוח פוליטי מעין זה, רק ממחישים את הצורך הדחוף ברפורמות פרידמן ואת הצורך החיוני להחזיר את בית המשפט העליון למודל של הנשיאים אגרנט, זוסמן, לנדוי וכאהן, ויפה שעה אחת קודם - לטובת מערכת המשפט ובעיקר לטובת עם ישראל.

תאריך:  27/02/2008   |   עודכן:  28/02/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קטסטרופה ידועה מראש
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
אם אדמונד לוי הוא שופט
אז בייניש ראוייה.  |  27/02/08 20:13
2
משוחד
אורי פ  |  27/02/08 20:34
3
כל מילה אמת - ויותר מכך
משה, עורך-דין  |  27/02/08 20:41
4
מנא מנא תקל ופרסין
ע. סובול  |  27/02/08 23:52
 
- ואתגר קטן ליראון פסטינגר
הנ"ל  |  28/02/08 14:32
 
- מי רוצה לירוק על אמנון?
פסטינגר אפס  |  23/03/08 00:05
5
פסטינגר אתה בולדוג בהמי
פסטי  |  22/03/08 23:59
6
אקטיביזם שיפוטי = הפיכה
בני כהן   |  4/02/10 11:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן אלבו
לתקשורת המערבית אין עניין לשמש פלטפורמה ללוחמה הפסיכולוגית המנוהלת על-ידי ארגוני הטרור נגד תושבי העולם החופשי; אך מניעת מידע זה, יש בה כדי לכבול את חופש הביטוי    הפתרון: לעג והומור
פרופ' הלל ויס
במאמר מרכזי בעלון "ארץ ישראל שלנו" שיופץ בסוף השבוע בבתי הכנסת, תוקף פרופ' הלל וייס מבר-אילן את מערכת המשפט ובג"צ וטוען כי הם יביאו השמדה של 6 מיליון יהודים, וקורא לח"כים הדתיים והלאומיים לפזר את מערכת המשפט בישראל    מערכת המשפט הישראלית - סכנה לעתיד ישראל
זהר עמיהוד
אם אתה רוצה שדפי האתר שלך לא רק ימוקמו 'גבוה', בתחילת תוצאות החיפוש, אלא גם יוצגו עם טקסט מושך, עליך לוודא שיש תוכן ממשי בתגית meta description בכל אחד מדפי האתר
גרשון אקשטיין
החוק בישראל מונע מנכה שהוא גם קשיש לקבל את כפל קצבאות המגיעות לו. צריך להניע מחדש את יוזמות החקיקה בנושא, צריכה לקום זעקה ציבורית
יוני בן מנחם
על הפלשתינים לקבוע מיהו נציגם האמיתי למשא-ומתן ועל ישראל לשמור על האינטרסים הביטחוניים שלה. הביטחון הוא המפתח לשמירה על קיומה בתוך המזרח התיכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il