◙
שחרור החטופים בכח - השיקול הראשון חייב להיות לנסות לשחרר בכח את החטופים. לא הייתי מכניס את השיקול הזה כאן אילולא החשש שלאחר הכשלון בחילוצו של וקסמן בתקופת כהונתו של יצחק רבין – השיקול הזה נשכח והוא הפסיק להיות אופציה רלוונטית. יש לי חשד ששחרור חטופים מרתיע את הדרג הצבאי והמדיני. זה נכון שלא תמיד ניתן לשחרר את החטופים באמצעות מבצע צבאי, אבל חייבים לנסות והוא חייב להיות באג'נדה של צה"ל.
◙
האם להיכנע לסחטנות למען הצלת חטוף? ביזוי החוק, מערכת המשפט והשוויונות בחברה – איך אנחנו נראים בעיני עצמנו, כאשר רוצחים עוברים את כל התהליך החוקי של שפיטה, עם עורכי דין, תובעים ושופטים כיאה למדינת חוק במדינה דמוקרטית – ופתאום, בהחלטה של הינף יד, נכנעים לסחטנות ומשחררים מאות מרצחים עם דם על הידיים? וזה קרה פעם אחר פעם בשנים האחרונות. אנחנו במו ידינו מבזים את החוק ואת מערכת המשפט, ומסייעים למוטט את כל המערכת.
הכלל חייב להיות ש
אסור להיכנע לסחטנות של חוטפים. אסור למדינת חוק לוותר על עקרון שמשמש בסיס לאושיות החברה הדמוקרטית שלנו. גם כך נתפסת היום מערכת המשפט כבדיחה עצובה. אני שונא לעשות שימוש ב"פראזות נמלצות" בסגנון "סכנה לדמוקרטיה", אבל ללא ספק ששחרור מחבלים שביצעו את הפיגועים הזוועתים ביותר הוא העברת מסר שלילי לאזרחים, מסר שאומר "הכל פרוץ, הכל פרטצ´, לית דין ולית דיין!"
יש כאן גם בעיה נוספת והיא הלחץ המופעל אצלנו כדי להענות לכל הדרישות של החוטפים. כדי להסיר כל ספק, אינני מכליל את אביו של גלעד שליט ואת בני משפחתו בין ה"סחטנים שבתוכנו". זה לגיטימי שבני משפחת שליט יעשו הכל כדי שגלעד ישוחרר ומוכנים שהמדינה תשלם כל מחיר. אני מניח שכולנו היינו נוהגים כמוהם. מה שמקומם אותי הוא חוסר השוויונות, ה"שיטה" המבוססת על איפה ואיפה. למי שיש קשרים זוכה ל"פסטיבלים" שנערכים בתקשורת ובככרות למען שחרור החטוף, במקרה זה גלעד שליט. אלו שלוחצים, בין אם הם celebrities , התקשורת וסתם חלק מהעם הרחום – הם אלה שישיגו את מה שרוצים: האויב את הרוצחים שלהם, המשפחה את החטוף, התקשורת את הרייטינג ה"עכשווי" שלה והיהודים הרחמנים את ה- happy end ב"טלנובלה" על גלעד שליט.
לא יתכן שהתקשורת תהפוך עצמה ל"תנועה פוליטית" שבוחרת צד ומריצה את ה- "protégé" שלה.
עזאם עזאם לא זכה לכל תמיכה! הוא נמק בכלא המצרי באשמת ריגול לטובת מדינת ישראל –
טענה שקרית לחלוטין (ואני כותב את זה באחריות מלאה), משך 8 שנים וחודש אחד שהם 2952 ימים. הוא לא היה חלק מ"השיטה", אף אחד לא הכין מדבקות בנוסח: "לחופש נולד עזאם עזאם", אף אחד לא ערך "פסטיבלים" לכבודו, התקשורת פשוט התעלמה ממנו – כלום, "גורנישט מיט גורנישט", nada! יש משהו מאוד מקומם ופוגע בתחושת השוויון והצדק בשיטה הזאת – אתם לא חושבים? מקבלי ההחלטות חייבים לקבל החלטה בדומה להחלטת שופט בבית משפט - היא חייבת להיות ללא משוא פנים ונקייה מאינטרסים זרים ומלחצים של יחצנ"נים למיניהם. יתכן שגם במסמך המסכם של הוועדה, יצטרכו לתת את דעתם לגבי האיזון והאחריות של ערוצי הטלוויזיה ועורכי העתונים בסוגיה הזו, כדי למנוע בעתיד השנות תופעות כאלו.
◙
העברת מסר שהחוטפים עלולים להפסיד יותר - האם אנחנו עושים הכל כדי לגרום לצד השני להבין שיש גם לנו דרכים ללחוץ עליהם? אל תגידו שכבר ניסינו את הכל - זה איננו נכון! יש כאן א-סימטריה בלתי מובנת. הפכנו להיות בני ערובה של החמאס והג'יהאד האיסלאמי. הנפגעים הם אצלנו, הנזקים ברכוש הם בצידנו, נפגעי הטראומה הם אצלנו – ובצד השני הפלשתינים נהנים משקט, חשמל, אספקה סדירה של דלק וסחורות. הנייה ומנהיגי החמאס מקבלים היתר לצאת לחו"ל, אם לשם חיזוק מעמדם הפוליטי או לשם גיוס כספים. כך לא מתנהגת מדינה ריבונית בשום מקום בעולם.
מה עוד אפשר לעשות? מדוע לא מקשיחים את תנאי נאסירים נפלשתינים בבתי כלא שלנו – כמובן הכל במסגרת המותר מבחינת החוק? לא ביקורים, לא טלוויזיה, לא השכלה. תראו לנו מה שלומו של גלעד שליט, מהם תנאיו, ובהתאם יזכו גם הרוצחים לאותו היחס. שהאסירים יכעסו על מנהיגיהם, ולא אנחנו על מנהיגינו. האם הפעלנו לחץ פסיכולוגי על משפחות האסירים בדיוק כפי שהם עושים לנו? מדוע לא מפעילים ל"פ (לוחמה פסיכולוגית) כפי שהאויב עושה? אולי הגיע הזמן שגם התקשורת תתגייס למען המדינה שלנו? מה עם חטיפה "איכותית" ברמה כזו שתכריח את החוטפים לעשות חושבים מחדש? רוב "ממשלת חמאס" יושבת אצלנו בבתי סוהר כבני ערובה. יש הטוענים ש"זה לא מזיז להם". זה לא מזיז להם כי החוטפים הם בני משפחת דורמוש, ואילו החטופים הם אנשי חמאס. ייתכן שאם היינו חוטפים בזמנו מישהו ממשפחת דורמוש, אולי התמונה הייתה נראית אחרת. זאת דוגמה להתנהלות שלומיאלית שהיא כל כך אופינית לנו! צריך לשקול להמשיך בחיסולים ממוקדים כואבים בקרב מנהיגי החוטפים והמקורבים אליהם. לאחר חיסולם של השייחים ייאסין ורנתיסי, היה שקט למשך שנתיים עד להינתקות. כנראה שהשיטה הזאת כן עובדת! צריך רק סבלנות ואורך רוח! מה שחשוב הוא לא להפסיק ביוזמות מבצעיות!
במלחמת לבנון השניה, צה"ל לא יצא למלחמה כדי לשחרר את החיילים החטופים – זה היה מאוחר מדי, אלא כדי להעביר לחיזבאללה מסר שיש גבול לאיפוק שלנו ושיש מחיר כבד שהם ישלמו על התגרויות בלתי פוסקות. ועובדה היא שעד היום הזה מחצית מרובע דאחיה בביירות נמצא בהריסות, נאסראללה עדיין מסתתר בבונקר שלו שנתיים לאחר המלחמה ולא הייתה אפילו התגרות אחת מצד חיזבאללה.
◙
הגברת המוטיבציה של המחבלים ופגיעה בגורם ההרתעה – חשוב מאוד למנוע מארגוני טרור לאיים עלינו, המטרה שלנו היא למנוע הישנות חטיפות בעתיד. איך נמנע חטיפות אם אנחנו מוכנים לשלם "כל מחיר" כדי לשחרר חטוף? אין כאן כל הרתעה! ארגוני המחבלים יודעים בוודאות שהם יכולים לכופף אותנו על-ידי חטיפות נוספות. מחבל שיוצא לפגוע בנו, לא יחשוש לעתידו. הוא יהיה בטוח שאם ייתפס, לא יעבור זמן עד שהוא ישתחרר מן הכלא על-ידי עסקת שחרור. יש גם חשש סביר, לפי ניסיון העבר, שלפחות חלק מן המחבלים שישוחררו מן הכלא יחזרו ויפגעו ביהודים. הדוגמה הבולטת היה רנתיסי, סגנו של השייח' יאסין, שהיה בין 415 פעילי חמאס והג'יהאד האיסלאמי שגורשו למארג' א-זהור בדרום לבנון על-ידי ממשלת רבין בשנת 1992 וחזר לישראל שנה לאחר מכן בגלל פסיקה של בג"צ והמשיך לעסוק בטרור עד שחוסל בסיכול ממוקד. המדינה משקיעה כל כך הרבה מאמץ לתפוס את המחבלים, חיילי צהל ואנשי שב"כ מסתכנים בחייהם, הפרקליטות מוציאה עשרות אלפי שקלים כדי לבסס את טיעוניהם כדי שבית המשפט ירשיע אותם – והכל בשביל מה - כדי לשחרר אותם בעסקה הבאה? אולי כדאי לחסוך זמן וכסף ולהפסיק את המשפטים המיותרים ובמקום זאת להכניס את כל המחבלים שנתפסו למחנות זמניים ככלי מיקוח לעסקה הבאה?
◙
זילזול במשפחות הקורבנות - מה עם הסבל של משפחות הקורבנות? אינני יכול להבין מדוע משפחות הקורבנות חשובות פחות מאלה של משפחות החטופים. האם דמו של החייל החטוף סמוק יותר מדמם של מאות ואלפי אזרחים וחיילים שנרצחו על-ידי מחבלים או שעלולים להירצח כתוצאה מעסקה זו? האם הסיבה לכך היא שהקורבנות ממילא כבר מתו ואי אפשר להחזיר אותם לחיים?
ארגון "אלמגור", ארגון נפגעי טרור, לא יכול לחדור לתודעת האזרחים כי ערוצי הטלוויזיה במתכוון מתעלמים ממנו כדי שלא יפריע למישהו שהם החליטו לתמוך בו. אין כאן כל איזון וערוצי הטלוויזיה עושים פלסתר מהטעון של "זכות הציבור לדעת", טיעון שהם כל כך אוהבים להתהדר בו! התחושה היא ש"הכושי עשה את שלו והכושי יכול להתפגר".
בין הנרצחים יש הרבה לוחמים שהרוצחים שלהם נתפסו ונכלאו בכלא לאחר משפט. איזה מסר אנחנו ניתן ללוחמים שנתקלים במחבל שרצח את חברם והוא מרים את ידיו ונכנע? אם הם ידעו שכל מי שנכנע ישוחרר לבסוף, למה לשמור על הקוד האתי והמוסרי ולא להרוג אותו במקום? ומה עם עקרון הרעות בין לוחמים שחבריהם נרצח, הרוצח נתפס, נשפט ונשלח לכלא – וכולם יודעים שבעסקה הבאה הוא ישוחרר? תרשו לי להיות סרקסטי ולהשתמש באותו הטעון של פרופ' אסא כשר עם פרשנות אחרת: "אם אין חיילים המאמינים בכוח הרעות אזי "אין לך כוח לחימה".
משפחות הנרצחים אומרות זאת בפה מלא: "לפחות החטוף עוד חי ויש סיכוי שישוחרר ביום מן הימים. הבן שלי כבר לא יחזור. הנחמה היחידה שלנו היא שהרוצחים נמקים בכלא וישארו שם עד ליום מותם". כך הם מקווים לפחות. זאת נחמה פורתא אבל גם נחמה כזאת היא נחמה. זה המעט שהחברה שלנו חייבת לעשות למען אלה שנתנו את חייהם למעננו, למען המדינה.
◙
עשית צדק עם המחבלים המרצחים – הציבור הרחב כמה לעשיית צדק. האם עשיית צדק איננה חשובה יותר במדינה שלנו? אזרחי המדינה הבינו מזמן שאין להם מה לחפש צדק בבתי משפט. אזרחים רגילים שלא מבינים וגם לא מעניין אותם כל כך שמערכת המשפט מתנהלת על-פי חוקי הכנסת – מחפשים צדק, צדק שגם ייעשה וגם יראה!
תחושת אי-הצדק מלווה אותנו אלפי שנים. שנים של השפלות, עלבונות, חוסר אונים מול השלטון בניכר, גרמו לנו להאמין שכשתהיה לנו מדינה משלנו, הכל ישתנה. הצדק ההיסטורי שנעשה במשפט אייכמן, היה אחד השיאים לתחושה שסוף סוף אנחנו אדונים גם על הצדק. והדבר לא כך לדאבוני. אין אמון במערכת המשפט; אנסים ועברייני תנועה כבדים משתחררים, אין אמון במשטרה, פושעים יורים ברחובות הערים ורוצחים עוברים ושבים, אזרחים נשדדים ולא זוכים להגנה; אין אמון בפוליטיקאים, יש הסכמה רחבה שכולם מושחתים וכל מה שמעניין אותם הוא הכבוד והכסא שלהם, הם משקרים לנו במצח נחושה, הם לא מפעילים את צה"ל כדי להגן עלינו. שחרור סיטונאי של מחבלים-רוצחים, יהווה מסמר נוסף בארון הקבורה של מדינת היהודים.
אם הציבור היה יודע מי הם הרוצחים שהחמאס מבקש לשחרר, אם היה יודע את מעשי הזועה שהם עשו, אם היה יודע מה השופטים כתבו על מעשיו של כל רוצח וכמה שנות מאסר הם פסקו לו – אני משוכנע שרובם היו מזדעזעים והיו מתנגדים התנגדות נחרצת לשחרורם מהכלא, גם אם זה היה פוגע בשחרור גלעד שליט!
◙
טובת החטוף מול אינטרס המדינה – הסיסמא "לא משאירים פצוע בשטח" הפכה להיות ערך מרכזי בצה"ל. אני רואה כאן הקבלה לסיסמא "לא מפקירים חטוף". אבל יש מקרים שלפעמים השיקול של הצלת פצוע – או לעניינינו שחרור חטוף - עלול לעלות יותר מדי, והוא מחייב לקבל החלטה אמיצה ומנוגדת לנורמה שהשתרשה. יש אין ספור דוגמאות ממלחמות ישראל, שפצועים "הופקרו" בשטח, כי הצלתם הייתה גורמת ליותר חיילים הרוגים.
זוהי אגדה אורבנית לומר שצריכים "לשלם כל מחיר"! כמישהו שהיה לו תפקיד קטן ושולי במאמץ הכללי להציל בתחילת שנות השישים את לוחם המוסד שנתפס בסוריה, אלי כהן, הייתי עד למאמצים הכבירים שנעשו כדי למנוע את תלייתו. אבל גם אז, ואני משוכנע בזאת גם היום, אם היינו צריכים לשלם תשלום בלתי נתפש, אם היינו מתבקשים לוותר על נכסים אסטרטגיים כדי להשאיר אותו בחיים – מדינת ישראל לא הייתה מסכימה לכך, עם כל הצער שבכך.
אני רוצה גם להביא דוגמה בתחום האישי. הבן האמצעי שלי נפצע במלחמת לבנון השנייה. הוא משתייך לחטיבה אלכסנדרוני המפורסמת. הוא שכב 8 שעות יחד עם פצועים של חטיבת הצנחנים וחטיבות אחרות. מדוע חיכה כל כך הרבה זמן? כי חיל האוויר דרש כל פעם להזיז את הפצועים לשטח איסוף חדש מחשש שהמסוקים ייפגעו. וכך משך 8 שעות, עשרות לוחמים הובילו את אלונקות הפצועים ממקום למקום תוך סיכון חייהם. בויכוח שהיה לי עם הבן, הצדקתי את שיקולי צה"ל. מניעת הפלת מסוק אחד עם צוות רפואי מיומן גובר על שיקולי פצועים שצריכים לפנות מהשטח. אני מסכים שחייבים להמשיך לטפח את העקרון של "לא משאירים פצוע בשטח" אבל חייבים להבין שלפעמים
שיקולים של אינטרס המדינה גוברים על אינטרס הפרט.
◙
הערבות ההדדית והמוראל של הלוחמים – הטענה שחיילים לא נלחמים על הדגל אלא על אחוות הלוחמים, כפי שפרופסור אסא כשר אמר, היא נכונה! אבל להגיד שלוחמים יילחמו פחות טוב, עם פחות נחישות, אם יחשבו שאם ייפלו בשבי יש סיכוי שיופקרו – הוא סיפור נחמד שאפשר לספר אותו לצעירים לפני גיוס בשיחות מוטיבציה סביב המדורה. כאשר יוצאים למשימה מבצעית, מה שמעניין את הלוחמים הוא שכל אחד יידע את תפקידו, שמכשירי הקשר יפעלו כמו שצריך ושיהיו מכוילים לאותו התדר, שבמקרה שמסתערים אף אחד לא יישאר מאחור כדי לא לחטוף כדור מ"אש כוחותינו" ושכולם יחזרו בשלום הביתה – זאת תמצית "ערבות הלוחמים". לוחמים לא מנהלים שיחות על "אולי אהרג או אפצע או אפול בשבי" – גם אם המחשבות הללו מתרוצצות בראש. אין זמן לכך. הלוחמים הם אנשים תכליתיים ומדברים לעצם העניין – והעניין כאן הוא מילוי המשימה ושלא יעשו בושות! אם המשימה הצליחה, המוראל יהיה גבוה גם אם חברים יהרגו, ייפצעו או יפלו בשבי!
◙
המסורת היהודית – גם אם אני אתאיסט, אינני רוצה להתעלם מהמורשת היהודית המהווה תשתית תרבותית ללאומיות שלנו – בלעדיה לא הייתה קמה מדינת ישראל. מצוות פדיון שבויים, הינה יסוד מוסד וערך נעלה בחיי העם היהודי. הרמב"ם קבע ש"אין לך מצווה גדולה כפדיון שבויים". ההלכה קבעה כללים וסייגים, ביחס לקיום מצווה זו. היא מהווה ביטוי נעלה לתכונה הייחודית של העם היהודי, הלא היא: "הערבות ההדדית". אסור לפגוע בעקרון הזה. הוא הפך להיות ערך אינהרנטי של העם שלנו, חלק מתכונות האופי הקולקטיבי. זה נדבך קטן וצדדי של אותו עקרון הפטריוטיזם הלאומי, רחמנא ליצלן מכל אלה התוקפים את המושג הזה. אבל צריך לזכור שגם בהלכה התחבטו באותן שאלות שגם אנחנו מתחבטים בהן היום כגון האם מותר לשחרר חטופים בכל מחיר, מהו "מחיר מופרז", ומהי הסכנה לחטוף מול הסכנה לציבור. יש חילוקי דעות ואין דעה אחידה בין הרבנים הפוסקים.
למי הסמכות לקבלת ההחלטה
אין כאן בכלל שאלה של התחבטות – מי שמקבל את האחריות הוא גם זה שמחליט, ונכון להיום - ראש הממשלה, שר הביטחון והממשלה כולה הם אלה שהאחריות רובצת עליהם וכך זה צריך להשאר!