X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הכשלים בבחירות הממוחשבות מעידים שלהיי-טק הישראלי דרושה קצת צניעות. חשבון נפש של איש היי-טק ביום לאחר ש"המחשבים היכו שנית"
▪  ▪  ▪
ההתרברבות בהיי-טק - לא בצדק [צילום: AP]

הצבעות אלקטרוניות בצורות כאלה ואחרות כבר אינן דבר חדש בעולם. העובדה שבישראל עדיין נכשלים בהן, ולא רק במפלגה אחת, ולא רק עם חברת מחשבים אחת, מעידה יותר מהכל שתרבות ה'סמוך' ותרבות ה'לגמור מהר כדי לרוץ לספר לחברה' מכות גם כאן.
יום שני ה-8 בדצמבר היה עוד אות קלון במצחו של ההיי-טק הישראלי. אני אומר זאת בכאב כמי ששימש בתפקידי מפתח בתעשיה הזו, ויודע שהיא מסוגלת ליותר, הרבה יותר. הכותרות שעסקו בהשלכות הפוליטיות כמעט והשכיחו מאיתנו את הלקחים הטכנולוגיים. מי שבמיוחד נהנה מההסחה הזו היא חברת בזק. ביום שני בבוקר קרה דבר שיכול לקרות - טרקטור חתך תוך כדי עבודתו סיב אופטי של חברת בזק. מפעילי טרקטורים הם לא מדעני גרעין, ותקלות כאלה קרו בעבר, וימשיכו לקרות גם בעתיד, ולא פעם אחת. מה שאסור שיקרה, ולמרות זאת קרה, הוא שבעקבות התקרית הפשוטה הזו בירת ישראל נותקה מהכפר הגלובלי ונותרה ללא קשרי טלפון קווי או סלולארי, וללא תקשורת אינטרנט. כל זאת אפילו ללא קשר לקיומה או אי-קיומה של מערכת בחירות מקדימות במקרה באותו יום.
כמי שעבד מול חברת בזק בהקמת רשתות תקשורת, וכמי שעוקב אחר התחום, אני יודע שזו לא פעם ראשונה. לחברת בזק יש כלים לטפל בבעיה זו (טבעות SDH למשל), והיא מתהדרת בכך שלפחות בתקופה שהיא הייתה ציבורית היא לא חסכה כסף והתנהלה באופן ממלכתי כדי לוודא שלמדינת ישראל יש מערכת תקשורת אמינה ובעלת שרידות גבוהה. למרות זאת הבעיה עדיין קיימת, ובכל פעם שקורה משהו לסיב אופטי מתרחש פיאסקו.
מובן שגם משרד התקשורת לא נקי מאשמה. עד לרגע זה לא שמעתי שמשרד התקשורת מקים ועדת חקירה לבדוק למה זה קרה. משרד התקשורת גם נכשל ביצירת חברת תשתיות אלטרנטיבית, והיום למרות שלכאורה בתחומים רבים בזק היא לא מונופול, בצווארי הבקבוק המדינה עדיין תלויה בה, ורק בה.
להתקדם ולעבור להצבעה דרך האינטרנט
ולעניין ההצבעה הממוחשבת. הדמוקרטיה יכולה להפיק תועלת רבה מייעול שיטת ההצבעה על-ידי כלים ממוחשבים. בין היתרונות של כלים אלה: מניעת זיופים, קבלת תוצאות מהירה, מניעה מראש של קולות פסולים, אפשרות להצביע בנושאים מורכבים (כמו במקרה של הליכוד בו נדרשה הצבעה למספר מועמדים בתחומים שונים), ובמידה והיא מיושמת נכון - גם יצירת כלים להעמקת המעורבות של הציבור בתהליכים דמוקרטיים שוטפים. אני קורא למפלגות, למרות הקשיים, לא להרים ידיים, ולהמשיך את הקידמה. אני אישית ממליץ אף להתקדם לעבר הצבעה באמצעות האינטרנט - הקץ לתורים בקלפיות, כל אחד מצביע מהבית. אך זה כמובן אתגר בראש ובראשונה לתעשיית ההיי-טק שלנו שאנו כה מרבים להתרברב בה, ולעיתים שלא בצדק.
הכשלים שאירעו בהצבעות האלקטרוניות בשתי מפלגות עד כה, בכל אחת מסיבות שונות בתכלית השינוי, והעובדה שמפלגה נוספת שוקלת ברצינות לחזור להצבעה בפתקים מעידים שלמרות התחכום שלו, ההיי-טק הישראלי עדיין לא התבגר, ואינו מסוגל לתת פתרונות מערכתיים אמינים מסודרים ויציבים. יכול להיות שהבעיה קשורה לכך שחברות ההיי-טק כל הזמן מחליפות את כוח העבודה שלהן בצעירים בשכר נמוך, ולא משמרות את הוותיקים בעלי הניסיון. יכול להיות שזה נובע מהנתק המחשבתי בין האשקובית במרחב הפתוח, לבין העולם האמיתי שבו לא נהנים מהפריחה של ענף ההיי-טק. התקלות בימי הבחירות הללו, הם סימפטום ואות אזהרה גם לחברות שלא היו מעורבות ישירות במקרים הספציפיים הללו. חכמים כידוע לומדים מטעויותיהם, אבל פיקחים לומדים מטעויות של אחרים. את חשבון הנפש צריך לעשות כל מקבל החלטות באשר הוא בהנהלות חברות ההיי-טק הישראלי, ובינתיים, אני ממליץ על הצטנעות.

תאריך:  10/12/2008   |   עודכן:  10/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי לירז
כמה הסברים קצרים למי שלוקח ברצינות את הביקורת של השמאל על רשימת הליכוד
ראובן לייב
בלב-ליבה של בואנוס-איירס אפשר לטעום בו, על קצה המזלג, את טעמה של ארגנטינה כולה
ד"ר חיים משגב
הרשימה שבחר הליכוד, ככל שהיא 'מפחידה' אנשים במחנה השמאל הולכת לעשות את מה שהיה צריך לעשות כאן מזה הרבה מאוד שנים. לומר לכל העולם שאנחנו כאן לתמיד - ושאין כל סיכוי שניתן לאחרים להכריע במקומנו
דר' מוטי גולן
ברגישות ובנחישות עושה יעקב כל שלאל ידו כדי שלא תהיה "הינתקות" בינו לעשיו. מכין לו מנחה הכוללת 510 סוגים שונים של בעלי חיים, ועל-פי עדותה של תורתנו היו יותר מ-3 משלחות. על כל משלחת הוא פקד להגיע אל עשיו ולומר לו שה"עבד" (=יעקב) שולח זאת כמנחה ל"אדון" (=עשיו). יעקב נוקט בדרך זו רק כדי להשיג את המטרה העיקרית, והיא: מערכת יחסים של אחווה ושלום
מני מזוז
היועץ המשפטי מני מזוז סוקר בפני ועדת ביקורת המדינה את המאבק בשחיתות    הסקירה ניתנה ביום עיון לרגל היום הבינלאומי למאבק בשחיתות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il