קטגוריזציה הנו תהליך קוגניטיבי בסיסי שבו משתמשים אנשים כדי להבין את העולם שמסביבם. באמצעות קטגוריות אנו מסיקים כיצד להתייחס לבני אדם שונים. מחקרים הראו כי אנשים מאמינים שקטגוריות חברתיות מסויימות הן אמיתיות, בנות קיימא, ונתפסות כבעלות מהות יחודית וקבועה. המחקר המוצג כאן חקר עד כמה ילדים ישראלים מקבוצות אתניות שונות אוחזים באמונות כאלה לגבי קטגוריות חברתיות שונות: מעמד חברתי, מגדר, מראה חיצוני, דתיות, מקצוע ולאום.
576 ילדים מארבע תתי-קבוצות בחברה הישראלית השתתפו במחקר: ילדים יהודים חילונים וערבים מוסלמים שלומדים בבתי ספר נפרדים, וכן ילדים יהודים וערבים הלומדים במסגרת משותפת. הילדים השתייכו לשלוש קבוצות גיל: ילדי גן-חובה, ילדי כתה ב' וילדי כתה ו'. המחקר בדק היבטים שונים של תפיסה מהותנית כגון: הפוטנציאל האינדוקטיבי של קטגוריות, אמונות לגבי קביעות ההשתייכות לקטגוריה ולגבי הבדלים בסיסיים בין קטגוריות.
הממצאים מראים השפעה משמעותית של חשיפה יומיומית לקבוצות אתניות אחרות. נראה, כי ילדים הלומדים במסגרות בתי הספר הדו לשוניים נוטים לתת חשיבות רבה ללאום ומאמינים שמאפיין זה עובר מהורה לילד לעומת הילדים במסגרת הנפרדת שפחות מבליטים את עניין הלאום במימד השייכות לקבוצה. מצד שני, כאשר הילדים מתבקשים להסיק מסקנות לגבי מאפיינים פסיכולוגיים והעדפות של ילדים אחרים, אין ללאום חשיבות גדולה אצל הילדים הלומדים במסגרת החינוך האינטגרטיבי.
נראה אם כך שהאמונות של הילדים במסגרת האינטגרטיבית כלפי האחר מבוססות על חוויה והתנסות עם האחר לעומת הקבוצות הנחקרות האחרות אשר מסתמכות על ידע מופשט ומנותק מחוויה.