X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הלכת השיתוף קבעה כי בין בני הזוג שורר שיתוף קנייני בנכסים במשך כל זמן הנישואין הלכת טווינקו מחדשת וקובעת כי השיתוף בחובות מתגבש עם פקיעת הנישואין
▪  ▪  ▪
בתמונה: בני הזוג והנושה [צילום: דיסקאין]

פסק דין של הנשיא (בדימ.) אהרן ברק בעניין טווינקו (רע"א 8791/00 אניטה שלם נ' טווינקו בע"מ (ניתן ביום 13.12.06)) מקרב את שני ההסדרים הרכושים, את הלכת השיתוף שבין ידועים בציבור ואת ההסדר הרכושי שבחוק יחסי ממון בין בני הזוג.
פסק הדין קובע "מועד קריטי", בחיי בני זוג עליהם חלה הלכת השיתוף (שנישאו לפני 1974, או ידועים בציבור - פסק הדין אינו מדבר על ידועים בציבור, אך לדעתי מתאים גם להם, בנסיבות מתאימות), אשר בהתגבש אותו מועד, מתגבשת השותפות בחובות ובזכויות. עד לאותו מועד כל בן זוג מנהל רכושו בעצמאות מוחלטת, מבלי שלבן הזוג השני יש חלק בו.
פסק הדין מוציא מגדר האמור לעיל את דירת המגורים ונכסים משפחתיים מובהקים אחרים, שלגביהם מתגבש שיתוף עם התקיים תנאי חזקת השיתוף (אורח חיים תקין ומאמץ משותף) וגם לגבי החובות הנובעים מנכסים כאלו מתגבש השיתוף מיד עם התקיים החזקה. כלומר, דירת מגורים הרשומה על שם אחד מבני הזוג וחלה חזקת שיתוף, משותפת שווה בשווה כל זמן הנישואין, לרבות חובות הנובעים ממנה ישירות.
לעומת זאת, עסק ורכוש אחר שאינו משפחתי מובהק, השיתוף בו מתגבש במועד קריטי. מועד קריטי יכול להיות, משבר בחיי הנישואין, מות בן הזוג, פשיטת רגל, אירוע כלכלי חריג של אחד מבני הזוג ועוד. גם השיתוף בחובות בגין רכוש זה מתגבשים עם התגבשות השיתוף, כלומר במועד הקריטי.
לכן, במקרה של פסק הדין, בו בני הזוג חיו יחד וחיי הנישואין המשיכו ולא הגיע המועד הקריטי, חובות הבעל בגין עסקיו הם שלו בלבד ואין לעקל את מחצית הדירה השייכת לאישה מכח חזקת השיתוף (הדירה כולה רשומה על שם הבעל בלבד, חציה שייך לאישה מכח חזקת השיתוף, שחלה מייד בנוגע לנכס משפחתי מובהק).
נוצר מצב מעניין, לפיו מכח אותה חזקת שיתוף, הדירה הרשומה על שם הבעל כן משותפת לשני בני הזוג, אך החובות שחב בהם הבעל (שלא קשורים לדירה) אינם משותפים.
העליון מחדש כאן.
גם בית המשפט למשפחה, וגם בית המשפט המחוזי, קבעו בהתאם להלכה הנהוגה שכל החובות משותפים, כפי שהדירה משותפת ועל כן, הנושים יכולים לגבות את החוב מחצי הדירה של האישה.
הנשיא (בדימ.) ברק, חידש כאן ועשה הפרדה, בין סוגי החובות ובין הזמנים להתגבשות השיתוף.
ראשית, סוג החוב - החוב אינו נובע מהנכס המשפחתי המובהק (הדירה), זה חוב ששייך ל"שאר הנכסים".
שנית, מועד התגבשות השיתוף לגבי חובות כאלו הזמן לשיתוף, הוא במועד קריטי. המועד הקריטי לא הגיע. החוב עדיין אינו משותף לאישה.
על כן, אין הנושים יכולים לגבות את החוב ממחצית הדירה השייכת לאישה.
אם בני הזוג היו נפרדים, אז היה מגיע המועד הקריטי והיה מתגבש שיתוף בכלל הנכסים ואז כן היה מתגבש שיתוף בחובות, האישה כשותפה לחוב הייתה צריכה להחזירו ממחצית הדירה לה היא שותפה.
למעשה לזוג הזה לא כדאי להתגרש או להיפרד לעולם. אפשר לומר שפסק הדין, חיתן אותם "חתונה קתולית", אם ברצונם לשמור את מחצית הנכס השייך לאישה.
ובעצם המסקנה לנישאים לפני 1974, כשיש חובות עדיף לא להיפרד, אם רוצים לשמור נכסים לילדים...

'המועד הקריטי' וחוק יחסי ממון

"המועד הקריטי" מזכיר את חוק יחסי ממון, שיש בו הסדר רכושי, המסדיר את מועד התגבשות השיתוף. השיתוף מתגבש עם פקיעת הנישואין ועד אז כל אחד עצמאי לעשות ברכושו כרצונו, בתנאי שאינו מסכל זכות עתידה של בת/בן הזוג.
לפי חוק יחסי ממון רכוש שנצבר בזמן הנישואין הוא משותף לשני בני הזוג, עם התגבשות השיתוף, בפקיעת הנישואין.
לפי החוק, הזכות המשפחתית, הדירה והחוב לא יהיו משותפים, במהלך הנישואין, עד להתגבשות השיתוף, כלומר עד לפקיעת הנישואין (מוגדר כמוות או גט). ואז במהלך הנישואין, כן יוכלו נושי בן הזוג, שהדירה רשומה על שמו, להיפרע מהדירה.
לפני פסק הדין, היה דין זהה, מבחינת שיתוף בחובות, לנישאים לפני חוק יחסי ממון ולאחריו, במהלך הנישואין. יתרה מכך, הלכת השיתוף, סברה שהשיתוף חל בכל רגע ורגע נתון (לרבות בחוב) ואילו החוק הוא שקבע כי השיתוף הוא נדחה ואינו חל בזמן הנישואין.
עכשיו נוצר יתרון לנישאים לפני החוק. היתרון נובע מההפרדה, שמחילה חזקת השיתוף (בהתאם לפסק הדין התקדימי), בן השיתוף המיידי בדירה והשיתוף הנדחה בחובות, הפרדה שלא קיימת בחוק יחסי ממון, שם השיתוף נדחה לגבי כל סוגי הנכסים.

הכותבת היא מומחית לדיני משפחה
תאריך:  20/03/2009   |   עודכן:  20/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיה מנדלוביץ
האמנית אסתר בק מפסלת בחימר    אך בניגוד למסורת, היא אינה משתמשת באובניים, אלא בפטישים, באגרופים ובשפכטלים    כשהיא מכניסה לתנור את יצירתה היא אינה יודעת מה תהא התוצאה    ממש כמו בחיים    "אני לעולם לא יודעת מה תהא התוצאה", אומרת אסתר בק
ד"ר מוטי גולן
יום השבת ניחן בשפע רב של סגולות ויתרונות. חשיבות עצומה ואין סופית יש לו ליום השבת. הוכחה ועדות לכך מוצאים אנו בעשרות ובמאות מקורות
אילן מהרשק
בנימין נתניהו מ-פ-ח-ד מן התקשורת שתטרוף אותו מן הרגע שבו ימצא עצמו בקואליציה עם כצל'ה, אריאל, אריה, ושלוחו של מרזל וכהנא
אלעזר לוין
ישראל זעירא אירגן קבוצת רכישה, שתבנה 56 דירות מול ארמון הנציב    עומד בראש קבוצות של דתיים-לאומיים, שכבר קנו 1,500 דירות    פרשת המכרז בלוד
אברהם (פריצי) פריד
דרושים עיתונאים    9 השנים של הבג"צ    כלכלת ישיבות    הפריצה למטוס של ברק    ריבית לזרים    סינגפור כזכרון ציוני    לשחרר את קצב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il