X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מושגים
כיצד מחושב מסלול החמה על-מנת לברך את הברכה "עושה מעשה בראשית" פעם ב-28 שנים? הלכות ברכת החמה
▪  ▪  ▪
עושה מעשה בראשית [צילום: פלאש 90]

מובא במסכת ברכות [דף נט, עמוד ב]: הרואה את החמה (=השמש) בתקופתה, אומר "ברוך עושה בראשית". מתי הוא זה? אמר אביי, כל עשרים ושמונה שנים, כשהחמה גומרת את מסלולה וחוזרת למקום תלייתה במעשה בראשית. ותחילת תקופת האביב חלה במזל "שבתאי", שהוא בתחילת הלילה שבין יום שלישי ליום רביעי.
לחמה מסלול שנתי, אשר בסיומו היא חוזרת לתחילתו, דהיינו למקום שבו נתלתה בעת הבריאה. אך אין זה באותה שעה (תחילת הלילה) כפי שהיה בעת תלייתה, בסביבות השעה 6 לפנות ערב (18:00).
מחזור קטן
רק אחת לארבע שנים (הקרוי: מחזור: מחזור קטן) היא חוזרת ומגיעה למקום תלייתה בשעת תחילת הלילה. אך גם בתום אותן ארבע שנים, אין זה כיום תלייתה - תחילת ליל רביעי - אלא בימים אחרים. רק אחר עשרים ושמונה שנים (הקרוי: מחזור גדול) היא מגיעה למקום תלייתה בשעה וביום כפי שהיה במעשה בראשית. וכך הוא החישוב:
ארבע תקופות בשנת חמה: ניסן (אביב), תמוז (קיץ), תשרי (סתיו) וטבת (חורף). לארכן הממוצע של ארבע התקופות הובאו בתלמוד ובראשונים שיטת שמואל ושיטת רב אדא. לפי שיטת שמואל, יש בשנת חמה שס"ה יום ושש שעות, שהם 52 שבועות שלמים ועוד יום ורבע.
לפי זה, בכל שנת חמה מתחילת תקופת ניסן בימי השבוע ביום אחד ושש שעות (רבע יום) מאוחר יותר מבשנה הקודמת.
כאמור, במעשה בראשית נתלתה החמה ברקיע בתחילת ליל רביעי, לפיכך בתום ארבע השנים (מחזור קטן) הראשונות, הגיעה החמה למקום תלייתה בתחילת ליל שני. בתום שמונה שנים (מחזור קטן שלישי) - בתחילת ליל חמישי. בתום שש עשרה שנים (מחזור קטן רביעי) - בתחילת ליל שלישי. בתום עשרים שנה (מחזור קטן חמישי) - בתחילת ליל ראשון. בתום עשרים וארבע שנים (מחזור קטן שישי) - בתחילת ליל שישי. בתום עשרים ושמונה שנים (מחזור קטן שביעי) - בתחילת ליל רביעי, כפי שהייתה בעת תלייתה.
מחזור גדול
יוצא, איפוא, שמחזור גדול של חמה (כ"ח שנים), מחולק לשבעה מחזורים קטנים של ארבע שנים, אשר בתחילת כל אחד מהם חלה תקופת ניסן בתחילת היממה, אך אין היא חלה באותו יום מימי השבוע כמו במחזור הקודם אלא יומיים קודם (ליל: ד', ב', ז', ה', ג', א', ו').
כאמור, המאורות נתלו במעשה בראשית בתחילת בראשית בתחילת ליל רביעי, לכן, בסיום כל שבעת המחזורים הנ"ל (שהוא תחילת מחזור קטן וגדול נוספים), חוזר שוב הסדר הנ"ל. דהיינו שתקופת ניסן מתחילה בתחילת ליל ד', כפי שהייתה בעת תליית המאורות.
כשמגיעה עת זו, שהחמה מתחילה את מסלולה מחדש בליל רביעי, כבעת הבריאה, ציוונו חז"ל שעם ראיית החמה ביום שאחר אותו לילה, נשבח את הקב"ה בברכה: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, עושה מעשה בראשית".

מתוך ספרו של הרב צבי כהן, באדיבות המחבר
תאריך:  30/03/2009   |   עודכן:  30/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב לוי
מהו משרד עורכי דין?
ענבל בר-און
בבואה של הרשות המינהלית להפעיל סמכותה עליה לפעול מכוח סמכות אשר ניתנה לה בחוק, בסבירות, בהגינות, תוך מתן זכות שמיעה לכל הצדדים    מהי נפקות המעשה המינהלי אשר בוצע שלא בסמכות ותוך אי קיום זכויותיו הפרוצדורליות של האזרח?
ענבל בר-און
ביצוע מעשה בניגוד לחוק (הפלילי או האזרחי) יכול להקים למי שנפגע ממעשה לא חוקי זה עילה לתביעה בנזיקין    וזאת בתנאים מסוימים שנקבעו בפקודת הנזיקין ובפסיקה
ענבל בר-און
הגם שחופש הביטוי מהווה את ערך היסוד בחברה דמוקרטית, אל מולו עומדים זכויות ואינטרסים שונים: הזכות לשם טוב, לפרטיות, לכבוד, אינטרס בטחון המדינה ועוד
ענבל בר-און
בכדי להגן על האזרח מפני פקידי רשות אשר מנצלים את סמכותם לרעה לצורך האינטרסים האישיים שלהם נוצר במשפט המנהלי כלל איסור ניגוד העניינים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il