X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סידור "אור ישראל" הוא מעין "מורה נבוכים" לציבור החילוני בבית הכנסת. כל פרק בו מלווה ב"טיפים" על ההתנהלות בבית הכנסת במצבים שונים - לפני התפילה, בעת התפילה ולאחריה
▪  ▪  ▪
מה מי מו? עכשיו החילונים יוכלו להבין הכל[צילום: מיכל קהן]
המהדורה הראשונה נמכרה כולה, ולאחרונה יצאה לאור המהדורה השנייה. "כל עוד יש בתי כנסת שאין בהם הסידור הזה לטובת הציבור", אומר מחבר הסידור, אור ישראל לוז, "כל עוד יש נערי בר-מצווה 'אבודים' בבית הכנסת, כל עוד משפחות אבלות זקוקות לסידור, זה אומר שלא מכרתי מספיק"

   רשימות קודמות
  ספר החסר

בזמן האחרון ניכרת בנוף התל אביבי יותר ויותר "אופנת" השיבה לשורשים, ואלפים רבים נוהרים מדי שבוע לאודיטוריום "ווהל" לשמוע הרצאות על הקבלה מפיו של אלי רייפמן.
גיבורי התרבות החילונית של ימינו - אהוד בנאי, ארקדי דוכין, קובי עוז, אתי אנקרי, ברי סחרוב ורבים אחרים - עושים בשיריהם העכשוויים שימוש במוטיבים יהודיים ומקראיים. שירים של אהוד בנאי חוזרים לשורשים - לניגוני בתי הכנסת הפרסיים והאשכנזים. כך, בעקבות גיבורי תרבות, גם קהל מעריציהם מזמנים את עצמם יותר ויותר לתפילת ערב שבת בבית הכנסת.
אך לא לכולם, כמו לאהוד בנאי, התמזל המזל לספוג מבית סבא את מנהגיה ואת ניגוניה של המסורת היהודית. מי שחוזר למקורות לאחר עשרות שנים של ניתוק, מרגיש את עצמו לא פעם כאורח זר בבית הכנסת, ותוהה: איך פתאום "הלכתי לאיבוד" בטקסט התפילה שבסידור? מתי עומדים ומתי יושבים? מה בא אחרי מה? מאיזה מקום החזן חוזר על הטקסט? מהו אורך הזמן שנמשך כל קטע? - שאלות-תהיות, המפרידות בין אלה הפוקדים את בית הכנסת זה מקרוב לבין אלה החשים בו תחושת "בבית". לפעמים, גם חילוני "למהדרין", שמזדמן לבית הכנסת השכונתי בשבת לרגל עלייה לתורה של בר-מצווה, עלול למצוא את עצמו במצב מביך, כשמונעים ממנו את תיעוד האירוע במצלמת הווידיאו שהביא עמו - המטרת העיקרית של בואו למקום.
להנגיש את התפילה למי שלא רגיל בה
עם קבלת הנצרות כדת המדינה במאה הרביעית לספירה, נאסר על היהודים העיסוק בפעילות מיסיונרית בכל רחבי האימפריה הרומית, והעובר על איסור זה היה צפוי לעונש מוות. מאז אין היהודים מצטיינים בתעמולה לטובת היהדות בקרב זרים. גם בימינו, כשחילוני נכנס בשערי בית הכנסת, הרצון טוב לקבלו בסבר פנים יפות לא תמיד מלווה ב"מיומנות הסברתית".
לנוכח חוסר ההיערכות הממוסדת, מבורכת עוד יותר יוזמתו הפרטית של בחור צעיר, יליד נתניה, המתגורר כיום באזור שדרות. ללא תמיכה מפלגתית או שדולתית, הוא נטל על עצמו להוציא לאור את סידור "אור ישראל" - מעין "מורה נבוכים" לציבור החילוני בבית הכנסת, שנועד להיות "סידור רינת ישראל" לכל העולים חדשים, המתגיירים, בני-המצווה, ומי שאינם רגילים להתפלל בבית הכנסת.
סדר התפילות בסידור "אור ישראל" בנוי בהתאם לשכיחות הביקורים של האדם החילוני בבית הכנסת. הסידור פותח בפרק "שער שבת", ממשיך ב"שער חג" ולאחר מכן - ב"שער שאר הימים". כל פרק בו מלווה ב"טיפים" על ההתנהלות בבית הכנסת במצבים שונים - לפני התפילה, בעת התפילה ולאחריה.
וכך כותב ראש ישיבת ההסדר בפתח-תקווה, הרב יובל שרלו, על סידור "אור ישראל": "הסידור בנוי ומכוון כדי להנגיש את בתי הכנסת - במישור ההתנהגותי - לכל עם ישראל. יש בו חשיבות מרובה, וההסברים כולם אכן מעניקים לבא בשערי בית הכנסת את היכולת לא לחוש זר ומוזר, כי אם כמי שיודע מה יש לעשות וכיצד יש לנהוג בפסקאות התפילה השונות... סידורים רבים נכתבו ובהם ביאורים תוכניים רבים, אך למעשה אין סידור שנועד לצעדים הראשונים בבית הכנסת, ובו מוסבר בפשטות ההיבט המסגרתי של התפילה, עד לרמות הבסיסיות ביותר. את הצורך הזה בא סידור 'אור ישראל' למלא".
על השאלה איך נולד הרעיון לכתיבתו של הסידור הזה, משיב מחברו, אור ישראל לוז: "לעניות דעתי, הרעיון צץ בראשם של רבים, שראו ועדיין רואים את הצורך בסידור זה בכל בית כנסת. הסיבה שסידור כזה לא יצא לפני שנים היא, שמדובר בפרויקט רציני ביותר אשר אינו משתלם כלכלית. אף הוצאה לאור לא הסכימה להוציא את הסידור, ולכן נאלצתי לעשות זאת בעצמי. אני ממשיך להפסיד כסף אך מרוויח חלק בעולם הבא".
המהדורה הראשונה נמכרה כולה, ולאחרונה יצאה לאור המהדורה השנייה. "כל עוד יש בתי כנסת שאין בהם הסידור הזה לטובת הציבור", אומר לוז, "כל עוד יש נערי בר-מצווה 'אבודים' בבית הכנסת, כל עוד משפחות אבלות זקוקות לסידור, זה אומר שלא מכרתי מספיק".
ומדוע אין בתוך הטקסטים של התפילות הסברים והבהרות למילים ולקטעים הקשים יותר להבנה - בדומה להבהרות בסידור "רינת ישראל"? "סידור 'אור ישראל' הוא סידור למי שלא רגיל לתפילה", מסביר המחבר, "והוא עמוס בהסברים מתאימים: מתי עומדים ויושבים, כמה זמן נמשך כל קטע, מתי מותר לדבר, מתי נאמר קדיש אבלים, איך משתחווים, וכדומה. תמיד אפשר להעמיס עוד ועוד, אך לא זאת המטרה. המטרה שלי היא להנגיש את התפילה למי שלא רגיל להתפלל בבתי הכנסת. לאחר כמה פעמים שמשתמשים בסידור 'אור ישראל', ניתן להמשיך ולהתפלל בקלות עם סידור 'רינת ישראל'. שם יש ביאורי מילים. לעניות דעתי, ועל-פי סקרים שביצעתי, ביאורי המילים בסידור פחות נחוצים למי שלא רגיל להתפלל כלל. להיפך, אלו בדיוק התוספות שמסיטות את תשומת הלב ואז החזן 'בורח' עם התפילה".

לאתר מגזין מראה
תאריך:  20/06/2009   |   עודכן:  20/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי קמין
רשתות סטימצקי וצומת ספרים נמנעות מלמכור את ספרו של יעקב חרותי "אמת אחת ולא שתיים". האם זה בשל האוריינטציה הפוליטית של המחבר? חרותי אינו מתרגש - הוא רגיל לשיטותיהם של ה"פוליטרוקים" עוד מימי הלח"י
עמוס גורן
החלטת האסיפה על ייסוד עיר עברית ראשונה הייתה פריצת דרך היסטורית והיא שיצרה בסיס טריטוריאלי ממשי לעברית, כלשון שבה דיברה חברה שלמה על כל ענייני חייה
מרדכי קידר
הפגנות ההמונים הסוערות בטהרן, בעקבות החשדות לזיוף תוצאות הבחירות, מבטאות תסכול עמוק לנוכח פערים חברתיים-כלכליים ותרבות שלטונית של שוחד, נפוטיזם ואכזריות
אריה אבנרי
בכל הדרמות שהולכות ונרקמות בממשלה ספק אם נתניהו יכנס לעימות חזיתי עם ליברמן    נתניהו הוא בן אצולה תרבותי, הנוהג ביתר איפוק כלפי ליברמן הכוחני וחסר המעצורים    ליברמן מכיר היטב את חולשותיו של נתניהו מתקופת עבודתם הציבורית המשותפת ויודע איך ומתי ללחוץ וגם לקבל    הערת אזהרה (39)
אפרי הלפרין
הדמוקרטיה מביאה לכך שהציבור בוחר את מנהיגותו, אך הציבור בוחר על בסיס נתוני עבר והמנהיג נבחר לעתיד    כאן נוצרים לפעמים מצבים מפתיעים ולעתים רחוקות גם מצבים מאד מסוכנים, ממש כמו אמריקה של אובמה
רשימות נוספות
עיתונאי צעיר - כך תכפיש חרדים ותתקדם  /  עמוס גורן
"יש איזו אישה שמכוונת את העולם"  /  יוסף אורן
עם הפנים החוצה  /  שרית ילוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il