X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התנועה לאיכות השלטון מצ'תעממת היריבות והתחרות בין בתי המשפט המחוזיים לבין העליון היא טבעית, אך בשנים האחרונות חרגה מפרופורציות, כאשר התברר כי חבורה האליטיסטית שהתקבצה בבית המשפט העליון חלשה הרבה יותר מחבורת הנשיאים המחוזיים
▪  ▪  ▪
התחרות העבירה אותם על דעתם. בימ"ש העליון

וכאשר התנועה לאיכות השלטון מצ'תעממת, היא מצליחה להוציא נימוקים מאד מאד עמוקים ברדידותם, מבית במשפט העליון.
בבג"צ 8691/06 התנועה למען איכות השלטון בישראל נגד שר המשפטים, עתרה התנועה לאיכות השלטון נגד המדינה על ריבוי סגני הנשיא בבית המשפט המחוזי בת"א. חכמתה של השופטת נאור הביאה אותה לשורה תחתונה האומרת כי התערבות בית המשפט העליון בניהול המחוזיים היא אירוע נדיר, ומקרה הזה לא נכלל בקטגוריה זו.
לעומת זאת התקשיתי מאד לקרוא את נימוקיה של כבוד השופטת פרוקצ'יה – כאילו נכתבו בשפה זרה שאיננה מובנת לי. היריבות והתחרות בין המחוזיים, בייחוד מחוזי ת"א בראשות הגאון אורי גורן, לבין העליון היא טבעית ואולי אף חרגה מפרופורציות, בייחוד בשנים האחרונות, בהן יש ספק גדל והולך כי החבורה האליטיסטית שהתקבצה בבית המשפט העליון חלשה הרבה יותר מחבורת הנשיאים המחוזיים. ונזכיר רק כמה שמות: זיילר, ביין, לינדנשטראוס, אורי גורן, וינוגרד (ויסלחו לי אחרים אם שכחתי את שמם).
דרכם של התותחים האלה לעליון הייתה והנה חסומה, לא בשל חוסר כישורים אלא בשל עודף כישורים; עודף כישורים אשר מהווה איום על הגילדה השלטת בבית המשפט העליון. במצב כזה כל דיון בבית המשפט העליון בעניינים של נשיאי בתי המשפט המחוזיים הוא דיון הנגוע בחשש מאד מאד קיצוני לניגוד עניינים והשופטת נאור יצאה טוב מאד מהסיפור, אכלה את העוגה והעוגה נשארה שלמה.
לעומת זאת השופטת פרוקצ'יה, לא הספיקה לגעת בעוגה, הכלבים טרפו את העוגה וכבודה נשארה רעבה, גם אין עוגה וגם תחושת הרעב נשארה. מדוע סובר אני כך? אחד מבסיסי הנימוקים של כבודה היה כי אסור שמינוי הסגנים יהיה לצורך קידומם, ופרקליטות המדינה - אשר כנראה מזמן לא נבדקה אצל רופא - הסכימה, ואמרה שכך ננהג בעתיד (הפרטים מתוך מאמר של ענבל בר-און ב News1, לא קראתי את העתירה, נימוקיה ופסק הדין).
אבל אמירות כאלה, אשר מערערות מאד את האמון באומריהן, הן כמו לומר שהשמש נועדה רק לאור ואיננה מחממת, כי לא נמצאה שום הוראת חוק המעידה שהשמש מחממת. טבעו של אדם הוא לשאוף ולהתקדם בתפקידו. הצמרת המשפטית מאד צפופה, וחוסר הקידום פולט מהמערכת את הטובים (או הופך אותם לעצלים ונרפים) דווקא בשיא יכולתם המשפטית.
בבית המשפט העליון שולטת קבוצה מאד הומוגנית החוסמת למחוזיים את הגישה (למעט אלה שהיו בעברם חלק מחבורת שלטון החוק) ולנשיא המחוזיים יש מעט שבמעט לתת לטובים, וזה סגנות. נכונה הגישה המכתיבה סף לכמות הסגנים על-פי כמות השופטים באותו בית משפט. הסגנות אינה רק כבוד אלא גם סמכות, ועם הסמכות באה גם האחריות; אך סגנות היא כבוד, כבוד גדול מאד, ואף שופט - אפילו עליון - לא יכול לעקר את הכבוד הרב ואת הקידום הניכר של שופט בקבלו סגנות.
התנועה לאיכות השלטון ובית משפט העליון, התרחקו בשנים האחרונות מן הציבור. ההרגשה שלי שהם עוסקים בטפל ולא בעיקר, מלחמותיהם אינן מלחמות, החלטותיהם אינן החלטות, ככל שהגופים האלה התקרבו זה לזה, כן הם התרחקו יחדיו מן הציבור.
מזל שיש לנו בתי משפט מחוזיים, ומזל שאת סמכויות האמת של בג"צ הוריש החוק למחוזיים, כי אחרת אנה היינו באים.

תאריך:  20/06/2009   |   עודכן:  24/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רוברט טרז'ינסקי וג'ק וייקלנד
תשובה לשאלה, האם ישראל אכן תתקוף את אירן, שנויה במחלוקת. בעיית הפצצה האירנית היא עתה נחלתם של חילות ים ואוויר בעלי מערכות תדלוק עולמיות, שאינן מצויות כיום בידי ישראל    נראה כי העניין נתון בידי ארה"ב וצפון-קוריאה לא פחות מאשר בידי ישראל
אפרי הלפרין
בניגוד לחוק האמריקני, נבחרה הילרי קלינטון לקדנציה שלישית בבית הלבן. בשתי הקדנציות הקודמות היא הייתה אשת הצללים, היום היא בחזית    בקדנציות הקודמות היא מאד הצליחה, בזו היא תיכשל, ככל הנראה, בעיקר בגלל היריבה הצעירה – מישל אובמה
אריה דרוקמן
האם אנו עושים שימוש בלימוד הצלחותיהם ושגיאותיהם של אישי מופת ודמויות דומיננטיות שנקלעים לחיינו?    האם אנו ממצים את המשפט: "להתגלח על הזקן של אחרים?"
דימיטרי רייזמן
סידור "אור ישראל" הוא מעין "מורה נבוכים" לציבור החילוני בבית הכנסת. כל פרק בו מלווה ב"טיפים" על ההתנהלות בבית הכנסת במצבים שונים - לפני התפילה, בעת התפילה ולאחריה
קובי קמין
רשתות סטימצקי וצומת ספרים נמנעות מלמכור את ספרו של יעקב חרותי "אמת אחת ולא שתיים". האם זה בשל האוריינטציה הפוליטית של המחבר? חרותי אינו מתרגש - הוא רגיל לשיטותיהם של ה"פוליטרוקים" עוד מימי הלח"י
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il