X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דברים אלו נאמרו במסגרת כינוס בנושא יחסי חוקרים נחקרים, לכבוד צאת ספרו של ד"ר מאיר כרמון הסניגוריה והפרקליטות ניצלו את המעמד, כרגיל, לסגירת חשבונות
▪  ▪  ▪
השהות במקום הזה יכולה לחלץ מן החזקים ביותר הודאות שווא [צילום: AP]
מבחן בוזגלו עומד למבחן
ענבל בר-און
האם נעשה שימוש יתר בהליך הפלילי? האם הפרקליטות הינה 'כנופיית שלטון החוק'? האם המשפטים מתנהלים בתקשורת? שאלות אלו ואחרות נדונו בכינוס שהתקיים במכללת שערי משפט
לרשימה המלאה

"להחליש הפרקליטות ולחזק את שלטון החוק"
ענבל בר-און
מזמן לא נראתה אינטראקציה רועשת וגועשת שכזו בין הסנגורים לקטגורים * כולם מסכימים שנדרשת ביקורת על פרקליטת המדינה * לא כולם מסכימים על הסיבות לכך
לרשימה המלאה

האם מח"ש מטייחת אלימות שוטרים?
רותי אברהם
"זכויות האדם ביש"ע" דרש ממזוז להורות להעמיד שוטר לדין פלילי בחשד לאלימות כלפי מפגיני ימין * מח"ש: נקפיא גם את ההליך המשמעתי
לרשימה המלאה

ביקורת של מתקני הכליאה בישראל גילתה תאי כליאה צפופים, תברואה ירודה ויחס משפיל לאסירים.
כך עולה מדוח בדבר תנאי הכליאה במתקני המעצר והמאסר בישראל, אשר מפרסמת הסניגוריה הציבורית כמדי שנה, ואשר פרסומו האחרון (יום א', 21.6.09) עורר סערה.
מן הדוח עולה תמונה קשה של חולדות ומקקים בתאי המעצר, ענישה משמעתית קיצונית ושטח מחיה שיכול להסתכם ב-1.5 מ"ר לאסיר.
הדוח מתאר אלימות כלפי אסירים, בדיקות פולשניות ומשפילות, אך דומה כי הגרוע מכל דווח מבית המעצר במגרש הרוסים במזרח ירושלים שם נהוג לכבול אסירים למיטותיהם למשך שעות ואף ימים במידה שהם מאיימים לפגוע בעצמם, כך שהם "נאלצים לעשות את צרכיהם על עצמם ועל בגדיהם", לדברי הדוח.
תנאי הכליאה המחפירים אינם עומדים בחלל ריק. תנאים אלו הם הקטליזטור הגדול ביותר להודאות השווא, הודאות אשר מחולצות מפיהם של מי שאינם יכולים לשאת עוד את התנאים המחפירים.
בכינוס "חוקרים ונחקרים ומה שביניהם" שהתקיים (יום ב', 25.5.09) במכללה האקדמית אשקלון, ושנועד לדון בספרו של ד"ר מאיר כרמון, "חוקרים נחקרים ומשחק המוחות", נדון, בין היתר, הקשר בין תנאי המעצר המחפירים של עצירים בישראל, לבין כמות הודאות השווא. שופט בית המשפט השלום (בדימ.), הרן פיינשטיין, גרס כי "תנאי מעצר שכאלו היו מובילים אותו להודות ברצח ארלוזרוב".
הודאות השווא אשר מיתרגמות להרשעות שווא מעוותות ומעקמות את עיקרון שלטון החוק בישראל. ד"ר מאיר כרמון, בספרו, מפרק את תהליך החקירה לגורמים ומפענח כיצד מושגות הרשעות שווא בישראל.

"הביאם למצב של איבוד דעת"
אפשר להשתגע [צילום: פלאש 90]

"בידיו של החוקר לקבוע את מהלך חייהם של החשודים השונים שאותם הוא חוקר. בכוחו להרוס את שמם הטוב, את פרנסתם, את רכושם ולהביאם עד למצב של איבוד לדעת"

בברושור שחולק סופר כי: "יום העיון ידון בדרכים להציב בלמים למניעת הרשעתם של חפים מפשע, החל בחוקרים, דרך מערכת התביעה, וכלה במערכת המשפט. ביום העיון ישתתפו שופטים בדימוס, קציני משטרה לשעבר, התובעת המחוזית והסניגורית המחוזית של מחוז הדרום. המשותף לכולם – העיסוק בעבר או כיום בפלילים".
יוזם הכינוס, ד"ר מאיר כרמון, ציין כי "בידיו של החוקר לקבוע את מהלך חייהם של החשודים השונים שאותם הוא חוקר. בכוחו להרוס את שמם הטוב, את פרנסתם, את רכושם ולהביאם עד למצב של איבוד לדעת. הכל נעשה מתוך כוונה טובה, אבל, כידוע, הדרך לגיהנם רצופה כוונות טובות". לשיטתו, "כדי לצמצם עד למינימום אפשרי פגיעה בחפים מפשע, ראוי להכשיר את החוקר בכל תחומי מדעי החברה (קרימינולוגיה, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה וכד'), ולתת בידו כלים מקצועיים מתקדמים, לא רק בתחומי המדע האקדמיים, אלא גם - בעיקר - בתחומי החשיבה והניתוח המדעיים. על מקצוע החקירות להיות מוגדר כתורה עצמאית, עם מתודה משלו, ואולי גם עם הכרה אקדמית".
"במצב הקיים", מוסיף ד"ר כרמון, "כל עדות או ראייה, הדורשים ניתוח, תלויים באופיו, בידיעותיו, ניסיונו, באינטלקט ובמצב רוחו של החוקר. אם נוסיף על כך דעות קדומות שיש לחוקר, נמצא שהקו המנחה בחקירות מתחיל בחוקר. חקירה המתחילה שלא על דרך הישר תמשיך את נטייתה העקומה גם הלאה. יוצא, שכל המערכת מתעקמת על-פי תפיסת עולמו של החוקר - מצב שעלול להביא לידי הרשעת חפים מפשע".
בכדי למנוע מצב מעין זה מעלה כרמון בספרו את האפשרות לניתוח עדויות על-פי חשיבה מדעית: "נכון הדבר שמקצועות מדעי החברה אינם מוגדרים די צרכם, אך חקירה פלילית חייבת להיעשות במסגרת מתודה שתהווה הבסיס המקצועי לחקירות".

"הודאות שווא"
השופט (בדימ.) שלי טימן [צילום: בוצ´צ´ו]

השופט (בדימ.) שלי טימן, מטיל ספק גדול מאוד באכסיומת ה"הודאה כמלכת הראיות". "זוהי מסקנתי האישית, שאינה סומכת על מחקרים אקדמיים (ואיני מזלזל בחשיבותם), אלא בהתסמך על ניסיוני רב השנים, בתיקים פליליים ובכלל, ותיקי פשע חומר, בפרט"

ה'דם הרע' בין הפרקליטות לסניגוריה הציבורית ידוע זה מכבר, ומפרנס אדי זיעה וטונים צורמים בכינוסים שמתקיימים בנושא ואשר אליהם מוזמנים דוברים משני המחנות (ראה לדוגמה הפאנל שהתקיים בלשכת עורכי הדין (יום ב', 16.2.09) ובמכללת שערי משפט (יום ג', 5.5.09)).
הפעם הטונים היו צורמים פחות והדוברים כולם דיברו בקול מאופק ובנימוס. כששאלתי את הגב' רונית פלד, מארגנת הכינוס, לפשר הדבר, היא הסבירה לי שמקור היעדר אדי הזיעה והטונים הצורמים, מקורם ב"פולניות" שנהגה מאחורי הקלעים. בזמן נאומם של השופט (בדימ.) שלי טימן ושל השופט (בדימ.) בועז אוקון, שניהם ידועים כ"אוהבי" המערכת הפלילית, עזבו עו"ד יסכה ליבוביץ', פרקליטת מחוז דרום, וניצב משה מזרחי את האולם, ופירנסו את הקפיטריה של המכללה. כשיסכה ליבוביץ' דיברה, עזבו נושאי דגל ה"אני מאשים" את הפרקליטות את האולם, ועל כן, כל המזדמן לאולם ההרצאות היה יכול לסבור בטעות שעסקינן בהרצאה על 'מגמות במוזיקה הקלאסית של המאה ה-17' (בהשוואה נניח לאלו של המאה ה-18).
השופט (בדימ.) בועז אוקון, הפרשן המשפטי של 'ידיעות אחרונות', דיבר על הכשלים בשמירת זכויות חשודים ונאשמים, אשר מוצגים כ"טעות" ב"תום לב". אוקון אינו קונה את הסבר תום הלב, אשר לדבריו "הפך למטע שחוק ולתירוץ לא משכנע". לשיטתו, התעלמות ממחדלים תוך התחפרות בתירוצים, "מזמינות את המחדל ואת הכשל הבא".
השופט (בדימ.) שלי טימן, מטיל ספק גדול מאוד באכסיומת ה"הודאה כמלכת הראיות". "זוהי מסקנתי האישית, שאינה סומכת על מחקרים אקדמיים (ואיני מזלזל בחשיבותם), אלא בהתסמך על ניסיוני רב השנים, בתיקים פליליים ובכלל, ותיקי פשע חומר, בפרט".
לשיטתו, "משפטי זוטא" אינם מהווים כלי מספיק לזיהוי ההודאה האמיתית, אשר ניתנה מרצון חופשי. "מגבלות הכללים החלים על דיונים כאלה, וגישתם של בתי המשפט, המעדיפים עדויות של אנשי רשות – עלולים להביא להושבתם של חפים מפשע, או מי שכללי הדיון הפלילי אמורים להגן עליהם מפני הרשעה, למשך שנים רבות, מאחורי סורג ובריח", הוא אומר.
טימן מספר על מקרים שבהם התגלה מבצעה האמיתי של העבירה, וזאת לאחר שחף מפשע הורשע בביצועה.

פרקליטים מתגוננים
משרד המשפטים [צילום: נועם שרביט]

"אני רוצה לומר שבמסגרת הדיו-פרוסס, כשרוצים לבוא ולטעון טענות כנגד פרקליט או שוטר שעשה דברים שאינם ראויים, כדאי גם לשמוע אותו... לא לבוא להטיח בפני אולם מלא עובדות שאינן מדויקות, שאינן נכונות, ולתת את זה כדוגמא לעוולות איומות שהמשטרה עושה"

אישומים מסוג אלו שהוטחו בפרקליטות המדינה, אשר אינה מונעת את הרשעתם של חפים מפשע, מובילים, כמו תמיד בכינוסים מסוג אלו להתגוננות.
נציגי המשטרה והפרקליטות, כדרכם בכינוסים מסוג אלו, מסבירים עד כמה קשה למשטרה להתמודד עם הפשע ועד כמה אותם מקרים מסוג "כנופיית מע"צ" הינם מקרים בודדים ויחידים.
השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', אשר בעצם ימים אלו נודע באימרות השפר הגזעניות שלו, ציין כי "אחד הקשיים בהתמודדות עם משפחות הפשע טמון בכסף שלהם, אשר מממן את עורכי דינם היקרים. לו רק רשות המיסים הייתה מתמודדת כפי שצריך עם עבירותיהם הכלכליות אשר מהוות את מקור המימון לפשע...".
לאהרונוביץ' יש גם פרומו לשנת 2010 (לא מדובר בעוד שדרוג צנטפריגי מבית היוצר האחמדינג'אדי): "בשנת 2010 ידבר העד הראשון מתוכנית הגנת העדים, בנוסח ארצות הברית, שאנו עובדים עליה כעת".
גם ניצב (בדימ.) עו"ד משה מזרחי הוסיף והכביר בחשיבות המשטרה, והזהיר כי "מדינת ישראל מידרדרת לכדי מדינת פשע, לא פחות ולא יותר". עם זאת, הוא מודה, ברוח ספרו של כרמון שלכבודו נערך הכינוס, כי "חקירה היא עניין סובייקטיבי במידה רבה אשר תלוי בתפיסת עולמו של החוקר, וכי ישנן הרשעות שווא, כמו גם זיכויי שווא".
עו"ד יסכה ליבוביץ', פרליטת מחוז דרום, הפליגה בשבח התמורות שחלו במשטרה, אינה נותרת חייבת למתקיפי הפרקליטות: "אני רוצה לומר שבמסגרת הדיו-פרוסס, כשרוצים לבוא ולטעון טענות כנגד פרקליט או שוטר שעשה דברים שאינם ראויים, כדאי גם לשמוע אותו... לא לבוא להטיח בפני אולם מלא עובדות שאינן מדויקות, שאינן נכונות, ולתת את זה כדוגמה לעוולות איומות שהמשטרה עושה. אם הייתי פה, הייתי משיבה על הטענות אחת לאחת. הרבה מן הדברים ששמעתם לא היו מדויקים. לא תופסים במה ומספרים סיפורים על פרקליטים שלא יכולים להשיב. חלק היה לא נכון. זה יותר חשוב מכל דבר אחר. זה בעיקר חשוב מאוד לחברה תרבותית, לחברה הוגנת".
עם זאת, דווקא נכונות דבריה (ולפיהם אין מאשימים אדם מבלי לאפשר לו הזדמנות סבירה להתגונן) שבה אליה כבומרנג: האם עצורים ונאשמים בישראל זוכים להזדמנות סבירה להתגונן בפני אישומים?
ניתן להניח שפרקליטים ש"משמיצים אותם בבמות שונות" יכולים להשיב מתוך משרדם המרווח, אך עצורים אשר שוהים בתנאי מעצר מחפירים, מתקשים הרבה יותר מאותם פרקליטים להשיב על האשמות אשר תחרוצנה את גורלם לעד.

"עד חייב להעיד"
חדר חקירות

"אם לחשוד ישנו הסבר טוב, שיתכבד ויסביר על המקום". לשיטתה, "אין זה הכרח כי זכות השתיקה היא זכות כל כך חשובה שיש בה הגיון. הזכות של אדם שלא להפליל את עצמו, לא לשים את עצמו רשע, היא לא חשובה עד כדי כך. דיני הראיות מבוססים על ניסיון החיים ועל ההגיון. הסבר כבוש הוא הסבר שעל פניו נראה פחות טוב"

אך ליבוביץ' ממשיכה ומנתצת מה שהיא רואה כמיתוסים וכהגזמות: לשיטתה, אנשים אינם מודים בפשעים כי הם מוחלשים, אלא כדי להקל על מצפונם כאשר ביצעו פשע.
היא אינה חסידה של 'זכות השתיקה': "אם לחשוד ישנו הסבר טוב, שיתכבד ויסביר על המקום". לשיטתה, "אין זה הכרח כי זכות השתיקה היא זכות כל כך חשובה שיש בה הגיון. הזכות של אדם שלא להפליל את עצמו, לא לשים את עצמו רשע, היא לא חשובה עד כדי כך. דיני הראיות מבוססים על ניסיון החיים ועל ההגיון. הסבר כבוש הוא הסבר שעל פניו נראה פחות טוב".
היא פוסלת את פרשת 'כנופיית מע"צ' כעניין של העבר: "גדלנו, התפתחנו, הפכנו יותר תרבותיים".
ליבוביץ' אינה חוסכת מן הקהל את הפן היפה של המשטרה: היא מספרת כיצד כיום, עקב חקיקה חדשה, חוקרים ילדים וכן מבוגרים בעלי מוגבלויות באופן אשר יהלום את מגבלותיהם/גילם, תוך שחוקרים מיוחדים מתווכים בין המגבלות הקוגניטיביות שהן תולדה של גיל צעיר או מגבלה חושית/מוטורית/נפשית/שכלית לבין תפיסת הראיות הנוקשה של בית המשפט. תיווך כזה, היא סיפרה, סייע להרשיע אב שביצע מעשים מגונים בבתו שמוגבלת עקב תאונת דרכים קשה.

"זורק כתם על אדם"
השופט עומד בפרץ

"העצור עם אזיקים, כל המדינה רואה. אמרתי להם שחררו. מצלמים בטלוויזיה. שוטר אמר לי: 'כבודו, יש הנחיות שאסור'. אמרתי לו: 'לך תביא את ההוראות'. הוא הביא את ההוראות והיה כתוב בהן: 'יש לאזוק באזיקי ידיים בשני מקרים: א. סכנה של בריחה, ב. סכנה של אלימות'. זה היה יהודי בן 86. הוריתי לשחרר אותו מן האזיקים"

הדובר הבא הוא השופט (בדימ.) הרן פיינשטיין, מהחוג לקרימינולוגיה, המכללה האקדמית אשקלון, והמחלקה לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר-אילן.
את הרצאתו פותח פייינשטיין, אשר עד לפני שנה כיהן בבית המשפט השלום ברחובות, ואשר יזם שינויים בחקיקה לטובת מכורים לסמים – בכדי לאפשר להם טיפולי גמילה בזמן מעצרם, במשפט הידוע ולפיו: "כל המלבין פני חברו ברבים, כאילו שפך דמו".
לשיטתו, עצם דבר מעצרו של אדם, עוד טרם ההרשעה, מהווה הפללה. "אתה זורק כתם על אדם, זו פגיעה בשמו, במשפחתו. דבר כזה אי-אפשר למחוק. ההפללה שאני מדבר עליה היא הפללה מבחינה ציבורית, מבחינת המשפחה, העיתונות, הטלוויזיה. לא ההרשעה ממש".
פיינשטיין מתאר את אחת הפעמים שבה הורה להמעיט את היקף ההשפלה, שהיא מנת חלקו של כל עצור בישראל: "העצור עם אזיקים, כל המדינה רואה. אמרתי להם שחררו. מצלמים בטלוויזיה. שוטר אמר לי: 'כבודו, יש הנחיות שאסור'. אמרתי לו: 'לך תביא את ההוראות'. הוא הביא את ההוראות והיה כתוב בהן: 'יש לאזוק באזיקי ידיים בשני מקרים: א. סכנה של בריחה, ב. סכנה של אלימות'. זה היה יהודי בן 86. הוריתי לשחרר אותו מן האזיקים".
על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו הוא אומר שה"חוק יפה על פניו, אבל אין קשר לביצוע". "אם אהיה עצור חמש דקות, אודה ברצח ארלוזרוב", הוא אומר, ומתייחס בכך לתנאים הקשים בתאי המעצר, כפי שנחשפו (יום א', 21.06.09) בדוח הסניגוריה הציבורית.
הוא מספר כיצד, כשבא לבקר עצורים, בירר אם אכלו ארוחת בוקר. כשנודע לו שמנעו מהם אוכל, היה רוכש להם ארוחות "ובעל המזנון היה חוגג". "יש לי ניסיון של למעלה מ-40 שנה במקצוע. שוטר מבקש ארבעה ימי מעצר כי רוצים לשלוח חומר למז"פ בכדי לבדוק אם אכן מדובר בהירואין. אמרתי שאפשר לעשות את זה בחצי שעה. השוטר עצמו הודה כי אם היה יושב חצי שעה במעצר היה מת".

"אפוטרופסם של העצורים"

פיינשטיין מתאר את ההלם שבו נתונים עצורים אשר עצורים בפעם הראשונה, בלא ייצוג, וללא הבנת הפרוצדורה הפלילית: "בית המשפט צריך לקחת על עצמו להיות אפוטרופסם של עצורים. הרבה מאוד שופטים סברו שתפקידו של השופט הוא אובייקטיבי, היינו, ישחקו הנערים לפני, השופט לא מתערב, אל יהא חלקי עימהם, התערבתי, שאלתי, עזרתי, בזמן גזרי הדין המעטים, לא הכנסתי אדם לבית סוהר בלא שראיתי את כל המשפחה. כי כשאדם הולך לכלא המשפחה הולכת איתו. שאלתי תמיד מה שלום המשפחה והילדים".

"לשוטר כוח עצום"

פינשטיין מבקר את הנוסח העמום של עילות המעצר המנויות בחוק המעצרים. ניתן לעצור אדם שמסכן את ביטחון הציבור ולשבש הליכי חקירה. "מה זה חשד סביר? מה זה 'צורך לנקוט בהליכי חקירה'?" הוא שואל.
"היו לי מלחמות רבות עם המשטרה", הוא מספר. "כשאתה עוצר אדם כל עם ישראל יודע על כך. אחר כך לא יעזור בית דין. העיתונות מסקרת במנותק מהכרעת השופט. כשאני קורא על פסק דין שלי בעיתון אני שואל "אני כתבתי את זה?". הוא מספר גם על ההדלפות: "הייתי נותן צוי איסור פרסום בבוקר, ולמחרת פתחתי את 'ידיעות אחרונות', והכל היה כבר שם. עד היום כל צווי איסור הפרסום שנתתי הופרו".
הוא סבור שיש לחייב את העיתונות, מקום בו היא מפרסמת חשדות נגד אדם, לפרסם את דבר זיכויו באותו מקום ובאותו גודל בדיוק. "זה מה שירתיע אותה", אך למעשה, הוא מעדיף להרחיק לכת יותר ולאסור פרסום שמות חשודים. הוא גם סבור כי על שופטי בית המשפט העליון, אשר מאשרים מעצרים בני למעלה מתשעה חודשים, לשבת כשופטי שלום בכדי להיזכר מהו דיון מעצרים "מקרוב".

"האויב הגדולב יותר של הידיעה זו הדעה הקדומה"
חקירה משטרתית

"כל ההוכחות במדעי הטבע ובמדעי החברה התבססו על דרך השלילה, בדרך של חשיפת טעויות. המדע לא מתקדם מאמת לאמת אלא מטעות לטעות. צריך נכונות להקשיב לטיעונים ביקורתיים, לביקורת והפרכה. חייבים לחפש טעויות בכל טענה, לעולם לא יעלה בידינו להשיג ודאות מוחלטת, אבל במקום לחפש אישוש, נחפש וננקה את הטענה מהפגמים"

הדובר האחרון, ד"ר מאיר כרמון, הוא גם חתן השמחה. הוא מלמד בחוג לקרימינולוגיה במכללה האקדמית אשקלון, ובמחלקה למדעי המדינה של אוניברסיטת בר-אילן.
הוא קצין חקירות לשעבר, אשר עסק בחקירת מקרים חמורים, בין היתר – בחקירת מקרה רצח <נ>אורון ירדן ז"ל. הוא מנהל מרכז להכשרת חוקרים פרטיים ובעל משרד לחקירות פרטיות.
למרות אורח חייו הפרקטי, את השקפתו באשר לחקירה ראויה ואת ביקורתו הקשה על פרקטיקת החקירות דהיום, הוא מאמץ מתוך עולם מושגים פילוסופי. הוא משתמש בביקון, פילוסוף בן המאה ה-17 בכדי להמחיש כי "בני אדם רואים את מה שנוח להם לראות, את העובדות שתואמות לידיעותיהם. התפיסה הזו מונעת את הביקורתיות". הנמען של דוגמה זו מובן מאליו: "בתיק תאיר ראדה קראתי בעיתון שאחד העדים גורס כי היו 64 טביעות אצבעות שלא נבדקו. גם אם זה נכון חלקית, זה מצביע על התנהגות חקירתית חסרת ביקורת".
לאחר שהציג את ה"אל תנסו את זה בבית", הוא עובר ל"כך תנהגו" ביחסו לחוקרים. מביקון ועוד כמה פילוסופים שהזכיר, מן המאות ה-17 וה-18, הוא מדלג לפילוסוף בן המאה העשרים קרל פופר, אשר גרס כי הידיעה היחידה הוודאית שאנו יכולים לרכוש היא הידיעה השלילית, קרי: אם השמש זרחה מיליון פעם, אין כל ודאות שתזרח בפעם המיליון ואחת, אך אם פעם אחת השמש לא זרחה, יש ודאות כי השמש אינה זורחת בכל שחר חדש.
הארגומנט מתחום הפילוסופיה אינו מגיע בכדי: "כל ההוכחות במדעי הטבע ובמדעי החברה התבססו על דרך השלילה, בדרך של חשיפת טעויות. המדע לא מתקדם מאמת לאמת אלא מטעות לטעות. צריך נכונות להקשיב לטיעונים ביקורתיים, לביקורת והפרכה. חייבים לחפש טעויות בכל טענה, לעולם לא יעלה בידינו להשיג ודאות מוחלטת, אבל במקום לחפש אישוש, נחפש וננקה את הטענה מהפגמים".
כרמון סבור שיש ליישם את השקפתו המתודולוגית של פופר לעניין מדעי החברה – על האופן שבו חוקרים מעבדים מידע אשר מגיע אליהם, הן מן הנחקר, והן מעדויות חיצוניות ועדים: "אם יאמצו את ההצעה שכל עדות וראיה יבחנו על-פי כללי ההפרכה, אפשר וימנעו טעויות אשר יובילו להרשעת חפים מפשע". דומה כי ברוח דוח הסניגוריה הציבורית אשר הוגש בעצם ימים אלו לעיון הציבור, יש לראות בתנאי המעצרים המזעזעים בישראל את גורם ההפרכה העיקרי והמרכזי להודאות אשר ניתנות ואשר נאמרות כאשר העצור שהה בתנאים אלו.
אלימות שוטרים: קישורים
שוטרים אלימים חויבו בפיצוי
הפרקליטות מבקשת לחסום תביעות כנגד שוטרים
אלימותם המינית של השוטרים

לדו"ח הסנגוריה הציבורית
תאריך:  23/06/2009   |   עודכן:  23/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אם אהיה עצור חמש דקות, אודה ברצח ארלוזרוב"
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מערכת משפטית מושחתת
לוי  |  24/06/09 06:42
2
הכס הלא קדוש
עידןסובול  |  24/06/09 09:36
 
- קצה הקרחון
הנ"ל  |  24/06/09 11:17
3
דווקא לאור הויכוח - חסר כאן
תוספת ראויה  |  24/06/09 10:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
האם מומחה רפואי מטעם בית המשפט הינו אובייקטיבי? או שמא הוא פוזל לעבר היום שלמחרת - שבו יפגוש שוב את חברות הביטוח והמוסדות הרפואיים שכיום הוא מעיד נגדם?    פרופ' דניאל מור מקעקע את הדימוי
צפורה בראבי
מעניין איך היה נראה עולמם של הורינו לולא היינו דואגים להם למטפל-זר צמוד    גם מצוות כיבוד הורים אפשר לקנות בכסף
אריה דרוקמן
את מה שלא הצליח המערב, הצליחה אירן לבצע במו ידיה. הזלזול באינטליגנציה של הצעירים באירן במהלך הבחירות, יעלה למשטר האירני ביוקר
אפרי הלפרין
גלעד שליט הוא בן של כולנו, אח של כולנו, דודן של כולנו, ואנחנו - עם ישראל - לא עושה די לשחרורו. לא רק שלא עושים די, לא עושים כלום!
רות פורסטר
עכשיו זה מסתדר לי לאט לאט: אני לא מאמינה לפוליטיקאים, לא לבעלי ההון, לא לשכנים שלי ולא לבעלת הבוטיק, והסיבה לחוסר האמון הזה היא אחת: אינני מקבלת שום מסרים מאף אחד
רשימות נוספות
"פצצת זמן עולמית"  /  מחלקה ראשונה
השופט לעותרים: מה עשיתם עבור גלעד שליט?  /  רותי אברהם
דוח האו"ם: צה"ל ירה בכוונה לעבר אזרחים  /  איציק וולף
בצלם והשימוש בתעמולה  /  יהונתן דחוח-הלוי
"על עורכי הדין להיאבק בסבל בעולם"  /  ד"ר נטע זיו
המאבק שלה למשפט (ב)  /  ענבל בר-און
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il