X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשנת 1994 הכיר בג"צ בזכותו של דייל הומוסקסואל לקבל כרטיס טיסה עבור בן זוגו פסק דין זה מהווה חלק משורה ארוכה של פסקי דין אשר הכירו בזכויות הומוסקסואלים ולסביות האם זה ראוי שבג"צ מהווה 'חלוץ לפני המחוקק' לעניין זה? גאווה בבג"צ (א)
▪  ▪  ▪
האם הציבור בישראל הכיר בהומוסקסואליות כדרך חיים לגיטימית? [צילום: פלאש 90]
בג"צ דנילוביץ (הדייל ההומוסקסואל באל-על)
ענבל בר-און
דייל הומוסקסואל ביקש מאל על כרטיס טיסה נוסף בעבור בן זוגו * אל על סירבה * בג"צ: אין להפלות על-בסיס נטייה מינית
לרשימה המלאה

בג"צ דנילוביץ' הינו אחד מפסקי הדין של בית המשפט העליון אשר עורר סערה רבתי. פסק דין זה הכיר בזכותו של דייל הומוסקסואל לקבל מאל-על כרטיס טיסה בעבור בן זוגו. השופטים ברק ודורנר קבעו באותה פרשה כי היות שתכלית מתן כרטיס טיסה לבן/בת הזוג של הדייל/ת הינו למנוע פירוד לתקופות ארוכות בין בני הזוג, אין זה משנה כלל אם עסקינן בזוג "סטרייטי" או "הומוסקסואלי", שכן תכלית ההטבה הינה להיטיב אם בני זוג נפרדים לעת טיסת הדייל, באשר הם, ורק השופט קדמי, בדעת מיעוט, סבר כי אל לו לבית המשפט להכיר בזוגיות הומוסקסואלית טרם המחוקק הכיר בזוגיות מסוג זה.
למעשה, הגם שבית הדין האזורי לעבודה הכיר בזכות זו, ערערה אל-על פעמיים על כך - פעם לבית הדין הארצי לעבודה ופעם לבג"צ. הסברה הנשמעת היא, כי לאל-על לא היה משנה לספק מספר כרטיסי טיסה נוספים, שכן הדבר לא היה מעיק על תקציבה (שכן בכל מקרה שיעור ההומוסקסואלים והלסביות באוכלוסיה מצומצם). הסברה אומרת שאלמלא אל-על הייתה מציגה כלפי חוץ "מלחמה" בהומוסקסואלים ובלסביות - היא הייתה מפסידה את קהל הצרכנים החרדי, וזו הסיבה ש"נלחמה כל הדרך" על עניין פעוט ככרטיס טיסה. אך הגם שמניעיה של אל-על לא היו כלכליים, בזכות התעקשותה נוצר פסק דין מכונן אשר מכיר בזכותם לשוויון של הומוסקסואלים ולסביות.
על פסק הדין נמתחו ביקורות מקשת רחבה של כיוונים: מבקרי האקטיביזם השיפוטי גרסו כי בג"צ הכיר בזוגיות הומולסבית, שהמחוקק לא הכיר בה, ובכך נכנס לנעלי המחוקק. ארגונים לשינוי חברתי הציגו את העקביות שבה בג"צ תמך בזכויות הומוסקסואלים ולסביות בשני העשורים האחרונים כשיקוף לאופיו הליברטני של בג"צ, תוך זניחת הזכויות הכלכליות והחברתיות של אוכלוסיות מוחלשות. בעלי התפיסה הקווירית של המאבק ההומולסבי גרסו כי בג"צ זה משקף עמדה ולפיה על הומוסקסואלים ולסביות להידמות לרוב ה'סטרייטי' - כדרך לקבלת שוויון זכויות, תוך העלמת מאפייניו הייחודיים הקוראים תיגר על המוסדות החברתיים הקיימים (אייל גרוס, "דנילוביץ, שטיינר והתיאוריה הקווירית", משפט נוסף 1 (פברואר 2001) 47).

חשיבות תורתית משפטית

לפסק דין זה גם חשיבות תורתית משפטית: השופטת דליה דורנר קבעה כי גם אלמלא נחקק חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח – 1988 היה ניתן להגיע לאותה תוצאה, וזאת היות שאפליה מחמת נטייה מינית סותרת את תקנת הציבור (מכוח סעיף 30 לחוק החוזים, חלק כללי, התשל"ג – 1973 חוזה אשר סותר את תקנת הציבור – בטל). ברם, היא מסייגת את דבריה בכך שתקנת הציבור של זמנים אלו אינה תקנת הציבור של זמנים עברו, ולו העתירה הייתה מוגשת בזמנים שבהם הומוסקסואליות לא נחשבה כדבר מקובל, דין העתירה היה להידחות. בכך מבטאת השופטת דורנר תפיסה אשר כונתה על-ידי ברק דוקטרינת זכויות האדם במשפט הפרטי ולפיה ניתן להחיל את זכויות האדם כגון איסור אפליה, חופש הביטוי, כבוד האדם וכדומה גם במשפט הפרטי דרך 'מושגי השסתום': סבירות, תום לב, תקנת הציבור, רשלנות.
הן השופטת דורנר והן השופט ברק נדרשו לשיטת הפרשנות התכליתית ולפיה חוק יתפרש על-פי תכליתו (וגם חוזה): היות שתכלית מתן כרטיס טיסה לבן זוג של דייל אל-על הינה למנוע פרידות לזמנים ארוכים בין בני הזוג, לעניין זה דין זוג 'הומוסקסואלי' כדין זוג 'הטרוסקסואלי'. מבין השיטין עלתה גם גישתו של תיאורטיקן המשפט דבורקין אשר קבע כי על השופט לתור אחר ערכי היסוד בחברה בבואו לכתוב את פסק דינו, וזאת אכן עשתה דורנר כאשר קבעה כי בזמננו, הומוסקסואליות מקובלת בחברה ועל כן, יש לקבוע כי הומוסקסואליות הינה "תקנת הציבור". עד כמה 'הלכי הרוח המקובלים בחברה' הינו עניין ערטילאי לענות בו, המחיש הפער בין פסיקת השופטת דורנר לבין פסיקתו של קדמי: קדמי סבר כי החברה טרם קיבלה את הזוגיות ההומוסקסואלית, ועל כן יש ללכת ב'דרך המלך', ולאפשר למחוקק לומר את דברו בעניין, ולא להיות 'חלוץ לפני המחוקק'.

בג"צ 721/94 אל-על נתיבי אויר לישראל בע"מ נ' יונתן דנילוביץ, פ"ד מח(5) 749 (1994).
תאריך:  30/06/2009   |   עודכן:  30/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כך הכיר ברק בזכויות הומוסקסואלים ולסביות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מילים מפוצצות למסר עלוב
מרק טווין  |  30/06/09 19:33
2
מה רציתם שבג"צ לא יכיר בעצמו ל"ת
נאוה48  |  5/07/09 03:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס שריג
כשלבני בחוץ או בפנים זה עניין שלנו, כשליברמן בפנים או בחוץ זה עניין שלנו, ואם אתה בפנים או בחוץ - זה גם עניין שלנו, מסייה פרזדו. ורצוי שתישאר בחוץ    הדבר הכי קל עבורנו זה להתערב בענייניה הפנימיים של צרפת, או לתת לך המלצות כאלה או אחרות    אז ממה נתחיל: מססיליה סרקוזי, קרלה ברוני או מסתם אמירה מטופשת שלך על התעשיה באנגליה...??
ד"ר מאיר אנגי
אתם מביאים את ילדכם בפעם הראשונה למרפאת שיניים והילד מגלה סימנים של פחד או חרדה    תהיתם מדוע זה קורה? הרי זו הפעם הראשונה שלו, הוא לא יודע עדיין מה זה טיפול שיניים ובכל זאת מפחד - מדוע?
ראובן לייב
האשף הסולן הפורט עליה, יקי ראובן, יופיע השבוע עם סולנים נבחרים נוספים בקונצרט חגיגי ומיוחד של תזמורת "בארוקדה" ברחבי הארץ, שיוקדש למוזיקה של דרום איטליה
שלמה ברום
במסגרת האופנה החדשה של נאומי מנהיגים במזרח התיכון שהחל בה הנשיא אובמה בנאום קהיר, נשא יושב-ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, נאום ב-25 ביוני ובו הגיב על נאומיהם של אובמה ושל ראש הממשלה נתניהו
צפורה בראבי
גם במציאות היומיומית נוכל לראות כאלה שכל העולם מייעץ להם, לעומת אלה שאיש לא יעז לומר להם מה לעשות    נתניהו, לצערנו, שייך לסוג הראשון; הפלשתינים - לסוג השני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il