X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ניצן הורוביץ יוזם חוק לאיסור כליאת ילדים הוא מתייחס אך ורק לכליאת ילדי עובדים זרים בידי משטרת ההגירה ומה אם מדובר בילד שהוגדר כלוקה בנפשו על-ידי עובדת סוציאלית? האם אז כליאתו תהפוך כשרה? הכוח להגדיר הוא הכוח להגביל
▪  ▪  ▪
ההתנגדות לכליאת ילדים בידי רשויות ההגירה ראויה. אך היא צריכה ללכת צעד קטן נוסף [צילום: פלאש 90]
האם פקידי הסעד אוהבים ילדים
עו"ד יעל גיל
חוק הנוער (טיפול והשגחה) מקנה, בין היתר, לפסיכיאטר המחוזי סמכויות מרחיקות לכת לשלול חירותו של קטין באשפוז פסיכיאטרי כפוי * הלהיטות של פקידי הסעד "להציל" ילדים, הורסת לעיתים קרובות את חייהם של ילדים אלו
לרשימה המלאה

בקשה למבקר: חקור פרשת האשפוז הכפוי
רותי אברהם
תנועת אומ"ץ מבקשת ממבקר המדינה לחקור התנהלות המערך הפסיכיאטרי בפרשת אשפוז כפוי של נער בן 13 * הנער "שוחרר" בסיוע שופט * אומ"ץ: המועצה לשלום הילד חטאה ליעדיה
לרשימה המלאה

אומ"ץ: להקים ועדה לבדיקת "האשפוז הכפוי"
רותי אברהם
תנועת אומ"ץ דורשת הקמת ועדת בדיקה בפרשת אשפוזו בכפייה של נער בן 13 תוך הפרת החוק * בפנייה לממלא-מקום שר הבריאות: על הוועדה "להגן בחירוף נפש" על הפסיכיאטר המחוזי וסגנו
לרשימה המלאה

לנוכח מבצעי המעצר של פליטים ועובדים זרים עם ילדיהם בדרכם לגירוש או בהמתינם להליך משפטי, יוזם ח"כ ניצן הורוביץ (יום א', 12.07.09), הצעת חוק שתאסור על מאסר קטינים בישראל.
"כליאת ילדים קטנים בבתי סוהר היא דבר בלתי נסבל. הילדים הללו לא חטאו ולא פשעו, ומקומם איננו במתקנים של שירות בתי הסוהר" אומר ח"כ הורוביץ.
הצעת החוק, שגובשה יחד עם האגודה לזכויות האזרח בישראל, באה להתאים את חוק הכניסה לישראל ולהבחין בו בין קטינים מתחת לגיל 14, אשר לגביהם תיאסר כליאה לחלוטין, לבין קטינים מעל גיל 14 אשר לגביהם תוגבל הכליאה לתקופה של עד ארבעה ימים.
בנוסף, תעוגן חובה לקיים ביקורת על כליאת קטינים מעל גיל 14 בהקדם האפשרי ולא יאוחר מתום 24 שעות מתחילת כליאתם. כמו-כן יובטחו לקטינים סיוע משפטי בהליכים למתן צו משמרות ובהליכי הביקורת על הכליאה.
הצעת החוק באה להתאים את החוק לאמנה הבינלאומית לזכויות הילד ולתקן את העוול הנוכחי בו מתאפשר לכלוא קטינים.
ח"כ הורוביץ: "מבצעי הגירוש של הזרים חשפו אותנו לתופעה בלתי נסבלת בה אוסרים קטינים בבתי סוהר. מעצר, כליאה וגירוש של ילד וילדה שנולדו כאן וגדלו כאן היא פסולה ויש להפסיק אותה לאלתר. הילדים האלו הם דוברי עברית, לומדים בבתי ספר ישראלים, ואינם מכירים כל ארץ אחרת מלבד ישראל, ולכן הם ישראלים לכל דבר. הצעת החוק הזו תתמודד עם סוגיית המעצר, ותשווה את מעמד הילדים הללו לילדים ישראלים. צר לי שבכלל צריך לחוקק חוק כזה במדינת ישראל בשנת 2009, אך כנראה שאין לנו ברירה לעשות זאת על-מנת להבטיח את החופש והזכויות של כל הילדים הגדלים כאן".

איזוהי כליאה? זו שאינה קרויה "טיפול"

דומה כי אין חולק כי הצעת החוק של ח"כ ניצן הורוביץ ראויה. אבל חסר בה משהו. אלפי קטינים נכלאים מידי שנה במוסדות סגורים, דרך חוקים "סוציאלים" ו"טיפוליים", רק שאף אחד אינו מכנה זאת כליאה. זהו פשוט "טיפול". כך לדוגמה סעיף 3(1) לחוק הנוער (טיפול והשגחה), תש"ך – 1960 מאפשר לפקיד סעד להורות כל הוראה שהיא הדרושה לטיפול בקטין נזקק "להשגחה עליו כולל לימודיו, חינוכו ושיקומו הנפשי", וסעיף 3(4) לחוק זה מקנה לפקיד סעד להורות על נעילת הקטין במעון נעול.
סעיף 3ב לחוק הנוער מאפשר לבית המשפט לכפות על קטין בדיקה נפשית בניגוד להסכמתו, וסעיף 3ג מאפשר לכפות בדיקה זו בתנאי אישפוז בכפייה בתנאים מסוימים. סעיף 3ד לחוק מאפשר לבית המשפט לכפות על קטין טיפול נפשי וסעיף 3ה לחוק מאפשר לבית המשפט להורות כי הטיפול הכפוי ייעשה במסגרת של אישפוז כפוי.
גם בחוק טיפול בחולי נפש, התשנ"א – 1991 מספר סעיפים אשר מאפשרים בקלות יתרה לכלוא בני נוער: כך לדוגמה סעיף 4א(ד) לחוק מאפשר למנהל מחלקה פסיכיאטרית סגורה "להביא את עניינו של קטין אשר מסרב להתאשפז" "לעניינה של ועדה פסיכיאטרית לילדים ולנוער" – בכדי שזו תדון באשפוזו הכפוי, ואם הוא מעל לגיל 15, אזי פקיד סעד יביא את עניינו לבית המשפט. מכוח סעיף 6(ב) לחוק זה ניתן להוות על אשפוזו בכפייה של קטין אם כתוצאה מ"מחלה נפשית" או "הפרעה" נפשית הוא עלול לסכן את עצמו או את זולתו "סיכון פיזי". האם עשיית פירסינג (סיכון עצמי פיזי) מתוך מרידה בהורים ("מחלת נפש") עלולה להוביל לכליא של קטין במוסד פסיכיאטרי?
כתבה ב Ynet מיום 17.12.07 מבשרת לנו כי 11.7% מבני הנוער סובלים מ"הפרעות נפשיות" כאשר 1.8% מבני הנוער סובלים מהפרעה נפשית הקרויה "התנגדות לסמכות". אה!
אם רשויות ההגירה היו רוצות לעשות לעצמן חיים קלים, הן היו צריכות לקבוע כי בני הנוער הזרים השוהים בישראל אינם סתם "שוהים זרים" – מה שבאמת היה מקומם את ארגוני זכויות האדם. הן היו צריכות להגדיר את בני הנוער האלו כבעלי הפרעה נפשית של "התנגדות לסמכות" (במקרה דנן – הסמכויות בסודאן, שכידוע מבצעות טבח עם בחלק מתושבי סודאן, ולסמכות זו מתנגדים בני הנוער, כולל הוריהם).
אין ספק שלו רשויות ההגירה היו מלבישות את מבצע הגירוש והכליאה של עובדים זרים ברטוריקה "טיפולית" - ארגוני זכויות האדם היו שותקים, וזאת במסגרת עיקרון "הסר את הכובע" בפני המומחה. באופן דומה יוצאים דוברי ארגון "רופאים לזכויות אדם" כנגד המעצרים המנהליים אשר מבוצעים בשטחי הכיבוש, אך שותקים כאשר עמיתיהם, רופאים פסיכיאטרים, מבצעים מעצרים מנהליים בתוך הקו הירוק, רק מכנים זאת "אשפוז כפוי".

הכוח להגדיר הוא הכוח להגביל

הפילוסוף מישל פוקו (fucault) קבע זה מכבר כי "הכוח להגדיר הוא הכוח להגביל". טול שלילת חירות, כליאה, הפרת זכויות וכנה זאת "טיפול". אותה כנופיית נאורות אשר תתנגד לכליאת ילדים – כי זו "כליאה" – תשב בחיבוק ידיים כאשר הכליאה מוגדרת "טיפול". למה? ככה. הרי זה "טיפול". אם נלך לשיטה זו גם בני סלע יוכל לספר לכולנו כי הוא מטפל "טיפול מיני" בקורבנותיו, ואז משטרת תל אביב לא הייתה עוצרת אותו. הוא בסך-הכל "מטפל". ההסכנה של ארגוני שמאל למיניהם עם כליאת אנשים, כאשר זו מכונה "טיפול", בעוד שהם מתנגדים לכליאה כאשר זו אינה מסתתרת מאחורי רטוריקה מכובסת, מזכירה את קבלתם את הפרת הזכויות של נשים והומוסקסואלים בעולם המוסלמי, וזאת בשם ה"יחסיות התרבותית". הכאת אישה בסודאן/תימן/סעודיה? זו רק היחסיות התרבותית. הכאה היא הכאה היא הכאה, לא משנה כמה "יחסיות תרבותית" נלביש עליה, וכליאה היא כליאה היא כליאה, לא משנה אם נקרא לה "טיפול".

ילדים כלואים במדינת ישראל

כליאת ילדי העובדים הזרים והשוהים הלא חוקיים בישראל היא בעיה, שאני סומכת על הורוביץ וחבריו שיטפלו בה כמו שרק הם יודעים (וזה לא נאמר בציניות – אני מאמינה בכנות כי הורוביץ ודומיו באו לכנסת מתוך תחושת שליחות, והם – עם האלקטורט הדל שלהם, יהפכו את המדינה למקום טיפה יותר טוב בתום כהונת ה- נניח שנתיים, שתתאפשר להם, בהhנתן הפלות הממשלה הצפויות בקרוב).
עם זאת, הכליאה שמדאיגה באמת הינה כליאת הילדים בשם ה"דאגה" להם, משהו שמתבצע באופן סיטונאי על-ידי מוסדות עם שמות של פיות טובות "משרד הרווחה" ו"משרד הבריאות".
התיאור הבא הובא בכתבתה של מירב בטיטו במעריב מיום 14/07/07: "אז נכניס אותך למחלקה הסגורה":
שלי בת העשר הובאה על-ידי אמה לבית החולים תל השומר, שם נבדקה על-ידי פסיכיאטר שרשם לה טיפול תרופתי, מעקב פסיכיאטרי אחר מצבה וטיפול פסיכולוגי. “בינתיים בבית הספר היא סבלה מהצקה מתמשכת של שלוש ילדות. המורה לא עשתה יותר מדי כדי להקל עליה את המצב, ובאחת הפעמים היא נכנסה למצוקה ואמרה, ‘אני אשרוף את עצמי‘”.
במקביל זומנה שלי לביקורת במרפאה הפסיכיאטרית, שם כבר חיכה מכתב מבית הספר ובו תיאור מצבה וציטוט של המשפט שאותו אמרה בכיתה. “הפסיכיאטרית אמרה לי מיד: ‘הילדה שלך צריכה אשפוז כפוי. היא במצוקה קשה ומסכנת את עצמה‘. ככה בפנים. שלי התחילה לבכות, והתחננה שלא ישלחו אותה לבית חולים, היא מעולם לא ישנה מחוץ לבית, היא אמרה לרופאה: ‘תני לי כדורים, תני לי טיפול בבית, אל תשלחי אותי לשם‘. הרופאה ענתה לה: ‘את מתאשפזת. חד-משמעית, הוצאתי כבר מכתב לרופא המחוזי של משרד הבריאות‘ “.
בסוף פברואר השנה נעצר אמבולנס לפני הבית של אורית. “שלי מעולם לא נסעה באמבולנס. היא עלתה אליו כשהיא בוכה ומפוחדת. הילדים של השכונה עמדו והסתכלו“, היא נזכרת.
התיאור מכתבתה של בטיטו אינו נדיר. הוא שב וחזר על עצמו גם בכתבת הטלווזיה של מנחם הדר (חלקה השני פה), בתחקיר טלוויזיוני על מוסד הילדים "בני ארזים", ובמאמריה של ד"ר אסתר הרצוג שעוסקים בנושא זה.
הצעת החוק של ח"כ ניצן הורוביץ באמת מבורכת. אך האם הוא ילך צעד אחד קדימה, ויתנגד לכליאת ילדים באשר היא, גם אם מישהו שם למעלה מכנה את הכליאה הזו "טיפול" או "ספא מפנק" או "חלום שמיימי"? כליאה היא כליאה היא כליאה.

תגובת ח"כ הורוביץ: "זה עניין מורכב"

פניתי שנית לח"כ ניצן הורוביץ ושאלתי אותו אם בכוונתו להתייחס במסגרת הצעת החוק שלו גם לכליאת קטינים במסגרת אשפוז כפוי במוסדות סגורים. ח"כ הורוביץ השיב כי "התייחסותי הינה לכליאה בלבד תוך תיקון חוק הכניסה לישראל. עניין האשפוז הכפוי הוא נושא נפרד לגמרי שדורש למידה של הנושא והמורכבות שלו מבחינת בריאות הילד וכדומה, לכן אינני מוצא לנכון להתייחס לעניין במסגרת כתבה זו" (ההדגשה אינה במקור).
קריאה ביקורתית בדבריו של ח"כ ניצן הורוביץ תגלה את המניפולציה שעורך השיח המדיקלי, ואשר יוצר הפרדה מלאכותית בין כליאה שהיא מטעמי "בריאות" (או אז, זה "נושא מורכב"), לבין כליאה שהיא מטעמי "כליאה גרידא" (ואז צריך להציל את הילדים המסכנים מפני משטרת ההגירה הקלגסית).
אין לי כל ביקורת על הרתמותו של הורוביץ' לרווחתם של הקטינים, נהפוך הוא, זה צעד ראוי. טענתי היא שצריך לילך צעד נוסף קדימה, ולהתנגד לכל כליאת ילדים באשר היא.
אולם כאשר ישנו ממסד רב כוח ורב עוצמה ורב אינטרסים, אשר קושר את כליאת הילדים ואת הפגיעה בזכויות היסוד שלהם עם "טובתם", עם "בריאותם, ועם "רווחתם" - הנושא נהיה "מורכב".
לא משנה שמפשוטם של דברים מתחייב כי לא יתכן שכליאת ילד תייטיב עם מצבו הנפשי, שהרי כפי שעולה מעדויות רבות מספור של ילדים - כליאתם "בשם טובתם" גורמת להם צלקות לשארית חייהם.
אך ברגע שמומחים דרסו רגלם העניין והחליטו שמתוקף "מומחיותם" הם "קובעים" כי כליאת קטינים במוסדות סגורים "טובה" ל"בריאותם הנפשית", חברי כנסת עם כוונות טובות, במקום לפעול מכוח ההגיון הפשוט המחייב לראות בכל שלילת חירות אירוע טראומטי ומזיק, מסירים את הכובע בפני המומחים ורואים בכליאת קטינים, מקום בו מומחה כלשהוא כינה אותה "לטובתם", עניין "מורכב" של "בריאות הילד".

לעולם פגיעה בזכויות אדם תוצדק מטעמים מדעיים של "מומחים". חשוב לבחון "מומחיות" זו בביקורתיות
תאריך:  14/07/2009   |   עודכן:  14/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כך מכשירים בישראל כליאת ילדים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מורכבות יתר זו מחלה שגוזלת ל"ת
זמן  |  14/07/09 12:43
2
מה זה התיאורית הקונספירציה הזו
תם  |  14/07/09 19:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
במדינה הקטנה ביותר בעולם חבוי אוצר בלום של עתיקות ודברי אמנות
צפורה בראבי
אם אין לכם משהו נפלא לומר על הילד, כדאי שתבדקו את עצמכם...
אהרון רול
ליברמן זעזע את אמות הסיפים במשרד החוץ וגם עובדי המשרד עצמם חשים עמו שלא בנוח    הסיבה? ציפי לבני השאירה אדמה חרוכה אחריה בכל האמור לאינטרסים הקיומיים של מדינת הלאום היהודי תוך שהיא מקדמת אג'נדת "מדינת כל אזרחיה" מבפנים ומבחוץ    הפתרון? ניקוי כללי של משרד החוץ
יהונתן דחוח-הלוי
8 שנים עברו מאז נהרג עאטף טאפש ועדיין ארגון בצלם אינו יכול לקבוע אם נהרג כאשר "השתתף בלחימה"    חמאס הבהיר כבר ביום הפיגוע, כי טאפש נהרג בעת הטמנת מטעני נפץ וירי לעבר חיילי צה"ל    דוגמה נוספת למהימנות המפוקפקת של דיווחי בצלם
אפרי הלפרין
יש לכם מצפן צבאי בבית? או משקפת צבאית? שק"ש? דובון? בזוקה? טיל לאו? - אני מניח שאם אתם עושים מילואים כמו שצריך. אז מדים, שק"ש ודובון יש לכם, אך מצל"מ (ציוד לחימה) - שומר נפשו ירחק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il