X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ושוב זוהי כבוד השופטת פרוקצ'יה המעידה בפסקי הדין שלה על חורבן הבית - חורבן בית המשפט העליון
▪  ▪  ▪
אילה פרוקצ'יה

הזוגיות של יהודי ויהודי הגיעה למשבר, בית הדין האזורי הרבני החליט במעמד שניים כי על הזוג להתגרש (ומכאן שאם הבעל לא יגרש את זוגתו הוא יפעל בניגוד להחלטת בית הדין, ויהיה צפוי לסנקציות על-פי פקודת בזיון בית המשפט). בדיון הראשון העלה הבעל את עניין כמות השופטים, אך לאחר מכן הסכים וכך רשום בפרוטוקול, כי הצדדים מסכימים למעמד שניים. מעמד שניים אושר גם על-ידי היועץ המשפטי לבתי הדין הרבניים, כהרחבה של מעמד אחד, אשר מותר היה ככל הנראה במקרה ספציפי זה. הבעל ערער על ההחלטה לבית הדין הרבני הגדול, וערעורו נדחה, ואז עתר הוא לבג"צ, ובדעת רוב, בפסק דין של השופטת פרוקצ'יה – התקבלה העתירה ובוטלו ההחלטות של בתי הדין הרבניים.
האישה והבעל נשלחו על-ידי בית המשפט העליון לתחילת הדרך, כאילו כל הבלאגן בכל הערכאות עד כאן, לא היו ולא נבראו. נימוק השופטת פרוקצ'יה, יכול לשמש את מיטב המוסדות האקדמיים, הוא חודר עמוק עמוק לשורש דיוני הדו בבתי הדין הרבניים, מוצא נימוקים לרוב מדוע הם פסולים, הוא נותן משקל רב ל"למען יראו וייראו", כלומר אם נבטל כעת את פסק הדין, הם לא יחזרו יותר על הטעות. כל הכבוד לשופטת פרוקצ'יה, היא רק שכחה כנראה שאינה מרצה בקורס "השפעת הנוהל על עיוות הדין", אלא היא שופטת בכירה היושבת בבית הדין הגבוה לצדק, מובא בפניה מקרה קשה, והיא אינה יכולה לבחון אותו רק מהפן המאוד מאוד אקדמי של "השפעת הנוהל על עיוות הדין" אלא עליה, כמו על כל גורם מנהלי אחר, לשקול את כל השיקולים שבעניין ולתת לכל שיקול משקל ראוי.
והשיקולים אשר התעלמה מהם השופטת הם ענקיים וצועקים לשמים וביניהם:
  • מה הסיכוי שבמעמד שלושה יתקבלו החלטות שונות (הסיכוי להצלחת או לכישלון הליך, הוא נושא מרכזי בהחלטות שיפוטיות על סעדי ביניים, בקשת רשות לערער, בקשה לדיון נוסף – כל נושא אשר אנו נמצאים בשלב א' ולבקשה יש השלכה על שלב ב', ואז חובת בית המשפט לשאול עצמו מה סיכויי ההצלחה ב-ב' כאשר הוא מחליט ב-א').
  • איזה נזק ייגרם לאישה ולבני הבית האחרים אם יוחזר הגלגל אחורנית (רגשי, כלכלי, אחר).
  • איזה נזק ייגרם לציבור אם יוחזר גלגל אחורנית (עוד ועוד שעות של בית המשפט).
  • איזה נזק ייגרם למוניטין של מערכת המשפט, ולאמון הציבור בו באשר בתי הדין הרבניים הם חלק מהמערכת, ואיך ייתכן שיוזמה של מערכת בית המשפט תכניס את הצדדים לכזו תסבוכת בלתי אפשרית, וזאת רק על-מנת שמוסד שיפוטי אחד ילָמד לקח את המוסד השני, ובאמצע נטחן הציבור?
ודאי תאמר השופטת הנכבדה פרוקצ'יה, מה לנו לסיכויי ההליך להצליח או להיכשל, והרי לפי סדרי הדין איננו מחויבים לדון בכך, וכאן יש תשובה מאוד ברורה - אתם, השופטים, העושים מה בראש שלכם (אקטיביזם שיפוטי) מחויבים לחוק ולצדק, ומחובתכם להפוך כל אבן על-מנת שלא לעבור על החוק ועל-מנת לשפוט על-פי כללי הצדק. ואתם, שופטי בית המשפט העליון, שכחתם את כור מחצבתכם, שחכתם את ייעודכם, ואתם פועלים בעקביות שלא על-פי כללי החוק והצדק אשר אתם מטיפים עליהם יום ולילה.
דרישתכם מהמינהל הציבורי, לשקול כל שיקול שבעניין, ולתת לכל שיקול משקל הראוי לו, מחייבת אתכם הרבה יותר מאשר מחייבת את המינהל, כי החלטות המינהל אינן סופיות ושלכם סופיות, ואתם עושים עבודתכם ברכה לבטלה, ופוגעים עמוק עמוק בתשתית קיומנו כמדינה יהודית דמוקרטית על אדמות אבותינו, ארץ ישראל.
איני יודע מה הייתה התוצאה לו היו נשקלים כל השיקולים הנ"ל לעומק, אך משלא נשקלו, וזאת רואים בבירור מפסק הדין, הרי שפסק הדין פסול (ציבורית) מעיקרו. הפגם שנפל בו הרבה יותר גדול מפגם במעמד הדו, ולו הייתה לציבור הסמכות לעקר מן השורש פסקי דין אשר התקבלו בדרך שהיא מתחת לכל ביקורת, פסק דין זה היה מהראשונים להיעקר.

תאריך:  18/07/2009   |   עודכן:  19/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
טענתו של רבי לוי בן גרשון היא שעיקר מאווייו של השלם, הוא החכם, הם יצירת מושכלות ולמידתן, להבדיל מהסכלים הבוהים אחר תענוגות הגוף וסיפוק היצרים    המוות מבטל את הגוף ומשאיר את הנפש, היא - כאמור - המושכלות, ולכן השלם אינו ירא מהמוות; ה' הודיע למשה על מותו הקרב, ומשה לא חרד
דוד אדלר וחיימי שניידר
כשיהיה הסכם שלום כך יראו הגבולות. גדר ההפרדה (שאיננה קדושה) משרטטת חלק מגבולות אלה    האמת העצובה היא שרוב הציבור מקבל את העתיד הזה, הוא רק אינו מאמין שזה עתיד קרוב    אנחנו קרבים למציאות ש"מדינת כל אזרחיה" תיכפה עלינו והיא לא תהיה מדינה "יהודית דמוקרטית"    כשהדברים נאמרים מפורשות - אנו מסכימים    המשך דיאלוג
אפרי הלפרין
אם "‏דין ידלין - כדין בוזגלו"‏ כקביעת הפרופסור המלומד ברק, מדוע לא "‏דין דרעי - כדין רמון"
מנחם רבוי
לאחר שהתפרעויות החרדים בירושלים שככו (בינתיים) אפשר לקבוע כי אין מנצחים - רק מפסידים    נותרו שאלות שלא תינתן להן תשובה ולאן נעלם ניר ברקת
ראובן לייב
איך להיזהר מאבני הנגף האורבות לתייר הישראלי בשכירת מכונית באירופה
רשימות נוספות
תוקפי אהרן ברק לא הבינו דבר  /  ענבל בר-און
18 שופטים לביהמ"ש העליון  /  רותי אברהם
אות "חושן המשפט" לשופט מאיר שמגר   /  טליה גורן
סרט ברק  /  עו"ד משה גורלי
אקטיביזם שיפוטי: כל הדרך לשירותים  /  ענבל בר-און
הציבור לא קורא פסקי דין  /  עו"ד משה גולבלט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il