X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בולי הכתובות העתיקות שיצאו לאחרונה - הפנו את הזרקור למעצב הבולים, מאיר אשל. שלושת הבולים הם מלאכת מחשבת של אמן אמיתי ראיון עם מעצב הבולים מאיר אשל
▪  ▪  ▪
מחנך "בול". מאיר אשל

מעצב הבולים מאיר אשל נחשב זה שנים למעצב מוביל והישגיו הבולאיים זוכים להערכה גם מעבר לים. שמו מתנוסס על בולים עטורי פרסים, על מדליות של החברה למדליות, על מטבעות של בנק ישראל, על כרזות ממלכתיות, על שטרות הכסף של מדינת ישראל. לפעמים יש תחושה, שאילמלא היה לנו דגל לאומי, היו פונים לאשל שיעצב אותו...
לי זכור אישית עיטור מיוחד, שאשל זכה בו. היה זה פרס שזכה לתהודה בינלאומית, בתחרות "עיצוב הזהב" על עיצוב בולים. אשל קטף את המקום הראשון בשנת 2004 והבול שעיצב היה לציון 50 שנה ל"יד ושם". אשל אינו מנופף בפרסים שזכה, אך עבודותיו המוקפדות קוצרות את התהילה, וכך זכר גם בפרס הראשון בתחרות לעיצוב הכרזה לציון "60 שנה לגמל המעופף", וכן בפרס הראשון לעיצוב סמל לבנק ישראל - ופרס מיוחד חובק עולם: מדליית זהב בתחרות בינלאומית בנושא "בולי המוסיקאים היפים ביותר בעולם". היד עוד נטויה.
לפני שהלכתי לראיין אותו, עקבתי אחר שלל העבודות שלו. שבתי אל בול "יד ושם" ונדהמתי מהעוצמה שבו: הבול שובה את העין בצבעי כחול-צהוב-שחור. הפסים השחורים-כהים של רכבות המוות נקטעים בדרכים והופכים לפסים כחולים, פסים המסמלים ריבונות ועצמאות. "הטלאי הצהוב" בתחתית הבול משנה פנים במעלה הבול והופך להיות "מגן דוד" בוהק שמסמל תקופה אחרת. הבול מעיד על ראייה היסטורית רחבת היקף - פסים שחורים של שואה ההופכים לפסי תכלת של עצמאות, טלאי צהוב ההופך לסמל של קוממיות.

איך זה התחיל

מאיר אשל, נולד בפולין שנתיים לאחר תום מלחמת העולם השנייה, ואת חותם השואה קשה להסיר ממנו. לאחרונה, כאשר ערך תחקיר לצורך עיצוב בול "יד ושם" גילה שם ספר המתאר את המקום, שבו עבדה אמו כעובדת כפייה בפולין בזמן המלחמה. הזכרונות של הוריו עדיין מלווים אותו והוא מגדיר את עצמו "שורד מלידה". בול "יד ושם" שעיצב, היה מבחינתו סגירת חוב, סגירת מעגל.
כשסיים לימודיו בבית ספר יסודי נאלץ לצאת לעבוד כדי לסייע בפרנסת הוריו בבית דפוס גדול, "אחדות", ואת רזי המקצוע לא שכח. במשך השנים שעבד כדפס חלם על היום שבו יסיים בגרות וילמד ב"בצלאל", והחלום דחף אותו קדימה.
בשנת 1973 החל לימודיו ב"בצלאל". בתום לימודיו, לאחר 4 שנים, התקבל כמתמחה לשנת לימודים חמישית, שבה פיתח פרויקט ייחודי בעולם - מפות ניידות והתמצאות לעיוורים. פרויקט זה הפך מבחינתו ל"עמוד אש ההולך לפני המחנה". אשל נפגש עם עיוורים והציג את הדגמים וזכה לתגובות מרגשות.

יצירות שמעלות...חרס

כאשר אנו מתבוננים, למשל, בכרזה שלו לציון 3000 שנה לירושלים, אנו מבחינים בשבר חרס, כביכול, שנמצא בתוך חשכה, במעבה מערה, ועליו מגולפים סמלי שלוש הדתות. אשל נדרש לעבודת קרמיקה מיוחדת של גילוף הסמלים, שבר את החרס שעליו גולפו הסמלים והערים עליו ערימת חול. התוצאה הסופית מדהימה - ולצד החרס הכביכול היסטורי, שעליו סמלי שלוש הדתות - הניח אשל שלוש שורות בכתב יד: ירושלים שלושת אלפים שנה, והכיתוב הוא בשלוש השפות, בעברית, באנגלית, בערבית.
מגוון העבודות שווה עבודת מחקר ואני מקווה שאשל עוד ימצא תקציב להוציא אלבום קטלוג של מבחר עבודותיו השונות. אחד הדברים שהתרגלנו אליו הוא שטר הכסף. גם כאן אשל הוא המעצב המוביל: שטרות בנק ישראל המוכרים לנו ועליהם דיוקנאות של עגנון, שרת, יצחק בן צבי וזלמן שז"ר הם פרי עיצוב של מאיר אשל, ומעבר לקלסרי האישים אנו צופים בתמונות סמליות המעידות על מפעליהם של האישים.
כדאי לשים לב לאחד החידושים של אשל בתחום השטרות: השטרות מעוצבים לאורך, ובכל שטר מוטבע סימן זיהוי לעיוורים, וכל דיוקן מעוצב באמצעות שימוש בראשי תיבות של כל אחד מהשמות. את השטרות עיצב עם אשתו באותם ימים, נעמי, ולאשל יש תחושה טובה כאשר הוא יודע, שהעבודה שלו נמצאת באופן קבוע... בכל ארנק.
התחושה של אשל, שהוא חייב להעביר מסר אישי נראית גם בעבודותיו בתחום המטבעות. מי שצופה, לדוגמה, במדליה שלו שהוקדשה לתחרות הכדורגל העולמית בשנת 2006 מבחין מיד שאשל הותיר את הכדור על מגרש ומעבר לו באופק ניבטות כל היבשות. הכדור עומד להיבעט אל העולם, וזווית הראייה המקורית הזו מעניקה עוצמה למדליה המיוחדת הזו, ולא פלא שפיפ"א ראתה בה מדליה מובילה לתחרות העולמית.
מהו האני מאמין שלך? - שאלתי אותו, ואשל ענה מיד: "העולם שלנו איבד מתמימותו, העולם הפך לעולם קר וציני, ולכן חשוב לי להעביר לצופה מבט אחר, ליצור הזדהות רגשית. בולים ועבודות עיצוב הם מבחינתי כלים להעביר ערכים, כלים לחנך בני אדם לראות את היופי בעולם, אמצעי לחנך לאסתטיקה וראיית הטוב שבעולם".

כל בול הוא ראי של תקופתו

את עיקר התהילה קיבל אשל כמעצב בולים, אך המוניטין שלו מוכר גם בתחומי עיצוב אחרים: מדליות, סמלים, מערכות תדמית, כרזות, עטיפות לספרים. יש בולים שעיצב, שקשה מאוד לשכוח. כך, למשל, הבולים שעיצב כהצדעה ליישובים עבריים כמו מנחמיה, כפר תבור, יבנאל. כל בול הוא מלאכת מחשבת שיש בה מראית של התקופה, צבעים של פריחה, אור של חזון ציוני. כל בול מכיל פריטים מן ההיסטוריה של היישוב, תמונה של מקום בולט ביישוב, צמחיה אופיינית. "כאשר תושבי יבנאל ראו את הבול", מעיד אשל, "הם שאלו אותי איך ידעתי כי הכלניות פורחות כאן וכובשות את הנוף".
לכל בול מקדיש אשל זמן מיוחד ותחקיר מעמיק. את בולי המוסיקאים עיצב, תוך שילוב של קלסתר המלחינים הדגולים בצד תמונה מן המיתולוגיה המאפיינת את יצירתם, ותוך שילוב חתימותיהם המקוריות על שובלי הבולים. הסיפור כיצד הגיע לחתימות שווה סרט דרמטי בפני עצמו...
סיפור חייו וסיפור תהליך היצירה שלו שווים סרט בפני עצמו. לכו לראות, למשל, את המצבה שעיצב על קברו של שמעון ויזנטל צייד הנאצים. אשל בחר שש אבני בזלת, וקבע אותן על המצבה. על כל אבן חקוק בתוך שקע מגן דוד. שש אבנים כנגד ששת המיליונים. המצבה מהממת ומעבירה את המסר.

לחנך ולטפח דור חדש

לאחרונה יצאו בולי מכתבים עתיקים, וסיפור עיצובם יכול ללמד על השקעה ועל תפיסה מעמיקה של תולדות עם ישראל. בעיני אשל, היצירה היא דרך להעביר מסרים - וכך גם ההוראה וההשקעה בטיפוח דור מעצבים חדש.
בין השנים 2001-1994 שימש אשל כמרצה בכיר וחבר ועדת ההוראה במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל. ההמלצות מן המכללות שבהן לימד מעידות על דרכו כמורה. מנכ"ל רשת אורט כותב עליו: "מורה מסור...בעל כושר מנהיגות, אלתור ודמיון". הנהלת בנק ישראל משבחת את השטרות שטביעת חותמו ניכרת בהם, ומברכת את אשל וזוגתו באותם ימים על עיצוב הלוגו של הבנק ועל עיצוב השטרות. מר בילצקי, מנהל מחלקת המטבע בזמנו כותב: "זכיותיו של אשל מדברות בעד עצמן".
שבחים מורעפים עליו במכללת ויצ"ו חיפה ובמכללת אמונה - ובזכותו גילו שם כשרונות מבורכים. אשל מרבה לדבר על החשיבות בהקניית פילוסופיית העיצוב המעמיקה לתלמידיו והוא רואה בזה שליחות: "פשוט צריך לחנך אותם למקצועיות ולראיית העיצוב כדרך חיים, חייבים לתת את הנשמה".
נאה דורש - נאה מקיים: מי שעוקב אחר סדרות הבולים שלו ואחר עבודותיו המדהימות בתחום המטבע והכרזות, תופס כי מדובר במעצב שמודרך על-ידי פילוסופיה של עיצוב: חשוב לו להעביר מסר, חשוב לו להציג את הנושא דרך זווית ראייה מקורית ואישית.
אחד הבולים המרשימים שיצר, היה הבול לזכר מוצרט. אנו צופים במוצרט בלב התמונה וברקע צללית גדולה שמותיר קלסתר פניו של המלחין הדגול. התחושה הבולטת מציירת בפנינו את המסר שאשל רצה להעביר: מוצרט הותיר חותם לדורות, מוצרט השאיר צל גדול על כל ההיסטוריה.

הבול הראשון - מכתב מאוגרית. הבול השני - תיעוד מכתבי לכיש מתקופת הבית ה-1. הבול השלישי - מאיר את מכתבי בר כוכבא
תאריך:  19/07/2009   |   עודכן:  20/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"כל בול - פרויקט של החיים שלי"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אשל, אחד בדורו, יחיד ומיוחד!!
הניה  |  19/07/09 19:54
2
זו פשוט יצירה, ממש אמנות
שירה זלצמן  |  20/07/09 08:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שולמית קיסרי
האם האדריכל בעל הרקורד המרשים, רם כרמי, לא יכול היה למצוא פתרון אדריכלי לבניין תיאטרון מלבד הגוש הענק שאין דבר בינו לבין הסביבה בה נבנה?    ביקורת לבניין תיאטרון הבימה החדש
אפרי הלפרין
התנגדות מרכז השלטון המקומי לקיים הוראת הממשלה המחייבת את הרשויות המקומיות לגבות את מס הבצורת הוא קריאה למרד תשלומים, קריאה אשר ודאי תסתיים במרד ארנונה כללי של האספסוף הגאה
אפרי הלפרין
וגם בחיפה, בתל אביב, בדיוק כמו שלישראל יש זכות להתייחס לבנייה בוושינגטון ובניו-יורק
אביתר בן-צדף
המגיש הנודע הלך לעולמו. היה כתב ומחלק עיתונים ביוסטון, שדר ספורט ברדיו ואח"כ סיקר את משפטי נירנברג. ראיין את כל נשיאי ארה"ב מהרברט הובר ואילך, והיו לו קשרים חמים עם דוויט אייזנהאור ועם רונאלד רייגן
ד"ר ירון דגן
השינה מאפשרת למערכות הגוף לנוח, ויש לה תרומה חשובה ליכולתנו לתפקד טוב וביעילות ביום    בעשורים האחרונים התפתחה מאוד רפואת השינה    היא עוסקת במחקר ובעיקר באבחון הפרעות שינה ובטיפול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il