X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מושגים
תיקון לחוק מימון המפלגות אשר נחקק בשנת 1989 פטר רטרואקטיבית מפלגות שחרגו מן התקציב מהשבת הכספים בג"צ קבע שהתיקון לחוק פוגע בשוויון, סותר את חוק יסוד הכנסת ועל כן - בטל
▪  ▪  ▪
"בג"ץ לא יתערב בריבונותה של הכנסת למעט כאשר היא סותרת את הוראותיה שלה" [צילום: פלאש 90]

העותרים, תנועת לאו"ר, עתרו כנגד חוק מימון מפלגות אשר עבר בכל שלושת הקריאות ברוב מוחלט, אך לא עבר בדיון המקדים ברוב מוחלט. הם גורסים כי כל חוק אשר משנה את סעיפים 4, 44, או 45 לחוק יסוד הכנסת, קרי פוגע בשוויון בין המפלגות, חייב לעבור ברוב מוחלט גם בדיון המקדים.
השופט ברק קובע כי חוק אשר מאשר למפרע חריגה מימונית של תעמולת הבחירות לכנסת פוגע בשוויון של אלו אשר הסתמכו על המימון הקיים ואשר לא חרגו ממנו, וכן כי חוק זה - עצם החלתו הרטרואקטיבית פוגעת בהסתמכותם של מי שהנהגו כדין וביושר ותכננו את מסע הבחירות שלהם במסגרת תקציבית חוקית. כמו-כן חוק זה סותר את הוראות סעיף 4 לחוק יסוד הכנסת, אשר קובע כי על הבחירות להיות שוות, שכן מימון לא שוויוני למפלגות פוגע בשוויון. השופט ברק מציין כי "חזקה על חוק שהוא נועד להגשים את עיקרון השוויון, אלא אם כן נכתב בו מפורשות אחרת".
לאור קביעתו של ברק ולפיה חוק מימון המפלגות סותר את סעיף 4 לחוק יסוד הכנסת הוא נפנה לשאלה באם הצבעה על החוק בקריאה טרומית צריכה להיעשות 'ברוב מוחלט'. ברק פונה לתכלית סעיף 46 לחוק יסוד הכנסת ומוצא כי התכלית הינה לשריין הצעת חוק הסותרת את סעיפים 4, 44, ו- 45 לחוק יסוד זה ברוב מוחלט בכל שלבי החקיקה, אך לא בשלב הקריאה הטרומית של החקיקה. לשיטתו, תכלית הדיון בהצעת החוק הטרומית אינה אלא לוודא כי הצעת החוק ראויה היא לדיון, וכי יש לה סיכוי 'לעבור' ברוב מיוחד רגיל בקריאות הראשונה, השניה והשלישית.
ברק נדרש גם לטענתם החלופית של העותרים ולפיה גם מקום בו חוק הסותר את עיקרון השוויון נתקבל בהליכי חקיקה תקינים, עדיין, כאשר חוק סותר את ערכי היסוד של השיטה - דינו להיבטל. ברק ציין כי יש להשאיר סוגיה זו ב'צריך עיון' ונמנע מלהדרש לה.

השופט אילון: "כבודה וריבונותה של הכנסת"

השופט איילון מציין כי בית המשפט העליון העליון אינו יכול לבטל חוק של הכנסת, וזאת מפאת כבודה וריבונותה של הכנסת במשטר הפרת רשויות, אלא אם כן הכנסת עצמה שריינה חוקים ואינה מכבבדת שריון זה: אז בית המשפט יתערב, היות ופה הכנסת פוגעת בריבונות עצמה, עוברת על הוראות השריון אשר היא עצמה כוננה, והרי המחוקק, גם הוא כפוף לעיקרון שלטון החוק.
השופט אילון מסכים עם השופט ברק כי חקיקה רטרואקטיבית באשר למימון מפלגות פוגעת בשוויון הסיכויים של המפלגות, ועל כן תוקפה מותנה בעמידתה בתנאי סעיף 46 לחוק יסוד הכנסת.
לפי אילון הדיון בקריאה הטרומית צריך גם הוא לעבור ברוב של כ - 61 חכים, וזאת היות ואינו "דיון בהצעה לסדר יומה של הכנסת" – כך עולה הן מתכלית החקיקה והן מן ההיסטוריה שלה: תכלית הוראת השריון שבסעיף 46 לחוק יסוד הכנסת הינה לשריין את עקרונות היסוד של שיטת המשטר שלנו, ועל כן כל חריגה מערכי היסוד של השיטה צריכה להתפרש בצמצום.
עוד מציין השופט אילון כי אם כוונת המחוקק סותרת את לשון החוק, יתעלם הפרשן מכוונת המחוקק: משמעות לשונו של החוק והכוונה העולה מתוכו ומתוכנו, מהקשרו וממורשתו. עוד מציין אילון כי נוהג מהווה את אחת האינדיקציות לפרשנות. במקרה הנדון, חברי הכנסת הנהיגו נוהג ולפיו מקום בו סעיף 46 לחוק יסוד הכנסת דורש כי הצעת חוק תעבור ברוב מוחלט, הכוונה הינה גם לשלב הטרומי של ההצעה.
היות ואת עיקרון השוויון יש לפרש בהרחבה, ואת החריגים לו בצמצום, הרי שחוק הסותר את סעיפים 4, 44 ו - 45 לחוק יסוד הכנסת צריך לעבור ברוב מוחלט גם בשלב הקריאה הטרומית.
השופט מלץ הצטרף לדעתו של השופט אילון, והסעיף ב'חוק מימון המפלגות' אשר איפשר למפלגות פטור מהשבת כספי מימון מפלגות, מקום בו הם חרגו מן התקציב, בטל, שכן הוא פוגע בעיקרון השוויון, וזאת בלא שהחוק עבר ברוב מוחלט בכל שלבי החקיקה.

בג"צ 142/89 תנועת לאו"ר ו-3 אח' נ' יו"ר הכנסת ו-16 אח', פ"ד מד(3), 529 (1990).
תאריך:  25/07/2009   |   עודכן:  25/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
הפעם הראשונה שבה נקבע שחוק של הכנסת סותר חוק יסוד ועל כן 'לא חוקתי' הייתה בבג"ץ ברגמן נ' שר האוצר    אך ברוח הימים של אז, חרף הביקורת על חקיקת הכנסת, נקט בית המשפט העליון לשון זהירה: "חלילה לנו מלהתערב בחקיקת הכנסת"
ענבל בר-און
חוק הסדרת העיסוק ביעוץ השקעות התווה שורה של תנאים שעל העוסקים בניהול תיקי השקעות לעמוד בהם, כגון הון עצמי התחלתי, התאגדות כחברה ועמידה בבחינות    העותרים גורסים כי החוק פוגע בחופש העיסוק שלהם    ברק קובע כי למעט חובת העמידה בבחינות לעוסקים ותיקים, החוק הינו מידתי ולתכלית ראויה
ענבל בר-און
בשנת 1995 עתרו שורה של ארגוני זכויות אדם לקיצור תקופת מעצרו של חייל בטרם יובא בפני שופט מ-96 ל-24 שעות    השופט זמיר קבע כי על הצבא להיערך תקציבית לשינוי, שכן "זכויות האדם עולות כסף"
ענבל בר-און
בשנת 1999 נחקק 'חוק ערוץ 7'    במסווה של תנאים למתן זכיונות לתחנות רדיו ארציות נתפר החוק למידותיו של ערוץ 7    השופט אור: פגיעה קשה בחופש העיסוק של התחנות המתחרות ובעיקרון שלטון החוק    כך לא מגשימים פלורליזם
ענבל בר-און
עם פרסומה של תוכנית ההינתקות עתרו תושבי גוש קטיף נגד התוכנית    הם גרסו כי התוכנית אינה לתכלית ראויה, שכן מצבה הביטחוני של ישראל רק יחמיר    הם גרסו שבכל מקרה הפגיעה בקניינם אינה מידתית    נגד דעתו החולקת של השופט לוי, דחו שמונה שופטים את העתירה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il