X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בית המשפט העליון קבע כי הסמכות הבלעדית להכרעה בסוגיית ייבוא אפר פחם נתונה לשר להגנת הסביבה וכי גם עמדות משרדי האנרגיה והכלכלה שביקשו להתיר את הייבוא אינן מעלות ואינן מורידות "לא נטען בענייננו לקיומם של שיקולים זרים"
▪  ▪  ▪
החלטה בנסיבות אי-ודאות. מפעל נשר [צילום: איתמר לוין]
לא המשרד, אלא השר
בשולי העתירה הוסיף השופט מזוז הערה קטנה: מפעלי נשר ופרקליטיהם - ובהם גם עו"ד איל רוזובסקי - טעו בהגדרת המשיב לעתירתם שכוונה נגד "המשרד להגנת הסביבה".
"עתירה מינהלית אינה יכולה להיות מכוונת נגד משרד ממשלתי, בתור שכזה. בשיטה המשפטית שלנו, המושפעת מהשיטה האנגלית, ובשונה מהשיטה הקונטיננטלית, החוק אינו מעניק סמכויות למשרד ממשלתי אלא לשר ולנושאי משרה אחרים במשרד המשמשים "רשות מוסמכת" (public officer) להפעלת הסמכות. המשיב לעתירה צריך אפוא להיות הרשות המוסמכת הרלוונטית, היינו הרשות שהוסמכה בחוק להפעיל את הסמכות מושא העתירה, ואשר נגד החלטתה או אי-החלטתה מכוונת העתירה; בענייננו - השר להגנת הסביבה ולא המשרד להגנת הסביבה".

   גיל איל
חברת החשמל החלה לייצא אפר פחם ליוון

   עידן יוסף
להערות הציבור: מסמך מקצועי מעודכן בנושא תעדוף שימושי אפר פחם ובחינת התרת יבואו

בית המשפט העליון דחה את עתירת מפעל נשר לייצור מלט נגד המשרד להגנת הסביבה וקבע כי לא יתערב באיסור ייבוא אפר פחם לישראל. בשל העיכוב במתן ההחלטה בעתירה, שהוגשה בשנת 2016, הוחלט כי העותרים לא ישלמו הוצאות.
אפר פחם הוא תוצר לוואי של הפקת חשמל בתחנות כוח המופעלות בפחם. הוא מכיל מתכות כבדות ויסודות רדיואקטיביים (טבעיים) בריכוז מוגבר ביחס לאלה שבפחם עצמו. אפר הפחם המופק בתחנות הכוח הפחמיות בישראל מנוצל כולו, בעיקר בייצור מלט ובטון. על-רקע הגידול בדרישה לאפר פחם וצמצום החומר המיוצר בישראל נדרש המשרד להגנת הסביבה בשנים האחרונות לסוגיה של הסדרת השימוש בפחם הנוצר בישראל. לצד זאת נדרש המשרד גם לסוגיה של יבוא אפר פחם לישראל.
במסגרת זו החל במשרד להגנת הסביבה תהליך של בחינה מקצועית של הנושא בהשתתפות גורמי הממשלה השונים ובהשתתפות מומחים חיצוניים, כאשר אל מול יתרונות כלכליים מסוימים בשימוש באפר פחם נדרשה בחינה של ההשלכות על בריאות הציבור של החשיפה לקרינה, מאחר שאפר הפחם מכיל כאמור חומרים רדיואקטיביים ומתכות כבדות. בעניין זה התגלו חילוקי דעות בין גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה לבין הגורמים בעלי העניין הכלכלי בשימוש באפר פחם - בהם גורמים עסקיים ומשרדי האנרגיה והכלכלה בממשלה.
מפעלי נשר ביקשו מבית המשפט העליון להוציא צו על תנאי שיורה למשרד להגנת הסביבה לנמק מדוע לא יינתן לעותרת אישור לייבא לישראל אפר פחם לצורכי ייצור מלט במפעליה. לטענת נשר, אפר הפחם הנוצר בישראל כתוצר נלווה של פעילות תחנות הכוח הפחמיות אינו מספיק לצורכי תעשיית המלט והבטון בישראל ולכן נדרש יבוא אפר פחם מחו"ל.
השופט מני מזוז ציין כי גם העותרים אינם טוענים לקיומם של שיקולים זרים בהחלטה שהתקבלה לאיסור ייבוא אפר פחם לישראל. "מדובר למעשה בגישות מקצועיות שונות ובדגשים שונים בבחינת האיזון בין השיקולים הכרוכים בהכרעה בסוגיה הנדונה. בהתאם לכך, לא מפתיע להיווכח כי התפלגות הדעות בסוגיה זו היא בין משרדי האנרגיה והכלכלה מזה, לבין המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות מזה, כאשר הראשונים תומכים במתן היתר ליבוא אפר פחם מתוך דגש על שיקולים משקיים, בעוד האחרונים מתנגדים ליבוא כזה משיקולים של הגנת הסביבה ובריאות הציבור", ציין. עוד העיר כי המשרד להגנת הסביבה אף נקט בעמדה מקלה יותר ממשרד הבריאות אשר ביקש להטיל מגבלות נוספות על אפר הפחם המיוצר בישראל.
לדברי מזוז, החלטת השר להגנת הסביבה נעשתה בתנאי אי-ודאות מסוימים, אך אין זה חריג שמערכות השלטון מקבלות החלטות במציאות של חוסר ודאות. "לא ניתן למצוא פגם בגישה זו, ומכל מקום, הסמכות לקבוע מדיניות טומנת בחובה גם את הסמכות לאמץ דרכי פעולה והנחות עבודה לצרכי קביעת המדיניות", ציין.
השופט מזוז הוסיף כי אין בעמדות של משרד האנרגיה ומשרד הכלכלה שטענו כי יש להתיר יבוא אפר פחם לישראל כדי לשנות את החלטתו. זאת, משום שהסמכות בנושא מסורה אך ורק לשר להגנת הסביבה.
"חילוקי דעות בין שרים או בין גורמי ממשלה אין מקומם בפני בית המשפט. ככל שמדובר במחלוקת בעניין שבמדיניות - רשאי כל שר להביא את המחלוקת לדיון ולהכרעה בממשלה, וככל שמדובר במחלוקת משפטית - הגורם המוסמך להכריע בכגון דא הוא היועץ המשפטי לממשלה, אשר חוות דעתו מחייבת פנימה את כל זרועות הרשות המבצעת, כל עוד לא הוכרעה הסוגיה על-ידי בית משפט מוסמך", טען.
השופטים דוד מינץ ויוסף אלרון הסכימו עם פסיקתו של השופט מזוז.

תאריך:  23/07/2018   |   עודכן:  23/07/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
הרמטכ"ל הצהיר כי ריכוז המאמצים של צה"ל בשנה האחרונה בגבול הצפון נשא פרי    "המאמצים הביאו להישגים מבצעיים רבים, הסמויים ברובם מן העין"
חן מענית, סוניה גורודיסקי
אתם עובדים או ספקים של רכבת ישראל? אתם עלולים להיות נתונים למעקב ולצילום, ואף לחקירות במשרדי החברה    אתם נוסעים ברכבת? החל משנת 2020 חלק מהקרונות שבהם תיסעו יהיו מצולמים    רכבת ישראל מבקשת להעסיק משרד חקירות שיספק לה, בין היתר, צילום סמוי במקומות רגישים, עבודה בכיסוי בחברה, מעקבים וחקירת אנשים    רכבת ישראל: "כחלק מעבודתה השוטפת, נדרשת החברה לבצע בקרה מסוגים שונים, בפרט בהיבטי אבטחה וביטחון"
איציק וולף
בית המשפט העליון דחה את ערעורה של אם ל-10 מרמת שלמה על המשך מעצרה    השופט אלרון: בנסיבות הפרשייה - שהות המבקשת בחיק משפחתה יגביר החשש לשיבוש מהלכי משפט
איציק וולף
הרב רבינוביץ טען כי מדובר באירוע שפשרו נשגב מבינתו    לא ייחס אותו למקום שבו אירע - רחבת התפילה של הזרמים הלא-אורתודוקסיים    הקרן למורשת הכותל: הרחבה המרכזית בטוחה, האבנים נבדקות פעמיים בשנה
איציק וולף
ועדת אפרתי, שמונתה לאחר פיזור ועדת נץ, החליטה שלא לאשר את מינויה של עפרה ברכה    נציבות שירות המדינה כבר יותר משנה ללא אדם שימונה לעמוד בראשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il