X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אשרף מרוואן. חשף את התכניות
צבי זמיר. מברק בהול מלונדון
ארכיון המדינה פרסם את המברק ששלח ראש המוסד בשנת 1973 צבי זמיר, לאחר שנפגש בלונדון עם המודיע המצרי 'בבל', אשרף מרוואן המברק כלל פירוט כמעט מדויק של האופן שבו תפרוט מלחמת יום כיפור "לדברי המקור התפלאו המצרים על מה שהם רואים כחוסר תגובה מצד ישראל על הכנות המלחמה המצריות"
▪  ▪  ▪

ארכיון המדינה פרסם (יום ב', 17.9.18) את המברק ששלח ראש המוסד בשנת 1973, צבי זמיר, ובו התריע כי צבאות מצרים וסוריה צפויים לפתוח במתקפה נגד ישראל ביום הכיפורים.
זמיר שלח את המברק מלונדון לאחר שנפגש עם המודיע המצרי, אשרף מרוואן. מדובר היה בפגישה בהולה שהוזמנה על-פי בקשת מרוואן, חתנו של נשיא מצרים דאז, אנואר סאדאת, שכונה במוסד בשם הקוד 'בבל'.
"הצבא המצרי והצבא הסורי עומדים לפתח במתקפה על ישראל בשבת 6.10.73 לפנות ערב", הבריק זמיר למזכירה הצבאי של ראש הממשלה דאז, גולדה מאיר. "ההתקפה תפתח בעת ובעונה אחת בחזית הסואץ ובחזית הגולן".
עוד פרט זמיר במברק כי נשיא מצרים סאדאת בחר דווקא בתאריך של יום כיפור מכיוון שמדובר ביום חג במדינת ישראל ולמרות שהעולם המוסלמי היה אז בעיצומו של הרמאדאן. "ב-29 בספטמבר כינס הנשיא את המועצה לביטחון לאומי ומסר לחברי המועצה על החלטתו להפר בקרוב את הפסקת האש בהסבירו שעתה הוא הזמן המתאים ביותר לכך מדינה מדינית", ציין והוסיף כי סאדאת לא מסר למועצה לביטחון לאומי את התאריך שבחר למתקפה. הוא גם לא גילה את התאריך למועצת המלחמה העליונה שכינס יום למחרת. ב-2 באוקוטובר 1973 מסר סאדאת את התאריך המיועד לשר המלחמה, אחמד איסמעיל. לאחר שאיסמעיל הודיע על כך לקציני המטה הכללי המצרי הוא טס לדמשק לביצוע תיאומים.
זמיר הודיע עוד כי ההתקפה המצרית תיפתח בהרעשה ארטילרית ובהפעלת מטוסי חיל-האוויר המצרי על מטרות בסיני, ולאחר מכן - בצליחת תעלת סואץ. "לצורך הצליחה יוקמו 5 או 6 גשרים שעל 3 מהם... תתבצע הצליחה. הגשרים האחרים ישמשו להסחה", ציין.
ביחס לחזית הצפונית חזה זמיר על-פי דברי מרוואן את שקרה: "הצבא הסורי, החונה כמעט כולו בגזרת החזית, יתקוף בו-זמנית עם המצרים וינסה לכבוש את הגולן או חלק ממנו. חיל-האוויר הסורי יתקוף 3 בסיסי חיל-האוויר שלנו. אחד מהם יהיה רמת דוד. בתקיפה יופעלו 30 מטוסי סוחוי סוריים וכן מטוסי מיג... ינסו לפגוע במסלולים". זמיר ציין במברק שהתיאום בין צבא סוריה לצבא מצרים ייעשה על-ידי קצינים מצריים שסופחו למטכ"ל הסורי.
המברק מציין עוד את שמו של אשרף מרוואן כמי שתאם את יציאת אוניות חיל-הים המצרי לטוברוק שבלוב, 36 שעות לפני פתיחת המתקפה. "לדברי המקור התפלאו המצרים על מה שהם רואים כחוסר תגובה מצד ישראל על הכנות המלחמה המצריות", חשף. עוד גילה כי המצרים העלו שתי השערות להסברת ההתעלמות הישראלית מצעדיהם הצבאיים:
"1. הישראלים בטוחים בעצמם עוקבים אחרי הנעשה ומוכנים להשמיד את הצבא המצרי אם יתקוף
2. הישראלים אינם יודעים מה בדיוק נעשה ואינם מבינים את חומרת המצב לגביהם".
אשרף מרוואן אמר באותה פגישה גורלית לצבי זמיר כי הוא סבור שאולי ניתן לסכל את המלחמה על-ידי פרסום ידיעות על הכוונות המצריות ברדיו ובחדשות. זאת, משום שפרסום שכזה יוכיח למצרים שהפיקוד בישראל מכיר את תוכניותיהם ויעלה אצלם חשש שבישראל מוכנים לסכל את התוכניות. זמיר בהחלט נטה לקבל את דעתו:
"רמס"ד [ראש המוסד, א.ו.] מציע לשקול פרסום על-ידי סוכנויות הידיעות בארץ", ציין.

המברק ששלח ראש המוסד צבי זמיר לאחר פגישה עם אשרף מרוואן ובו התרעה למלחמה [צילום: ארכיון המדינה]
[צילום: ארכיון המדינה]
[צילום: ארכיון המדינה]
[צילום: ארכיון המדינה]
[צילום: ארכיון המדינה]
תאריך:  17/09/2018   |   עודכן:  17/09/2018
+"סבירות נמוכה מנמוכה למלחמה"
16:56 17/09/18  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

פרוטוקול דיון המטה הכללי האחרון שנערך לפני מלחמת יום כיפורים נחשף לראשונה ומגלה את עומק העיוורון שאחז במפקדים הבכירים של צה"ל  ▪  ראש אמ"ן טען שהמצרים והסורים מפרשים בטעות פעולות של צה"ל ולכן נערכים מולן, והתעלם מהיעדר הסבר לבריחת הסובייטים ממצרים  ▪  הרמטכ"ל קיבל את ההערכה ואפילו התבדח על טענת ראש אגף האפסנאות שבשל עוצר היציאות חסר מזון טרי: "סוף-סוף זה יום כיפור, אז צמים"

זעירא. 'הם מפלפלים את עצמם' [צילום: דו"צ]
דדו. אם אין מזון - צמים [צילום: דו"צ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"המצרים מתפלאים על חוסר התגובה הישראלי"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מרואן לא היה סוכן מוסד. גם לא
לזכרם  |  17/09/18 16:40
2
אלי זעירא ודיין בגדו בעם ישראל
חשדנית  |  17/09/18 22:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת יום הכיפורים
אביתר בן-צדף
'במותם ציוו לנו את החיים', אנו אומרים מצוות אנשים מלומדה. אם יש ציווי, שהותירו לנו הנופלים, הנעדרים, הפצועים, ההלומים ובני משפחותיהם - הרי זה שנימנע מלחזור על שגיאותינו. ואנו רומסים ברגל גאווה את הציווי הזה
שגית סטיווי-קרביס
סאדאת ראה את טובת ארצו לפני הכל והדבר למעשה מסביר את מה שמאפיין אותו כבן אדם וכמנהיג. בעוד נאצר הצטיין בתחכום שידע למשוך אליו הצלחה במהלכים גדולים וקווי מנהיגותו גובשו בדרך כלל כתגובות לאתגרים שפגש על דרכו, סאדאת היה פלאח מצרי העומד בשתי רגליים על הקרקע החשובה לו כל כך. הוא היה פרגמטי וסלד מן הרטוריקה של תנועות משיחיות
עמוס גלבוע
בעיתון מעריב, 14 נובמבר, התפרסם מאמר תגובה של שמעון מנדס למאמר שלי על ההונאה העצמית שלנו במלחמת יום הכיפורים וכיצד היא פועלת אצלנו, בחוגים מסוימים, מול איום גרעיני אירני. עיקרי התגובה של מנדס היו: המצרים הונו אותנו, וחלק מההונאה הייתה שסאדאת שלח את פרופסור ברנרד לואיס לפגוש את אלי זעירא ולהרגיע אותו שאין שום סיכוי למלחמה; אנחנו לא הונינו את עצמנו, ובכלל איזה פרופסור דגול אחד טוען שאין דבר כזה הונאה עצמית
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - כישלון ביום הכיפורים, ביקורת, קטלניות וחקירה    שבת /שלום
עידן יוסף
קמ"ן פצ"ן במלחמה, חגי מָן: ביוני 1972 חטפה יחידה של סיירת מטכ"ל, בפיקודו של יוני נתניהו, חמישה קצינים בכירים סורים שסיירו בדרום לבנון, כדי שישמשו קלפי מיקוח לצורך שחרור שני טייסים ונווט ישראלים מהכלא הסורי. שלושה חודשים לפני פרוץ מלחמת כיפור סיפר הקצין הסורי הבכיר לחוקרו, כי בחומס ממוקמת חטיבת שריון עילית, אך הסימן מבשר המלחמה לא דווח הלאה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il