X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קשה לי להתחבר לדעה, שההפרעה היא רק תולדה של בעיה נוירולוגית בעזרת חיזוקם של "מישורי הקיום", ניצור שני משולשים המהווים יחדיו תבנית של מגן דוד, הבונה את הבסיס לאיזונו ולעוצמתו של האדם
▪  ▪  ▪
חזקו את הילד [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

ההגדרה של הפרעת קשב וריכוז, הפכה למותג נפוץ מאוד בשנים האחרונות, בעיקר כאשר המערכת החינוכית בתא המשפחתי, המערכת החברתית והמערכת ההשכלתית (שמשום מה, נקראת "מערכת החינוך"...), כולן או מקצתן, לא מצאו כלים נאותים, כדי להתמודד עם ההתנהגות החריגה, המאפיינת הגדרה זו.
לצערי, הצורך הראשוני של המערכות הללו, הוא למגר את התופעה, כדי שהילד "יהיה בסדר" ולא יפריע להרמוניה הסביבתית. קשה לי להתחבר לדעה, שההפרעה היא תולדה של בעיה נוירולוגית בלבד. אינני מתעלם ממנה, אך נדמה לי, שהפריזו בהכללתה הגורפת.
בשנות ה-50 וה-60 של המאה שעברה, היו ילדים שובבים, חצופים, חולמניים ועצלנים. ילדים כאלה בחלקם הגדול, יוגדרו בימינו, כבעיתיים עם הפרעת קשב וריכוז.
מה קרה? הילדים השתנו? או שאולי אנחנו השתנינו? ובעצם, מה לא השתנה? והאם השינויים מחייבים החמרה ביכולת הקשב והריכוז?
הבה נבדוק את "הרוחות הנושבות" בחיינו העכשוויים בארץ ובעולם - האם אין בהן סממנים מובהקים של הפרעות - בקשב, בריכוז, ברוגע, במתינות, בחמלה, בסבלנות ובסובלנות? האם האמירות - "חייב", "מוכרח", "צריך", המנחות את חיינו, לא קברו תחתן את המונחים - "בוחר", "אוהב", "רוצה"?
ההוויה משפיעה
אני מאמין שהוויה זו משפיעה גם עלינו, גם על הילד, גם על סביבת חייו וכמובן גם על התנהגותו. משיחותיי עם הורים, מורים, מטפלים ומטופלים, במהלך השנים שאני מתעניין בהפרעה זו, התברר לי, שבמקומות, במצבים ובזמנים מסוימים, הילד מתנהג בסדר, הוא קשוב, רגוע ומרוכז.
אם אכן כך הדבר, מה קרה לבעיה הנוירולוגית? האם לפתע היא נעלמה? או שאולי תובנות כגון: "חנוך לנער על-פי דרכו"... "כל אחד, הוא אחד יחיד ומיוחד"... ו"ילד מועסק לא מעסיק", אכן מיושמות במצבים אלה כראוי!?

זכרונות העבר משפיעים

אני ממשיך לחפש פתרונים במישורים נוספים, שבמהלכם שאלתי את עצמי - מה יכולה להיות הסיבה שהילד "יבחר" לפעול בדרכים חריגות, של הפרעת קשב וריכוז?
בחיפושי מצאתי, שחוויה מסוימת, אותה חווה הילד בעבר, חווה בהווה, ו/או מדמיין לעתיד והפרשנויות שהוא נותן לעצמו בהקשר לחוויה זו, יוצרות אצלו ועבורו מציאות אמיתית!
מציאות זו מאיימת עליו ב"מישורי הקיום" שלו ולכן הוא "בוחר" את הפרעת הקשב והריכוז, (ולא רק אותה...), ככלי מלחמה, או ככלי התגוננות, שייתן לו את האפשרות, לשרוד את האיום, או להרוויח ממנו רווח סמוי כלשהו.
כדי לפתח אצל הילד את היכולות ואת הכלים להתמודדות עם מצבו, להרגיע את האיום ולהסכים לוותר על הרווח הסמוי, אני מציע לכוון את "סביבת חייו של הילד", ואת הילד עצמו, לבדיקת החוויה באור אחר ובהתאם לכך, לשנות את הפרשנות שלו כלפיה, או בשפה אחרת - "להפוך את הלימון ללימונדה".
בעזרת חיזוקם של "מישורי הקיום", המכילים שישה ערכים עיקריים: ערך עצמי - דימוי עצמי - וכבוד עצמי (ההיפך מבושה) - במשולש אחד ו"חוויות ה-ק.ש.ר.", כלומר ראשי התיבות של ההרגשות - "קיים" - "שייך" - "רצוי" במשולש השני, ניצור שני משולשים המהווים יחדיו תבנית של "מגן דוד", הבונה לדעתי, את הבסיס לאיזונו ולעוצמתו של כל אדם.
ברצוני להדגיש במיוחד את ההגדרה "סביבת חייו של הילד". הגדרה זו מכוונת בעיקר להוריו ולכל מי שהם משמעותיים עבורו במהלך חייו. מכאן שהטיפול המערכתי, הכרחי להתאמת הסביבה לאופיו ולמצבו של הילד ולהתאמת הילד לסביבתו, כמו גם לשינוי הגישה של ההורים.
בעזרת כישורינו הטיפוליים ובעזרת תורתו ותמציותיו של ד"ר באך, נדריך וננחה את המערכת לשיתוף פעולה ולהזנת הילד בהסברים, בהתחשבות, בעידוד, בתמיכה, בהכוונה, בגבולות, בזכויות, בחובות, בשיתוף, בהערכה, בהתנסויות, בביטחון, בשמחה, בדוגמה אישית, ובהרבה הרבה סבלנות, חום ואהבה.

בתקציר זה המילה "ילד" מתייחסת לכל מטופל או מטופלת הקשורים לנושא
מחבר המאמר הינו יועץ, מטפל ומרצה בכיר לפרחי באך במכללת רידמן ובמכללת וינגייט ומנהל הפורום של פרחי באך באתר פרמה גור
תאריך:  07/09/2009   |   עודכן:  07/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רונית תירוש
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפרעת קשב וריכוז - נקודות מבט
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
גם לפסיכיאטרים יש הפרעה. איזו?
נביא האמת  |  7/09/09 16:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם בן דור
כיצד נדע שהירק שאנו רוכשים טרי ואיכותי? להלן מספר טיפים
עדי פלאוט
האם סילוק אנשי המחשבים מהמסעדות ומבתי הקפה באמת רווחי?
עו"ד יוסי דר
כהן, אם לא ידעתם, הוא צאצא של בני האינקה מצד אביו ושל שבט אינדיאני נכחד מצד אמו    כהן לישראל
ויקי דור
אתם מחשיבים את עצמכם הורים פתוחים וליברליים, מדברים עם ילדכם על הכל, אבל לא מעזים לגעת בנושא המסקרן ביותר את בני הנוער - המין. במקום לטמון את הראש בחול ולחכות ש"הוא כבר יבין לבד" - הנה כמה עצות לעבור בשלום את המבוכה, שלו ושלכם
שולמית קיסרי
לאחר שהטייקון התבכיין על מצבו וחובותיו העצומים והודיע לבעלי האג"חים שלא יוכל, בשנים הקרובות, לעמוד בתשלום "מתחיל לב לבייב את מלחמת ההישרדות שלו" - ממש כמוני וכמוכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il