X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
השופטים פועלים מתוך מקומם בחברה, מתוך תפיסה ערכית כי הם חלק ממנה, אך בה בעת השופטים אינם תלויים בקול הפופוליסטי וברוחות השעה החולפות דברים בטקס פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין בבית הפרקליט בירושלים [י"ח באלול תשס"ט, 07.09.2009]
▪  ▪  ▪
דורית ביניש ויעקוב נאמן [צילום: פלאש 90]
הציבור בישראל נחשף לתופעות של אלימות קשה, לאווירה של זילות בחיי אדם; הוא חשוף לפגיעה בגופו ובכבודו מצד עבריינים המאורגנים במשפחות פשע, ומצד עבריינים "עצמאיים" הפועלים ללא מעצורים באכזריות כלפי קורבנותיהם. הטרור העברייני מערער את הביטחון במקומותינו, בערינו, ברחובותינו ואפילו בבתינו.

   רשימות קודמות
  הלכה למעשה: העליון מקדם את הערכים הדמוקרטיים
  לא נחזור אחורנית
  תם עידן התמימות
  האמון אינו נמדד בתשואות
  הפרדת הרשויות בישראל - לאן?

כמדי שנה התכנסנו לציין את תחילת שנת המשפט. המחזוריות המאפיינת אירועים מסוג זה ממחישה את חלוף הזמן; מעוררת בנו את הצורך להסב ראשינו לאחור להשיב על השאלה מה היו היעדים והשאיפות שהצבנו לעצמנו בתחילת השנה החולפת, ומה היעדים שעלינו להשיג ולממש בשנה הבאה.
אומר בפתח הדברים כי היעדים שראינו לנגד עינינו היו שיפור עבודתה של מערכת המשפט מבחינה מינהלית כדי לתת לציבור את מיטב השירות המשפטי המקצועי בתנאים משופרים, במועדים קצרים יותר, תוך צמצום זמני ההמתנה לשמיעת התיקים ולפסקי הדין. כפי שאסביר בהמשך אני מאמינה כי קידמנו מטרות אלה באופן משמעותי בשנה החולפת.
הכל יודעים כי המערכת השיפוטית שלנו מצטיינת ברמה מקצועית גבוהה וביושרה של שופטיה. אי התלות של השופטים היא הנכס החשוב ביותר שבידינו. המצפן המתווה את דרכו של השופט בישראל בין הררי הבעיות והמצוקות הבאות בפניו הוא היותו נתון למרות הדין בלבד, לצו מצפונו ולערכי הצדק. בפסיקתם מבטאים השופטים והשופטות את הערכים המשותפים של החברה בישראל והם קשובים לה ולצרכיה. השופטים פועלים מתוך מקומם בחברה, מתוך תפיסה ערכית כי הם חלק ממנה, אך בה בעת השופטים אינם תלויים בקול הפופוליסטי וברוחות השעה החולפות.
נקודת המוצא של עבודתנו השיפוטית היא ההכרה בתפקידם המרכזי של בתי המשפט באכיפת החוק, בהגנה על ביטחון הציבור ובהגנה על זכויות האדם; בשמירה על כיבוד החוק במוסדות השלטון, ובשמירה על טוהר המידות בקרב רשויות השלטון; הנחת העבודה שלנו היא כי על בתי המשפט להיות נגישים לציבור, לסייע בידי המבקשים לממש את זכויותיהם במישור המשפט הציבורי והפרטי; ליתן סעד ראוי למי שזכאי לו הן ביחסיו עם הרשויות והן ביחסים האישיים. ליתן מענה הולם למבקשים הכרעה בסכסוך שהביאו לבית המשפט, כדי לזכות לפיצויים בגין נזקיהם ובגין הפרות של חובות אזרחיות כלפיהם באופן שיאפשר לזוכה ליהנות מפרי ההליכים המשפטיים שיזם. אולם יותר מכל אנו מודעים לכך, שבשנה האחרונה גברה מצוקת הציבור בשל היעדר הביטחון האישי. הציבור בישראל נחשף לתופעות של אלימות קשה, לאווירה של זילות בחיי אדם; הוא חשוף לפגיעה בגופו ובכבודו מצד עבריינים המאורגנים במשפחות פשע, ומצד עבריינים "עצמאיים" הפועלים ללא מעצורים באכזריות כלפי קורבנותיהם. הטרור העברייני מערער את הביטחון במקומותינו, בערינו, ברחובותינו ואפילו בבתינו.
במיוחד נחשפים לסיכונים בני הקבוצות החלשות בקרבנו - קשישים, ילדים ואנשים תמימי דרך, המזדמנים בדרכם של אותם עבריינים. ההגנה על האוכלוסיה היא בראש ובראשונה מיעדיה החשובים של הממשלה ושל זרועות האכיפה הפועלים מטעמה - המשטרה והפרקליטות. אך לבתי המשפט תפקיד מרכזי וחשוב בהתמודדות הנדרשת לשם הגנה על הציבור להרתעת עבריינים והענשתם; זו ההזדמנות לציין כי ההסבר לתופעות העבריינוֹת אינו בקולת העונשים המוטלים על-ידי בתי המשפט, כפי שטוענים גורמים שונים מקרב הציבור. בדרך כלל, העונשים אכן חמורים אך הענישה היא כמובן אינדיבידואלית. יש הקלה שהיא לעתים מוצדקת ולעתים מקלה מדי. בשיטתנו גם טעויות בענישה ניתנות לתיקון אם וכאשר מוגש ערעור מטעם אחד הצדדים. הסיבות לעבריינות הקשה עמוקות מאלה הכרוכות בענישה והן נטועות, בין היתר, בכשלים חברתיים, ברקע חברתי, ברקע סוציו-אקונומי קשה ובתופעות שונות שלא כאן המקום והזמן להרחיב עליהן את הדיבור. מכל מקום, אין ספק כי תוצאתן של תופעות אלה מגיעה במלוא חריפותה לבתי המשפט, ועליהם להכריע בתיקים הפליליים בתוך זמן סביר תוך מתן ביטוי לאכיפה הנדרשת. על בתי המשפט גם מוטל התפקיד החשוב של מתן סעד ראוי לכל הפונים אליהם למימוש זכויותיהם בתחומי המשפט הפרטי, להכרעה בסכסוכים שבין אדם לחברו, ביעילות ובאופן שהנזקק לסעד יזכה לקצור את פרי תביעתו ולממש את זכויותיו. מטלות אלה חייבו אותנו ליתן לשופטים כלים מתאימים להתמודדות עם הצרכים והציפיות.
בעניין זה מודעים אנו לכך שעל-אף הישגיה המקצועיים והשיפוטיים המרשימים, התקשתה מערכת המשפט בשנים האחרונות, לעמוד בנטל המוטל עליה ביעילות המתחייבת והמצופה ממנה. קשיי ההתמודדות של המערכת השיפוטית במשך השנים, נבעו מהעומס הרב שהלך וגבר משנה לשנה. המערכת סבלה ועדיין סובלת בשל היחס הבלתי מותאם בין מספר השופטים לבין כמות התיקים התלויים ועומדים בפניהם. המערכת אף סובלת מהיעדר אמצעים מינהליים הולמים כדי לעמוד במשימות הכבדות המוטלות על כתפיה. לשיפור המצב בתחומים אלה הוקדשה הפעילות שלי, של מנהל בתי המשפט ושל נשיאי בתי המשפט בשנתיים החולפות.
בשנה האחרונה התייצב לצידנו שר המשפטים יעקב נאמן בכוונה לסייע לנו במאמצים הרבים שאנו משקיעים לשינוי פני המערכת.
ואמנם, אנו מקווים כי היעדים שאנו פועלים באופן אינטנסיבי לקידומם בשנתיים האחרונות אכן מתממשים והולכים לנגד עינינו. אנחנו מצויים בעיצומה של עשייה לייעול ושיפור שיטות העבודה והניהול בכל בתי המשפט; במגמה להביא לקיצור תקופות ההמתנה לשמיעת התיקים, לשמיעת תיקים ברצף ולמתן פסקי דין בתוך זמן קצר. חלק מהתוכניות עליהן עבדנו בשנים האחרונות כבר מיושמות בשטח וחלקן ימומשו או לפחות יקודמו בשנה הקרובה.
ואפרט אך מקצת הפעולות והעניינים שעסקנו בהם בשנה החולפת במטרה לייעל ולשפר את הכלים העומדים לרשות המערכת השיפוטית כדי לסייע לה למלא את תפקידיה.
הבשורה הראשונה שבפינו היא, כמובן, הצלחתנו במינוי שופטים למילוי השורות בבתי המשפט. בשיתוף פעולה עם שר המשפטים ובסיועו המשמעותי, נתמנו 3 שופטים לבית המשפט העליון, 21 שופטים לבתי המשפט המחוזיים ברחבי הארץ ובתוך פחות מחודש ימים, ימונו כ-30 שופטים לבתי משפט השלום. זו בוודאי תרומה משמעותית למערכת המשפט העמוסה לעייפה, ותרומה זו תסייע לנו בשנת העבודה הקרובה.
1. במסגרת חלוקת העבודה החדשה, עם מינוי השופטים אנו מקצים מספר ניכר של שופטים לתיקים הפליליים וכן שופטים שהתמחותם בתחום המשפט הפרטי לחיסול הפיגורים בתיקים אזרחיים בכל הערכאות.
2. קבענו תהליך חדש של בחירת נשיאים לבתי המשפט. תחילה נעזרנו ביועצים מקצועיים בהליך בו השתתפו גם השופטים של בתי משפט השלום והמחוזי לשם הגדרת תפקידי הנשיא. לאחר קביעת הגדרת התפקיד, מונו 5 נשיאים חדשים; לבתי משפט השלום בצפון, במרכז, בתל אביב ובירושלים ולבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו. בחירת הנשיאים נעשתה לראשונה בשיטה חדשה של ועדות לאיתור המועמדים. הוועדות הודיעו על מומלציהן לאחר שמיעת כל המעורבים והמעוניינים בהליך: שופטים, עורכי דין ופרקליטים.
במועד קרוב יבחרו נשיאים נוספים לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע ולבית המשפט המחוזי בנצרת.
ביחד עם נשיאי בתי המשפט קיימנו דיונים להנהגת החידושים הניהוליים בעבודת המערכת.
3. לשם קידום התוכניות לייעול המערכת נעזרנו ביועצים מקצועיים בתחום הניהול, אשר יעצו לנו בפיתוח תורת ניהול שיפוטית והבנייתה בשיתוף עם השופטים. בד-בבד עם קידום הבניית תורת הניהול השיפוטי ננקטו צעדים לשמיעת התיקים ברצף ולקביעת תאריכי יעד לכל תיק החל מתחילת השמיעה ועד למועד סיומו. המטרה של פעילות זו היא להביא לקיצור משמעותי באורך חיי התיק.
לשם כך התקיימה תוכנית נסיונית (פיילוט) בשלושה בתי משפט - תחילה שלום ירושלים ומחוזי ירושלים, ולאחר מכן צרפנו את בית המשפט המחוזי חיפה, על-מנת לבחון את התוצאות ולהסיק מסקנות לגבי המשך יישום אותה שיטת עבודה במערכת המשפט כולה. השיטה הונהגה תוך שיתוף כל הגורמים המסייעים לקידום הטיפול בתיקים, המזכירות, העוזרים המשפטיים ולשכת עורכי הדין.
הניסוי עבר בהצלחה והוכיח באופן חד-משמעי כי שמיעה רצופה של הוכחות כפי שנבחנה בינתיים בבית משפט השלום בירושלים בתיקי פלת"ד ובתיקים אזרחיים בבית המשפט המחוזי בירושלים, מקצרת באופן משמעותי את תקופת שהייתו של התיק בבית המשפט. התוצאות של הניסוי היו מרשימות מבחינת קיצור אורך חיי התיק בשלב ההוכחות והכתיבה. המסקנות הביאו לכך שהתוכנית תונהג באותה מתכונת בכל בתי המשפט בארץ בשיתוף עם נשיאי בתי המשפט כשאני ומנהל בתי המשפט עוקבים ומקבלים דיווחים באופן שוטף.
4. לתהליכים האמורים של קיצור תקופות חיי התיק בבית המשפט יתרמו השתלמויות השופטים במכון להשתלמות שופטים שיתקיימו במהלך השנה במסגרת סדנאות שהוכנו על-פי תוכניות חדשות במיוחד לשם כך. מדובר בתוכניות יישומיות שהוכנו על-פי מודלים מוכרים ממדינות אחרות תוך התאמה לשיטותינו. ההשתלמויות יכללו הדרכה ושיפור מיומנויות ביחס לאופן ניהול אולם, ניהול עבודת לשכת השופט ושיפור שיטת כתיבת פסקי הדין לשם השגת קיצור במועדי הכתיבה ובכתיבה עצמה.
5. כדי לקיים את תוכנית שמיעת התיקים ברצף אנו מגבשים בימים אלה מדיניות אחידה ביחס לצמצום הדחיות בשמיעת המשפטים. התברר לנו כי בכ-50% מהתיקים האזרחיים מוגשות בקשות דחייה ובכ-40% בקרוב במשפטים פליליים. צאו וחשבו כמה זמן שיפוטי הולך לאיבוד בדיונים על מתן הדחיות. בימים אלה דנה ועדה מיוחדת בראשות נשיאת בית המשפט המחוזי בירושלים בהצעות למדיניות מגובשת ואחידה של עילות לדחיית משפטים, כשהקו המנחה בעבודת הוועדה הינו הכלל שאין לדחות משפטים אלא בנסיבות חריגות ומיוחדות.
6. ועדה נוספת בראשות שופטת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת נילי ארד, מקיימת דיונים לבחינה מקיפה של דרכי תיעוד ההליך המשפטי, והאופן בו יש לנהל פרוטוקולים של הדיונים בכל הערכאות השיפוטיות.
7. עניין נוסף שעשויה להיות לו תרומה לניהול הליך יעיל, ענייני ואמיתי בבית המשפט נוגע לקביעת שכר טירחת עורך-דין והוצאות משפט. המדיניות השיפוטית המומלצת בהליכים אזרחיים היא כי בקביעת שכר טירחת עורך-דין והוצאות משפט ייפסקו ככלל שכר טירחה והוצאות ריאליות שהוצאו בפועל ובלבד שהמדובר בהוצאות סבירות, מידתיות והכרחיות לניהול ההליך בהתחשב בנסיבות העניין. עם זאת, יש לשמור על זכות הגישה לערכאות כדי שלא יווצר מצב של הרתעת יתר של בעלי הדין מפני דיון אמיתי וראוי. על-פי המדיניות השיפוטית יש להביא בחשבון כי ניצול לרעה של הליכי משפט, אי הקפדה על אורך כתבי הטענות שיוגשו בניגוד לקביעות ההגבלה בידי בית המשפט או הרשם, או שימוש בהליכי סרק טורדניים ימצאו ביטוי בפסיקת הוצאות.
8. בשנה הקרובה יעשה ניסיון לקדם את הליכי הגישור, ובין היתר להרחיב את הפיילוט שהתחלנו בו במסגרת תוכנית המהו"ת להצגת הליכי הגישור כאפשרות ראויה בטרם משפט.
9. יעשה מאמץ לעודד, במתכונת שתיקבע בשיתוף עם לשכת עורכי-הדין, קידום הליכי גישור ובוררות, במיוחד לסיום תיקים שממתינים זמן ניכר לתורם בבתי המשפט.
10. לבסוף ולא לפי סדר חשיבות העניינים, נציין כי מערכת המשפט נמצאת בשלבים מתקדמים של העלאת תכנת המיחשוב שעשויה להוביל לניהול התיקים מבחינה מינהלית ומשפטית באמצעות המיחשוב. תוכנית המיחשוב נט-המשפט מהווה אתגר מהפכני למערכת. התוכנית פועלת כבר בבתי משפט השלום בצפון, בחיפה, בהרצליה ובמחוז המרכז בבתי משפט השלום בפתח-תקווה, נתניה ורמלה. השבוע עלתה לאוויר בבית משפט השלום הגדול ביותר - בית המשפט של תל אביב-יפו - והיא כבר הונהגה בבתי המשפט המחוזיים מרכז וחיפה. עד סוף מרץ 2010 תושלם התוכנית. בראשיתה גורמת התוכנית להאטת עבודת המערכת לצרכי לימוד והטמעה. בסופה של דרך היא צפויה לייעל את העבודה במידה ניכרת.
ולסיום: השנה בשיתוף עם לשכת עורכי הדין הכרזנו על שנת "תרבות המשפט". תגובש תוכנית משותפת לבית המשפט וללשכת עורכי הדין, שתכלול השתלמויות ותוכניות עבודה לשיפור האתיקה המקצועית, לשינוי סגנון השיח בבתי המשפט מצד עורכי הדין, במגמה להחזיר לאולמות בית המשפט את הכבוד ואת האווירה הראויה והמתאימה לדיון בהליך שיפוטי. בהתאמה אף תיבחן תרומת השופטים לשיפור האווירה והתנהלות הדיונים באופן הראוי.
אני מאמינה כי שיתוף הפעולה המתקיים היום בין מערכת השיפוט, שר המשפטים ולשכת עורכי-הדין, באווירה עניינית ומקצועית יתרום להשגת היעדים שהצבנו למערכת השיפוט בצורה המיטבית ובהקדם.
קבלו נא איחולי לשנת משפט מוצלחת ולשנה טובה לכל אחד מכם, ובני משפחותיכם.

תאריך:  08/09/2009   |   עודכן:  08/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אי-התלות של השופטים היא הנכס החשוב ביותר שבידינו"
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
שופטים עוכרי ישראל
סער  |  8/09/09 21:16
2
לשופטים תלות באג'נדת מיעוט
א מ רול  |  8/09/09 23:28
3
את מנותקת מהמציאות לגמריא
או שאת סתם משקרת?  |  9/09/09 02:08
4
אקסיומות שגויות בדברי ביניש
משה, עורך-דין  |  9/09/09 06:44
5
נאמין לאדם המכה על חטא אבל
פיקשוש  |  9/09/09 09:23
6
התלות החמורה מכולן
עידןסובול  |  9/09/09 13:16
 
- אגב, כבוד הגב' ביניש, מה קורה
הנ"ל  |  9/09/09 21:14
7
"אי תלות" = טירוף בהחלטות
זו המציאות  |  9/09/09 16:34
8
את חיה על הירח? ל"ת
אי תלות?  |  9/09/09 21:02
9
הנאום כולל מילים יפות
נאד נפואך  |  9/09/09 22:11
 
- רוב פסקי דין לא שווים את הנייר
זפת   |  10/09/09 16:44
10
נואמת ושוכחת...
בילבי 33  |  9/09/09 23:15
11
במיוחד להשתין עלינו האזרחים ל"ת
מהמקפצה ללא בושה  |  10/09/09 11:49
12
מילים כמו חול ואין מה לאכול!
בייניש יסדר  |  10/09/09 15:09
13
"אי תלות" אינה מספיקה
שישקו  |  10/09/09 16:28
14
אי תלות? התבלבלת
מאריאן  |  30/09/09 21:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יורי גיא-רון
משפסק בית המשפט העליון, כפי שפסק, אסור בתכלית האיסור, ובמיוחד למי שיש לו השפעה כה ממגנטת על קהל מאמיניו ותומכיו, להשתלח כך בשופטים    דברים מתוך טקס פתיחת שנת משפט תש"ע 07.09.09
סופה לנדבר
דברי השרה לקליטת העלייה בישיבת הממשלה שציינה את תחילתו של גל העלייה הגדול ממדינות בריה"מ לשעבר לפני 20 שנה [י"ז באלול תשס"ט, 06.09.2009]
אבי קמינסקי
דברי יושב-ראש איגוד מנהלי מחלקת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים תש"ע [י"א באלול תשס"ט, 31.08.2009]
ציפי לבני
דברי יושב-ראש האופוזיציה בוועדת החינוך בכנסת [י"א באלול תשס"ט, 31.08.2009]
בנימין נתניהו
תמליל ראיון שהעניק ראש הממשלה לרשת ב' ולגלי צה"ל ביום שידורים מיוחד למאבק באלימות [י' באלול תשס"ט, 30.08.2009]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il