X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ההאשמות בדבר פשעי מלחמה כביכול של צה"ל בעזה נוגעות לא למוסר אלא למדיניות הן חלק ממערכה פוליטית, וזו הזירה שבה על ישראל להתמודד איתן, ולא בחזרה אינסופית על קלישאות בענייני "מוסר"
▪  ▪  ▪
ריצ'ארד גולדסטון בעזה. במקום להצדק יש להסיר את רטוריקטת המוסר מנושא שהוא מדיני בעיקרו [צילום: AP]
ההתפלפלות המשפטית, הדברור והיח"צנות סביב השאלה אם צה"ל הוא צבא מוסרי או לא, הם חלק מן הווירטואליה שנבנית סביבו על-ידי כתבים, פוליטיקאים וסתם חובבנים. לעולם יהיה צבא מוסרי בעיני עצמו ובעיני אלה שהוא נלחם בעבורם, ובלתי מוסרי בעיני אויביו

פשעי מלחמה
ענבל בר-און
פשעי מלחמה הינם בין היתר הוצאה להורג ללא משפט, שימוש בעינויים ובנשק לא קונבנציונלי, והרג אזרחים בלא הבחנה * דיני המלחמה מתווים את המותר ואת האסור * חיילים ומפקדים כאחד כפופים להם
לרשימה המלאה

האוקסימורון "צבא מוסרי" החליף בשנים האחרונות את קודמו, "טוהר הנשק", והתמקם במרכז השיח הציבורי בענייני צבא וביטחון. כיוון שאת הטון בדיון הצבאי-מדיני נותנים פילוסופים ומשפטנים, מאמצים פוליטיקאים וקצינים בכירים את השיח הפילוסופי-משפטי ומדברים אף הם בשפת המוסר ובשם יחסיות המוסר (מ"מוסרי" יותר מאחרים עד ל"מוסרי ביותר"). וכך, בעוד המערכת הצבאית כולה נעצרת ומיטב מפקדי השדה בעשור האחרון מוקפאים בעמדות "המתנה", מי שמקודם לדרגת אלוף הוא דווקא הפרקליט הצבאי הראשי. לא ברור אילו הצלחות גדולות מזכות אותו בקידום הלא-שגרתי, וודאי שלא מעורבותו המתוקשרת עם אנשיו במבצע "עופרת יצוקה" אבל המסר ברור: התדמית המשפטית של הצבא, שעליה מופקד הפצ"ר, כנראה חשובה יותר מן המהות הצבאית שעליה מופקדים קציני השדה.
על-פי אותו היגיון וסולם עדיפויות שהשתלטו על השיח הצבאי, המועמד הבא לדרגת אלוף הוא דובר צה"ל. הרי גם הוא עומד בחזית התדמית, זו של התקשורת ושל "התודעה". לפני עשרים שנה, באינתיפאדה הראשונה, זה היה נכון ונחוץ. אולם מאז עברה הזירה שעליה מופקד דובר צה"ל שינויים דרסטיים, ומידת השפעתו עליה הצטמצמה מאוד. קשה אפוא לנמק את שינוי התקן של דובר צה"ל לאלוף, אבל אפשר לשדרג את האיש הנושא בתפקיד, שיכולותיו רבות וכישרונותיו גדולים. אומנם קשה למנותו לאלוף פיקוד או לראש אגף במטכ"ל, אבל אפשר לקדמו למשרד ראש הממשלה, ומי שילחש אז על אוזנו של ראש הממשלה בענייני צבא, יהיה בקי - לפחות בתדמית ובעיותיה, אם לא במהות.

מתגיסים כדי להרוג וגם להיהרג

השאלה אם צה"ל הוא צבא מוסרי או לא, וההתפלפלות המשפטית, הדברור והיחצ"נות סביבה, אינם רלוונטיים למהות הצבא והם חלק מן הווירטואליה שנבנית סביבו על-ידי כתבים, פוליטיקאים וסתם חובבנים כחלופה למציאות. צבא אינו יכול להיות מוסרי, כשם שנשק אינו יכול להיות טהור. לעולם יהיה צבא מוסרי בעיני עצמו ובעיני אלה שהוא נלחם בעבורם, ובלתי מוסרי בעיני אויביו. נשק יהיה טהור כשהוא בידינו וטמא כאשר הוא בידי אויבינו או מתחרינו. מוסר, צדק, טוהר וכיוצא באלו מילים – אין להן קיום במקומות של קונפליקטים אלא כאמצעי תעמולה, במצב מכובס, כשכל צד מכבסם לטובתו בסיוע בעלי בריתו וכמידת יכולתו והשפעתו.
מאז מלחמת לבנון השנייה שמענו פעמים רבות שצה"ל הוא צבא מוסרי, המוסרי בעולם, בלוויית השוואות לצבאות מערביים בזירות אחרות. השאלה אינה אם צבא הוא מוסרי, אלא אם הוא ממושמע ואם הוא מקצועי, כי באלה הוא נמדד. אין להעלים עין ממעשים בלתי מוסריים של מפקדים וחיילים: רצח שבויים, אונס נשים, טבח בלתי-לוחמים, ביזה, הרס לשם הרס – ועל הצבא להשתדל למנוע אותם, אך מעשים כאלה אינם קנה מידה להערכתו של צבא.
צבאות אחרים, משום מה, אינם מתהדרים במוסריותם ואינם מתחבטים בהיעדרה. אצלנו, הדיבורים החוזרים ונשנים על צבא מוסרי נשמעים כשריקה באפלה, שבאה לכסות על חוסר ביטחונו של השורק. מקורו של חוסר הביטחון הזה אינו בצבא, שמן הלוחמים הפשוטים ועד לרמטכ"ל – למעט כמה "שוברי שתיקה" ומתלבטים מקצועיים – דווקא נראה בטוח בעצמו ובהתנהגותו. בכל העולם חיילים מתגייסים כדי להרוג וגם להיהרג, לשבות וליפול בשבי, כדבריו של בן-גוריון, אלא שבעניין זה, המשיך "הזקן", ישנה נקלות בתוכנו.
חוסר הביטחון בא מן החברה האזרחית. והנקלות היא בראש ובראשונה בתקשורת שלה. חברה זו מבקשת ביטחון לכל פרט בתוכה, ובה בעת אינה מוכנה להקריב למענו. היא הפכה את חייליה ל"ילדים", שכדי לא לסכנם בוחר הצבא להפציץ מן האוויר מטרות ריקות מאדם, ואת פעולות צבאה לכאלה שאחרי כל האזהרות, הכרוזים, הטלפונים ואמצעי הזהירות האחרים שננקטים – מביאות להרס ולהרג רב של אזרחי אויב. אכן, מרחק גדול עברה החברה הישראלית מאז נהרגו במרדף לפני יותר מ-40 שנה יוסי קפלן, חנן סמסון ובועז ששון על-ידי מחבל שהסתתר מאחורי בדווית במערה, משום שהיססו לירות בו מחשש שיפגעו בה, ועד למבצע "עופרת יצוקה", ולא שאז היה צה"ל מוסרי יותר או פחות משהוא היום.
אפשר לטעון כי מה שקרה בלבנון ובעזה, וקורה כמעט מדי יום בשטחים הוא כשר, על-אף חריגים מעטים, ומתוקף הנסיבות הוא כנראה בלתי נמנע, אבל אי-אפשר לטעון שהוא מוסרי. ההאשמות שהוטחו בצה"ל על פשעי מלחמה כביכול שביצע בעזה נוגעות לא למוסר אלא למדיניות. הן חלק ממערכה פוליטית, וזו הזירה שבה על ישראל להתמודד איתן, ולא בחזרה אינסופית על קלישאות ובשכנוע המשוכנעים ממילא.

לאתר מגזין מראה
פרופ' יואב גלבר הוא ראש מוסד הרצל לחקר הציונות באוניברסיטת חיפה
תאריך:  09/10/2009   |   עודכן:  09/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להשאיר את המוסר ב"מכבסה"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לעניין ובעיקר- המוסר ומלחמה
מרק_טווין  |  10/10/09 09:32
2
המשמעת והמוסר
משה, עורך-דין  |  10/10/09 23:03
3
לצערי הקלישאות הן של יואב
חבר של יואב  |  11/10/09 09:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
אובמה קיבל את פרס הנובל לשלום על נטיעת תקווה בלבבות    הפרס הזה הוא עול ומחוייבות - להמשיך לפעול למען השלום
ד"ר אברהם בן-עזרא
להלן רשימה חלקית של אישים שתרמו לשלום - כל אחד לפי דרכו ותפישת עולמו - יותר מברק חוסיין אובמה, אך בגלל היעדר קשרים הם לא מקבלים לא פרס ולא צ'ק: יוסי שריד, שולמית אלוני, מירי אלוני, להקת הנח"ל, צה"ל וכותב שורות אלו
ד"ר אברהם בן-עזרא
בפסק דין חשוב בנושא זכויות דיירים, בהליך משפטי ארוך ומייגע, זכו 16 תובעים מטירת הכרמל בסכום כולל של 650,000 ש"ח
מנו נאור
במקום להגיב בהיסטריה רבתי, דובריה ומסבירה של ישראל יכולים להזכיר לנשיא אירן נשכחות    לפני כ 3000 היה זה מלך פרס, כורש, ששלח את היהודים לבנות להם מדינה במולדתם
עו"ד משה גולדבלט
ככה יעשה לח"כ אשר תומך בפיצול הסמכויות של היועמ"ש    לאוליגרכית שלטון החוק שפנים בכובע    שליפת השפן התורן כנגד לוין אינה אלא יריית פתיחה של עונת ציד ה"לא אנשי שלומנו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il