X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תנאי בל יעבור לכניסתה של טורקיה לאיחוד האירופאי הוא הכרתה בג'נוסייד הארמני הבעיה, גם ברק (נובל) אובמה נוקט במינוח מרוכך: "טרגדיה" גולים ארמנים מתנגדים האם טורקיה שמנסה לתווך בין מדינות מסוכסכות תוכל לסכסוך שלה היא עם ארמניה?
▪  ▪  ▪
הזרחן של הישראלים יותר צהוב? טול קורה מבין עיניך!!! [AP]
בין טורקיה וארמניה עומדת המחלוקת הקשה סביב חוסר הנכונות הטורקית להכיר בכך שמאורעות 1915 היו מסע מכוון להשמדת הארמנים, ושבמהלך תהליך גירוש אוכלוסיית הארמנים מצפון מזרח טורקיה לדרום נהרגו כמיליון וחצי ארמנים. כמו-כן עומדת מחלוקת בין הצדדים סביב סוגיית נגורנו קרבח והכיבוש הארמני של החלקים הסמוכים לחבל זה באזרבייג'אן.

משרד החוץ: מברכים על הסכם השלום בין טורקיה לארמניה
ספי קיני
לרשימה המלאה

ההסכם שנחתם בציריך במוצאי שבת, 10 באוקטובר 2009, בין טורקיה וארמניה על כינון יחסים דיפלומטיים ביניהם מעורר תקווה שחלק מהבעיות הקשות באזור דרום הקווקאז ימצאו את פתרונן. שתי המדינות הסכימו עקרונית לפתוח את הגבול ביניהן, שהיה סגור ביוזמת הטורקים מאז שנת 1993. הטורקים בחרו לסגור אז את מעבר הגבול בין המדינות בעקבות המלחמה בין ארמניה ואזרבייג'אן, בת בריתה של טורקיה, על-רקע המחלוקת סביב השליטה בחבל נגורנו קרבח, והתנו את פתיחתו מחדש בכך שארמניה ואזרבייג'אן יגיעו להסכם
על-מנת להבין את ההתקדמות האחרונה ביחסים בין טורקיה וארמניה יש להתייחס להתפתחויות הדרמטיות שאירעו לפני כשנה, אז ביקר נשיא טורקיה, עבדוללה גול, בארמניה. במהלך ביקור היסטורי זה בספטמבר 2008, צפה גול במשחק כדורגל בין ארמניה וטורקיה במסגרת מוקדמות הגביע העולמי. "דיפלומטית הכדורגל" הייתה שיאו של תהליך של למעלה משנה של משא-ומתן חשאי בין ארמניה וטורקיה על חידוש היחסים הדיפלומטים ביניהן. בין טורקיה וארמניה עומדת המחלוקת הקשה סביב חוסר הנכונות הטורקית להכיר בכך שמאורעות 1915 היו מסע מכוון להשמדת הארמנים, ושבמהלך תהליך גירוש אוכלוסיית הארמנים מצפון מזרח טורקיה לדרום נהרגו כמיליון וחצי ארמנים. כמו-כן עומדת מחלוקת בין הצדדים סביב סוגיית נגורנו קרבח והכיבוש הארמני של החלקים הסמוכים לחבל זה באזרבייג'אן.
לאחר ביקור גול, ולקראת יום הזיכרון לג'נוסייד הארמני, ב-24 באפריל 2009, שבו באופן מסורתי נושא הנשיא האמריקני נאום—שעל תוכנו ניטש מאבק בין הטורקים והארמנים—הגיעו הצדדים ב-22 באפריל למסמך "מפת דרכים" לקראת כינון יחסים דיפלומטיים, אך תוכנו לא פורסם. בנאום עצמו, הנשיא ברק אובמה, אשר הבטיח במהלך מסע הבחירות לנשיאות להכיר בג'נוסייד שנגרם לארמנים, בחר אומנם להשתמש במונח הארמני, ה"קטסטרופה הגדולה", אך נמנע מלהשתמש במונח ג'נוסייד. אובמה הדגיש שאין הוא מעוניין להפריע למשא-ומתן העדין המתנהל בין המדינות.
עם זאת לאחר שחלף יום הזיכרון לג'נוסייד, נראה היה שגם מאמצי ההידברות בין טורקיה וארמניה עלו על שרטון. בביקורים של ראש הממשלה הטורקי, רג'פ ארדואן ושר החוץ הטורקי אחמד דוואטולו באזרבייג'אן במאי, אף חזרו השניים להציג עמדות קשיחות והעמידו את פתרון המחלוקת בין ארמניה ואזרבייג'אן לגבי נגורנו קרבח כתנאי מקדים לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין ארמניה וטורקיה. הדבר תרם לחיזוק החשדנות הארמנית ולפיה מטרתם האמיתית של ניסיונות ההתקרבות הטורקיים הייתה בעיקר למנוע החלטה מהפכנית של הנשיא אובמה ביחס לשימוש במונח ג'נוסייד.

התקרבות בין טורקיה לארמניה
הסכם הפיוס טורקיה-ארמניה [AP]

בהסתכלות רחבה יותר נראה שהפשרה בין טורקיה וארמניה והכרה בג'נוסייד של 1915 הם תנאים מקדימים לצירופה של טורקיה לאיחוד האירופי. סוגיית צירופה של טורקיה לאיחוד היא מורכבת ובעייתית, אך על רקע העובדה כי שבדיה נמנית על התומכות בכניסת טורקיה לאיחוד, וכי היא משמשת בתפקיד נשיאה תורנית של האיחוד האירופי מאז תחילת יולי 2009, דומה שיש כעת חלון הזדמנויות להתקדמות בחזית זו.

מה אם כן הוביל כעת לחתימת ההסכם לכינון יחסים דיפלומטיים? במישור המיידי, נראה שאיומו של נשיא ארמניה, סרג' סרקיסיאן, שאם לא תחול התקדמות ואם לא יפתח הגבול בין המדינות, הוא לא יבוא לטורקיה לצפות במשחק הגומלין בין טורקיה וארמניה במסגרת מוקדמות הגביע העולמי שנקבע ל-14 באוקטובר, נשא פרי. הטורקים אומנם מכחישים שלאיום זה הייתה השפעה עליהם, אך נראה שאם סרקיסיאן היה מחליט שלא לבקר בטורקיה, האצבע המאשימה הייתה מופנית דווקא כלפיהם, והיו מועלות שוב טענות לגבי היעדר כוונות רציניות מצד טורקיה לפתור את הסכסוך. מעבר לכך, בטורקיה, שמנסה להדגיש בשנים האחרונות את רצונה בפיוס עם שכנותיה, במסגרת מדיניות "אפס בעיות" שיזם שר החוץ דוואטולו, ביטול הביקור היה יכול להיתפס מבחינה סמלית כפוגע במיוחד.
בהסתכלות רחבה יותר נראה שהפשרה בין טורקיה וארמניה והכרה בג'נוסייד של 1915 הם תנאים מקדימים לצירופה של טורקיה לאיחוד האירופי. סוגיית צירופה של טורקיה לאיחוד היא מורכבת ובעייתית, אך על-רקע העובדה כי שבדיה נמנית על התומכות בכניסת טורקיה לאיחוד, וכי היא משמשת בתפקיד נשיאה תורנית של האיחוד האירופי מאז תחילת יולי 2009, דומה שיש כעת חלון הזדמנויות להתקדמות בחזית זו.
יש גם לציין שארמניה, שסובלת מבעיות כלכליות קשות כתוצאה מהבידוד שכופות עליה טורקיה ואזרבייג'אן וגם כתוצאה מחוסר היציבות בגאורגיה, הסכימה, לשני ויתורים משמעותיים: ראשית, נכונותה של ארמניה להיכנס לדיאלוג בין היסטוריונים לבחינת אירועי 1915, עומדת בניגוד להתנגדותה הנמרצת בעבר לכינון ועדת היסטוריונים כזו. הארמנים טענו שמרבית ההיסטוריונים המערביים מסכימים כי אכן אירועים אלה היו בבחינת ג'נוסייד, ולכן כל דיון כזה רק יתרום להמשך ההכחשה הטורקית של הנושא.
מעבר לכך, לאורך השנים, הטורקים חששו שלסוגיית ההכרה העקרונית בג'נוסייד יתלוו תביעות ארמניות אפשריות לגבי שטחים במזרח טורקיה. תרמה לחשדנות הטורקית גם העובדה שארמניה סירבה מאז קבלת העצמאות ב-1991 להכיר רשמית בתוואי הגבול בין המדינות. כעת נראה שבמסגרת הפרוטוקולים שהמדינות חתמו עליהם, מוכנה ארמניה, כתנאי לפתיחת הגבול, להכיר בתוואי שלו. ויתור זה הוא למעשה בעיקר בעל משמעות סמלית, כיוון שלאור החולשה המשמעותית של ארמניה בהשוואה לטורקיה, לא נראה שהיא יכולה כלל להציג דרישות ממשיות לגבי שליטה באזורים במזרח טורקיה.

מחאת הגולים הארמנים
מחאת הגולים הארמנים [AP]

מרבית ארגוני הפזורה הארמנית היו בעבר ועודם מתנגדים עיקשים לכל התקדמות ביחסי טורקיה-ארמניה, כל עוד הטורקים אינם מכירים בג'נוסייד של 1915. זאת, בעוד שנשיא ארמניה לא הציג את פתרון בעיית ההכרה כתנאי מקדים לכינון היחסים הדיפלומטיים. ארגוני הפזורה הארמנית, שלהם גם השפעה נרחבת בתוך ארמניה עצמה, צפויים אם כן להפעיל לחצים על הפרלמנט הארמני שלא לאשר את ההסכם.

על-אף ההישג שבעצם החתימה על ההסכם ההיסטורי, ישנן עדיין בעיות לא פשוטות: ראשית נקבע בהסכמים ששני בתי הפרלמנט, הטורקי והארמני, צריכים לאשר את הפרוטוקולים, לגבי חידוש היחסים ולגבי מהות היחסים הבילטראליים בין המדינות, על-מנת שיכנסו לתוקף. החשש העיקרי בהקשר זה הוא כי הדרישה לאשרור בפרלמנטים עלולה לסייע לגורמים אופוזיציוניים, במיוחד בארמניה, להתנגד למהלך. שנית, אזרבייג'אן מתנגדת להתקרבות בין טורקיה וארמניה, כל עוד סוגיית נגורנו קרבח לא נפתרה, ונטען שהתנגדות זו הייתה הגורם העיקרי שמנע התקדמות בחודשים האחרונים. שלישית, מרבית ארגוני הפזורה הארמנית היו בעבר ועודם מתנגדים עיקשים לכל התקדמות ביחסי טורקיה-ארמניה, כל עוד הטורקים אינם מכירים בג'נוסייד של 1915. זאת, בעוד שנשיא ארמניה לא הציג את פתרון בעיית ההכרה כתנאי מקדים לכינון היחסים הדיפלומטיים. ארגוני הפזורה הארמנית, שלהם גם השפעה נרחבת בתוך ארמניה עצמה, צפויים אם כן להפעיל לחצים על הפרלמנט הארמני שלא לאשר את ההסכם.
אם הבעיות האלו לא יטרפדו את מימוש ההסכם, לכינון היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות יכולות להיות משמעויות נרחבות. ראשית, הדבר יאיץ, ככל הנראה, את המשא-ומתן לגבי פתרון בעיית נגורנו קרבח. מעבר להשפעה של סכסוך זה על היחסים בין ארמניה ואזרבייג'אן, הוא משליך גם על מעמדה של רוסיה, בת בריתה של ארמניה, באזור דרום הקווקאז. לפתרון הסכסוך בנגורנו קרבח יהיו גם השפעות כלכליות ומדיניות חשובות על תוואי בניית הצינורות להובלת גז ונפט באזור דרום הקווקאז. מעבר לכך, הדבר יכול לתרום כאמור לחיזוק מעמדה של טורקיה, לא רק במשא-ומתן עם האיחוד האירופי, אלא גם כמתווכת אזורית. עד כה לא היה לגמרי ברור מדוע טורקיה לוקחת על עצמה תפקידי תיווך, למשל בין ישראל וסוריה, בין אפגניסטן ופקיסטן ובין סוריה ועירק, כאשר היא עצמה עוד לא פתרה את בעיותיה עם חלק משכנותיה. חתימת ההסכם עם ארמניה ומימושו תראה שיש לטורקיה כיום הנהגה שיכולה להביא לפריצות דרך מדיניות משמעותיות, ובכך לחזק את אמינותה כמתווכת יעילה בעלת יכולות מוכחות בפתרון סכסוכים בילטראליים.

פורסם במבט על, גיליון 136, 12 באוקטובר 2009.
תאריך:  14/10/2009   |   עודכן:  14/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסכם היסטורי בין טורקיה לארמניה - לאן יוביל?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
התנגדות האיחוד האירופאי
הניה  |  15/10/09 00:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס שריג
שלטון משול לבגד שלובשים - אם לא מחליפים, זה מתחיל להסריח    לכן, הגבלה בזמן הקדנציה איננה עונש קולקטיבי, אלא משב רוח מרענן    דמוקרטיה יכולה לשמר את עצמה רק ע"י חילופי גברי, שמובילים לחילופי רעיונות, שינויי תפישה והשקפה, דרכי ניהול ועוד
רפאל בוכניק
השקרים על מזימות ישראליות אפלות הנוגעות למסגדים על הר הבית ובכלל, והפניית קול קורא למאמינים המוסלמים בעולם "להגן בגופם" על קודשי האיסלאם, הפכו כבר לריטואל עונתי    גם על הצד הישראלי רובצת מידה של אחריות לרשלנות בהיערכות להתמודדות עם שמועות, הן בכל הקשור להפעלת כלי התקשורת הישראלים בערבית להעמדת הדברים על דיוקם, והן בהעדר הופעה ממלכתית של קברניט ישראלי בזמן אמת מתוך כוונה להרגיע את הרוחות
ד"ר רמי שקלים
תחזיותיי על הצפוי לבנימין נתניהו עמדו במבחן האמת, לפחות עד עתה    העובדה שתרחיש טרם התקיים אינה מעלה ומורידה, ודומה הדבר לזרעים הנזרעים באדמה ומתפתחים שם בלי שיראו, עד לנביטה שאותה רואים יום אחד
צבי גיל
אני לא צריך לשמוע השכם והערב שהפקעת המדינית היא אכן פלונטר אחד גדול    אני ושכמוני מצפים מן ההנהגה שלא רק לא תוסיף עליה באמירות ותחזיות קודרות ומייאשות, אלא תתיר אותה בתבונה, בסובלנות וסבלנות מירביים, גם אם שכנינו מוסיפים עליה
יצחק מאיר
גרוע מכל הוא שיש כוהני הדאגה החסודה לדמוגרפיה הלאומית הרואים באלף ילדי העובדים הזרים איום ממשי על יהדותה של המדינה הזאת ותובעים את הגירוש כמעשה המבוסס על עיקרי הציונות והיהדות    הם טובלים בתוך הצידוק הקרתני והפסבדו לאומי הזה, ושרץ הרתיעה מן השונה ומן הזר בידם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il