חברת
רכבת ישראל מודיעה (יום ה', 17.10.19) על עדכון מדיניות האופניים, הכוללת הגבלה באשר להעלאתם של כלי הרכב הדו-גלגלי לקרונות. מתאריך 1 בדצמבר 2019, וכדי לאפשר פרק זמן להתארגנות, תונהג מדיניות חדשה שעיקריה:
- תיאסר הכנסת כל סוגי האופניים (מלבד גלגלי בלון האסורים תמיד), בין שש בבוקר לתשע בבוקר, ובין שלוש אחר-הצהריים לשבע בערב. בימי שישי ומוצאי שבת, וכן בערבי חג ומוצאי חג, תתאפשר העלאת אופניים בכל השעות;
- אופניים מתקפלים ניתן יהיה להעלות לרכבת בשעות השיא רק כאשר הם ארוזים בתיק נשיאה ייעודי;
- ניתן יהיה להמשיך ולהעלות לרכבת גלגיליים (קורקינטים) וגלגינועים (קורקינטים חשמליים) מתקפלים בכל שעות היממה.
קדמה להחלטה עבודת מטה שעש
משרד התחבורה לבקשת רכבת ישראל, שנועדה לאזן בין צורכי משתמשי הרכבת כולם, ולאפשר מתן שירות לנוסעים עם מוגבלויות בהתאם לחובתה החוקית של הרכבת.
למעשה, אין שינוי מהותי מהמדיניות הקודמת למעט מתן האפשרות לקפל את האופניים בשעות העומס ולהכניס אותם לתיק נשיאה ייעודי שאפשר לרכוש בעלות נמוכה, ולמעט מתן האפשרות להעלות אופניים לרכבת במוצאי שבת.
בעשור האחרון הוכפל מספר הנסיעות ברכבת, מ-35.9 מיליון בשנת 2010, ל-67.7 מיליון בשנת 2018. נתון זה כולל צמיחה חסרת תקדים במספר הנסיעות של נוסעים עם מוגבלויות, אשר צפוי לחצות את רף ה-65 אלף נסיעות בשנת 2019.
משתמשי הרכבת שעולים אליה עם אופניים, בשעות השיא, עושים שימוש בקרון הייעודי לנוסעים עם מוגבלויות, ובשל כך קיימת פגיעה בשירות לנוסעים אלו. במקרים רבים נקשרים האופניים למעקות הבטיחות ולמעברים, באופן שחוסם נוסעים עם מוגבלויות שונות. בנוסף קיימים רוכבים שאינם נשמעים להנחיות הבטיחות, קושרים את אופניהם בכניסות לקרונות הרגילים, תוך חסימת דלתות הקרון באופן שפוגע בכלל משתמשי הרכבת ומסכן אוכלוסיות נעזרות כגון אזרחים ותיקים, עגלות תינוקות וכו'. בשל כך נגרמת פגיעה בשירות, עיכובים ואיחורי רכבות.
בהיעדר תשתית מסילה מספקת, לצד מחסור חמור בקרונות וצי נייד, לא ניתן כיום להאריך את הרכבות ולהגדיל תדירותן. הרכבת נדרשת לאזן בין משתמשיה השונים, כדי להביא למיצוי מיטבי של המשאב הרכבתי המוגבל.
משרד התחבורה ורכבת ישראל מעודדים הגעה עם אופניים אל תחנות הרכבת וקשירתם בתחנה לפני העלייה לרכבת. בשנים האחרונות נפרסו מאות מתקני חנייה ייעודיים בתחנות המאפשרים קשירה נוחה וקלה של עשרות זוגות אופניים חינם. זאת לצד עשרות מתקני עגינה וקשירה מברזל, הפזורים בסביבת התחנות. בימים אלה פועלת רכבת ישראל להגדלת מספר המתקנים מסוג זה.
כמו-כן החלה התקשרות עם ספק של מתקני חנייה רובוטיים מתקדמים, המאפשרים ניצול מיטבי של שטח הקרקע, בטוחים מגניבות ונזקים, ומאפשרים שימוש מהיר וללא כוח אדם, באמצעות יישומון ייעודי. מתקנים אלה יוצבו במסגרת ניסוי הרצה בארבע תחנות רכבת מרכזיות, ויאפשרו אכסונם של מאות זוגות אופניים בכל מתקן. במקביל פועלת רכבת ישראל לקידום שיתופי פעולה עם חברות אופניים וגלגינועים שיתופיים על-מנת לספק שירותי השכרה לשימוש נוסעי הרכבת מתוך מתחמי התחנות.