הנגישות החלקית במערך 'נעים בסופ"ש', קווי התחבורה הציבורית בשבת אותו מפעילות עיריות בגוש-דן, עליו הסכימה עמותת נגישות ישראל, אינו לרוחם של כל ארגוני הנגישות, התובעים הנגשה מלאה כפי שמחייב החוק.
נציגי נגישות ישראל נפגשו (12.11.19) עם ראשי המיזם בעיריית תל אביב יפו, ובפגישה נאמר להם כי כרגע יש אילוץ שאין ברשות העירייה מספיק מיניבוסים עם מעלון, באופן שיאפשר את יישום הוראות החוק ותקנות הנגישות.
ההצעה שעלתה בפגישה דיברה על התפשרות מצד נגישות ישראל כך שרק 30% מן המיניבוסים יהיו נגישים, ושבין מיניבוס נגיש אחד למשנהו יהיה שירות בהזמנה טלפונית של מיניבוס נגיש לפי צורך.
כמו-כן דובר על מתן פיטור למיניבוסים עם מעלית בצד שתרד ישר על המדרכה, בנוסף לעזרה קולית לעוורים ולוח דיגיטלי לנוסעים עם מוגבלות. עוד דרשו בעמותה שבישומון ובאתר האינטרנט יהיה מידע נגיש מידע על לוח זמני הקווים הנגישים ומסלוליהם. בטווח הארוך, נאמר כי יש כוונה שכל מיניבוס חדש שיצורף למערך יהיה נגיש. מדובר רק בדרישות שהועלו, אך לא כולן התקבלו.
כאמור, לא כולם מוכנים לפשרה, שמתעלמת מהוראות החוק. בתלונה ששלח (יום ב', 2.12.19) יו"ר המרכז לעיוור, נתי ביאליסטוק-כהן, והעתק ממנה הגיע לידי News1, מתבקשים
אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, וגבי נבון, ממונה נגישות בתחבורה הציבורית ברשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, לאכוף את הוראות הנגישות על העיריות וחברות ההסעים.
"דורשים נגישות מלאה"
"הפעלת קוים אלו מבורכת בעיני", כתב ביאליסטוק-כהן, "אולם אין לקבל בשום פנים הדרתם של אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה מהיכולת לעשות בקווים אלו שימוש עצמאי ובטוח, כפי שקבוע בתקנות ואשר לשם מטרה זו נועדו תקנות אלו".
"לא נוכל לתת יד להשארתם מאחור של אלו שנזקקים ביותר לתחבורה ציבורית, שכן לאוכלוסייה זו אין חלופה אחרת. למעשה, עבור אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה, הפעלת קוים אלו אמורה להיות בשורה אמיתית, אך זאת רק בתנאי שתובטח נגישות מלאה בכל כלי התחבורה שמופעלים בקווים אלו".
ראש המרכז לעיוור, שמוקדם יותר היום הגיש בקשה לתובענה יצוגית נגד מפעילי תחבורה ציבורית שלא הנגישו את שירותים לבעלי לקויות ראייה, דורש מהממונים במשרדי המשפטים והתחבורה להפעיל מיד את הסמכויות שבידם, על-מנת להבטיח שכבר בסוף השבוע הקרוב, כל כלי הרכב שישמשו את קווי נעים בסופ"ש יהיו נגישים באופן מלא לבעלי מוגבלויות.
יצוין, כי חובת ההנגשה בחוק מחייבת הנגשה למוגבלים בתנועה, וגם הנגשה חושית ללקויי ראייה ולכבדי שמיעה, לא רק בתחבורה הציבורית אלא גם בהסעים שאינם קווי שירות.
ירידה חדשה בביקוש למוניות
מי שזועם על קווי נעים בסופ"ש הם נהגי המוניות. נהגי המוניות במיוחדות ("ספיישל") מדווחים על ירידה של כ-30%, אך נהגי מוניות השירות נפגעים הרבה יותר בשיעור לא ידוע. הנהגים שוקלים הגשת תביעה נגד עיריות תל אביב, רמת השרון, קריית אונו וגבעתיים המפעילות את המיזם. רעיונות למחאה בדרכים כגון חסימות כבישים נגנזו לפי שעה.