40% מתושבי הפריפריה אינם חשים בטוחים ו-31% מתוכם שוקלים לעזוב 0 כך עלה מסקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהתפרסם (יום ג', 3.12.19) לרגל כנס "הפריפריה במרכז" שמתקיים בכנסת.
עוד עולה מנתוני הסקר שבו השתתפו כ-1,400 תושבי הדרום והצפון, ל-42% מתושבי הדרום אין ממ"ד בבית - לאחד מתוך שבעה תושבי פריפריה חסר פתרון מיגוני - ממ"ד בית או מקלט ציבורי קרוב, כאשר במגזר הערבי לאחד מתוך ארבעה תושבים חסר פתרון מיגוני.
בשאלת הנגישות למקלטים, כמחצית מתושבי הפריפריה (49%) דיווחו על חוסר נגישות כאשר יותר ממחצית מתושבי הצפון דיווחו על חוסר נגישות וקצת פחות ממחצית מתושבי הדרום. ההבדל העיקרי בעניין הנגישות הוא בין האוכלוסייה היהודית לערבית - הנגישות של האוכלוסייה היהודית למקלטים ציבוריים היא פי שתיים מאשר אצל האוכלוסייה הערבית. תמונה זהה מתקבלת כאשר בוחנים את שביעות הרצון מהמצב הפיזי של המקלטים: בקרב האוכלוסייה היהודית שביעות הרצון מהמצב הפיזי של המקלטים גבוהה יותר מאשר אצל הערבים.
כאמור, הסקר חשף, כי 40% תושבי הפריפריה אינם חשים בטוחים. בפילוח הממצאים לפי אזורים צפון ודרום, עולה כי כמחצית מתושבי הדרום אינם חשים ביטחון במקום מגוריהם. החשש העיקרי בדרום גם בקרב יהודים וגם בקרב ערבים הוא מפני טילים ורקטות. כ-30% מתושבי הצפון אינם חשים ביטחון באזור מגוריהם, אולם שיעור היהודים בצפון שאינם חשים ביטחון (17%) נמוך משיעור הערבים בצפון (41%%).
הסיבה העיקרית שהתושבים הערבים נשארים הינה משיקולי משפחה - 51% בדרום, ו- 63% בצפון. הסיבה העיקרית שבגללה נשארים תושבים יהודיים הינה שיקולים כלכליים - 49% בדרום ו-44% בצפון.
רוב התושבים בפריפריה מרוצים מתפקוד פיקוד העורף בשעת חרום: שיעור היהודים שמרוצים מתפקוד פיקוד העורף גבוה משיעור הערבים שמרוצים. אולם גם אצל הערבים - שיעור המרוצים גבוה משיעור אלו שאינם מרוצים (בקרב אלו שהשיבו על השאלות) למעט בנושא הזמינות (שבו שיעור הלא מרוצים מקרב הערבים גבוה מאלו שמרוצים). אילו שאינם מרוצים מתגוררים במועצות מקומיות. ממצא זה הוא מובהק ביחס לתושבי הערים או מועצות אזוריות.
באשר לשביעות רצון מתפקוד שירותיי הרווחה בשעת חרום - 48% מהערבים אינם שבעי רצון מתחום מתן הפתרונות לאוכלוסייה הנזקקת. בעוד ש-32% מהיהודים העידו כי הם אינם שבעי רצון מכך. בשני המגזרים ישנה שביעות רצון בינונית מהזמינות והמהירות במתן המענה.
מהסקר עלה עוד כי 85% מתושבי הדרום מרוצים מהזמינות וממהירות המענה של שירותי הבריאות, בעוד ששיעור של 73% מתושבי הצפון מרוצים מכך. כמו-כן, 71% מתושבי הדרום ציינו כי הם שבעי רצון ממתן הסיוע של הרשויות המקומיות לנפגעים, לצד 62% מתושבי הצפון. 75% מתושבי הדרום אמרו כי קיבלו הנחיות ומידע ברור מהרשויות המקומיות בזמן אמת, ו-65% הצהירו על כך בצפון.
באשר לסיקור התקשורתי עולה כי יותר ממחצית מתושבי הפריפריה אינם מרוצים מהסיקור התקשורתי לגבי הפריפריה (54%). מתוך אילו שאינם מרוצים מהסיקור התקשורתי, 62% סבורים שהסיקור הוא סיקור חסר, (2% חושבים שהסיקור הוא סיקור יתר ו-16.5% השיבו שהסיקור אינו מהימן. בקרב תושבי הדרום 58% אינם מרוצים מהסיקור התקשורתי ומתוכם 67% חושבים שהסיקור הוא סיקור חסר, ובצפון 49% השיבו שסיקור אינו הולם.