קו הרכבת הישיר לירושלים, שאמור היה לפעול כבר לפני 11 שנה, יחל לפעול במוצאי השבת הבאה (21.12.19). כך עולה מלוח הזמנים של הרכבת המופיע באתר. הרכבת תפעל עד השעה 21:30.
רכבת ישראל לא פרסמה הודעה רשמית בנושא, אך שר התחבורה
בצלאל סמוטריץ' הצהיר לאחרונה כי הרכבת צפויה להתחיל לפעול עד סוף השנה. לדבריו, "חיבור ירושלים ותל אביב בחצי שעה זו בשורה של ממש. אני מצדיע לשר כ"ץ על היוזמה והקידום למרות האתגרים הרבים וההתנגדויות".
ב-16 בנובמבר החלו נסיעות ההרצה בקו, אך לא עלו בהן נוסעים. אורכו הכולל של הקו הוא כ-57 קילומטר, מתוכם כ-32 ק"מ בתוואי חדש מאזור כפר דניאל ועד לירושלים. התוואי החדש כולל מערכת של 9 גשרים (באורך כולל של כ-3 ק"מ) ו-5 מנהרות (באורך כולל של כ-19 ק"מ). תחנת היעד הסופית של הקו היא "תחנת יצחק נבון" בכניסה לירושלים, בסמוך לבנייני האומה, בעומק של כ-80 מטרים מתחת לפני השטח.
לצד ההתקדמות המשמעותית בהאצת מיזם החשמול אל תחנות ת"א השלום וסבידור, וכן אל התוואי הצפוני מתחנות אלה, נרשמה בימים האחרונים היסטוריה נוספת במיזם, עם ביצועה של נסיעת מבחן ראשונה של הרכבות החשמליות החדשות של רכבת ישראל, במפעל סימנס שבקרפלד (Krefeld), גרמניה.
הקרונועים החשמליים (קרונות בהנעה עצמית ללא קטר) החדשים אשר יהוו תוספת של 37 אחוזים למצבת הקרונות של הרכבת, ויוסיפו 1,700 מקומות ישיבה. כל רכבת תורכב מ-4 עד 14 קרונות בהנעה עצמית חשמלית, ללא צורך בקטר.
הקרונועים החדשים יפעלו בקו המהיר לירושלים, וכן בקווים הנוספים שיעברו הסבה לחשמל בעתיד הקרוב. הם יתווספו לצי הרכבות החשמליות שכולל גם את הקטרים החשמליים החדשים והקרונות הדו-קומתיים המוכרים אשר הוסבו לחשמול על-ידי רכבת ישראל.
לקרונועים החשמליים הספק של עד 8,046 כוחות סוס (6,000 קילוואט), ומשולבות בהם מערכות טכנולוגיות מתקדמות, אשר יאפשרו שירות משודרג לנוסעים, לצד בטיחות מתקדמת.
בין היתר, משולבת בהם מערכת אוטומטית המאפשרת תמונה בזמן אמת של מספר הנוסעים ברכבת; מערכת מידע חכמה לנוסע, המחוברת לפיקוד הרכבות הארצי ולנווטן (GPS), ומציגה את מסלול התקדמות הרכבת והתחנות בדרך; ומערכת אבחון חכמה המנטרת את מצב התחזוקה של הרכבת ומאפשרת גילוי ותיקון תקלות בזמן אמת.
הקרונועים החשמליים הראשונים צפויים להגיע לישראל בסוף שנת 2020, ולאחר מספר חודשים של בדיקות וניסויים, צפויים להיכנס לשירות במהלך שנת 2021.