X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
תחקיר הצבא לא מצא דופי בפעילות צה"ל במהלך ימי המבצע נגד הג'יהאד האיסלאמי חיסולם של שמונת בני המשפחה נגרם מכניסתם למקום שלא היה סגור לאזרחים
▪  ▪  ▪
גופות בני המשפחה שנהרגו [צילום: חליל חמרה/AP]

הרמטכ"ל אביב כוכבי סיכם את תחקירי מבצע חגורה שחורה לאחר שקיבל לידיו את ממצאי התחקירים. בעקבות כך הוציא רב-אלוף כוכבי שורה של הנחיות בתחום בניין הכוח והפעלתו. הוא שיבח את אופן התחקור המקצועי והנוקב המהווה דוגמה לתחקיר בצה״ל, אשר מנתח הצלחות וטעויות ומבטא מחויבות ללמידה ולשיפור.
תחקיר 'חגורה שחורה' נוגע ל-12 ול-13 בנובמבר 2019, שני ימי הקרב לאחר חיסולו של בהאא אבו אל-עטאא, בכיר בארגון הג׳יהאד האיסלאמי.
במסגרת התחקירים, תוחקרה גם תקיפת המטרה בדיר אל באלח שבמהלכה נהרגו שמונה אזרחים בלתי-מעורבים. מהתחקיר עולה כי המטרה זוהתה כמתחם צבאי של הג'יהאד האיסלאמי, אשר מבוצעת ממנו פעילות צבאית. ליבת התחקיר עסקה בפעולות, אשר יכלו להביא לידיעה על אודות פעילות אזרחית במתחם, בנוסף לפעילות הצבאית אשר בוצעה ממנו.
התחקיר מצביע כי המטרה הופללה על-פי פעילות האיסוף והמחקר, כמתחם צבאי של ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי וכי בוצעה ממנו פעילות צבאית בעבר וכן במהלך ימי הקרב של חגורה שחורה. עוד מלמד התחקיר כי בעת תכנון התקיפה וביצועה, ההערכה בצה"ל הייתה כי לא ייפגעו אזרחים כתוצאה ממנה. עוד נמצא, כי המטרה אושרה מודיעינית בפיקוד הדרום ביוני האחרון בהתאם לתורת הלחימה המודיעינית הרלוונטית בצה"ל, ולאחר מכן, בהתאם לתהליך הנהוג בצה"ל, תוקפה מספר פעמים, האחרונה שבהן מספר ימים טרום תקיפתה.
בתחקיר התברר כי במתחם שהותקף אומנם בוצעה פעילות צבאית, אך הוא לא היה מתחם סגור ובפועל נמצאו בו גם אזרחים. בסיכום התחקיר התקבלו מספר המלצות שתכליתן לצמצם ככל הניתן את האפשרות שאירועים חריגים שכאלה יחזרו על עצמם.
ככלל, הפעלת האש ב'חגורה שחורה' הייתה מדויקת ולאורך ימי הלחימה הושקעו מאמצים רבים בצמצום הפגיעה בבלתי מעורבים, זאת בעוד שארגון הטרור מולו נלחם צה"ל ניצל את האוכלוסייה האזרחית, בכך שהטמיע בקרבה את נכסיו הצבאיים ופעל במכוון מתוך סביבה אזרחית צפופה.
מוקדי התחקיר עסקו בתהליך ההכנה, בתוכניות ההגנה, במודיעין, בהפעלת האש ובמאמץ העורף. התוכנית התבססה על נוהל קרב מטכ"לי ופיקודי איכותי שכלל למידה והפקת לקחים מימי הקרב האחרונים ברצועת עזה.
המסקנה המרכזית הנובעת מהתחקיר היא כי תוכנית 'חגורה שחורה' עמדה בתכלית שהוגדרה לה - יצירת תנאים לשיפור המציאות ברצועת עזה, וזאת באמצעות חיסול בהאא אבו אל-עטאא, פגיעה קשה במחבלי הג'יהאד האיסלאמי ותשתיותיו הצבאיות, צמצום הפגיעה באזרחי ישראל והימנעות מהיגררות למערכה רחבה.
בשתי יממות הקרב, חוסלו כ-25 פעילי טרור שעסקו בהוצאה לפועל של פעילות טרור במתווה ירי רקטות ושל פיגועים מורכבים יותר. בנוסף, הותקפו כ-100 מטרות תשתית של הארגון, בהן מתחמי ייצור אמצעי לחימה ומוצבים במתחמים צבאיים. כתוצאה מפעולה זו שנסמכה והתבססה על תהליכי הכנה מודיעיניים מורכבים ואינטנסיביים שננקטו חודשים האחרונים, הוסב נזק משמעותי לארגון.
בהיבט הפעלת האש, התחקיר מעלה כי בוצעו ברמת הפיקוד והאוגדה תהליכים איכותיים לשיפור יעילות תאי התקיפה.
בהיבטי ההגנה, לוחמי ההגנה האווירית יירטו את רובן המוחלט של הרקטות שנורו לעבר תושבי מדינת ישראל בשיעור הצלחה של כ-90%. במקביל, מאמצי ההגנה בהובלת אוגדת עזה מנעו פיגועים מורכבים במרחב הגדר.

תאריך:  24/12/2019   |   עודכן:  24/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשפחה בדיר אל-בלח נכנסה למתחם צבאי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איתן קלינסקי
פועל הבניין ופועלת הניקיון מכפר עיסאווייה, הנמצא בשפל המדרגה בתשתיות ירודות, עוברים לעבוד בגבעה הצרפתית הסמוכה לכפר, שהיא פלנטה יישובית מעולם אחר והכל בעיר אחת, שכבר יותר מיובל שנים אומרים לנו, שזו עיר שאוחדה לה יחדיו
דן מרגלית
אם לא נבלום את המהלך הממאיר בעודו באבו נשלם על כך מחיר יקר    לא ביבי, הוא כבר לא יהיה שם כשיגיע הרגע לפרוע את המחאת היהירות שלו
איתן קלינסקי
תורת ז'בוטינסקי מחווירה בימים אלו מול היגררות שר החינוך, רפי פרץ, לעבר שוליים כאניסטיים, כשהוא מתייצב בראש מפלגה, שספחה אליה את "עוצמה יהודית", שבעקרונותיה בסעיף 8 מודגש שיש לפעול להכשרת הקרקע "כי עם ישראל שב לציון ואויבי ישראל לארצות המוצא"
דן מרגלית
ככל שארכו ימיו של ביבי בשלטון, ככל שנכנע יותר ויותר לימין הקיצון בממשלתו וייחל לחיזוקו עד כדי שיתוף פעולה עם הכהניסטים שיצטרפו לבצלאל סמוטרי'ץ ולמרדכי יוגב - כך פקעה סבלנות העולם
איתן קלינסקי
אנחנו מקשיבים לצפונות לב של נער רגיש תועה, נער בן שבע עשרה, העומד חסר אונים בלב השדה בעמק בין הר גריזים והר עיבל הרחק מבית האב, לא הרחק מלב אחיו העוינים אותו, ובקול שקט אך צועק מנבכי לבו הוא מרעיד את מיתרי לבנו, אנחנו הקוראים - "אֶת אַחַי אֲנִי מְבַקֵּשׁ!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il