X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אסונות טבע אינם "מכות גורל" הניתכות על אומות עניות, אלא תופעות הפוגעות במדינות ובעמים ללא "אפליה" הגורם העיקרי לאובדן חיים ולנזק בעקבותיהם נתון בידי אדם
▪  ▪  ▪
אילו רק הייתה שם כלכלה חופשית, כזו אשר מאפשרת למדינה לצמוח, מימדי האסון היו קטנים בהרבה [AP]
מחקר על איכות הבנייה בהאיטי קבע, כי הבנייה שם לא תעמוד גם בזעזועי רעידת אדמה בעוצמה נמוכה פי כמה מזו שנמדדה שם בשבוע שעבר. אין מדובר רק בבנייה העממית, אלא גם בכל מבני הציבור, אשר איכות בנייתם נגזרת מן השחיתות השלטונית במדינה

לאחר רעידת האדמה בהאיטי, שעוצמתה הייתה דרגה 7 בסולם ריכטר, התגייס העולם המערבי לסייע למדינה המוכה, וגם ישראל שלחה את נציגיה עם סיוע רפואי ואספקה. כלי התקשורת מדווחים בתדירות רבה על האסון הנורא, ומסבירים כי זהו גורלן האכזר של האומות העניות - להיפגע באסונות טבע. אולם אין הם מדווחים, כי רעידת האדמה ועשרות אלפי הפצועים וההרוגים שהביאה אינם האסון הנורא ביותר של האיטי, אלא הם תולדה של אסון גדול ומתמשך, עמוק יותר.
בניגוד לרושם שעשויים לעורר הדיווחים בתקשורת, רעידות אדמה ואסונות טבע אחרים אינם "מכות גורל" הניתכות על אומות עניות, אלא תופעות טבע מוכרות וממופּות, הפוגעות במדינות ובעמים ללא "אפליה".
בשנת 1972, למשל, הכתה רעידת אדמה בעוצמה של 6.6 בסולם ריכטר באזור סן-פרננדו שבקליפורניה, נמשכה כ-60 שניות וגרמה למותם של 65 איש. ב-17 באוקטובר בשנת 1989 היכתה רעידת אדמה בעוצמה הדומה לזו שהתרחשה בהאיטי באזור מפרץ סן-פרנציסקו ואוקלנד, גם הוא בקליפורניה. הייתה זו רעידת האדמה העוצמתית ביותר שנמדדה מאז 1906 - 7.1 בסולם ריכטר - והנזק שגרמה ברחבי קליפורניה היה גדול: בניינים נפגעו וחלקים מן הכבישים המהירים שנבנו על גשרים נהרסו. אובדן החיים בעקבותיה הגיע ל-69 איש, וכמה אלפי אנשים נותרו חסרי בית לתקופה קצרה.
אולם הגורם העיקרי לאובדן חיים ולנזק בעקבות פגעי טבע אינו בידי שמיים אלא בידי אדם: רעידת אדמה שהתרחשה במנגוואה שבניקרגואה בשנת 1972, בעוצמה של 6.2 בסולם ריכטר - פחותה מזו של שתי הרעידות שאירעו בקליפורניה, גרמה למותם של כ-2,000 בני אדם.

הסיפור שסיפרה חומת ברלין

כדי להכיר בכך שאיתני הטבע לבדם אינם הגורם העיקרי לאובדן חיים ולהרס, אין צורך להרחיק עד קליפורניה: לצידה של האיטי, המשתרעת על פני שליש משטח האי איספניולה, שוכנת על אותו אי עצמו הרפובליקה הדומיניקנית. הדיווחים על הטרגדיה אינם מזכירים עובדה זו, שכן בתחום האומללות והסבל האנושי אין לרפובליקה הדומיניקנית מה להציע.
כאשר משווים את האיטי לרפובליקה הדומיניקנית, מתגלה הבדל בולט: בעוד האיטי משתרכת בתחתית רשימת המדינות הכושלות בתבל, עם תוצר לאומי גולמי לנפש של כ-1,300 דולר לשנה, עומדת שכנתה בחזית הייצרנות של המדינות המתפתחות בדרום אמריקה, עם תל"ג של 8,670 דולר לנפש. למעשה, טרגדיה זו של האיטי דומה לסיפור שסיפרה חומת ברלין, אשר הפרידה בשעתה בין שתי גרמניות שונות לחלוטין, או לסיפורו של חצי האי הקוריאני, שבו יושבות זו לצד זו קוריאה הצפונית וקוריאה הדרומית.
מחקר שפירסם לאחרונה מנהל המחלקה לפיתוח בר קיימא בארגון מדינות אמריקה בוושינגטון, בנושא איכות הבנייה בהאיטי, קבע כי הבנייה שם לא תעמוד גם בזעזועי רעידת אדמה בעוצמה 2 בסולם ריכטר. אין מדובר רק בבנייה העממית, שמגבלותיה נגזרות מן העוני ומן הבערות, אלא גם בכל מבני הממשלה, בתי החולים ומוסדות הציבור, שאיכות בנייתם נגזרת מן השחיתות השלטונית במדינה.
האיטי מדורגת במקום ה-203, הנמוך ביותר, מבחינת ההתפתחות הכלכלית בחצי הכדור המערבי. היא מובילה בדירוג של אינדקס המדינות הכושלות שפרסם המגזין "מדיניות חוץ" ו"מככבת" גם במדד השחיתות העולמי. הסיוע בשווי 2 מיליארד דולר לערך, שהוענק לה בשני העשורים האחרונים, שימש בעיקר למימון סגנון החיים הראוותני של שליטיה המושחתים. אפשר לומר, כי השחיתות והדיכוי זועקים לשמים; תמונות לווין של האי מגלות את חיסול הייעור ואת המחסור בשטחים חקלאיים מעובדים, כמו גם את האפלה הלילית בחלק האי המוחזק בידי השלטון שם.
דניס פרדיס, המזכיר הפרלמנטרי של שר החוץ הקנדי, שהיה אחראי על קשרי החוץ של קנדה בהאיטי בשנת 2001, סיכם את ביקורו באי במלים אלו: "אילו התייחסו הקנדים לבעלי החיים שלהם כפי שמתייחסות הרשויות בהאיטי לאזרחיהן, הם היו מושלכים לכלא בגין מעשיהם".
לאחר שיחולצו הגופות, יטופלו הפצועים ויפונו ההריסות, יעמדו האיטי והעולם בצומת החלטה: האם להמשיך לתאר את האירועים כאסון טבע עיוור, או להכיר בטבעו האמיתי של האסון – אסון שהתרחש כתוצאה משלילת החירות והייצרנות האנושיות. הדרך האמיתית להצלת תושבי האיטי, קוריאה הצפונית ושאר תושבי העולם העניים, היא לשחררם לחופשי ולהדיח את העריצים הפוגעים בהם.

לאתר מגזין מראה
המאמר התפרסם בטור "על הכוונת" ב"מקור ראשון"
בועז ארד-ארדר הוא עמית מחקר ב"מכון ירושלים לחקר שווקים", מנהל תקשורת שיווקית ופובליציסט
תאריך:  23/01/2010   |   עודכן:  23/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים משגב
מנחם מזוז לא הצליח להלחם בפשיעה - הדוד סם עשה זאת עבורו    ה"הצלחה" היחידה שלו היא כשלון - פינוי גוש קטיף
רועי אורן
בשבוע הבא ישלים מזוז שש שנות כהונה בתפקיד היועמ"ש. במאמר זה נכיר את פועלו בתפקיד זה, וניתן לו משוב
עו"ד משה גולדבלט
משהציע יחימוביץ להטיל מס עזבון (בשיעור שלא יפגע בה, במשפחתה, ובשכמותה) נזדעק רם כספי: הוא הפך לחסיד המשפחה היהודית ולשוחר טובתה של מפלגת העבודה
אריה אבנרי
אחד אחרי השני, הם מתקמבקים - אולמרט, ש(אולי) ינצל ממלתעות שלטון החוק בזכות חולשתו של מזוז ובזכות ידידו החדש וינשטין, ואיתו שני המוסקטרים האחרים - אריה ("זכאי") דרעי, וחיים (נשיקות) רמון    הערת אזהרה (55)
יואב יצחק
אדלסון (תושב חוץ) מנסה להתחמק מהחוק העלול להגבילו    הסידור של העברת העיתון לידי הבת יסמין (אזרחית ישראל) עלול להיתקל בקשיים גדולים
רשימות נוספות
מראה    | 
מובארק מפשיל שרוולים  /  מרדכי קידר
פצצה אירנית או הפצצת אירן  /  עמנואל נבון
למה התכוון התסריטאי  /  נחום ויימן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il