X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
טרגדיות טובות למדינתנו משום שכל מקום מוכה-אסון זקוק לגיבור, וכרגע הגיבור הוא ישראל; אך האם תדמית זו תישאר גם בהמשך?
▪  ▪  ▪
תמונה אחת שווה אלף מילים. כוחות חילוץ ישראליים בהאיטי [צילום: דו"צ]
סוף-סוף מישהו במסדרונות הכנסת עשה מהלך ראוי ונכון, כשהחליט לנצל את ההזדמנות להוכיח לעולם את טוב ליבנו ואת היכולות שלנו. ואם ישכילו במשרד החוץ למנף את סיפורי ההצלחה הישראלים בהאיטי ולשווקם לעולם, בנוסף לאלו שכבר שודרו, מה טוב

בתקופה בה מדינתנו נמצאת במתקפה תקשורתית מבוססת דוחות ביקורתיים ואנטישמיות, ובמקביל מתמודדת מול טרוריסטים שהצליחו לאמץ את התדמית המנצחת של קורבנות מלחמה - ניתן להגיד שאסון האיטי הוא הדבר הטוב ביותר שיכול היה לקרות לנו. אז למה דם, הרס, עוני, רעב וילדים יתומים טובים למדינת היהודים?
ראשית, בגלל שתשומת הלב העולמית הוסתה למקום אחר ולתקשורת הגלובלית יש סיפור מעניין יותר. שנית, מאחר שכל מקום מוכה-אסון זקוק לגיבור וכרגע הגיבור הזה הוא אנחנו.
אני חייב להודות שלא הייתי מתפלא אם השיקול של המשמעות התדמיתית בהקמת בית החולים בהאיטי קיבלה משקל רב יותר מהשיקול ההומניטארי. במידה שהצדק עימי, אז סוף-סוף מישהו במסדרונות הכנסת עשה מהלך ראוי ונכון, כשהחליט לנצל את ההזדמנות להוכיח לעולם את טוב ליבנו ואת היכולות שלנו. ואם ישכילו במשרד החוץ למנף את סיפורי ההצלחה הישראלים בהאיטי ולשווקם לעולם, בנוסף לאלו שכבר שודרו, מה טוב. נותר יהיה רק לקוות שאף אחד מהפוליטיקאים המוכשרים לא ייתפס מול המצלמות באומרו "הראנו לעולם, שיחקנו אותה בהאיטי", או משהו בסגנון - מצב שבהחלט עשוי לקרות לאור המבוכה האחרונה עם הטורקים. עדיף שניראה צנועים.

המשך פעילות ההסברה - מלחמה על הבית

השאלה הקשה שעולה עקב הצלחתנו בהאיטי היא - מדוע אנו יכולים להצליח בזירה התקשורתית רק כשיש לנו הזדמנות לככב באסון של מדינה אחרת ולא באופן רציף? הרי אסונות טבע אי-אפשר להזמין על בסיס קבוע. התשובה לשאלה היא חסך במהלכים מזמיני אהדה ממדינות העולם, ומאידך-גיסא בביצוע מהלכים גוררי אנטיגוניזציה, כמו זלזול בשגרירים מול מצלמות. אך לפני הביקורות על התנהלות ההסברה בפועל, חשוב להבין שהבעיה החמורה ביותר שלנו נמצאת במישור התפיסתי של המושג "תדמית ישראל", מישור המבוסס על שתי נקודות:
הראשונה, אלו שנבחרו לייצג אותנו תופסים עצמם כפוליטיקאים, ולא כמדינאים! ולכן אינם מתמקדים בפעילות שתקדם את מדינת ישראל אלא בפעילות שתקדם אינטרסים אישיים - דבר שברור לכל עין של אזרח ישראלי. כך, אנו בעצמנו נגעלים מנבחרינו, אז אל לנו להתפלא שגם העולם לא "מת" עלינו.
השנייה היא זו המתקשרת באופן ישיר לתדמיתה של ישראל. האחראים על יחסי הציבור של המדינה לא תופסים את ההסברה כמלחמה לכל דבר, כזו שצריך להתייחס אליה כשקולה למבצע צבאי, וכזו שאמורה לשמר ולקדם את האינטרסים הביטחוניים והלאומיים שלנו. הרי שאם ההסברה כן הייתה מקבלת את תשומת הלב הראויה, והייתה זוכה לתקציב מכובד כמו שענייני הביטחון שלנו זוכים לתקציב יפה, אז הפעילות התקשורתית שלנו הייתה טובה יותר, אנשי משרד החוץ היו מקצועיים יותר, השרים במשרד זה לא היו עושים טעויות של טירונים, והכי חשוב - הייתה לנו פעילות ארוכת טווח מסודרת ומתוכננת.
רוצים הוכחה לחובבניות ולחוסר הרצינות שאני מדבר עליה? הנה: "משרד החוץ אינו האחראי על ההסברה אלא צה"ל". זה ציטוט של דני איילון מהודעה שיצאה מאיגוד יחסי הציבור במהלך הכינוס האחרון. האם ניתן להבין ממשפט כזה שאין שיתוף פעולה בין צה"ל למשרד החוץ בנושאי הסברה? האם כך למעשה מסיר מעצמו איילון אחריות לבעיית התדמית של ישראל? ואם כן, אז מדוע יש להתפלא שאיילון מתנהג בפזיזות ומרים להנחתה לראש הממשלה הטורקי, הרי ההשלכות התדמיתיות לישראל בהתנהגות כזו גם כך לא באחריותו, לדבריו. בציטוט של איילון הוא אפילו לא טורח להטיל חלק מהאחריות על ההסברה על השר יולי אדלשטיין. אז אם במשרד החוץ "לא סופרים" את משרד ההסברה, מדוע שהאחרים כן "יספרו"?
במקום להתעסק רק בלהגיב, יש להתחיל ליזום, יש הרבה דרכי פעולה אפשריות שיכולות לסייע להסברה, סבסוד תיירותי דווקא של מדינות שאהדתן לישראל נמוכה יחסית, או יחידת הסברה ישראלית המתמקדת רק בשיווק סיפורים של נפגעי פעולות הטרור (כמו שעושים בעזה), או הסברה מבוססת מחקר תקשורתי במטרה להתאימה באופן ספציפי לאופיין של מדינות בעלות משמעות אסטרטגית, ועוד. אבל לפני כל אלו, יש קודם כל להגיע להבנה אמיתית שפעילות ההסברה היא מלחמה על הבית הדורשת התייחסות משמעותית כמו נושא הביטחון. ומפה, אפשר יהיה להמשיך הלאה.

תאריך:  25/01/2010   |   עודכן:  25/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אסון האיטי: רע להם, טוב ליהודים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר טפשי
אייל.ב  |  25/01/10 11:12
2
איזה כותרת חבל"ז
סער פז  |  25/01/10 11:19
3
קשקוש גדול
שלומציון  |  25/01/10 11:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדס וסרמן
מרבית המבנים שנבנו בישראל עד לשנת 1975 אינם עומדים בדרישות התקן    כיצד פועלים ומה הם התמריצים המוצעים לחיזוק המבנים
ראובן לייב
כ-300 אלף ישראלים נוהגים, על-פי אומדן כמעט-רשמי, להמר מעבר לים וסביבם התפתחה תעשיה ענפה של "מאכערים" המתפרנסים מהם
נרי אבנרי
'זכות הציבור לדעת' היא נר כבוי לרגליו של מוזס. להלן הוכחה כי הוא מוכר לקוראיו "חרקים"    הלכתי לארכיון, וזה מה שמצאתי...
פרופ' ה. ויס, ש. אליאש, א. בן גביר
לאור העיסוק התקשורתי הרב בתביעה שהגישה עוזרת הבית של שרה נתניהו נגדה, עולה השאלה האם צריך לעניין אותנו בכלל מה עושים בעלי/נשי המנהיגים של העם? האם יש כאן רק רכילות זולה או שמא בן זוגו של אדם הוא כגופו ומשפיע על החלטותיו והתנהלותו?
אברהם שרון
הטלוויזיה היא לא בבואה של החיים, אלא בועה המעוותת את השתקפותם    על תוכניות הריאליטי במכשיר הנקרא "טמבלוויזיה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il