X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ריבוי המעילות בעולם העסקים מחייב את המעסיקים ואת בעלי החברות לנקוט אמצעי מניעה לא רק פוליגרף, גם חקירות שתי וערב צולבות
▪  ▪  ▪

מכת המעילות וההונאות הרימה ראשה לגבהים, המסכנים יציבות חברות ומוסדות. עולמם של לקוחות פרטיים חרב עליהם, כאשר קלטו, באיחור, שכל חסכונותיהם הופקדו למשמרת בידי נוכל. מנהלי חברות שוברים את הראש בחיפוש אחר פתרון קסם אולטימטיבי, שיחסל התופעה. אין כזה פתרון. כולם יודעים זאת.
אז מה עושים? מתפשרים. מכריזים על בדיקות פוליגרף תקופתיות. אנו בעד.
הבדיקות האלה הוכיחו עצמן בקידום ההרתעה ויצירת אפקט הפחד על הגנב הפוטנציאלי. הפוליגרף הפך לכלי עבודה חיוני בארגז הכלים של מנהלים. עם זאת, אותם מנהלים, לא משלים עצמם, כי רק בכוחו של הפוליגרף לסלק האיום המרחף ולחשוף את הגנב בטרם יממש תוכניותיו.
"מה עוד אפשר לעשות", נשאלנו על ידי מנהלים מוטרדים הפונים תכופות למשרדנו. הפניות הרבות באו על רקע תוצאות שליליות לבדיקות פוליגרף שנערכו לעובדים ומנהלים בכירים, בתפקידים רגישים. ישבנו על המדוכה. ניתחנו אירועי עבר. העלנו דילמות וסוגיות עקרוניות, הזקוקות למענה אופרטיבי ותהינו: האם מנהל, יכול להרשות לעצמו לפטר עובד רק על סמך תוצאה אחת שלילית בפוליגרף. אלו סיכונים הוא לוקח על עצמו באימוץ אקט הפיטורין, האם עובד שיוצא דובר שקר סדרתי על אותה שאלה מהותית, אחת דינו, להיות מסולק מהחברה בבושת פנים? עד כמה החברה המפטרת ערוכה להגן על החלטתה הנסמכת רק על בדיקות פוליגרף, בפני ערכאה שיפוטית אליה תוזמן על ידי המפוטר?
ניסיון העבר, הקרוב והרחוק, לימד אותנו כי אין להסתפק בהפעלת אמצעי אחד, ככל שיהיה, מקובל, ידוע וזמין, כדוגמת הפוליגרף, להתמודדות מוצלחת עם תופעת המעילות וההונאות וכפתרון אידיאלי לדילמות המהותיות הנלוות לה.
אנו מציעים למעסיקים, שלא להיגרר למסקנות נמהרות ולהתיר חוזי העסקה עם עובדים, שכשלו לראשונה, בבדיקת פוליגרף. עליהם לקחת בחשבון משתנים נוספים ומוכרים, המשפיעים על אמינות הבדיקה. יש לאפשר לאותו עובד בדיקה נוספת. אם נכשל שוב, מומלץ מאד להפנות אותו למשרד חקירות פרטיות שמתמחה בתשאול עובדים ויודע לקלף במקצועיות את כל שכבות ההגנה העוטפות את הנבדק. זה קורה אצלנו כל הזמן. לאחרונה, זה תפס תאוצה. המעילות המתוקשרות יוצרות תכונה.
העובד שנכשל, יתחייב בפני מעסיקו ובפני חוקריו הפרטיים לשתף פעולה, ללא תנאים מוקדמים, להמציא הצהרות הון ולהסביר מקור הכנסותיו, לאפשר גישה לכל חשבונותיו כבעלים וכמיופה כוח. בסופן של חקירות צולבות, ממושכות ויסודיות שנערכו, עלה בידי חוקרי משרדנו לחשוף המשתנים והנסיבות, שככל הנראה, השפיעו על תוצאות הבדיקה. באמצעות החקירה הישירה, מתאפשר לחוקר ולנחקר מרחב תמרון רב ממדי המעודד צעדים בוני אימון, דיבור חופשי וממושך, חשיפת נקודות תורפה והבנה מעמיקה של הלכי רוח, שיש בהם לחשוף את מה שלא נחשף בפוליגרף, ובכך, לתרום רבות לגיבוש החלטה מנומקת באשר לגורלו המקצועי, האישי והמשפחתי של העובד.
בנוסף לשילוב הממצאים העולים מבדיקות פוליגרף וחקירת העובדים, על המעסיקים למנות בעלי מקצוע המתמחים בהפעלה משולבת של מערכות אבטחת מידע, בטיחות וביקורת פנים. מחובתם לנטר כל מידע המעורר חשד לביצוע מעילות והונאות, לבחון אותו, להתייעץ עם מומחים נוספים, להעשיר את המידע על ידי העמקת המעקב, לשתול פיתיונות במידת הצורך ולבנות תיק ראיות מוצק, שיכשיר ויצדיק נקיטת צעדים דרסטיים לחיסול האיום מפני ביצוע הונאה וסילוקו של העובד.
זהו המתכון הבסיסי לתחילת התמודדות ראויה ומקצועית עם התופעה המטרידה. ההמשך מותנה במודעות, בפתיחות ובשבירת קונספציות מיושנות בקרב מנהלים המעוניינים להשתלב במאמץ הבלתי מתפשר, ועל ידי כך, להצעיד את החברה שלהם, למימוש יעדים, ולעתיד, קצת שונה מההווה.

הכותב הוא חוקר פרטי במשרד "ויצמן יער חקירות"
תאריך:  01/02/2010   |   עודכן:  01/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יובל ברנדשטטר
תחת המטריה האווירית שפורשת ארצות הברית מעל אירן יכולה אירן להשלים בניחותא את פיתוח הפצצה הגרעינית ואת התקנתה על טילים בליסטיים שהפטריוט לא מסוגל כלל להתמודד איתם
שולמית קיסרי
ברמת ניצול התפקיד למטרות פרטיות אין גבול לתעוזה של השרים    מתחיל באלה שמקבלים משכורות סתם, לבין אלה שעושים צחוק מהעבודה, מביישים את כולנו ועושים בכספנו כבתוך שלהם
יריב מוהר
החזון של "אם תרצו", הפוך לחלוטין מהאימרה של הרצל: הוא חזון קצר רואי ומסוכן, עומד בסתירה לרוח ערכי הליבה הישראליים המגולמים בהכרזת העצמאות ומסכן את ישראל שלא לצורך
יוסי ריבלין
השקט האלוהי שהיה יורד על שכונת טלביה בערב שבת היה מופלא    האם כדאי לפתוח את שערי תיאטרון ירושלים גם בשבת ולוותר על השקט?
עו"ד משה מכנס
דברים תמימים, לכאורה, שכתב הבר על מעשי לאה רבין ז"ל, "מעמידים בפרופורציה" את התנפלות עיתונו על שרה נתניהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il