X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קיימות בעיות מוסריות, לוגיסטיות וחוקיות בהצבעת ישראלים בחו"ל להן אין מענה בהצעה הקיימת ובכ"ז, אי-הענקת זכות ההצבעה לישראלי השוהה בחו"ל, היא הצהרה כי ישראל ויתרה עליו
▪  ▪  ▪
אחת הבעיות בהצעת החוק - לוגיסטית [צילום: AP]
   עמוס עמירן
מצביע ומשפיע עליך בשלט-רחק

   גורי גרוסמן
זכות בחירה לשבים

   אליה בן
הצבעה יורדת: התרומה לקשר ולעוצמתה של ישראל

ציונות ללא ציון
ד"ר צ'לו רוזנברג
לא אלה החיים בחו"ל יקבעו לנו מי יהיו מנהיגינו ולא אנו נקבע להם איך לחיות ואיפה * הציונות, כבעבר, מתחילה בישיבה בציון
לרשימה המלאה

הכנסת לא קיבלה מעולם הצעת חוק השוללת מבעל אזרחות ישראלית, שמקום מגוריו או מקום שהותו ביום הבחירות לכנסת הוא בחו"ל, להשתתף בבחירות. היא לא יצרה את הכלים המאפשרים זאת. היא יצרה כלים המאפשרים רק לנציגי מוסדות לאומיים (שגרירים, שליחי הסוכנות היהודית) להצביע בקונסוליות, ובשעתו לימאים להצביע באוניות השיט שלה - אולם לא יצרה תנאים לאפשר הצבעה לכל יתר הישראלים, תיירים מזדמנים, אנשי עסקים ונציגי קונצרנים וחברות, סטודנטים ואזרחים שמקום מגוריהם הקבוע אינו בישראל.
עקרונית, ההצעה שהועלתה עתה על-ידי ראש הממשלה וכמה חברי כנסת, אינה שאלה של אם אלא שאלה של איך - לא אם יכולה להתקיים מציאות של אזרחות ושלילת זכות הצבעה בעת ובעונה אחת, אלא איך מנציחים או מתקנים את הנהלים המונעים את מימוש זכות ההצבעה. היום מונעים אותה. מונעים אותה בראש ובראשונה בקביעת נהלים. פנקס הבוחרים שולח הודעות על-פי כתובות בישראל, ולא על-פי כתובות האזרח באשר הוא שם. הוא מקצה מקום בו מוצב הקלפי בישראל, ולא בשגרירות, או בקונסוליה, או בכל מה שיכול להיות דומה לכך. הוא אינו מכניס לפנקס הבוחרים ישראלים, שהם ישראלים מתוקף היותם בנים לישראלים. אלה המונים עשרות רבות של אלפים חייבים גיוס מפני שהם אזרחים, אבל הם מנועי הצבעה לא בדין, אלא מחוסר כל אפשרות לממש את זכותם להצביע. הוא מאפשר הצבעה למי שישוב ביום הבחירות להצביע, אולם אינו מממן את הוצאות הנסיעה אף על-פי שהוא יודע שיש קבלני קולות המוכנים להסיע מצביעים על-חשבון מי יודע מי, כדי להגיע ולהצביע ולהמריא שוב לרקיע.

בעיות לוגיסטיות

אין כמעט מדינה בעולם בה לא פתרו הרשויות את הבעיות הלוגיסטיות המאפשרות את מימוש זכות ההצבעה. הפתרונות שונים ומגוונים ולעיתים יצירתיים, אולם זכות ההצבעה מוקנית. מדינת ישראל לא ששה לפתור את הבעיות הלוגיסטיות האלה מפני טעמים שונים השייכים בעיקרו של דבר לשני זנים:
  • הזן האחד הוא מוסרי, בחינת אין הדעת סובלת כי מי שנטש את חובת ההגנה על הארץ בגופו יבוא ויקבע בקולו מי יוציא ומי יביא את העם הזה למלחמות בהן הוא עצמו לא יכול להיות בין הנופלים חלילה או הנפצעים.
כל כמה שרוב מתנגדי התיקון מאמצים את הטיעון המוסרני הזה, הוא אינו עומד בקלות בפני הביקורת. ישראלים רבים, כנראה רבים מדי, הדרים בארץ והמצביעים בארץ, רואים עצמם פטורים מחובת ההגנה על הארץ בגופם. אם הקריטריון למימוש זכות ההצבעה הוא בשירות המולדת, הוא צריך להתקיים בארץ כמו בחוץ לארץ. הוא אינו עומד בפני הביקורת, כי נלכדים בטיעון הזה רבבות אנשי מילואים הנמצאים בחו"ל זמנית ואינם יכולים להצביע מפני שדינם לגבי זכות ההצבעה כדין מי שנטש. הוא אינו עומד בפני הביקורת, כי אין המדינה פותרת את ילדי הישראלים מלשרת, והם חייבים בגיוס עם הגיעם לארץ, ורבים מהם אכן באים מרצון ומתגייסים.
לזן הזה שייך גם הטיעון של הסנטימנט הציוני, הרואה במי שהיה ישראלי ונטש אדם שיש במעשהו ממד של מעילה בקדושת ישראל ודינו חמור מדינו של מי שמעולם לא היה ועל כן, מעולם לא בגד. טיעון זה, שאי-אפשר להתווכח איתו עם מי שמאמין בו באמת ובתמים, גם אי-אפשר לקיימו בעידן הזה. ישראלים שעזבו את הארץ אינם מוקצים עוד, והם פעילים באקדמיה, וישראל גאה בהם אם הם קונים לעצמם שם. יש מהם מגנטים המפרנסים בכספם את המגביות והם מתקבלים כאן בכבוד מלכים, ואפילו מי שחשב על 'נפולת של נמושות' לא כלל אותם כבר בזמנו בקטגוריה הזאת. מכל מקום, גם מי שמעולם לא נטש, נתפס בעוון הנוטשים רק מפני שהוא אינו בישראל ביום הקלפי.
  • הזן השני של הטיעונים הוא ליגליסטי-לוגיסטי. אין בנמצא בארץ מנגנון מעודכן היכול לקבוע באורח מוסמך מיהו ישראלי, ישראלי-יהודי או ישראלי-ערבי, בן-יהודי או בן-ערבי, ועל כן אין אפשרות להכין ספר בוחרים הכולל ישראלים בחו"ל. אין מנגנון מעקב אחר היילודים ולא, רחמנא לצלן, אחר המתים, ואין על כן אפשרות פרקטית והוגנת להבטיח בחירה של מי שזכותו לבחור, או למנוע ממתחזים ומרמאים שאפשר לגייסם בנקל לשם זיופי בחירות, לנצל את נהלים לרעה.

זכות שאין ליטול

לזן הזה של הטיעונים שייכים טיעונים נוספים, כגון איך עורכים ומי מממן תעמולת בחירות של מועמדים לכנסת בחו"ל, המתפרשת כידוע מסידני עד ללוס אנג'לס, מאוסלו עד קייפטאון. מועמדים אלה הם מכל המפלגות, יהודים על כל גוניהם, ערביים על כל נטיותיהם הפוליטיות. איך מונעים ייצוא של פוליטיקה ישראלית על מיטב נשיכותיה ושריטותיה לכיכרות העולם, או איך לא מונעים כי אי-אפשר, אבל איך נושאים בתוצאות. הטיעונים האלה הם רציניים ולמעשה, אם הכנסת אכן תחוקק חוק שיאפשר את הבחירה, בטיעונים אלה היא תצטרך לעסוק בטרם תניח הצעה אינטליגנטית על השולחן. השאלות האלה הן ליבת העניין המעשי.
אין כל שחר בחשש כי ההצבעה של ישראל בחו"ל תשנה את מאזן הכוחות בארץ. כל בדיקה ובחינה מראה כי שיעורי ההצבעה אינם יכולים להיות משמעותיים, גם אם תיפתרנה כל הבעיות הלוגיסטיות. כל מה שידוע על ההשפעה של הקולות האלה בארצות הרבות, המאפשרות הצבעת אזרחים באשר הם, מוכיחים זאת.
סוף דבר: מה שחשוב באמת הוא כי אזרחות ישראל היא זכות שאסור ליטול אותה, כי המחיר הציוני הוא גדול מדי. אי-הענקת זכות ההצבעה היא הצהרה ישראלית כי ישראל ויתרה עליו, אם לא להלכה - הרי למעשה. החלת אפשרות ההצבעה היא יותר מהצהרה. היא הבעת תקווה כי סוף דבר, גם הישראלי שאינו כאן, על מקומו יבוא בשלום.

תאריך:  09/02/2010   |   עודכן:  09/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצבעת ישראלים בחו"ל - לא אם, אלא איך
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
לא נכון שהצבעת חו"ל ל-א תשנה
דוד צימרמן  |  9/02/10 15:41
2
גיבובי שטויות חסרי בסיס
נביל  |  9/02/10 15:44
 
- התגובה של נביל מעמיקה ונכונה
מעריך מאד  |  10/02/10 02:12
 
- איני מסתתר מאחורי שם לא לי
נביל  |  10/02/10 05:04
3
הירידה היא הצהרה שויתרו עלינו
דני בז  |  9/02/10 16:06
4
איך? - שיעלו על מטוס...
אחד העם  |  9/02/10 18:36
 
- עוד ישראלי שלא מפרגן
נתנאלה  |  10/02/10 01:22
5
אנחנו לא ארה"ב
אליהו חיים  |  9/02/10 18:54
6
ישראלים בחו"ל
פוסי  |  9/02/10 22:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרידה אורינגר
אין כמו זר פרחים צבעוני וריחני לבטא באמצעותו אהבה    פרחים הם שפת האהבה ויש להם משמעות כמעט בכל התרבויות    אך האם קיימת משמעות למספר הפרחים? ואל תשאלו מי סופר, כיוון שמסתבר שיש כאלו שאכן עושים זאת
אריאל כהנא
על נתניהו עוברים כמה שבועות קשים ויש ממפלגתו שרואים שחורות לעתידו    במקביל, יש שניים שיטענו בגאון לכתר, אם הוא יפול
ד"ר נינה אבשוביץ
אומנם החורף בישראל אינו בעל נוכחות "מקפיאה" למעט ימים ספורים בשיאה של העונה הקרה, אך למרות זאת, קיימת תופעה של פגיעת קור, כאשר אחד מהסוגים שלה היא רגישות יתר לקור, או בשמה המקצועי "אבעבועות קור"
קובי לירז
אפשר אולי להבין את חוסר שיתוף הפעולה הסיני עם המערב, אם נלמד מהטעות בהבנת הסובייטים ערב מלחמת העולם השנייה
רפי לאופרט
מלחמה היא המשך המדיניות באמצעים אחרים, כדברי קלאוזביץ; לפיכך, ניצחון במלחמה הוא השגת מטרותיה המדיניות בפרק הזמן ובמחיר שנקבעו לכך מראש. כל מאמץ לטשטש אמיתות אלה הוא מאמץ סרק ומקח טעות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il