X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מי ינצח בקרב? נשיא ארה"ב, ברק אובמה או נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'אד [צילום: AP]
למתקפת התקשורת האמריקנית בתקופה האחרונה בנוגע לאיום האירני יש חשיבות רבה היא באה להזכיר כי ארה"ב לא פוסלת תקיפה צבאית באירן בקרוב
▪  ▪  ▪

בשבועות האחרונים דיווחו אמצעי התקשורת בכל העולם על האצת פריסת מערכות הגנת טילים אמריקניות במפרץ הפרסי כנגד אפשרות של תקיפת טילים אירניים באזור המפרץ. בהתבטאות נדירה באמצעי התקשורת, התייחס גם מפקד CENTCOM, הגנרל פטראוס, לפריסה זו. פריסת הטילים נקשרה לשינוי במדיניותו של ממשל אובמה כלפי אירן, כפי שבאה לידי ביטוי במסגרת נאום "מצב האומה". כעת, לאחר חודשים ארוכים של ניסיונות נפל להגיע לידי הידברות עם המשטר באירן, מנסה ממשל אובמה להשיג קונצנזוס רחב לסנקציות נגד משמרות המהפכה - הארגון שלדברי שירותי המודיעין המערביים שולט בפרויקט הנשק הגרעיני.
בניגוד לרושם שנוצר באמצעי התקשורת, כאילו תגבור כוחות זה הוא עניין חדש, שעשוי אולי להעיד על חשש ממתקפה אירנית קרובה, או שמא על כוונה אמריקנית לתקוף את מתקני הגרעין האירניים בקרוב - המדובר בתהליך ממושך, שהחל לפני כשנתיים וחצי, עוד בתקופת ממשלו של הנשיא בוש.

ממשל אובמה דבק במניעיו

במפרץ ערוכות ספינות המסוגלות ליירט טילים בליסטיים, אף כי לא כל הספינות המצוידות במערכת ה-AEGIS מצוידות גם במיירטי SM-3 המסוגלים ליירט טילים בליסטיים. מספרם של מיירטים אלה במצאי הצי האמריקני הוא של עשרות בודדות בלבד

ההצהרות שפורסמו מטעם גורמי הממשל בארצות הברית התייחסו גם ליכולות האמריקניות במפרץ. בפרט, הזכיר מפקד CENTCOM, הגנרל פטראוס, את העובדה ש"סיירות AEGIS נמצאות בסיור במפרץ בכל רגע נתון". הכוונה הייתה כנראה לרמוז לכך שבמפרץ ערוכות ספינות המסוגלות ליירט טילים בליסטיים, אף כי לא כל הספינות המצוידות במערכת ה-AEGIS מצוידות גם במיירטי SM-3 המסוגלים ליירט טילים בליסטיים. מספרם של מיירטים אלה במצאי הצי האמריקני הוא של עשרות בודדות בלבד.
על-אף שתהליך ההתעצמות נמשך מזה שנים, יש בכל זאת חשיבות למתקפת התקשורת האמריקנית בעיתויה הנוכחי. מעבר לשיקולים הפנימיים של הנשיא אובמה, בתום שנתו הראשונה בתפקיד, היא באה בעת שארצות הברית מנסה לגייס תמיכה בינלאומית בסנקציות חריפות יותר על אירן. היא באה להציג לעולם את מחויבותה של ארצות הברית למדינות המפרץ, החוששות מאוד מהתעצמות אירן, ובה בעת להזכיר לאירן כי על-אף שהמדובר בממשל חדש, שהיה נכון להידבר איתה, הוא לא יוותר על האינטרסים החיוניים שלו במפרץ. ייתכן אף שהוא בא להזכיר לאירן, שאופציה צבאית עדיין קיימת.
בישראל נוטים לראות לחומרה כל התעצמות בנשק של מדינה ערבית. בכך גלומות כמה הנחות סמויות - למשל, שמדינות ערב לעולם לא ישלימו באמת עם קיומה של ישראל, ושנשק שמגיע לידי מדינה ערבית אחת עשוי בבוא היום להיות מופנה נגד מדינת ישראל. לטיעונים מסוג זה יש אולי תועלת מעשית כאשר ישראל באה לבקש מארצות הברית טכנולוגיות חדישות יותר. אולם בסופו של דבר, הסבירות שהנשק המגיע לידי מדינות המפרץ יכוון אי-פעם נגד מדינת ישראל היא קלושה ביותר. לעומת זאת, יש לישראל אינטרס מובהק במעורבות האמריקנית העמוקה במפרץ - הן כגורם ממתן במדינות ערב והן כגורם צבאי שירתיע את אירן. בנוסף, יש לישראל אינטרס בפיתוח רשתות הגנה בפני טילים בחסות אמריקנית, שכן בסופו של דבר, בשל שילובה של ישראל במערכות התרעה אמריקניות, מידע ממערכות כאלה שייפרסו במפרץ הפרסי, עשוי לתרום להתרעה מוקדמת על שיגורי טילים בישראל.

עסקות נשק במיליארדי דולרים

סעודיה ואיחוד האמירויות רכשו חימוש מתקדם למטוסי הקרב שלהן (כולל פצצות JDAM מונחות GPS). סעודיה הזמינה טנקים עבור הצבא, ורכבי לחימה לחי"ר עבור המשמר הלאומי, ואילו כווית הזמינה 10 ספינות סיור מהירות

בחודש יולי 2007 הודיע הנשיא בוש, במסגרת ביקורו באזור, על מכירות נשק בהיקף ללא תקדים למדינות המפרץ. באותה עת דובר על מכירות נשק בסכום של כ-20 מיליארד דולר לערב הסעודית, ומכירות בסכום דומה (שלא פורט אז) לשאר מדינות המפרץ. במסגרת אותה מדיניות, הוגדל גם הסיוע הביטחוני האמריקני לישראל, ונקבע על סכום של 30 מיליארד דולר למשך עשר שנים, וכן חודש הסכם הסיוע הביטחוני למצרים בהיקף של 13 מיליארד דולר לעשר שנים. הודעות המכירה הראשונות לקונגרס במסגרת מדיניות זו של ממשל בוש נמסרו כבר בדצמבר 2007, ואילו חוזים ראשונים נחתמו בחודש יולי 2008.
במסגרת התעצמות זו הזמינו מדינות המפרץ - ובראשן סעודיה ואיחוד האמירויות - ציוד בכ-25 מיליארד דולר. ציוד זה כלל בשלב הראשון בעיקר מערכות הגנה אווירית - עם יכולת הגנה נגד טילים. כך נרכשו השבחות לסוללות הפטריוט הקיימות בכווית ובאיחוד האמירויות. אבו דאבי הזמינה גם את מערכת ה-THAAD - מערכת מתקדמת נגד טילים בליסטיים - והפכה ללקוח הראשון של מערכת זו מחוץ לצבא ארצות הברית (שגם בו המערכת עדיין לא הגיעה לבשלות מבצעית).
אולם ההתעצמות אינה מוגבלת לאמצעים הגנתיים בלבד. סעודיה ואיחוד האמירויות רכשו חימוש מתקדם למטוסי הקרב שלהן (כולל פצצות JDAM מונחות GPS). סעודיה הזמינה טנקים עבור הצבא, ורכבי לחימה לחי"ר עבור המשמר הלאומי, ואילו כווית הזמינה 10 ספינות סיור מהירות.
מדינות המפרץ לא הסתפקו ברכש מארצות הברית. כמנהגן מזה שנים רבות, נוהגות כל מדינות המפרץ לגוון את מקורות הרכש שלהן, ובדרך-כלל הן רוכשות נשק במדינות אירופה. העסקה הבולטת ביותר בשנים האחרונות הייתה רכישת מטוסי ה"טייפון" מבריטניה על-ידי סעודיה - עסקה ששוויה כ-10 מיליארד דולר (המחיר המדויק לא פורסם מעולם).

תאריך:  17/02/2010   |   עודכן:  17/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אובמה בקרב מול אחמדינג'אד
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
כמו שלי יחימוביץ - הכל דיבורים
ישמעאל  |  17/02/10 10:38
2
כמו באגדות, הגמד תמיד מנצח. ל"ת
דני בז  |  17/02/10 18:47
3
ביבי התחנן בפני מדווידיב...
ראספוטין בן מדווי  |  17/02/10 23:33
4
"Obama against Ahmadinajook"
RAWni  |  18/02/10 05:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
אחת ההנאות הגדולות המזומנות לתייר היא ההרפתקה הקולינרית. באמצעותה הוא יכול להתוודע למדינה שבה הוא מבקר לא פחות מאשר דרך נופיה
רועי אורן
על תפקוד הפורום במקרה של הרב מוטי אלון, על האפשרות שיאיר לפיד ירוץ לפוליטיקה ועל דבריו האמיצים של עו"ד אורי קורב
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
בפסק דין שניתן לאחרונה בביה"מ העליון נחלקו דעות השופטים בשאלה האם גם השכרה בין חברתית תזכה לפטור ממע"מ
איתן קלינסקי
העיוות הגדול: לרשות שרות התעסוקה בכל הארץ עומדים 147 מיליון שקל; לרשות חברת "אורות לתעסוקה" עומד תקציב יותר נדיב רק של 170 מיליון שקל
יצחק מאיר
האם ההצעה הזאת היא ציונית מוסרית. הנכון הוא להסכים כי גורלה של ישראל ייחרץ על-ידי הצבעתם של יורדים שהפקיעו את עצמם מחובת שירות המולדת בנפשם ובגופם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il