X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין לך סיפור דרמטי ורב-ניגודים יותר מהגדת יציאת מצרים: סבל היהודים בשלטונו של פרעה, עלייתו של משה, שחרור העם היהודי, ההצלה בים סוף - כל המעשים האלה מסופרים בדרמטיות רבה בתנ"ך עצמו וניתנים לדרמטיזציה בימתית מופלאה. אין פלא, אפוא, שרב הוא מספר היצירות האמנותיות על סיפור יציאת מצרים
▪  ▪  ▪
קריעת ים סוף

עוד בין האורטוריות הראשונות, בתקופת התהוותה של צורה מוסיקלית זו, מצויות יצירות המבוססות על ההגדה. האורטוריה המפורסמת הראשונה והגדולה היא "ישראל במצרים", אחת האורטוריות הראשונות של ג'ורג' פרדריק הנדל. יצירה זו נוצרה בשנת 1739 וזכתה בשעתה להצלחה רבה.
בבחירת החומר התחשב הנדל מאוד בקהל היהודי, ואף על-פי שמספר היהודים בלונדון היה אז מצומצם, הייתה להם השפעה וחשיבות. נראה גם שאחד הליברטיסטים של הנדל, ניקולו פראנצ'סקו חיים, היה יהודי והשפיע בכיוון הזה על הנדל.
מאורטוריות המאה ה-18 על אותו נושא בולטת יצירתו של קרל פיליפ עמנואל באך, "היהודים במדבר",
משנת 1770, ומלבד חשיבותה ההיסטורית הכללית, היא גדושה עניין מוסיקלי.
גלגולים מוסיקליים מוזרות תולדותיה של האופרה על נושא יציאת מצרים שחיבר רוסיני שחיבר רוסיני. בשנת 1818 הוצגה בנפולי הצגת בכורה של האופרה "משה", אולם זו לא עברה בצורתה המקורית את גבולות איטליה.
ארבע שנים לאחר הצגת הבכורה בנפולי, הוצגה האופרה בלונדון בלשון האיטלקית ובשינויים בולטים תחת השם "פטר הנזיר". כ-11 שנים מאוחר יותר בוצעה אותה יצירה בלונדון בצורת אורטוריה, אולם עם תפאורות ותלבושות, בשם "מעבר ים סוף". יצירה זו הורכבה מחלקי האופרה המקורית ומחלקים ניכרים מתוך "ישראל במצרים" של הנדל.
טקסט חדש
בצורה המשונה הזו בוצעה היצירה גם בערים אחרות ועברה בשנת 1842 לארצות הברית. בשנת 1845 תורגמה האופרה המקורית "משה" לאנגלית והוצגה בתרגום זה בבוסטון. בלונדון, מאידך, נתנו לאופרה שוב טקסט חדש וביצעו אותה בשנת 1850 בשם "צורה", כשהחל בשנת 1878 שבו לבצעה בנוסחה הראשון.
לא רב הוא מספר חובבי המוזיקה שמודעים לכך שהקטור ברליוז, קומפוזיטור "הסימפוניה הפנטסטית", התעניין מאוד בתנ"ך בימי נעוריו. בשנת 1823, בן 20 בלבד, הוא חיבר אורטוריה על נושא הגדת הפסח. גם קומפוזיטורים רומנטיים אחרים ביססו את יצירותיהם על הנושא הזה - ביניהם אנטון רובינשטיין ב"אופרה הדתית" שלו בשם "משה" והאורטוריה "משה" לפירוזי.

תאריך:  26/03/2010   |   עודכן:  26/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק סיבוש
האם מנסה הממשל האמריקני להפוך את ראש ממשלת ישראל לפקיד-על המבלה את זמנו באישור מסמכי בנייה של פקידי הרשויות למיניהם? האם זוהי הגשמת הדמוקרטיה, ביזור הסמכויות והממשל התקין?
ראובן לייב
במובלעת שלווה של צמחיה טרופית, בליבו של רחוב דיזנגוף הסואן של תל אביב, ממוקמת מסעדת "בר גיורא", המציעה לבאיה תפריט עשיר ומגוון
אברהם פריד (פריצי)
זמיר כותב אתיקה. טיימינג ישראלי, שר ביטחון אנגלי. קברים במקום ניידת. אקדחים בגליל. הקולנוע יפתח סגור
עליס בליטנטל
תיאטרון חיפה עלה על הגל, עם הקומדיה הנהדרת שכתב אילן חצור "הדודה של מנש"    בידור כל כך מהנה, ללא פשרות ברמה, אך בטעם ובצחוק גדול
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
המגיש ברשת פוקס הציג את אובמה לא כסוציאליסט, אלא כמרקסיסט    אם נזכור כי בעבר ארה"ב דנה למאסר ולגירוש תושבים שרק נחשדו בסוציאליזם, המעבר החד באג'נדה הנשיאותית מפליא ביותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il