X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא על החיסיון הם מבקשים להגן, אלא הם מבקשים ליצור חסינות מהותית לעיתונאי שעבר עבירה ביטחונית חמורה ביותר מפני העמדה לדין פלילי
▪  ▪  ▪
תר אחר חסינות. הארץ [צילום: פלאש 90]
עיתונאים נכבדים, בכל הכבוד, הציבור לא רואה בכם ערובה לחופש הביטוי, לשמירה על שלטון החוק ומעבר לחיסיון העיתונאי המקובל, אין הוא סבור שיש להעניק לכם פריבילגיות שאין לאזרח אחר, ובוודאי לא להעניק חסינות מהעמדה לדין על עבירה שכל אזרח אחר היה נשלח לכלא לו היה מבצעה

נשיא בית המשפט העליון בעבר, מר מאיר שמגר, בוודאי משפשף את עיניו בתדהמה. הוא שיצר במו ידיו את "הלכת ציטרין" המפורסמת, בה הוכרה זכותו של עד-עיתונאי לשמור בסוד על מקורות המידע שלו ובלבד שאין אינטרס חיוני אחר המחייב, למען עריכת משפט צדק, לכפות עליו את הגילוי. החיסיון שיצר שמגר היה מטבעו (ועל-פי המקובל בשיטות משפט אחרות) חיסיון יחסי ולא מוחלט, ואין צל של ספק ששמגר לא היה מתיר הסתמכות על החיסיון כאשר קיימת סכנה לאינטרס ציבורי אחר, כמו השמירה על סודות המדינה והענשת עבריינים שעברו עבירות ריגול חמורות.
בהיות החיסיון העיתונאי חיסיון יחסי, הרי שהדיון שהתקיים בתקשורת בדבר זכותו המקודשת של אורי בלאו לשמור בסוד את מקורות המידע שלו היה הזוי מלכתחילה, אף אלמלא מי שניהל את המאבק נכשל מבחינה מקצועית באופן מחפיר בשמירתם. אורי בלאו הסגיר את מקור המידע שלו בעצם פרסום המסמכים המקוריים, ורשלנותו המקצועית היא ברמה כזו שלא ניתן להימנע מחשד כי הוא היה לפחות אדיש לגורלה של ענת קם.
בהדרגה יוצא המרצע מן השק ואנו מגלים את האמת המסתתרת מאחרי תעמולת הכזב של עיתון הארץ. זה עתה נעץ עו"ד פלדמן סיכה בבלון והודיע כי מרשתו, ענת קם, "מוותרת" על החיסיון. אומנם אין לקם מבחינה מעשית על מה לוותר, אבל מדובר בצעד טקטי במשחק פוקר מורכב שמנהל עו"ד פלדמן מול עיתון הארץ ואורי בלאו.
ברור כעת שיש בין קם להארץ ניגוד אינטרסים מובנה. יש להניח כי פלדמן חותר לבדל את אורי בלאו ואת הארץ ולהציגם כנבלים האמיתיים בסיפור, שפעלו בתחכום וללא כל מעצורים אל מול נערה מבולבלת ונאיבית כל כך. בהמשך נשמע רבות עד כמה ענת קם היא ציונית אמיתית, פטריוטית לעילא, שלמרבה הצער, בגיל רך מדי, נחשפה לחומרים הנוקשים מהם מורכבת המלחמה בטרור ודבר לא הכין אותה להתמודדות זו. לו אני הייתי מייצג את קם, בוודאי הייתי נוקט קו דומה בצירוף הבעת חרטה יומית ונכונות להתגייס לשירות נוסף בצה"ל, והפעם כמורה חיילת בשכונת מצוקה. תאמינו לי, עם עבודת הכנה מתאימה, זה יכול לעבוד.
ניגוד אינטרסים מובנה
נחזור להארץ-שמירת מקורות המידע של בלאו מעניינת פחות את עיתון הארץ כמו הרצון לחלץ את העיתונאי (וגם, כמובן, את עצמו) שפעל בשליחותו ללא משפט. לשם כך גויסו בכירי העיתונאים בישראל ולשכת העיתונות, ואפילו השופטת בדימוס דליה דורנר, והעלו את הדרישה מעוררת הפלצות, לפיה לאחר שיחזיר בטובו אורי בלאו את המסמכים, הוא לא ייעצר ולא ייחקר. אתם הבנתם את זה? לא על החיסיון הם מבקשים להגן, אלא הם מבקשים ליצור חסינות מהותית לעיתונאי שעבר עבירה ביטחונית חמורה ביותר מפני העמדה לדין פלילי.
זה עתה ראיתי ראיון עם ב"כ הארץ, עו"ד מוזר, שכבר מדבר על החסינות העומדת לעיתונאי שעבר עבירה כאילו היא ממש מובנת מאליה. טוב, אני לא יכול לכעוס על מוזר כי הוא עושה את מלאכתו, ובשביל זה משלמים לו. אני אפילו יכול להבין עיתונאים בכירים החשים לחלץ חבר במצוקה - בסך-הכל, מה עשה אורי בלאו? שמר בסוד את זהותו של אנס סדרתי? הוא רק השיג שלא כדין סודות מדינה ומאיים לעשות בהם שימוש אם לא יקבל חסינות.
אין ספק שבלאו זוכה לתמיכה מאסיבית מאלו שסבורים שלעיתונאי יש זכות מלאה להחזיק במסמכים הסודיים ביותר של המדינה, ורק אם במקרה ייתפס - ניתן יהיה, לכל היותר, לדרוש ממנו להחזירם. ובכן, עיתונאים נכבדים, בכל הכבוד, הציבור לא רואה בכם ערובה לחופש הביטוי, לשמירה על שלטון החוק ומעבר לחיסיון העיתונאי המקובל, אין הוא סבור שיש להעניק לכם פריבילגיות שאין לאזרח אחר, ובוודאי לא להעניק חסינות מהעמדה לדין על עבירה שכל אזרח אחר היה נשלח לכלא לו היה מבצעה.

חרפת דורנר

לעולם לא אוכל להבין, או להצדיק, את שופטת בית המשפט העליון בדימוס, דליה דורנר, שמתייצבת בתפקידה כנשיאת מועצת העיתונות ובמקום לגנות בכל לשון של גינוי את התנהלות הארץ והעיתונאי, היא מצטרפת לדרישה להעניק חסינות מהותית לעבריין, אם יואיל בטובו ובאישור עו"ד מוזר להחזיר את הגזלה. אני לא יכול להעלות בדעתי, ולו ערך מהותי אחד, הנוגע לשלטון החוק (למשל השוויון המפורסם בפני החוק) שהשופטת בדימוס לא רמסה בהצעתה המבישה. הייתי מצפה לשמוע קול מגנה אחד מחבריה - השופטים בדימוס - אבל זו כנראה ציפייה מופרזת מדי. מצער לחשוב שדורנר כיהנה כשופטת בבית המשפט העליון ותדליק משואה בערב יום העצמאות לתפארת מדינת ישראל.

תאריך:  14/04/2010   |   עודכן:  14/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הארץ דורש חסינות - לא חיסיון
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
על סמך מה קבעת שבלאו עבר עבירה
מדליון  |  14/04/10 10:43
 
- סליחה? הוא חשוד בריגול!!!
ניקסון  |  14/04/10 16:09
 
- פששש איומים כמו בעולם התחתון ל"ת
חשדנית  |  15/04/10 20:51
2
הטיפול בעיתון הארץ....
י.ש  |  14/04/10 11:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם דורי
קשה שלא להשוות בין מותו של הנשיא הפולני לבין מה שקרה בישראל בארבעה בנובמבר 1995    כל-כך שונה מאצלנו אבל במהות כל-כך דומה    אומה בהלם מאובדן הנהגתה    אומה מתאבלת על הליכת מנהיגה    אומה תוהה ותועה לגבי עתידה
משה שפריר
דברי ימי האנושות רצופים במעשי רצח ופשע    השואה, תעשיית הרצח הנוראה, שנועדה למחות מעל פני הארץ עם שלם - הייתה המעשה הנורא והרע ביותר בהיסטוריה האנושית
הרב דוד בן זזון
מדוע למחנכים במגזר הדתי יש התנגדות לכך שבנים דתיים ילכו לשנת שירות?
אורה עריף כץ
מעשיה של ענת קם הוצדקו, זאת לעומת אי-המעשה של מרגלית הר-שפי שלא הוצדק    וגם: האם עיתוי צו פרסום פרשת קם-בלאו בא לטשטש את פרשת הולילנד?
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
בימים אלה ניתן פסק דינו של בית המשפט העליון בעניין ב. מ. כפריס דדו בע"מ, הקובע היעדר חבות במע"מ על פיצויים שהתקבלו לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il