X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ישנם מספר גיבורים עלומים-נשכחים - כמו פאבל פרנקל, מנהיג ארגון אצ"י (ארגון צבאי יהודי) - שגבורתם בימי השואה מוכחשת מדוע גבורתם נשכחה אתם שואלים? התשובות: זלזול וגם מוות
▪  ▪  ▪
האנדרטה לזכר מרדכי אנילביץ' שבוורשה [צילום: מיקה]
מרדכי אנילביץ'

   יפעת גדות
החל מרד גטו ורשה [1943]

"המידע ההיסטורי על מרד גטו ורשה הונע ממניעים פוליטיים"
מחלקה ראשונה
אלו דברי שר הביטחון לשעבר שנאמרו במסגרת יום עיון בבית לוחמי הגטאות שהתמקד בחלקם של צעירי בית"ר במרד גטו וארשה * לדבריו, המחקר ההיסטורי הציב את מורדי אצ"י בצל או כלל לא הזכיר אותם בכדי לא לפגוע בחלקם של לוחמי אי"ל, שבאו מתנועות הנוער של מה שכונה ארץ ישראל העובדת
לרשימה המלאה

מדברים אצלנו בלי סוף על מכחישי השואה בעולם, אבל נראה שקיימת חומת שתיקה שהקימו מכחישי גבורה בשואה, לפניה ואחריה, בכל הנוגע לגיבורים עלומים-נשכחים השייכים למחנה הלאומי מיסודה של תנועת זאב ז'בוטינסקי - בית"ר, אצ"ל, המפלגה הרביזיוניסטית והאִרגון העלום אצ"י, שעורר והניע למעשה את מרד גטו ורשה ושפעולותיו היוו את ליבת המרד. ואל תתפלאו שלא שמעתם על כך. יש כנראה לא מעטים שגם הובילו לזה ובמודע. אז והיום הם טורחים לטשטש ולהעלים גם נושאים אחרים כמו - העלייה הבית"רית "אף-על-פי", ה"סזון", פלוגות הגיוס של בית"ר, גבורת מחתרת האצ"ל וחלקה המכריע בגירוש הבריטים מהארץ.
גבורת מרד גטו ורשה, למשל, מיוחסת במסמכים רשמיים ובספרי היסטוריה למרדכי אנילביץ' שעמד בראש אִרגון סוציאליסטי של תנועת השומר הצעיר. מעטים יודעים שאִרגון אי"ל של אנילביץ' נגרר למעשה אחר יוזמתו של אִרגון אחר, חזק, מאורגן וגדול יותר, שיזם את המרד וניהל את פעולותיו העיקריות. ובכל זאת, אין כמעט אף מילה במסמכים ובספרים הרשמיים על אותו ארגון ששמו אצ"י (ארגון צבאי יהודי) ועל מנהיגו פאבל פרנקל, איש אצ"ל ובית"ר שנפל במהלך המרד.
אחד המומחים הגדולים למרד גטו ורשה, הנחשב גם למוסמך ביותר, הוא יצחק גוטמן שבעצמו היה לוחם בגטו ורשה באִרגונו של אנילביץ'. גוטמן, בוגר תנועת "השומר הצעיר", עלה לארץ אחרי המלחמה, היה חבר קיבוץ להבות הבשן, למד באוניברסיטה העברית, עשה דוקטורט וכתב ספר שנחשב לספר בהא הידיעה על יהדות ורשה בימי המלחמה, בו מופיעים כמה פרקים על המרד. גוטמן איננו מתעלם מהארגון של בית"ר, אבל מייחס לו תפקיד מִשני. אולם גם הוא מודה היום שאכן נגרם לאנשי אצ"י עוול ושלא נתנו להם את הקרדיט המגיע להם.

אצ"י בראש

האנשים אשר סיפרו את הסיפור של מרד גטו ורשה היו בראש ובראשונה חברים בארגון אי"ל הסוציאליסטי, כמו יצחק צוקרמן, ששרדו את השואה ואת המרד, והתעלמו לגמרי מהארגון השני. הם ידעו את העובדות, אבל זלזלו בהן

הראשון שהזכיר את אצ"י וחלקו המרכזי במרד גטו ורשה היה חיים לזר ז"ל, שהיה איש בית"ר ופרטיזן במלחמת העולם השנייה וכתב ספר על מרד גטו ורשה שבו תיאר את החלק המרכזי שתפסו בו אנשי בית"ר ואצ"ל (חיים לזר ליטאי, "מצדה של ורשה", הארגון הצבאי יהודי במרד גטו ורשה Z.Z.W, הוצאת הוועדה לציון יום השנה ה-20 למרד גטו ורשה שעל יד תנועת החרות, תל אביב, 1962, והוצאה מחודשת ב-1983).
פרופ' משה ארנס, לשעבר שר הביטחון וח"כ של הליכוד, עמל כבר מספר שנים על מחקר מקיף בנושא זה, בעיקר על בסיס מסמכים שאיתר בארכיון "יד ושם". הוא ביקר גם בפולין, היה בקיבוץ לוחמי הגטאות, ראיין את כל הלוחמים שנותרו בחיים ומתגוררים בארץ, כמה מאנשי בית"ר וכמה מאנשי אנילביץ'. הדבר המפתיע הוא, שלמעשה כל העובדות היו גלויות כל הזמן. התברר שהתיעוד העיקרי של מה שקרה במרד מבוסס על הדוחות של הגנרל הגרמני יורגן שטרופ, שהיה אחראי לחיסול הגטו ולדיכוי המרד, ונהג כל יום לכתוב דוח אותו שלח לממונים עליו. מהדוחות הללו בפרט, וממחקרו של ארנס בכלל, ברור מעל לכל ספק כי מבין שני הארגונים שהשתתפו במרד - הלחימה המרכזית הייתה של אצ"י - ארגון צבאי יהודי, שלא במקרה כמעט זהה לראשי התיבות של אצ"ל - ארגון צבאי לאומי. לארגון הזה הצטרפו אנשים שהיו בתאי האצ"ל שהוקמו בפולין לפני המלחמה.
יש כמה סיבות לכך שדווקא הרוח החיה של מרד גטו ורשה נעלמה ממסמכים רשמיים, ספרי לימוד והיסטוריה. ראשית, האנשים אשר סיפרו את הסיפור של מרד גטו ורשה היו בראש ובראשונה חברים בארגון אי"ל הסוציאליסטי, כמו יצחק צוקרמן, ששרדו את השואה ואת המרד, והתעלמו לגמרי מהארגון השני. הם ידעו את העובדות, אבל זלזלו בהן. עיקר הניצולים היו צוקרמן, אשתו צביה לובטקין, שהייתה גם אישה פוליטית וחברה באי"ל, והיה גם מרק אדלמן, חבר הבונד וארגונו של אנילביץ'.
סיבה נוספת להיעלמות או השתכחות חלקם של אנשי בית"ר במרד, היא העובדה שאיש מהמפקדים הבכירים של הארגון לא ניצל וכך גם איש מהחברים הבולטים בשורות התנועה באותם ימים.

מצוידים ומאומנים

פאבל פרנקל, שהפך במהרה לראש אצ"י, הצליח לחמוק מן הגטו, אבל נהרג בקרב עם חיילים גרמנים. בעוד שמרדכי אנילביץ' נחקק בתודעה כמנהיג המרד, נותר פאבל פרנקל אלמוני. ארנס מסביר במחקרו שהדבר התאפשר מאחר שלתנועת העבודה, שעמדה בראש ההנהלה הציונית והסוכנות היהודית, ולאחר מכן בראש ממשלת ישראל, היו תמיד משאבים ויכולת ארגונית כדי לבנות את האגדה הזו, בעוד שלתנועה הרביזיוניסטית, לבית"ר ולאצ"ל לא היו מעולם משאבים וכוח פוליטי. אגב, חוץ מפאבל פרנקל היו לארגון אצ"י עוד שני מפקדים בולטים: דוד אפלבאום וליאון רודל, שהיה עיתונאי רביזיוניסטי.
מהמחקר של ארנס גם מתברר כי אנשי בית"ר ואצ"ל היו מצוידים טוב יותר מאנשי אנילביץ', היה להם יותר נשק והם היו מאומנים טוב יותר. גם הטקטיקה שלהם הייתה שונה מהטקטיקה הפרטיזנית של אנשי אנילביץ'.
גם התפיסה האסטרטגית והטקטיקה של אצ"י הייתה שונה מזו של אי"ל, שהתרכז בפעולות "פגע וברח" פרטיזניות. אצ"י, לעומת זאת, נערך היטב לקרבות חזיתיים, בעיקר באזור כיכר מוראנובסקי, שלבסוף הפך לקרב המרכזי והמכריע.
אנשי אצ"י התבצרו באזור מסוים של הגטו, לחמו חזיתית נגד הצבא הגרמני והניפו על הבניין הכי גבוה בגטו את הדגל הציוני והדגל הפולני. "בשביל הפולנים", אומר פרופ' ארנס, "זה היה סמל המרד, אבל השכיחו את זה, כי הבית"רים הם שהניפו את הדגלים".

תאריך:  14/04/2010   |   עודכן:  14/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה גולדבלט
לא על החיסיון הם מבקשים להגן, אלא הם מבקשים ליצור חסינות מהותית לעיתונאי שעבר עבירה ביטחונית חמורה ביותר מפני העמדה לדין פלילי
יורם דורי
קשה שלא להשוות בין מותו של הנשיא הפולני לבין מה שקרה בישראל בארבעה בנובמבר 1995    כל-כך שונה מאצלנו אבל במהות כל-כך דומה    אומה בהלם מאובדן הנהגתה    אומה מתאבלת על הליכת מנהיגה    אומה תוהה ותועה לגבי עתידה
משה שפריר
דברי ימי האנושות רצופים במעשי רצח ופשע    השואה, תעשיית הרצח הנוראה, שנועדה למחות מעל פני הארץ עם שלם - הייתה המעשה הנורא והרע ביותר בהיסטוריה האנושית
הרב דוד בן זזון
מדוע למחנכים במגזר הדתי יש התנגדות לכך שבנים דתיים ילכו לשנת שירות?
אורה עריף כץ
מעשיה של ענת קם הוצדקו, זאת לעומת אי-המעשה של מרגלית הר-שפי שלא הוצדק    וגם: האם עיתוי צו פרסום פרשת קם-בלאו בא לטשטש את פרשת הולילנד?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il