X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קריסתו של גוש האירו אינה מפתיעה. מדיניות מוניטארית כושלת, שדבקה בסיסמאות נבובות, שאין מאחוריהן ולא כלום, היא שהייתה בעוכריו כבר למן הרגע הראשון
▪  ▪  ▪
קריסה לא מפתיעה [צילום: AP]

קריסתו הצפויה של גוש האירו לא צריכה להפתיע איש. היא גם איננה תרחיש שנולד אתמול. היא הייתה צפויה מלכתחילה, עם הנהגתה של מדיניות מוניטארית כושלת, בניצוחה של גרמניה, המדינה החזקה של אירופה.
הלומת שיכרון מהנהגתו של עידן פיננסי חדש, השליכה גרמניה את יהבה על סיסמה יפה, אבל נבובה, של מטבע אחד ובנק מרכזי אחד, שבפועל רק התגלתה בצביונה האנרכיסטי, שבו איש הישר בעיניו יעשה.
המפולת של יוון, פורטוגל, ספרד ואירלנד היא, ככל הנראה, רק סנונית ראשונה שמבשרת ימים קודרים לכלכלה האירופית כולה. מדינות נוספות, החברות באיחוד המוניטארי, עלולות גם הן להתמוטט, בקרוב מאוד, כמגדל-קלפים. הכל בשל מדיניות מקרו-כלכלית, בלתי-מוצלחת, בלשון-המעטה, ותולדה של שנים ארוכות מדי.
אפילו גרמניה, העומדת בראש גוש האירו, נמלכת עכשיו בדעתה אם אכן יש מקום להושיט חבילות-סיוע לאותן מדינות שכבר קרסו ושלמן הרגע הראשון לא השכילו לכלכל את צעדיהן. ברובם הגדול מתנגדים נחרצות אזרחי גרמניה למימונן של אותן מדינות כושלות. הקנצלרית, אנגלה מרקל, בעלת ההשפעה הגדולה ביותר על המבנה המוניטארי האירופי, ניצבת כמעט חסרת-אונים אל מול ים המתנגדים. הגדול, ואם לא די בצרה הזאת שלה - התחזיות לצליחתה את הבחירות האזוריות הקרובות בארצה כלל אינן מבשרות לה טובות.

אשמת גרמניה

אם יש מישהי שאליה יש לבוא בטענות על הטרגדיה האירופית העכשיווית, הרי זו לגרמניה בכבודה ובעצמה. הוגת רעיון האיחוד המוניטארי והמובילה שלו, החרוצה, היצרנית והעשירה שמלפני עידן גוש האירו, חפרה במו ידיה את הבור שאליו היא, כמו חברותיה לאיחוד, נופלת. יוקר המחיה הנורא, בעטיה של המרת המארק לאירו והגידול המשמעותי בשיעור האבטלה, גרמו לגרמנים רבים לפקפק בעתידם בארץ שהייתה פעם כל-יכולה.
איחוד-גרמניה, בין מזרחה למערבה, תרם אף הוא תרומה מכרעת למשבר הכלכלי שלה. זו התקשתה עד למאוד לעכל את קליטתה של אחותה המזרחית, דלת האמצעים, התלויה בעבותות בחסדיה של אחותה המערבית המשגשגת.
ועכשיו רק יכולות אותן מדינות שלא הצטרפו לאיחוד המוניטארי לספוק כפיים בהנאה. סירובן מלכתחילה להצטרף לגוש הזה רק שיחק לטובתן של שווייץ, בריטניה ושבדיה, שהצליחו להימלט מאימת המפולת ולהמשיך לדבוק במטבע שלהן. אפילו הונגריה, רומניה ובולגריה, שהתחננו להתקבל לגוש, ושנדחו על-ידיו בשל אי-עמידה בתנאי ההצטרפות, יכולות בהחלט לומר ברכת הגומל על ששרדו עם המטבע שלהן. אף שמצבן המוניטארי לא היה מזהיר מעולם - גוש האירו בוודאי שלא היה מושיע אותן, או משמש להן מנוף להצלחה.

תאריך:  30/04/2010   |   עודכן:  30/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מפולת שהייתה צפויה מראש
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רתמו את העגלה לפני הסוסים .
ישמעאל  |  30/04/10 13:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מדוע לא מפעילה משטרת ישראל שוטרי מקוף שיכירו את תושבי השכונות וימנעו מקרי רצח טראגיים?    מדוע השופט בדימוס גולדברג לא פרסם את שמות השופטים שסרחו ושמענים דין?
אריה יואלי
החיים מלאים נפילות וסיבוכים. על האדם שנמצא בתוך הקודש אסור לבוא איתם במגע, הוא צריך להשפיע את הקודש אל החיים    מעט לפרשת אמור
עליס בליטנטל
סיפור על בשר ודם, לא לצמחונים    מלא סודות אפלים, טראגי-קומי, שמרעיד את הקהל    מה שייכנס לקאנון של הטרגדיה הישראלית הקלאסית
נפתלי רז
מול השלטון הבריטי כל האמצעים נחשבו כשרים. כך בכל מלחמות העצמאות בעולם, וכך היה גם בישראל    אך גם היום, באווירה זו של הפרות חוק, רמייה, שוד ורצח, כאשר רוב העבריינים אינם נענשים, מסיקים אנשים רבים ששוב כל האמצעים הפכו כשרים
דודו אלהרר
גדעון לוי, הוא ורק הוא, טיפח בנו במשך שנים את "תאוות ההענשה וחמדת ההשתקה"    המטרה כעת היא: השתקת לוי ועיתון 'הארץ'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il