X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
במידה רבה הסכנה שבגרעין האירני היא דווקא תחושת הלחץ שהוא יוצר, לחץ שעשוי להוביל לאיוולת מדינית ויתורים חפוזים ואימוץ תוכניות תחת לחץ עשויים לגרום לנזק חמור לעין שיעור מזה של ביקוע אטומי במרכז תל אביב
▪  ▪  ▪
אחמדינג'אד. להנפקת הפצצה הראשונה יש תאריך יעד [צילום: AP]

סוגיית הגרעין האירני מרחפת מעל הזירה האסטרטגית המקומית כמעין איום-על. יהיו אשר יהיו האיומים המקומיים שלנו, יהיו כוונותיהם של ארגוני טרור אשר יהיו, יהיו אשר יהיו איומים דמוגרפים ותרבותיים, תמיד נמצא אי-שם מעלינו את ה-איום הגדול - הגרעין האירני.
האיום האולטימטיבי הזה מוביל לשני תהליכים - ראשית הוא יוצר 'קונצנזוס איומי'. החברה בישראל שסועה בוויכוחים פנימיים רבים, ויכוחים שחלקם נוגע לעצם ההכרה באיומים שונים - האם העוני הוא האיום המרכזי, או שמא הזזת עצמות באשקלון? האם פירוק המאחזים הוא הבעיה הדחופה, או דווקא הקמתם? כך או כך, קיומו של נשק גרעיני בידי אירן הוא איום מוסכם, האיום האירני הוא, אפוא, האיום של כ-ו-ל-ם.
שנית, האיום הזה מחדש בשיח הציבורי טענה חדשה, את ה'טענה האירנית'. מכיוון שמדובר באיום קיומי קונצנזואלי, הרי שאפשר להשתמש בו כטיעון מנצח בשיח הציבורי: מעתה, כל עמדה פוליטית מנסה לנכס לעצמה את האיום הזה, כל דיון ציבורי מגובה ב'טענה האירנית': הגרעין הוא סיבה לנסיגות, סיבה למלחמות, סיבה למסיבה - הכל לפי ההשקפה הפוליטית.
מבחינה רטורית מדובר כאן במעין תוסף תזונה, או סוג של סטרואיד פובליציסטי - קח עמדות שמאל או ימין בשאלות השעה הקונבנציונליות, ערבב אותם עם קורטוב אטום אירני, והרי לך טענות קריטיות וקיומיות - שוב אין מדובר בניהול כזה או אחר של הסכסוך המקומי, אלא בעצם קיומה של המדינה. ה'טענה האירנית' הופכת טענות פוליטיות נדושות לנוק-אאוט לא קונבנציונלי.
וחמור מכל, הטענה האירנית מגדירה גם את לוח הזמנים. להנפקת הפצצה הראשונה יש תאריך יעד, ותאריך זה הופך גם יעד לבעלי הפתרונות משמאל ומימין - כל תוכנית אסטרטגית לאזור דורשת את יישומה המיידי לפני שיהיה 'מאוחר מדי'. הלו"ז האירני מחייב פתרון עכשיו - 'שלום עכשיו' או 'משיח עכשיו', ובלבד שיהיה עכשיו.
אולם הפרסומים האחרונים על החידושים בתחום הנשק הבליסטי בארסנל החיזבאללה, מערערים במקצת על התוקף שברטוריקה האירנית.
הטילים הבליסטיים ארוכי טווח שהגיעו לאחרונה לידי הארגון מכניסים לטווח הסכנה את רוב המדינה אם לא כולה. טילים אלו שיכולים לשאת ראשי-נפץ בינוניים עשויים להוות איום לא פחות חמור מחברו האירני. אומנם הנזק המיידי של טיל אחד הוא זעום ביחס לביקוע האטומי, אולם הפגזה כוללת של ישראל במגוון טווחים וצפיפות ירי יכולה לגרום נזק קונבנציונלי גדול פי כמה. נוסיף לזה את הארסנל המקביל שנמצא (על-פי פרסומים זרים) בידי סוריה, והרי לנו איום קיומי חמור ביותר.
כאן המקום להזכיר כי אבידות הגרמנים מהפצצות השטיח הבריטיות בדרזדן והמבורג, היו חמורות פי כמה מאלו שספגו היפנים מ'ליטל בוי' גרעיני אחד.
גם מהבחינה הסטטיסטית האיום הסורו-חזבלוני חמור יותר מהאירני: טיל גרעיני אחד, אפשר להפיל במגוון אמצעים, ואף אם לא יפול יכול להיות שיחטיא וינחת בים, ואף אם לא ינחת בים, יתכן שיפול בשטח פתוח, ואף אם לא יפול בשטח עירוני, יכולה האוכלסיה להתגונן או לברוח, ואף אם לא תברח האוכלוסיה, מדובר באירוע אחד עם כמות נפגעים מוגבלת, דיינו.
אבל מטח טילים בליסטיים שימשך (כך, על-פי פרסומים זרים) מספר ימים או שבועות, אפילו יפילו עשרים או שלושים אחוז מהם, עדיין יגיעו רבים לשטח ישראל, אפילו יפלו חלקם לים, אפילו יפלו בשטחים פתוחים, אפילו יברחו האוכלוסיה או יתגוננו, דיינו ודיינו מהנפגעים והנזק שיגרם.
ההכרה בעובדות אלו יכולה להוציא את העוקץ המעשי שב 'טענה האירנית': בהרבה מובנים הגרעין כבר כאן, וההשלכות של פיתוח הפצצה בבושהאר לא יגרמו לשינוי מהותי בעניין. הזמן לא משחק לרעתנו היום יותר ממה ששיחק לנו בשישים השנים האחרונות (לפחות), והתנהלות מדינית נכונה יכולה לנצל את הזמן גם לטובה.
הטענה האירנית והלו"ז שלה לא צריכים לייצר פאניקה אסטרטגית או לעודד ניסיונות לפתור סכסוכי עומק ישנים בלהטוטים דיפלומטיים מבטיחים. נמשיך להתנהל תחת האיום הבליסטי הקיים כפי שאנו מתנהלים כבר שנים, נלמד להתגונן מפניו, נלמד להילחם בו ונעמוד על האינטרסים הלאומיים ארוכי-הטווח שלנו.
במידה רבה הסכנה שבגרעין האירני היא דווקא תחושת הלחץ שהוא יוצר, לחץ שעשוי להוביל לאיוולת מדינית. ויתורים חפוזים ואימוץ תוכניות תחת לחץ עשויים לגרום לנזק חמור לעין שיעור מזה של ביקוע אטומי במרכז תל אביב.
החיפזון מן השטן, כך נהוג לומר כאן, רק שלא יהיה לנו חיפזון מן האירן.

תאריך:  30/05/2010   |   עודכן:  30/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגרעין כבר כאן
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
צודק לגמרי ל"ת
חגי  |  30/05/10 17:32
2
סוף סוף מישהו כותב לעניין
דני, ירושלים  |  30/05/10 18:32
3
חשיבה מעמיקה ומשכנעת
אברהם מושקוביץ  |  30/05/10 20:32
4
לאוהדי בית'ר .יש הרבה גרעינים
איו חדש תחת השמש  |  5/06/10 09:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נילי יחיאלי
ישיבה לקויה תגרום ללחץ מוגבר על הגב התחתון ואף עלולה לגרום להפרעה במחזור הדם בגפיים התחתונות    התאימו את גודל הכיסא למשתמש והימנעו ככל האפשר מהצלבת רגליים
וואן וונדי
גינה חסכונית במים לא צריכה להיות אפרורית ועגמומית    ניתן לטפח גינה צבעונית ופורחת עם צמחים שאינם דורשים השקיה רבה
בעז העצני
מנגינתו הפכה שקטה, מכיוון שהוא חייב לדחות את העימות איתנו לזמן נוח יותר מפאת הבחירות הקרובות לבתי הנבחרים בנובמבר
נעם ציון, דורית גלסר, רני יגר
טקסי זיכרון תובעים מאיתנו לבטא במילים אירועים שמשמעותם חורגת מכל טקסט או סמל, ואולי בשל כך, רבים כ"כ נרתעים מהם כיום. אלא שלזיכרון הקולקטיבי שנוצר בטקסים חשיבות חברתית עצומה    מהי אם כן הדרך "הנכונה" ליצור זיכרון משותף? מה אנו מבקשים להשיג בעזרתו? ומהו המקום שנותר לביטוי האישי והאינטימי על במת הטקס?    נעם ציון, דורית גלסר ורני יגר, חוקרים ומחנכים במכון הרטמן, מנסים, כל אחד מתוך עולמו, לענות על שאלות אלה
עמי דור-און
ראש הממשלה ונגיד בנק ישראל חושבים "בראש אחד" בכל הנוגע לחשיבות נטרול ריכוזיות כוחם של הטייקונים במשק הישראלי    ולכן חובה לזכור ולא לשכוח: המומלצים לתפקיד יו"ר הבנק הם דוד ברודט, חבר דירקטוריון של "החברה לישראל" בשליטת עידן עופר ואהוד שפירא, יו"ר "הפניקס" בשליטת יצחק תשובה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il