X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין ישראל יכולה להתמודד לבדה מול אירן. על כן, המערכת הבינ"ל וארה"ב הן הנושאות באחריות להתמודד עם אירן המאיימת על העולם כולו
▪  ▪  ▪
"אל תדאגו, הפצצה כבר בדרך". מחמוד אחמדינג'אד, נשיא אירן [צילום: AP]

"אנחנו מאמינים בַמֵה שאנחנו רוצים להאמין", גורס הפתגם הלטיני. ואכן, נראה כי ירושלים מסרבת להכיר כי אירן בדרך להשגת הפצצה. שתי הזדמנויות לסיכול מיזם הגרעין האירני באופן צבאי חמקו בעבר מעיניהם של מקבלי ההחלטות הישראלים. האחת - באמצעות רתימת ארה"ב להנחתת מכה אנושה על תוכנית הגרעין של אירן, אבדה במהלך מלחמת לבנון השנייה, 2006 (ראה מאמרי בנושא: "ההזדמנות האבודה להסרת איום הגרעין האירני", 25.1.09). השנייה - חמקה מידיה של ישראל בתקופת הביניים, בין בחירתו של הנשיא האמריקני ברק אובמה לכניסתו לתפקיד מספר חודשים לאחר מכן. במהלך תקופת בין השמשות הזו יכולה הייתה ישראל לתקוף באירן. התוצאות המדיניות למבצע מעין זה לא היו חורגות מדפוס היחסים שהתקיים בין ישראל לארה"ב במרבית תקופת נשיאותו של הנשיא בוש הבן. יחסי הידידות המצוינים שהתקיימו בין הנשיא האמריקני לראש ממשלת ישראל דאז, אהוד אולמרט, היו מאפשרים צליחה בטוחה של פעולה ישראלית. בסיומה היו שני הממשלים מיישרים ביניהם את ההדורים ופונים לטיפול משותף בתוצאות המתקפה.
כיום, על ירושלים להכיר במציאות באומץ. אפשרויות הפעולה שלה למניעת התגרענותה של אירן מצומצמות ולא אמינות. לפיכך, הנחת העבודה שממשלת ישראל והעומד בראשה צריכים לפעול לאורה בהקדם, היא שאירן היא מדינה גרעינית. ניתוח אופן התנהלותה בעבר מלמד כי מרגע שהיא הציבה את השגת הפצצה כמטרה לאומית, לא תקבל טהרן כל מעורבות חיצונית שתוביל לשינוי החלטתה. אירן לא תשעה לדרישות המערב לזנוח המיזם הגרעיני הצבאי ותחתור בעקשנות חסרת פשרות אל הפצצה. יהיה אשר יהיה המחיר. רק כוח צבאי משמעותי עשוי לשנות את המגמה המסתמנת ולאַלֵץ את אירן לזנוח את שאיפותיה. ואולם, הזרוע הצבאית האמריקנית, האמצעי היחידי שביכולתו למנוע את התגרענותה של אירן, מתוחה עד תום ולא תוכנס לזירה בטווח הנראה לעין.
המסקנה, אם כן, ברורה. גם אם תיזום ישראל מהלך צבאי רחב שיוביל להשמדת אתרי המפתח של מיזם הגרעין האירני, אירן של היום שאחרי תשעט לעבר הפצצה ביתר שאת. גם אם תצליח הקהילה הבינלאומית להתאחד סביב ארה"ב ולהטיל סנקציות משתקות על משטר האייתולות בטהרן, תתגבר אירן על מכלול הקשיים ותעמוד לבסוף ב'משימה הקדושה' אותה לקחה על עצמה.

חוסר התוחלת של סנקציות ולחץ בינלאומי

סנקציות ולחץ בינלאומי על המשטר והכלכלה האירניים אינם מצויים בשליטת משרד ראש הממשלה בירושלים. גם אם תבחר לבסוף הקהילה הבינלאומית לאַמֵץ פעולות נחרצות כנגד טהרן, הן תצלחנה להַאֵט רק במקצת את קצב התקדמותה לעבר הפצצה. הן, ככל הנראה, לא יאלצו את אירן להיכנע ולזנוח את המיזם הגרעיני הצבאי עליו היא שוקדת מספר עשורים עם השקעה כלכלית עצומה. להפך - הרחבת הלחץ הבינלאומי תגרום להשתקת קולות האופוזיציה, תלכֵד את המוני העם האירני סביב הנשיא אחמדינג'אד ותספק למשטר האייתולות את התמיכה הנדרשת לו מבית להמשך חתירה אל הפצצה.

פעולה צבאית אמריקנית: משאלת לב יותר מתוכנית פעולה מעשית

פעולה צבאית אמריקנית, האמצעי היחיד שביכולתו למנוע באִבחה אחת את התגרענותה של אירן, אינה מצויה בארסנל הישראלי. האופן בו מתנהל הממשל האמריקני הנוכחי מלמד כי ארה"ב תחת הנשיא אובמה מבקשת לצמצם את מעורבותה הצבאית בעולם המוסלמי. בנוסף, ניתוח ההתבטאויות היוצאות מוושינגטון, ביניהן של הנשיא אובמה, מזכירת החוץ קלינטון ומזכיר ההגנה גייטס, מלמד כי האמריקנים הגיעו להכרה כי טהרן שואפת לגרעין. האמריקנים גם מאמצים, באיטיות אך בעקביות, את הרעיון שלא ניתן עוד למנוע את התגרענותה של אירן וכי יהיה עליהם לחיות עם אירן גרעינית. היכולת והנכונות האירנית לפגוע באינטרסים חיוניים מרתיעות אותם. תחת לשַמֵש כאמצעי מאיים, מאות אלפי החיילים האמריקנים המוצבים בגבולות אירן מוחזקים למעשה כבני ערובה בידי משטר האייתולות. אפשר להעריך לפיכך, כי וושינגטון תימַנַע בסופו של יום מפעולה צבאית מקיפה נגד אירן.
הידיעות שהתפרסמו באמצע חודש מרס 2010 בדבר הכנות של הפנטגון לתקוף 10,000 אתרים צבאיים ואזרחיים באירן אינן משדרות אמינות רבה. הפרסום אף צריך להוביל את ירושלים לתהות, אם המידע הודלף במתכוון וכחלק מניסיון אמריקני מתוחכם 'להרדים את ירושלים' ולהביא לדחיית תקיפה ישראלית בהנחה שארה"ב מטפלת בבעיה. במקביל, התלות המלאה של ישראל בבית הלבן לצורך פתרון הסוגייה האירנית מנוצלת עד תום בידי הממשל האמריקני לקידום סדר היום הגלובאלי של הנשיא ברק אובמה.

תקיפה צבאית ישראלית איננה הפתרון

אירן גרעינית תציב איום משמעותי על ישראל. ואולם, בעוד שלא סנקציות משמעותיות, אם תוטלנה, ולא מאמצים דיפלומטיים, אם יופעלו, יצליחו להרחיק את אירן מהפצצה, צריכה ירושלים לבטל האפשרות להשתמש בעוצמתה הצבאית לבדה. תקיפה ישראלית לא תבלום את אירן מלפַתֵח עוצמה גרעינית מאחר שהיא לא תהרוס את שאיפותיה הגרעיניות של טהרן ולא את יכולותיה. התקפה ישראלית מקדימה נגד מיזם הגרעין האירני מסוכנת ביותר. יהיו לה השלכות שליליות על כל המעורבים, לבד מאירן. טהרן תצא ממהלומה כזאת מחוזקת ותשעַט אל הפצצה במשנה-מרץ. היא תיצור סביבה הרבה יותר תומכת לאירן בתוך העולם המוסלמי כמו גם לגיטימציה גלובאלית להוציא אל הפועל את שאיפותיה השטניות בעתיד.
אופרטיבית, אפילו התקפה ישראלית מוצלחת מאוד על תשתית הגרעין האירנית איננה יכולה לעצור לחלוטין את פרויקט הגרעין של טהרן. התרחיש האופטימי ביותר יכול לצפות את הריסתם של שישה אתרים גרעיניים משמעותיים. לעומת זאת, מודיעין לא מספק, המרחק הגדול והעובדה כי אתרי הגרעין של אירן מפוזרים וקבורים עמוק באדמה, הופכים את המבצע למאַתְגֵר מאוד. עבור חיל האוויר הישראלי תהיה זו משימה כמעט בלתי-אפשרית להשמיד לחלוטין את תוכנית הגרעין האירנית תוך שימוש באמצעים קונבנציונאליים. אף ממשלה רציונאלית בירושלים לא תבחר באפשרות מעין זו לצורך תקיפה צבאית מקדימה. בחירה כזו תלווה בהשלכות הרסניות לישראל בטווח-הארוך.
טקטית, האפשרות הטובה ביותר אותה ניתן לצפות מהתקפה ישראלית קונבנציונאלית מוצלחת על אתרי הגרעין העיקריים של אירן, הִנה השהייה קצרה בתוכנית הפקת האורניום המועשר של טהרן. בסופו של יום היא עשויה להשהות את תוכנית הגרעין האירנית בשנתיים עד חמש שנים בלבד, שהן תקופה זניחה בתכנון אסטרטגי. "ברגע שישנן צנטריפוגות", כפי שטוען נשיא המדינה מר שמעון פרס, "ניתן להרוס אותן, אולם לא ניתן להרוס את הידע לייצר אותן". לפיכך, ברגע שתתמוגגנה תימרות העשן מעל אתרי הגרעין המופצצים של אירן ישעטו האייתולות לעבר הפצצה תוך שהם מדביקים את הפער במהירות.
ההשלכות האסטרטגיות קצרות-הטווח של תקיפה ישראלית יכולות להיות קשות ולהציב איום חמור הרבה יותר מאשר זניחת אפשרות זו. ביום שאחרי עשויה איסלאמבד להתעַמֵת עם לחץ עצום של המון משולהב בתוך פקיסטן כמו גם מיליוני מפגינים מוסלמים נוספים בכל רחבי העולם. כתוצאה מכך לא תוכל פקיסטן להתנגד עוד לניסיונות החוזרים והעקשניים של אירן לרכוש ממנה פצצות גרעיניות. במקרה מעין זה תאולץ איסלאמבד להיענות לדרישות שליחי אחמדינג'אד וחמינאי למסור לידיהם 'פצצת מדף' איסלאמית מן המוכן. הן ירושלים והן וושינגטון אינן מחזיקות באמצעים אמינים למנוע תרחיש אימה מעין זה, בו מעבירה פקיסטן מספר 'פצצות גרעיניות איסלאמיות קדושות' לאירן, מתוך מדפיה הנעולים לפי שעה. בחירה בנתיב זה תהפוך את אירן למדינה גרעינית כמעט בן-לילה.
מספר חוקרים צופים כי תגובת אירן להתקפה צבאית ישראלית נגד אתרי הגרעין שלה, עשויה להיות דומה לתגובות שבאו לאחר ההתקפה הישראלית ב-7 ביוני 1981 על הכור העירקי אוסיראק וההתקפה ב-6 בספטמבר 2007 על האתר שנחשד ככור גרעיני בסוריה. אחרים מציגים שלוש אפשרויות פעולה שאירן עשויה לאַמֵץ בתגובה. ראשית, ירי של טילים בליסטיים משטחה נגד מטרות אזרחיות ואסטרטגיות ברחבי ישראל. כולל נגד העיר תל אביב והכור הגרעיני בדימונה. שנית, שימוש בשליחיה, חיזבאללה מלבנון וחמאס מרצועת עזה, לתקיפתה של ישראל ואילוצה של ירושלים להיות מעורבת במלחמת התשה ארוכה ומדממת. אחרון, תִזמור ארגונים מוסלמיים בינלאומיים קיצוניים לפגיעה גלובאלית מקיפה באינטרסים ישראלים ויהודים.
המציאות שתיוַוצר ביום שאחרי תקיפה ישראלית עשויה להיות יִיחודית ובלא שניתן יהיה להשוותה לתרחישי עבר. בהתאם להשקפת העולם המאוד ארוכה של אירן, התקפה ישראלית על אתרי הגרעין שלה לא יהיו סוף המשחק אלא רק תחילתו. כפי שעולה בבירור מאופן ההתנהלות של טהרן בעבר ומתוך נאומי מנהיגיה בהווה, "אירן תגיב באופן שבו היא [ישראל] לא תוכל עוד לישון יותר בשקט לעולם" (עלי לריג'אני, דובר הפרלמנט האירני, הארץ, 21.4.10). בסופו של יום, הסיום האפשרי היחידי של מאבק מעין זה יהיה התמוטטות משטר האייתולות באירן או השמדתה של מדינת ישראל. הצֶפִי היחיד מהתקפה ישראלית הִנו הגישה הבלתי-מתפשרת והעקשנית שתאומץ על-ידי משטר האייתולות שיתמקד מעתה והלאה במטרתו הסופית: השגת הפצצה.
עיסוק בתרחיש ההיפותטי של תקיפה ישראלית צבאית נגד אתרי הגרעין של אירן, מחייב אותנו לנַתֵח אותו לאור השקפת העולם המטאפיסית-פרסית/אירנית. בהתאם לכך תגובת טהרן תהיה בלתי צפויה ועשויה להיות מנוגדת למסקנות שינותחו לאור השקפת העולם הרציונאלית-מודרנית/מערבית. תחת לבחור בעימות ישיר עם ישראל ו/או עם ארה"ב עשויים מנהיגי אירן לבחור לסגת לאחור, להשהות את תגובתם לזמן מה ולהמשיך בצעדה איטית לאורכה של דרך מפותלת. במקרים רבים בעבר החליטו האייתולות כי המטרה האסטרטגית ארוכת-הטווח של השגת הפצצה מחייבת אותם להבלגה ולסבלנות. זו הייתה דרך התנהלותם לאחר שאירן נמנעה מלהגיב למבצעים שיוחסו לישראלים ולאמריקנים נגד אינטרסים אירניים באירן ומחוצה לה: החטיפה של שהראם אמירי, נציג משרד ההגנה האירני, אשר נעלם במהלך עלייה לרגל לסעודיה בקיץ 2009; החטיפה של הגנרל עלי-רזה עסגרי, לשעבר בכיר במשמרות המהפכה האירניים וסגן שר ההגנה, אשר נעלם בשנת 2007 במהלך ביקור בטורקיה; מותו של מדען הגרעין האירני, הפרופ' מסעוד עלי-מוחמדי, בעקבות פיצוץ בפתח ביתו בטהרן ב-12 בינואר 2010.
תחת זאת עשויה ככל הנראה טהרן להביע את זעמה בליבוי רגשות ההמונים ברחבי העולם המוסלמי ומעבר לו, במטרה לגַבֵש תמיכה רחבה בעמדתה. בנוסף למאמץ משטר האייתולות לקבל לגיטימציה מבית, תקיפה ישראלית עשויה גם לדחוף את המשטר לפעול חזק יותר מבעבר לצורך קבלת לגיטימציה עולמית מקיפה ורחבה, איסלאמית-שיעית ונוצרית-אנטישמית, לתקיפה גרעינית עתידית שתושַת על 'היישות הציונית' השנואה. לאחר השגת הלגיטימציה הנדרשת תשתמש בה אירן כאמצעי מאיים להצדקת פעולותיה כנגד ישראל עד אחרית הימים.
תקיפה צבאית ישראלית מקדימה כנגד אתרי הגרעין של אירן אשר עשויה לדחות את מיזם הגרעין האירני במספר שנים, עלולה להיות הרת-אסון לאינטרס הישראלי הכולל בטווח הארוך. באותו זמן, גם אירן, אזור המזרח-התיכון והעולם כולו עשויים להיות מושפעים לרעה. פעולה מעין זו עשויה להוביל לבסוף למהלומות בין הצדדים הניצים מפני שלאחר שאירן תחזיק את הפצצה ותזכה בלגיטימציה הנדרשת, יוכלו האייתולות לפנות לעבר מטרתם הסופית: הרס 'היישות הציונית' השנואה כצעד הכרחי להיהפך למעצמה אזורית בעלת שאיפות גלובאליות.
ישנה רק מסקנה ברורה אחת. התמודדות צבאית עם שאיפותיה הגרעיניות של אירן היא הרבה מעבר ליכולותיה הצבאיות של מדינת ישראל. לפיכך, צריכה ישראל לזנוח את האפשרות חסרת התוחלת הזאת. המערכת הבינלאומית ובעיקר ארה"ב הן הנושאות באחריות להתמודד עם אירן המאיימת לא רק על ישראל, אלא על הסדר הבינלאומי כולו. במידה שהן ייכשלו, ובהסתמך על אי-הרצון הנוכחי שלהן, זו תהיה ככל הנראה התוצאה. בקרוב מאוד, תצטרך ישראל להכיל את אירן באמצעות פיתוח אסטרטגיה חדשנית, אמיצה ויעילה. המטרה גדולה ומורכבת אך באותו זמן בת-השגה.

הכותב הוא חוקר אורח באוניברסיטת ג'ורג'טאון, וושינגטון, שם הוא מבצע את מחקר הפוסט-דוקטורט שלו בתיאוריות מורכבות של היחסים הבינלאומיים. הוא מלמד תיאוריה של היחסים הבינלאומיים וקבלת-החלטות במדיניות-חוץ באוניברסיטות חיפה ותל אביב ובאקדמיה הצבאית לקצונה האסטרטגית והטקטית.
תאריך:  30/05/2010   |   עודכן:  30/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עקיבא ביגמן
במידה רבה הסכנה שבגרעין האירני היא דווקא תחושת הלחץ שהוא יוצר, לחץ שעשוי להוביל לאיוולת מדינית    ויתורים חפוזים ואימוץ תוכניות תחת לחץ עשויים לגרום לנזק חמור לעין שיעור מזה של ביקוע אטומי במרכז תל אביב
נילי יחיאלי
ישיבה לקויה תגרום ללחץ מוגבר על הגב התחתון ואף עלולה לגרום להפרעה במחזור הדם בגפיים התחתונות    התאימו את גודל הכיסא למשתמש והימנעו ככל האפשר מהצלבת רגליים
וואן וונדי
גינה חסכונית במים לא צריכה להיות אפרורית ועגמומית    ניתן לטפח גינה צבעונית ופורחת עם צמחים שאינם דורשים השקיה רבה
בעז העצני
מנגינתו הפכה שקטה, מכיוון שהוא חייב לדחות את העימות איתנו לזמן נוח יותר מפאת הבחירות הקרובות לבתי הנבחרים בנובמבר
נעם ציון, דורית גלסר, רני יגר
טקסי זיכרון תובעים מאיתנו לבטא במילים אירועים שמשמעותם חורגת מכל טקסט או סמל, ואולי בשל כך, רבים כ"כ נרתעים מהם כיום. אלא שלזיכרון הקולקטיבי שנוצר בטקסים חשיבות חברתית עצומה    מהי אם כן הדרך "הנכונה" ליצור זיכרון משותף? מה אנו מבקשים להשיג בעזרתו? ומהו המקום שנותר לביטוי האישי והאינטימי על במת הטקס?    נעם ציון, דורית גלסר ורני יגר, חוקרים ומחנכים במכון הרטמן, מנסים, כל אחד מתוך עולמו, לענות על שאלות אלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il