X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר הוא יתחיל סוף-סוף בעשייה לה הוא קיווה וציפה, הוא ואנחנו נגלה שהוא ממשיך לחשוב, להתנהג ולפעול כמו עיתונאי
▪  ▪  ▪
המקור: עיתונאי. יאיר לפיד [עכבר העיר]

השבוע נזכרתי כיצד הרמתי גבה כאשר שמעתי לראשונה ששלי יחימוביץ' רוצה להצטרף לעולם הפוליטיקה. אז זה נשמע מעט חשוד - מה יש לעיתונאית לחפש בכנסת? מה זה אומר על ההתנהגות שלה עד עכשיו בתקשורת, בראיונות ובכתבות?
ברשותכם אציין מספר עובדות: מאז שגברת יחימוביץ' הושבעה לכנסת, היא העבירה מספר שיא של תשעה חוקים למען העובדים החלשים ומעמד הביניים. היא אינה מהססת להשתלח בבעלי ההון והשליטה ולכנותם כבעלי התנהגות חזירית, להעלות את נושא הריכוזיות במשק בכל הזדמנות אפשרית ועוד. נדמה שנמרצות זו של ח"כ יחימוביץ' דומה להתלהבות של אדם שעד עכשיו רק כתב ביקורות לסרט, ופתאום קיבל אחד מהתפקידים הראשיים.
עם זאת, אליה וקוץ בה: אין ספק שיחימוביץ' באה מתוך כוונה טובה לשנות. הבעיה נובעת מנגררות העבר התקשורתי שלה, אשר התחיל עוד בשנות ה-80'. לאור ניסיונה הרב בתקשורת ובעקבות כישרונה לתמרן בין הניואנסים הדקים של תגובות הקהל הישראלי לנושאים רגישים, דומה שמאז שיחימוביץ' נכנסה לכנסת היא מטלטלת בברוטליות כל עצב חשוף בגוף החברה הישראלית, מבלי להתחשב באחריות המתבקשת מנבחרי ציבור. במומחיות רבה היא מספקת משפטים קצרים וקולעים אשר במקרה נראים מצוין בכותרות הכתבות של עיתונים צמאי דרמה כדוגמת: "הפכנו למונרכיה של שוק ההון"1, או: "יחימוביץ' קוראת לחרם צרכנים על מזרחי-טפחות". בתורת 'יצירת כותרות שלי' היא אשפית.
אין ויכוח שיכולת זו, לדעת לשחק את המשחק התקשורתי, חשובה מאוד בארסנל היכולות של כל נבחר ציבור. הבעיה מתחילה כאשר היא הופכת למרכז, והעשייה הציבורית האמיתית נדחקת הצידה. בשאלת החשיבות והצורך בחוק שכר הבכירים שמקדמת יחימוביץ' במרץ רב בזמן האחרון קיימות דעות משני הצדדים. לשאלה האם חוק זה מצטייר טוב בתקשורת ו"תופס כותרות", יש תשובה אחת.

יאיר, אל תהפוך לשלי

השבוע, כששמעתי על המעבר האפשרי של יאיר לפיד לפוליטיקה, כבר לא הרמתי גבה. שמות כמו ניצן הורוביץ, דניאל בן סימון ואורי אורבך כבר הפכו את המעבר הזה לדרך סלולה. יאיר לפיד אף הוא אשף בתחום התקשורת. כדמות ידועה ומכובדת בציבור הישראלי, הכתיבה שלו לעתים אישית ונוגעת, לעתים מכילה ביקורת ציבורית נוקבת, אך תמיד מבריקה. את המשחק הזה מר לפיד בהחלט יודע לשחק, וזה בדיוק מה שמדאיג אותי. אני גם לא נכנס לוויכוח האם השימוש בתקשורת כמקפצה לתקשורת הוא לגיטימי או פסול, או לשאלת המניעים האמיתיים מאחורי "חוק הצינון" והפחד של מפלגות קדימה והליכוד מפני כניסת שחקן חדש, רענן ופופולרי לזירה הפוליטית המשועממת והרוויה בדמויות שחוקות. אל תטעו, למרות שאישית אינני מסכים איתו בהרבה תחומים, אין לי ספק שאדם מוכשר כמוהו יהווה תחליף מצוין להרבה עסקנים הנמצאים כיום בכנסת. אני חושב שאף אחד לא יהיה מופתע כאשר מר לפיד ייכנס לכנסת הקרובה בקלות מפתיעה, ואף יפעל למען נושאים חשובים.
הדאגה שלי נובעת ממקבילת ניסיון המעבר של שלי יחימוביץ'. אני חושש שיאיר אכן יקבל את המפתחות למשרד בכנסת, ויהפוך לאחד מנבחרי הציבור. כאשר הוא יתרווח בכיסא, ויתחיל סוף-סוף בעשייה לה הוא קיווה וציפה, הוא ואנחנו נגלה שהוא ממשיך לחשוב, להתנהג ולפעול כמו עיתונאי. בצדק תשאלו: מה רע בכך? הבעיה נובעת מעצם מהותו של עיתונאי וצורת המחשבה בה הוא אומן ותורגל לחשוב. לחשוב כמו עיתונאי, זה להיכנע לפיתוי החזק בחיפוש מתמיד אחר נושאים "חמים", פיקנטיים ושטחיים במטרה להעלותם לסדר היום, על-חשבון נושאים עמוקים, חשובים ועקרוניים יותר, אך עמומים, מסובכים יותר וחסרי ברק תקשורתי. לחשוב כמו עיתונאי זה לצעוק מעל הגגות: "הפכנו למונרכיה של שוק ההון" בעוד אינך מומחה (בלשון המעטה) בתחום הכלכלה, כך שאינך מסוגל לראות את התמונה כולה.
שינוי התפיסה הבסיסי הזה, הנדרש במעבר בין תפקיד העיתונאי לנבחר ציבור, הוא כמעט בלתי אפשרי לאדם שבילה כמעט את כל חייו תחת מכבש הלחצים של עולם העיתונות, ובשלב מאוחר יותר של עולם הטלוויזיה, בדרישה המתמדת לאייטמים צהובים ומעניינים יותר, תוך כדי התפשרות על איכות ועומק התוכן, ורק שיביאו רייטינג גבוה יותר או למכירת מספר עיתונים גדול יותר.
עיתונאים יקרים, לפני המחשבה על מעבר לפוליטיקה, תבינו: בתפקיד החדש יופקד בידיכם העט אשר בעזרתו תוכלו לכתוב את הפרק הבא בהיסטוריה של המדינה. עליכם לזכור תמיד: ההיסטוריה של מדינת ישראל איננה סרט, ואתם אינכם השחקן הראשי. מהנבחרים שלנו איננו מצפים לדרמה ולכותרות מרעישות, מאלו שבענו די והותר מכיוון התקשורת והמדיה. תפקידכם האמיתי הוא לאטום את האוזניים לרעש מסביב, ללכת אחרי האמת שלכם שלשמה נבחרתם, ולשאת את הלפיד למען עתיד טוב יותר, לא צהוב יותר.
לסיום, מר לפיד היקר, במקרה שאכן תעבור למשכן הכנסת, בקשה אחת לי אליך: אל תהפוך לשלי יחימוביץ'.

1. מאת: צבי זרחיה, TheMarker, יום ב', 7 ביוני 2010, 11:56.
הכותב הוא העורך הראשי של מגזין "הגלובליסט" הבינלאומי, הכולל יותר מ-20 סניפים באוניברסיטות מובילות ברחבי העולם (ייל, קיימברידג', אוקספורד, פקין בבייגינג', סיאנס פו בפריז ועוד).
תאריך:  14/06/2010   |   עודכן:  14/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כשעיתונאי מתחפש לחבר כנסת
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אל חשש, הוא לא... כי: 1.הוא לא
עין צופיה  |  14/06/10 12:57
2
גונב דעת ברשות הרבים אין להם
ישע  |  14/06/10 14:58
3
כתבה נוקבת וכואבת. אמת לאמיתה!
יונתן.א.  |  14/06/10 16:12
4
ההבדל הקטן
יוא"ב  |  14/06/10 18:25
5
שלי הייתה עיתונאית חברתית וממש
שלי המשיכי כך  |  15/06/10 10:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עקיבה לם
לפני שבועיים כתבתי כאן על פיגועים שעתידים להתרחש בכביש 443, אך הם קרו דווקא באותו מקום שירו באביחי לוי הי"ד
אברהם פכטר
היא הייתה הישראלית (היהודייה) הראשונה כאישה שנעצרה במעצר מנהלי, ועכשיו היא הישראלית (היהודייה) הראשונה שמתאסלמת מטעמים אידיאולוגיים, מאהבת האידיאולוגיה האנטי-ישראלית
ראובן לייב
הלוגיסטיקה שבה השתמש לכאורה השירות הישראלי החשאי בדובאי איננה חדשה. היא קיימת עוד מימי "העסק הביש" במצרים של שנות החמישים במאה החולפת
עדי שטרנברג
האיש מזהה את הבעיה המרכזית בחולשת המערכת הפוליטית בישראל    הדרך להחזיר לנו את המדינה אכן מתחילה בשינוי המערכת
אהרון רול
למי שצריך היה להוכחה כי אין סיכוי לחיים משותפים בין יהודים לערבים בארץ ישראל לא צריך היה להרחיק נדוד, ההוכחה ניתנה ממש כאן בינינו ביישוב הקהילתי 'נווה-שלום'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il