X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המוסד שנועד להיות מורם-מעם הולך ומאבד את אמון הציבור מחקר חדש מאשר את מה שחש כל אזרח, בדבר שחיקה דרמטית ביותר, במעמדם של הבג"צ ומערכת המשפט בקרב כל מגזרי הציבור בישראל: שחיקה של 30% בציבור הכללי, 53% בציבור החרדי ושחיקה של 59% בקרב המתנחלים
▪  ▪  ▪
המדד השנתי: נמשכת הירידה באמון במערכת המשפט
עידן יוסף
ירידה חדה מאוד ברמת האמון שרוחש הציבור לרשויות החוק - המשטרה, בתי המשפט ובית המשפט העליון
לרשימה המלאה

   עו"ד משה גולדבלט
החרב, הארנק ואמון הציבור

האקדמיה גילתה השבוע את אמריקה: מחקר טרי שיצא מן התנור האקדמי של אוניברסיטת חיפה, חושף שנרשמה שחיקה דרמטית לאורך העשור 2010-2000, במעמדו של בית המשפט העליון, בעיני הציבור בישראל.
מדובר בשחיקה מדהימה של 30% לאורך עשור בקרב הציבור היהודי הכללי – לא כולל חרדים ומתנחלים, שני המגזרים שאצלם נשחק מעמדו של העליון עד לשפל המדרגה, כפי שברור לכל בר-דעת, גם ללא שום מחקר אקדמי (ראה למשל בג"צ עמנואל במגזר החרדי, ולמשל בג"צ גוש קטיף במגזר הדתי-לאומי, ואלה רק דוגמיות).
השחיקה במעמדו של הבג"צ בעיני הציבור הכללי, בהחלט אינה בגדר מכת טבע. הכל היה צפוי, והרשות נתונה. כל כך צפוי, ששלושת העיתונים היומיים הפופולריים, כלל לא טרחו להזכיר את עצם קיומו של המחקר, מפני שלא מצאו בו שום חדשה עיתונאית.
רק עיתון 'הארץ' האליטיסטי בעיני עצמו, שהפך את הבג"צ לבית קודש-הקודשים של מדינת כל אזרחיה, שהוא מייחל לה, נרעש מן הממצא הדרמטי. הוא העניק לממצאים הדרמטיים אותיות קידוש לבנה ומיקום חסר-תקדים, שיש בהם כדי להעיד על עוצמת ההלם והזעזוע: כותרת ראשית בולטת בראש העמוד הראשון: "ירידה חדה באמון הציבור במערכת בתי המשפט".

אג'נדה חילונית
דליה דורנר. לא רוממות ולא שוויון [צילום: פלאש 90]

השופט ברק הוא זה שפתח את דלתות הבג"צ בפני סוגיות שאינן בְּגִ"ציוֹת בעליל – לאומיוֹת, דתיות, ביטחוניות, תקציביות ועוד, והפך את האקטיביזם השיפוטי ליעד בפני עצמו, תוך כדי חתירה בלתי פוסקת להבטחת עליונות הרשות השופטת

מהי אותה אג'נדה ברקית? – מרבית פסיקותיו בענייני דת ומדינה, פגעו בדמותה היהודית של מדינת ישראל. מעולם לא עמדה לנגד עיניו המסורת המשפטית עתיקת-היומין של העם היהודי. פסיקתו גדושה ציטוטים מן המשפט האמריקני, הגרמני, האנגלי, האוסטרלי ואפילו ההודי, אבל מתעלמת במופגן מאוצרות החוכמה שבארון הספרים היהודי. פסיקתו מבטאת אג'נדה חילונית-הומניסטית, אנטי-משפט עברי, המזוהה עם אליטת מיעוט בחברה הישראלית.
ברק עצמו כתב כי "מאפיינים של שיטת המשפט הישראלית מרחיקים אותה מהתרבות של המשפט העברי... אף האידיאולוגיה שלנו אינה דתית-יהודית... שיטת המשפט שלנו שייכת לתרבות המשפטית המערבית... הגישה הבסיסית היא חילונית". ובמאמר אחר, על 'המהפכה החוקתית' שהוביל, טען כי "אין לזהות את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, עם המשפט העברי".
השופט ברק הוא זה שפתח את דלתות הבג"צ בפני סוגיות שאינן בְּגִ"ציוֹת בעליל – לאומיוֹת, דתיות, ביטחוניות, תקציביות ועוד, והפך את האקטיביזם השיפוטי ליעד בפני עצמו, תוך כדי חתירה בלתי פוסקת להבטחת עליונות הרשות השופטת, האליטיסטית, שאינה גוף נבחר, על פני הרשות המחוקקת, הכנסת, שמשקפת את כלל הציבור. כך קידש למעשה את מבחן "האדם הנאור", הלא-שוויוני, על-חשבון "מבחן בוזגלו" השוויוני. כל זה התאפשר לאחר ששיכלל את שיטת "חבר מביא חבר" במערכת המינויים לבית המשפט, והבטיח שעמיתיו ייבחרו בצלמו כדמותו: אשכנזים, חילונים, בוגרי הפקולטה למשפטים בירושלים, תושבי שכונת רחביה, בעלי תפיסות עולם שמשמאל למרצ וחסידי מדינת כל אזרחיה.
אבל לא רק ברק נושא בעול השחיקה במעמד המוסד שנועד להיות מורם-מעם והגיע לגובה של סמרטוט רצפה. היו לו שותפים: למשל מישאל חשין שברוב שחצנות הבטיח "לגדוע את היד המורמת על ביתי", בימי כהונת שר המשפטים דאז פרופ' פרידמן שביקש לבצע רפורמות מועילות בבג"צ; או הגב' דליה דורנר ששילחה לכלא באכזריות לחודשים ארוכים, קטין חרדי שחטאו הסתכם בזריקת אבנים בכביש בר-אילן, בניגוד לרוממות השוויון שרווחה בפיה.
וכל שאר עלילות הבג"צ הלא הן כתובות בספרה של נעמי לויצקי - 'כבודו'.
"השיבה שופטינו כבראשונה".

גם מערכת המשפט

גם מערכת המשפט בכללותה, לא יצאה עם שום צל"ש. בקרב הציבור הכללי הגיעה מידת האמון הרב במערכת בשנת 2000 לכדי 61% וב-2010 רק לכדי 36% (שחיקה של 41%).
בקרב המתנחלים חלה שחיקה של 57% במעמדה של מערכת המשפט כולה: מ-46% ב-2000 ל-20% ב-2010; ואילו בקרב החרדים שיעור השחיקה מגיע לכדי 40%: מאמון רב בשיעור נמוך של 15% מכלל הציבור החרדי ב-2000, לאמון רב 'רצפתי' של 9% בלבד ב-2010.

יהירות חילונית

בקרב הציבור החרדי רק 9% מייחסים כיום אמון רב לבג"צ, לעומת 19% בשנת 2000 (שחיקה של 53%); ואילו בקרב המתנחלים מביעים 25% אמון רב בבג"צ, לעומת 60% בשנת 2000 (שחיקה של 59%)

האמת היא שאין להתפלא על השחיקה הזו. זה הרי היה כל כך צפוי לגבי הבג"צ, שביהירותו ובהתנשאותו, בחילוניותו וב'אשכנזיותו', קנה ביושר ובדין את מעמדו השפל.
אבל קודם כל לעובדות, שעלו מן המחקר שערך הסוציולוג פרופ' אריה רטנר, ראש המרכז לחקר משפט וחברה באוניברסיטת חיפה. מסתבר שבמרוצת העשור נשחקה מידת האמון שמייחס הציבור הישראלי הכללי לבג"צ ב-30%: בשנת 2000 נתנו 'אמון רב' בבג"צ 80% מהציבור היהודי הכללי (לא כולל מתנחלים וחרדים) וב-2010 צנחה מידת 'האמון הרב' בבג"צ לכדי 56%.
בקרב שתי קהילות, שהוכו ומוּכות על-ידי הבג"צ שוק על ירך: הציבור החרדי וציבור המתנחלים, מגיעה מידת השחיקה באמון בבג"צ לשפל חסר-תקדים. בקרב הציבור החרדי רק 9% מייחסים כיום אמון רב לבג"צ, לעומת 19% בשנת 2000 (שחיקה של 53%); ואילו בקרב המתנחלים מביעים 25% אמון רב בבג"צ, לעומת 60% בשנת 2000 (שחיקה של 59%).

מגן מהתעמרות שלטונית?

תקצר היריעה מלמנות את הכרעותיו השנויות במחלוקת של הבג"צ, שהובילו לשחיקה במעמדו. אבל קודם לכל יש להציב בראש, את מי שתרם יותר מכל לקריסת מעמד הבג"צ, הלא הוא הנשיא לשעבר פרופ' אהרן ברק. בחוגים ידועים רואים בו גאון משפטי, אף שנראה שתחום גאונותו הבולט הוא בתרומתו הכבירה לשחיקה במעמד המוסד שבראשו עמד, בשנים 2006-1995.
אהרן ברק הוא-הוא האיש שהבטיח בשיחות סגורות למתנחלים, הרבה לפני שמישהו חשב על הינתקות כלשהי, כי ביום פקודה, "כשלא יהיה מי שיעמוד לצידכם, יהיה הבג"צ גורם יחיד שיוכל לגונן עליכם מפני התעמרות שלטונית" (הציטוט מבוסס על שיחות עם מנהיגים ואינו מילולי).
אבל כאשר ממשלת הזדון בהנהגת העבריין הפוליטי אריאל שרון, שבגד בבוחריו והחליט לגרש 9,280 איש מבתיהם בגוש קטיף וצפון השומרון, בניגוד לחוקי היסוד (כבוד האדם וחירותו ועוד), העניק הבג"צ לגיטימציה דווקא לעבריין, והותיר את המתנחלים נטולי הגנה משפטית כלשהי.
אהרן ברק הוא גם האיש שחסם את דרכה של פרופ' רות גביזון, לוחמת זכויות האזרח, לכס השיפוט בבית המשפט העליון, בטענה ש"יש לה אג'נדה" - ובכך הודה למעשה כי בית המשפט העליון מתנהל על-פי האג'נדה שלו עצמו.

תאריך:  23/06/2010   |   עודכן:  23/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על מה ולמה צונח הבג"צ?
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
הפרטים חשובים, אבל...
ה_שגריר  |  23/06/10 14:09
2
שורש הרע, גזע הרע וצמרת הרע
עידן סובול  |  23/06/10 14:12
3
רק נקודה קטנה
צייקן  |  23/06/10 15:34
4
מר רהט - האשמה בך ובדומיך
אחד העם  |  23/06/10 19:06
5
לא צריך מחקר בשביל לדעת
דניאלה  |  23/06/10 20:20
6
כנסו
רועי 3546  |  24/06/10 02:42
7
כולם מחפשים, מגיב 4 מצא...
פצלה  |  24/06/10 05:40
8
ירדה באמון ועליה מתמדת בעתירות
איצקוביץ  |  24/06/10 09:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
בין תחושת אובדן האמונה בעתיד הישראלי ובין ארבע שנות שביו של גלעד
צור ארליך
לאורך כל הדרך נשמר מתח גבוה, וזה טוב; הלילה הזה היה, כלשון השיר האלתרמני שאידר שר יפה כל כך, "סחרחר משיאים"
ציפורה בראבי
במקום לחפש באובססיבית מה לעשות בכל רגע פנוי, לברוח מעצמכם לבילוי ללא גבול, אפשר לשבת ו"להשתעמם" בהנאה
דרור אידר
אלפי שנים היה העניין הדתי "עילת הקיום" של העם היהודי; המחשבה שאפשר להיפטר ממנו הייתה אשליה מתוקה. החרדי מאלץ את הישראלי להתמודד עם הסוגייה הזאת, הגורלית לעתידנו
יהודה דרורי
אזרח שיסרב להצהיר אמונים למדינה יקבל תעודת זהות בצבע אחר, שיציין שהוא "אזרח הגדרתי"    בלי נאמנות - אין זכות בחירה, אין שירותי ביטוח-לאומי וגם לא שירותי בריאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il