X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
לאחר שמספר יריות נורו לעברו של מוראד עמאש, מנהל בית ספר תיכון וסטודנט למשפטים, ולאחר שהמשטרה התעלמה מתלונותיו, הוא החליט לעשות מעשה ולהחזיק נשק ללא רשיון בקשתו לביטול ההרשעה בשל נסיבותיו, נדחתה
▪  ▪  ▪
למבקש לא נותרה כל ברירה [צח דיקפלד זיהוי פלילי משטרת גלילות]

"המבקש, מחנך בישראל, לקח את החוק לידיו והחזיק ברשותו אקדח עם תחמושת שלא כדין. אין צורך להכביר במילים על הסכנה הרבה הגלומה במעשה מעין זה". כך קבע (יום ג', 25.05.10) שופט בית המשפט העליון, סאלים ג'ובראן, בבקשת רשות ערעור שהגיש מוראד עמאש, מנהל בית ספר וסטודנט למשפטים, על החלטת בית המשפט המחוזי להרשיעו באחזקת נשק שלא כדין.
לטענת המערער, אשר זוכה בבית המשפט השלום מאחזקת נשק שלא כדין, בנסיבות שבהן נורו יריות לעבר ביתו והוא לא מצא אוזן קשבת במשטרה, לא נותרה לו כל ברירה אלא להחזיק נשק שלא כדין, וזאת לצורך הגנה עצמית. כאמור, המדינה ערערה על החלטת בית משפט השלום שלא להרשיעו - וערעורה נתקבל-ונקבע כי חומרת העבירה - חרף נסיבותיו האישיות של המערער - אינה מצדיקה המנעות מהרשעה - שכן המערער יכל לפנות לרשויות לצורך קבלת רשיון להחזקת אקדח. בית המשפט העליון - כהרגלו לדחות בקשות רשות ערעור ב'גלגול שלישי' דחה את הבקשה תוך שהוא חוזר על הנמקתו של בית המשפט המחוזי בדבר חומרת העבירה, והסכנות הטמונות בה לשלום הציבור.

עובדות המקרה

נגד מוראד עמאש הוגש כתב אישום המייחס לו עבירה בנשק והחזקת תחמושת. על פי הנטען בכתב האישום, בחיפוש שנערך בביתו, נמצא אקדח הטעון במחסנית ובה 14 כדורים. עומאש הודה במיוחס לו ובית משפט השלום הורה על הכנת תסקיר מטעם שירות המבחן בעניינו. שירות המבחן המליץ שלא להרשיע את המבקש ולהטיל עליו עבודות לתועלת הציבור, שכן מדובר באדם מסור בעל ערכים נורמטיביים המשמש כמנהל בית ספר תיכון ולומד משפטים. הוא קיבל אחריות מלאה על מעשיו ואף צוין כי הוא זה אשר סיפר לשוטרים על הימצאות האקדח בביתו. עוד עלה מתסקיר שירות המבחן כי עומאש החזיק את האקדח מכיוון שחשש לחייו בעקבות יריות שנורו לעבר ביתו, ולטענתו הוא לא זכה לאוזן קשבת במשטרת ישראל. שירות המבחן ציין כי עומאש ביצע את המיוחס לו לאור מצוקה רגשית אליה נקלע ומעשיו הם חריג לדפוסי התנהגותו הרגילים. בית משפט השלום החליט לאמץ את המלצת שירות המבחן, וקבע כי לאור הנסיבות המיוחדות של המעשה ושל העושה, ולאור האחריות המלאה שלוקח המבקש על המעשים והחשש לעתידו המקצועי יש מקום להימנע מהרשעתו בדין.
ברם, המדינה הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי על פסק דינו של בית משפט השלום. היא טענה כי אי הרשעתו של המבקש אינה מתיישבת עם ההלכה הפסוקה של בית משפט העליון, ואינה מבטאת את נורמת הענישה המקובלת בעבירות שאותן ביצע עומאש.
בית המשפט המחוזי קיבל את הערעור, והחליט להרשיע את עומאש בעבירות של החזקת נשק שלא כדין.
בית המשפט המחוזי קבע כי מעשי המבקש חמורים והחזקת נשק הינו מעשה מסוכן ביותר שעלול להביא לפגיעה בחפים מפשע, ולכן לא ניתן להימנע מהרשעה במקרה זה. עוד נקבע כי משנה חומרה יש לראות בדרך הסתרת הנשק, ובכך שעומאש לא פעל להשגת רישיון כדין, ולא שימש דוגמא לתלמידיו. לצד זאת נקבע כי השיקולים הרבים לקולה במקרה הנדון מטים את הכף לראות במקרה זה כחריג ולא לשנות את העונש שנגזר עליו בבית משפט השלום.
משנתקבל ערעור המדינה בבית המשפט המחוזי, הגיש עומאש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון.

טענות הצדדים

עומאש טוען כי עניינו מעלה שאלה בעלת חשיבות ציבורית ומשפטית, מכיוון שבית המשפט המחוזי לא ניתח כראוי את ההלכות הפסוקות של בית משפט זה. לטענתו הפגיעה הקשה בעתידו המקצועי כתוצאה מההרשעה מצדיקים הימנעות מהרשעתו בדין. עוד הוא טוען כי בית המשפט המחוזי שגה כאשר סיווג את העבירה בה הורשע כעבירה שלא ניתן להימנע בה מהרשעה, וכן לטענתו לא ניתן משקל ראוי לאינטרס השיקום, לנסיבות ביצוע העבירה ולהמלצת שירות המבחן. בסיכומו של דבר סומך עומאש את ידיו על פסק דינו של בית משפט השלום ומבקש לבטל את הרשעתו בדין.
לטענת המדינה – אין להתערב בגזר דינו של בית המשפט המחוזי.

קביעות בית המשפט

  • דין בקשת רשות הערעור להדחות, שכן אך ורק לעיתים נדירות תתערב ערכאת ערעור בגלגול שלישי בממצאים העובדתיים של ערכאה דלמטה - מושכלות ראשונים, עליהם חוזר בית משפט זה השכם והערב, הם כי רשות ערעור ניתנת רק במקרים חריגים, המעלים שאלות בעלות חשיבות חוקתית; מקרים, בהם יש לתרום לאחידותה של ההלכה; מקרים, בהם ישנה חשיבות עניינית לבעיה משפטית המועלית בהם; מקרים בהם יש חשיבות ציבורית בעניין. במקרה הנדון הבקשה אינה מעוררת שאלה משפטית עקרונית, אשר תצדיק דיון בגלגול שלישי. ועם זאת, דין הבקשה להדחות גם לגופה;
  • אימתי ימנע ביהמ"ש מהרשעה? - ההלכה הפסוקה מורה לנו כי יש לבחון שני פרמטרים עיקריים לעניין ההחלטה שלא להרשיע נאשם בעבירות שנקבע כי ביצע. האחד הוא סוג העבירה, חומרתה ונסיבותיה והאם יש בנסיבות אלו אפשרות לוותר על ההרשעה מבלי שהדבר יפגע באופן חמור באינטרס הציבורי בהרשעה. השני הוא נסיבותיו האישיות של המבקש והפגיעה הצפויה לו והאם הנזק הצפוי להיגרם לו עקב ההרשעה הינו כזה הפוגע בסיכויי שיקומו וחורג מן הראוי בנסיבות העניין. הימנעות מהרשעה שמורה למקרים מיוחדים בלבד, בהם שוכנע בית-המשפט כי הפגיעה הקשה שתיגרם לנאשם בעטיה של הרשעה, אינה שקולה כלל ועיקר לתועלת הציבורית המעטה שזו תניב. תועלת ציבורית זו אין כוונתה, אך מובן הוא, לנטייה אחר דעת הקהל או המיית לבו. היא נוגעת לתכליות של הרתעת היחיד והרבים, להעברתו של מסר המוקיע את דבר העבירה ואת מבצעו, ולהקפדה על מדיניות ענישה אחידה המקדמת את יסודות השוויון והוודאות.
  • המקרה הנדון אינו מצדיק המנעות מהרשעה - האינטרס האישי של המבקש נסוג מפני האינטרס הציבורי במקרה הנוכחי. המעשה בו הודה המבקש הוא חמור ביותר, ומבטא זלזול בשלטון החוק, ומעבר לכך אף זלזול והתרסה כנגד שלום הציבור. המבקש, מחנך בישראל, לקח את החוק לידיו והחזיק ברשותו אקדח עם תחמושת שלא כדין. אין צורך להכביר במילים על הסכנה הרבה הגלומה במעשה מעין זה.

תוצאת ההליך

ההרשעה תוותר על כנה.

פרטי ההליך

- בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים פליליים
- בפני השופט סאלים ג'ובראן
- בשם המערער: עו"ד צבי אבנון
- בשם המדינה: עו"ד עדי מנחם

רעפ 1404/10 מוראד עמאש נ' מדינת ישראל (ניתן: 25.05.10)
תאריך:  25/06/2010   |   עודכן:  25/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא תבוטל הרשעתו של מחזיק נשק שלא כדין
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
רוצחים את העברית
משה, עורך-דין  |  26/06/10 14:49
2
חוק עאלק
ג'מיל  |  26/06/10 18:03
3
לא מדובר בעבירת נשק אלא ב
מי שבקיא במטרייא  |  27/06/10 01:30
4
נשק שלא קדין
עווד עמאש  |  3/12/12 19:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
לאחר שהבנק חתם עם הלקוחות על הסכם סילוק כל התביעות והחובות - הוא נפנה לפתוח כלפיהם הליכי הוצאה לפועל    ביהמ"ש הורה על הבנק לפצות את הלקוחות בגין עוגמת הנפש ועצר את ההליכים
ענבל בר-און
בבית החולים זיו בצפת נערך מעקב הריון לאם    האם עודכנה במצוקה העוברית אך הוטעתה באשר לסיכויי העובר להוולד בריא    הילד נולד עם מומים קשים    תביעת הילד והוריו כלפי בית החולים נדחתה
ענבל בר-און
ביהמ"ש קבע כי גם אם חברה מספקת שירותים אשר יוחדו לעורכי דין, וזאת בניגוד לחוק, לא ישלל ממנה שכר הטרחה    פרשת פיצוי נמרץ - המשך השתלשלות האירועים
ענבל בר-און
כך קבע השופט ישי קורן במענה לטענתה של חברת 'קמור', אשר מחזיקה במקרקעין במשותף עם חברת 'אוטו-חן' בשיעור של 51%, כי בהיותה בעלת "רוב" המקרקעין היא רשאית לכפות את נוכחותה בהם על ה"מיעוט"
ענבל בר-און
זו הייתה תגובת ביהמ"ש בתגובה לבקשת מכון התקנים לחשוף זהותו של גולש, אשר נקב בשמות עובדי מכון התקנים אשר מקבלים שכר חורג, ואשר ככל הנראה, נמנה עם עובדי מכון התקנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il