האם התקנות, היינו הזכות לבטל עסקה ולקבל את כספי אמורים לחול על כל מוצר או שירות שרכשתי מעוסק?
לא, התקנות אמורות לחול רק על רכישה של מוצרים או שירותים המנויים במפורש בתקנות בלבד.
על אילו מוצרים יחולו התקנות?
על המוצרים המנויים בתוספת לתקנות ובלבד שערכם עולה על 50 ש"ח. רשימת המוצרים הינה - ריהוט, ציוד לבית ולגן למעט כלי אוכל לא ארוזים, מכשיר חשמלי ומכשיר אלקטרוני לרבות ציוד קצה כהגדרתו בחוק התקשורת, טובין הארוזים באריזה המקורית ושלא נפתחו על-ידי הצרכן, טובין שהוזמנו על-ידי הצרכן אולם טרם סופקו לו, מטהר מים ומתקן למים מינראליים, ביגוד והנעלה למעט הלבשה תחתונה.
על אילו שירותים יחולו התקנות?
שירותי הארחה נסיעה חופש ובילוי, חוגים וקורסים, שירותי קוסמטיקה ואסטטיקה לרבות טיפולי הסרת שיער, עסקת נופש ארוך טווח, חברות או מנוי במועדון הנחות, שירותי תקשורת כגון, טלפון סלולרי כבלים, טלפון ואינטרנט, מנוי למועדון כושר או ספא, מנוי במועדון היכרות ושידוכים, מנוי להגרלות והימורים. כמו-כן, התקנות יחולו על טובין ושירותים הנמכרים במסגרת אירוע הצגה (פרזנטציה).
רכשתי מכשיר חשמלי השתמשתי בו במשך מס' ימים וכעת אני רוצה לבטל את העסקה ולקבל כספי האם ניתן?
לא, תנאי נוסף לזכות לבטל עסקה לרכישת מוצר הוא שהוא לא נפגם ושלא נעשה בו שימוש
מהו פרק הזמן לביטול את העסקה על-פי התקנות?
ברוב המקרים פרק הזמן הוא 14 יום מיום קבלת הטובין או עשיית העסקה, למעט ביגוד והנעלה אשר פרק הזמן בם הוא קצר במיוחד - מיום הרכישה ועד תום יום העסקים הבא.
רכשתי חולצה בקניון ולאחר סיבוב נוסף שעשיתי בקניון החלטתי שהחולצה אינה לטעמי, האם אני יכולה להחזירה ולקבל כספי?
כן, ניתן לבטל מיום הרכישה ועד תום יום העסקים הבא, אולם התנאי לביטול הוא שהתווית על הטובין, אם ישנה, לא הוסרה.
רכשתי ספה מסניף של עוסק X בחולון וכעת אני מעוניינת לבטל את העסקה ולקבל כספי, אולם מאחר שאני מתגוררת בירושלים אני מעוניינת לבצע את הביטול בירושלים, האם ניתן?
כן, על-פי התקנות עוסק הוא כל אחד מסניפי הרשת או נקודות המכירה וכאשר מדובר בעוסק לו רשת סניפים, הביטול לא חייב להיעשות דווקא בסניף המסוים בו בוצע הרכישה.
האם אני צריכה להציג קבלה המעידה על הרכישה כאשר אני מבקשת לבטל את העסקה?
התקנות אומרות שהצרכן צריך להציג הוכחה כי העסקה בוצעה עם העוסק. זו יכולה להיות קבלה, אבל גם אם אין קבלה אבל ניתן להוכיח דרך אחרת כי העסקה בוצעה עם העוסק זה מספיק. דוגמה קלאסית היא מוצרי הלבשה, כאשר יש לוגו של העוסק על החולצה או על גבי התווית שמוצמדת לחולצה אזי גם אין לצרכן קבלה מדובר בהוכחה כי העסקה בוצעה עם העוסק.
כיצד תוחזר לי התמורה?
על-פי התקנות החזרת התמורה תהיה במועד ביטול העסקה ותעשה באותו אופן בו נעשה התשלום. אם התשלום היה במזומן או בשיק, השבת התמורה תהיה במזומן ובלבד שהשיק כבר נפרע ואם לא הופקד השיק, הוא יוחזר לצרכן. אם התשלום הוא בכרטיס אשראי, יבוטל החיוב על-ידי העוסק, אולם אם החשבון כבר חויב יודיע העוסק לחברת כרטיסי האשראי על ביטול העסקה וכרטיס האשראי של הצרכן יזוכה בסכום החיוב במועד החיוב העוקב להודעת הביטול.
ביטלתי עסקה, האם אני כצרכן מחויב בדמי ביטול?
כן, כל ביטול עסקה מחייב את הצרכן בתשלום דמי ביטול בסך 5% מערך הטובין או השירותים או 100 ש"ח לפי הנמוך, אולם אם ביטלתי עסקה לרכישת מוצר חשמלי או מוצר אלקטרוני שאריזתו נפתחה על ידי, העוסק רשאי לגבות דמי ביטול בשיעור של 10% מערך הטובין.
על אילו מוצרים תקנות אילו לא יחולו בכלל?
ריהוט שהורכב בבית הצרכן, טובין שיוצרו במיוחד עבור הצרכן על-פי מידות או דרישות מיוחדות, טובין שעל-פי דין אין להחזירם, מוצרי מזון, תרופות ותוספי תזונה, טובין פסידים, מידע כהגדרתו בחוק המחשבים, טובין הניתנים להקלטה או שכפול שהצרכן פתח את אריזתם המקורית.
קיבלתי שובר מתנה לרכישת מוצרים ברשת X האם אני יכולה לבטל את העסקה ולקבל את הכסף ששולם על שובר המתנה?
כן, התקנות יחולו גם על טובין ושירותים שניתנו לצרכן במתנה ממי שאינו העוסק עצמו. טובין יכול להיות גם שובר מתנה וגם תווי קניה אולם התקנות לא יחולו על תווי קניה שלא נרכשו על-ידי הצרכן למשל כאילו שניתנו לו על-ידי ועד העובדים במקום עבודתו.