X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
תגובותיהם של כמה מאנשי האקדמיה שלנו לדוח של "אם תרצו" על ההטיה האנטי-ציונית בתכני הקורסים הנלמדים באוניברסיטאות, מלמדות גם על אי-כשירות בסיסית בעיסוק האקדמי
▪  ▪  ▪
להרחיב את האופקים האינטלקטואלים [צילום: פלאש 90]
בדוח הסילבוסים הצבענו על הטיה אידיאולוגית. כעת אנו מתחילים לחשוש כי הבעיה עמוקה בהרבה, ונוגעת לחוסר מקצועיות פדגוגית, לאי-הבנת תפקידה של האקדמיה ולכשלים במתודולוגיה, בניסוח השערת מחקר, ואפילו בקריאת טקסט פשוט.

פרסום דוח הסילבוסים של "אם תרצו" על ההטיה האנטי-ציונית באקדמיה הישראלית הוביל לתגובות אקדמיות נזעמות, המעוררות דאגה כי המצב באקדמיה גרוע יותר משחשבנו, לא רק מן הבחינה האידיאולוגית, אלא גם המקצועית.
ראשון המבקרים היה פרופ' ערן ויגודה-גדות, ראש בית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה. במכתב לחברי הכנסת הוא מוליך שולל את מכותביו - למשל בטענה כי יש "מאות" קורסים בחוגים הרלוונטיים בחיפה, כאשר למעשה יש עשרות בלבד - ומעביר ביקורת מתודולוגית חריפה על דוח הסילבוסים, תוך הצבת שאלות אודות המחקר, שהתשובות להן נמצאות במחקר עצמו. אלא שהפרופ' הגדיל לעשות: הוא עצמו מודה כי את הדוח המלא לא ראה מעולם.
אין ספק כי לפנינו מפגן חריפות מקצועית של מדען שכל מכתבו לח"כים רצוף שבחים עצמיים. ככל הנראה, משהגיע מדען להישגים כבירים, הוא כבר רשאי להסיק מסקנות מבלי להיות מוגבל על-ידי דרישות "מדעיות" מטריחות ומיותרות כמו בדיקת העדויות, קריאת הנתונים ובחינה שיטתית של העובדות. הפרופ' לכאורה אינו מבין, כי את הקורסים שבדקנו יש לדגום רק מבין אלו שבהם סוגיית הלאומית היא רלוונטית, שכן כאלו יש בודדים.
מעניין מה היה היחס למנהל מחלקה בבית חולים, לפקיד במס הכנסה, או לראש אגף חקירות במשטרה, אילו הגיבו על דוח הנוגע לתחום אחריותם במכתב רשמי רצוף הטעיות, וזאת מבלי לטרוח לקרוא את הדוח? מה היה דינה של הפגנת חוסר מקצועיות שכזו? נראה כי רק אקדמאים פטורים מאחריות, אפילו כאשר הם ממלאים תפקידים ביורוקרטיים.
פנינת הביקורת האחרונה מגיעה משני דוקטורנטים ממדעי החברה, גיא גרוסמן ורמי קפלן, במאמר בהארץ - עיתון המוכן לפרסם כל ביקורת, שטחית ככל שתהיה, נגד "אם תרצו". מדענינו-שבדרך היו לפחות חרוצים דיים לקרוא את הדוח. נזכיר כי הדוח מוצא הטיה פוסט-לאומית חריפה ברשימות קריאה של קורסים העוסקים בלאומיות בחוגים למדע-המדינה, כולל העלמה מוחלטת של הוגים חשובים בחקר הלאומיות. על-מנת לתקוף את הדוח, הלכו השניים לאתר האינטרנט "גוגל סקולר", ומצאו כי ההוגים הפוסט-לאומיים (כמה מפתיע), מצוטטים הרבה יותר. המצוטטים יותר במחקר הם "מרכזיים" יותר, הם מסבירים, ולכן ההטיה שנמצאה בסילבוסים מוצדקת. לכאורה זוהי טענת-נגד אובייקטיבית ואף משמחת, כי היא לפחות מאמצת את מסקנות המחקר שלנו. אך במקום להתכחש למציאות האקדמית העגומה בישראל - היא מנסה להצדיק אותה.
אלא שהטענה ה"אובייקטיבית" של המדענים-שבדרך לקויה בעניין בסיסי ביותר, הכרחי אפילו למדעי החברה: הבנה מהי השערת מחקר, וכיצד ניגשים לבחינתה. בדוח של "אם תרצו" לא נטען כי הוגים פוסט-לאומיים אינם מצוטטים יותר במחקר. טענת הדוח היא כי רשימות הקריאה (הביבליוגרפיות) אינן מאוזנות. כלומר, אין קשר בין השערת המחקר שלנו לבין טענתם של גרוסמן וקפלן, ולפיכך הם בודקים את ההשערה הלא נכונה.
האורים ותומים: "גוגל סקולר"
ברור מאליו כי ב"גוגל סקולר" יככבו ההוגים האופנתיים, אבל כלל לא ברור מאליו שעל אוניברסיטה ללמד כמעט אך ורק את ההוגים ה"פופולריים". אלא שזוהי בדיוק טענת המדענים-לבוא הצעירים, של מדעי החברה: אם הוגה אינו אופנתי, מוצדק לא ללמד אותו בקורסי מבוא ובקורסים על לאומיות!
נראה כי בעולם הגדול לא שמעו על המהפכה האתית-הומניסטית-פדגוגית של דוקטורנטינו החרוצים, שכן בדיקה פשוטה, על-ידי שימוש באותה מתודולוגיה שבה בחנו את האוניברסיטאות בארץ, מעלה שבאוניברסיטאות מובילות בעולם רשימות הקריאה לקורסים הן דווקא מאוזנות. זאת למרות שגם שם החוקרים שייכים בדרך כלל לאסכולה הפוסט-לאומית. כן, בחו"ל התלמידים נדרשים לקרוא גם הוגים "לא-אופנתיים" כאנתוני סמית' ואלסדייר מקינטאייר בקורסים הרלוונטיים. נראה כי עד לאוניברסיטאות של פרינסטון, שיקגו, הארוורד, קולומביה וייל לא הגיעה השמועה בדבר תוצאות החיפוש בכלי המדעי המהפכני "גוגל-סקולר". האמנם בהארוורד אין מודעים לכך כי הם פאסֶה, וכי בישראל הנאורה כבר מחקו את סמית' ומקינטאייר מן המפה האינטלקטואלית? אין הם מבינים כי התעקשותם המיותרת ללמד הוגים שהם לא מסכימים עימם, מהווה פגיעה חמורה בחופש האקדמי שלהם - "מקרתיזם" ממש?
ואכן זוהי למעשה טענתם של אקדמאים מסוימים כלפי "אם תרצו": שהדרישה להציג, לצד התיאוריות הפוסט-לאומיות, גם את החוקרים המכובדים שאינם רואים בלאומיות תופעה שלילית או מדומיינת, היא "מקרתיזם". הדרישה להרחיב את האופקים האינטלקטואלים של הסטודנטים נחשבת אצל מבקרינו ל"בורות" ו"להפניית עורף למגמה השלטת".
בדוח הסילבוסים הצבענו על הטיה אידיאולוגית. כעת אנו מתחילים לחשוש כי הבעיה עמוקה בהרבה, ונוגעת להכשרתם הבסיסית של העוסקים בתחומים האלה, לחוסר מקצועיות פדגוגית, ולאי-הבנה באשר לתפקידה של האקדמיה. הביקורות שהופנו נגד הדוח של "אם תרצו" חושפות אצל בכירים ודוקטורנטים במדעי החברה אי-הבנות בסיסיות במתודולוגיה, בניסוח השערת מחקר, בהפרכת השערה, בהבנת ההבדל המהותי שבין מחקר להוראה, וגם בעיות בקריאת טקסט פשוט (למשל, הטענה החוזרת כי קבענו שג'ון רולס הוא "אנטי-ציוני" או "בלתי ראוי", שאין בינה לבין המציאות כל קשר). נראה שבכמה חוגים למדעי החברה הליקויים גדולים הרבה יותר משהעזנו לשער.

ארז תדמור הוא מראשי תנועת "אם תרצו" הפועלת לחיזוק ערכי הציונות בישראל.
תאריך:  10/07/2010   |   עודכן:  10/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על ראש גנב (הדעת) בוער הכובע
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
ארז, אתה על הכיפאק! ל"ת
אמתי  |  11/07/10 01:01
2
וואו , כל הכבוד
מיה מירושלים  |  11/07/10 02:19
3
תגובה
צנחן  |  11/07/10 02:29
4
באקדמיה שולטים מרעילי הבארות!! ל"ת
dodel  |  11/07/10 12:53
5
כל הכבוד אתה צודק ב-100%
אבל מה שיקבע  |  11/07/10 14:33
6
אתה וחבריך לא עובדים על אף אחד
אלטע קאקער  |  11/07/10 21:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קנת לוין
כדי שלא ליפול שוב במלכודת נוסח אוסלו, על ישראל לתקן את שיטת הבחירות: הן להעלות את אחוז החסימה והן להנהיג בחירות אזוריות-אישיות    "סינדרום אוסלו" חלק שמונה-עשר
שולמית קיסרי
ארוחות הבוקר בבתי הקפה בישראל הן חוויה תרבותית מענגת    החלק הנעים בחייו של כמעט כל ישראלי עירוני
עליס בליטנטל
ההצגה זורמת כקומדיה, עד לסוף הבלתי צפוי, אותו תגלו בעצמכם. היא מאוד קצבית, גם הודות למשחק המשובח ולבימוי
יצחק מאיר
זה בית קטן, פשוט, בו שואל מקומו הצנוע של הבן הנעדר, עד מתי ימשול פה הריק כשאני ממתין לו כי הוא חי, עד מתי
צבי גיל
המונדיאל כשער הזדמנויות לערוץ אחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il