X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על המחדל במשרד התחבורה שמאפשר נהיגה של אנשים המוגדרים כנרקומנים כרוניים או כאלכוהוליסטים
▪  ▪  ▪
מי נותן להם רישיון? [צילום אילוסטרציה]

הקטל בדרכים נמשך, כאשר שומעים על יותר ויותר תאונות שבהן מעורבים נהגים שיכורים או נהגים שנמצאים תחת השפעה של סמים. לאחרונה נתקלתי במציאות המסוכנת של כבישי ישראל, מזווית קצת אחרת, שחושפת כשל מערכתי במשרד התחבורה ובמערכת החוק בישראל.
דרך שיחה קצרה עם נרקומן לשעבר, שנמצא בתקופת גמילה, התגלתה לי תמונה עגומה, שבה נרקומנים מורשים לנהוג תוך שהם מסכנים את כולנו. השיחה התחילה, כאשר הבחור הצעיר סיפר לי שעכשיו, כשהוא נגמל מהסמים והתחיל לעבוד, הוא מתכוון לקנות רכב לעצמו מהכסף שחסך. נדהמתי מכך שנרקומן לשעבר, שהפסיק להשתמש בסמים רק בשנה האחרונה מבלי שיש עליו אפילו פיקוח, יכול לנהוג - ולכן שאלתי אותו ממתי יש לו רישיון. התשובה שלו לשאלה זו זעזעה אותי, והפחידה אותי אף יותר, מאחר שהתשובה שלו הייתה שהוא נוהג מאז ומעולם, וטען שמעולם לא התבקש לעבור מבחנים כלשהם בשל היותו נרקומן. הרישיון שנלקח ממני, טען אותו בחור, הוא רישיון המשאית מהצבא, אבל אף אחד, מעולם, לא שאל אותי על הרישיון שיש לי על רכב פרטי.
החוק בישראל אוסר על נהיגה בהשפעת אלכוהול או סמים, אבל אף אחד לא מפקח על אותם נרקומנים מועדים שמשתמשים בסמים, והרבה מהם אף מחזיקים ברישיון בתוקף, למרות שברור לכולם שהם משתמשים בסמים. מהעדות של אותו בחור, עלה כשל נוסף גדול אף יותר, כאשר לפי דבריו - חברים שלו, שמקבלים מהמדינה סמים כמו מתאדון, עדיין מחזיקים ברישיון שלהם, וזאת למרות שישנה פגיעה חמורה ביכולת הקוגנטיבית שלהם לנהוג, והם מסכנים את כולנו על הכביש. המדינה, שמעניקה רישיון לאותם נהגים לא-כשירים, אינה מצליחה ואף הרבה פעמים לא מנסה לקחת מאותם נהגים - שהם באופן ברור לא כשירים לנהוג - את הרישיון.
משרד הבריאות ומשרד הרישוי משתפים פעולה ביניהם, ולעיתים קרובות פוסלים רישיון של אנשים חולים פיזית, שנכותם פוגעת ביכולת שלהם לנהוג. הצבא, גם הוא פועל כדי למנוע נהיגה של אנשים לא-כשירים, ופוסל רישיון צבאי של חיילים שיש להם ירידת פרופיל בשל בעיות נפשיות או פיזיות. הצבא מעביר את המידע על אזרחים אלה גם למשרד התחבורה, שמזמן אותם בדרך-כלל לבדיקות כשירות נהיגה, ולעיתים אף פוסל את רישיונם. העובדה שיש פיקוח על אנשים שחולים פיזית, רק מחדדת את השאלה כיצד ייתכן שנרקומנים - שלרוב מטופלים על-ידי פסיכיאטרים או על-ידי מרכזי גמילה, ואף מגיעים לרוב לכלא בשלב כזה או אחר של חייהם - לא עוברים שום פיקוח, ולא חלות עליהם אותן מגבלות שחלות על אנשים בעלי מגבלות פיזיות.
התשובה לכך לא ברורה, ומשרד המשפטים, משרד הבריאות ומשרד התחבורה צריכים לתת על כך את הדעת, ובמידת הצורך אף לחוקק חוקים נוקשים יותר שימנעו מכל אדם שנוטל סמים, בין אם הוא נרקומן, חולה בנפשו או מוגבל מבחינה פיזית, קבלת רישיון, ויאפשרו גם שלילת רישיון ממשתמשים כרוניים בסמים או באלכוהול, שבידם כבר יש רישיון.
הבעיה כולה נובעת מבעיה מרכזית במערכת החוק בישראל, שמעניקה רישיונות נהיגה בצורה מהירה לכל אזרחי המדינה, לרוב בעודם צעירים, אך בגלל כשל מערכתי, מתקשה לשלול רישיון מנהגים שחל שינוי במצבם הבריאותי והנפשי. הכשל נובע מכך שהמדינה לא מפקחת על נהגים שמתחילים לצרוך סמים ואלכוהול בצורה כרונית. אזרחים שצורכים אלכוהול בצורה כרונית, או צורכים סמים בצורה כרונית, מטופלים לרוב על-ידי מערכות החוק, הבריאות או הרווחה, ולכן המדינה יכולה בקלות יחסית לאתר ולשלול מהם את רישיון הנהיגה שלהם.
כולנו מודעים לכך ששלילת הרישיון היא לא פתרון לכל בעיות האכיפה והפיקוח, שדרושים בישראל בתחום התעבורה, כי הרבה מאותם עבריינים ינהגו גם ללא רישיון, אך שלילת רישיון מאנשים לא-כשירים תקל על האכיפה, ותרחיק אנשים מסוכנים שנוהגים ללא רישיון מהחברה.
מישהו במשרד התחבורה צריך להתעורר ולשלול רישיונות ישראלים מנהגים עבריינים ולא-כשירים, באותה המהירות שבה הם ניתנו להם.

תאריך:  10/08/2010   |   עודכן:  10/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כשל מערכתי במשרד התחבורה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
המשטרה אשמה עיקרית
מיכאל ה - 1  |  10/08/10 18:01
2
כדאי גם לשלול נהיגה
מפטפטנים בגיגית  |  11/08/10 13:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי י' כסה
זה השר שלעולם טוהר העם וקדושת התורה, שאינם משים מדקלומיו, באים יחד עם: לגרש, לגרש! את הילדים המסכנים ואיתם את העם והתורה
אהרון שחר
אנחנו לא מוכרחים לייצר לסרט "זוהי סדום" בגירסת ריאליטי
יעקב איציקוביץ
השמאל ההזוי, מאחר שאין לו אחיזה פוליטית ממשית בחברה הישראלית, פנה לקיצוניות מסוכנת טבולה בהסתה    היש קשר ודמיון בין יגאל עמיר לבין יאיר גרבוז ושות'?
ד"ר צ'לו רוזנברג
בחירת רמטכ"ל חדשה בפתח, אך אין צורך להיות במתח - הבוחר, שר הביטחון, כבר יעשה את העבודה הפוליטית, כאשר מועמדו הנבחר, ביום מן הימים, יזדהה עימו במישור הפוליטי
אמתי פודרבייטל
הארץ: "כל הכבוד למבריחות פלשתינים בניגוד לחוק, החוק איננו מעל המוסר"; ובאותה נשימה: "אבל שלטון החוק חשוב יותר מחייו של שוטר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il