X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בנספח ל"מסמך גלנט" נחשפים קשרים בין בכירים בצה"ל, במטכ"ל ובמערכת הפוליטית מלבד המיפוי שלא ברור מה מטרתו, הנספח מעלה לסדר היום את הקשר בין קשרים חברתיים וקידום בזירה הציבורית
▪  ▪  ▪
יואב גלנט [צילום: דו"צ]

בעיצומה של הסערה שפרצה בעקבות חשיפת פרשת גלנט על-ידי אמנון אברמוביץ' ורוני דניאל בשידור ערוץ 2 ביום שישי האחרון (6.8.10), מדווחים בתקשורת על תגלית נוספת. היום (11.8.10) פורסמו פרטים על נספח שהיה מצורף למסמך גלנט, ובו נרמז לכאורה על קשרי חברות בין אישים בצמרת צה"ל, המטכ"ל והמערכת הפוליטית. עדיין לא ברור מה מטרת הנספח ואיך הוא קשור למסמך העיקרי, משום שאין בו הסברים ורב הנסתר על הגלוי.
רוב בני האדם במגזר הפרטי, העסקי או הפוליטי-ציבורי, שואפים להיות "מרושתים" היטב. רישות חברתי (Networking) מגדיל את הסיכוי שלנו ליהנות מטווח רחב של מידע חיוני, לקבל תמיכה ולהישען על קשרי אמון הדדיים. רשתות חברתיות הן חלק בלתי נפרד מחייהם של רבים. להיות מרושת בארגון ובעולם העסקי, פירושו לזכות ביתרונות יחסיים. כל עוד הקשר הרמוני, הרשת החברתית מביאה ברכה לחבריה.
חברים רבים מקושרים עם אלוף פיקוד הדרום והמועמד לתפקיד הרמטכ"ל הבא, יואב גלנט. הוא אינו מסתיר זאת. חבריו כוללים אישים מפורסמים ודמויות מפתח החל בעמרי שרון עד ראש המטה של אהוד ברק. לאורך שירותו הצבאי – מימיו בשייטת, דרך כהונתו כמזכיר הצבאי של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, ועד לתקופתו בלשכת המפקד של פיקוד דרום - רכש האלוף גלנט חברים רבים.
גלנט שמר על קשרים חברתיים עם אישים שהכיר לאורך כל הקריירה הצבאית שלו. החיבור של גלנט למעגל הקרוב של משפחת שרון החל עוד בשנות ה-80. הקשר למשפחת שרון הוא רק ההתחלה. גלנט שומר עד היום על קשר הדוק עם אנשי שייטת לשעבר, כמו גדי סוקניק, הנוהג לייעץ לגלנט בנושאי תקשורת. חברים נוספים של גלנט כוללים את ראש המטה של שר הביטחון, יוני קורן, הוא חבר קרוב של גלנט. במגזר העסקי מקורב גלנט לחמי פרס, בנו של הנשיא שמעון פרס. חמי פרס, בעבר טייס מסוקי קרב, הוא היום אחד המנהלים הבולטים בתחום קרנות הון סיכון. חבר נוסף של גלנט מהתחום העסקי הוא בני שטיינמץ.
הבעייתיות בהקשר של רישות חברתי נעוצה בהשלכותיה במישור הפוליטי אך גם בארגונים עסקיים. מדובר בתופעה הנקראת בלועזית Cronyism – שפירושה המעשי הוא "הענקת יחס מועדף לאדם בזכות היכרות חברתית עימו וללא כל קשר לכישוריו". לכאורה, העדפת אדם עקב היותו חברך וקידומו בהיררכיה ארגונית היא פועל יוצא טבעי לחלוטין של ההשתייכות לאותה רשת חברתית (כך קובע מילון אוקספורד, 1989). מדובר בתהליך פגום, דהיינו, פעילות דמוית מאפיה ופרזיטיות. ליתר דיוק, תהליך מינוי המעניק העדפה של A על-חשבון B שיש לו כישורים טובים ומתאימים יותר לתפקיד יחסית ל-A.
פאזות אפשריות בתהליך מינוי רמטכ"ל – התפתחויות אחרונות (איך הידרדרנו?)
א. תהליך אידיאלי שמתאפיין בשיקול דעת ומתנהל לפי כל כללי האתיקה – תהליך שאין סיכוי שיקרה בסביבה של רשתות חברתיות.
ב. תהליך מקובל, שהוא פועל יוצא טבעי לחלוטין של השתייכות לרשתות חברתיות. רשת חברתית היא תופעה לגיטימית. אדם בונה בעמל רב קשרים חברתיים ובבוא היום זו רשת הביטחון שמסייעת לכל אחד ואחת מאיתנו לקדם אינטרסים. במשך שנים התערבו גורמים חיצוניים ופנימיים בתהליך מינויו של הרמטכ"ל. ברור שמעורבות פעילה זו נובעת מחברים ברשת החברתית של המועמד עצמו וברשת החברתית של מי שאמון על תהליך בחירתו, ובעיקר השר.
ג. תהליך פגום שהסתגלנו אליו מכורח המציאות, עקב היותנו סבילים בנוגע לתופעות של חוסר שקיפות, או במידה שכופים עלינו חוסר שקיפות....: Cronyism.
ד. ההידרדרות – תהליך המזכיר סוג מסוים של – Cronyism. דהיינו, העדפת מועמד A על-חשבון מועמד B שיש לו כישורים טובים ומתאימים יותר לתפקיד, יחסית ל-B. שלא כמו בפאזה ג', כאן מדובר בשימוש בייעוץ אסטרטגי (לעת עתה, לכאורה בלבד) ובניהול קמפיין כמו במסע בחירות לעמדה פוליטית. התהליך מתנהל "רחוק מן העין", אין שקיפות והציבור, שהוא המושפע העיקרי ממינוי הרמטכ"ל, מברך על המוגמר מבלי לקבל פרטים על תהליך הבחירה.
בראיון לעיתון, אומר היום ח"כ נחמן שי: "הרמטכ"ל הוא האיש החזק ביותר בזירה הציבורית בדרג הממונה, לא בדרג הנבחר. הרמטכ"ל מחזיק תחת פיקודו מאות אלפי אנשים... הוא מחזיק בתקציב של למעלה מחמישים מיליארד שקל. לעמדתו ודעותיו יש משקל אפילו מעבר למדים ולדרגות שלו. אלא שאת תהליך מינויו מוביל אדם אחד בלבד – שר הביטחון".
אם יתברר שהמסמך הוא זיוף, לפחות נדע שלא הידרדרנו לשפל של גיוס יועץ אסטרטגי כדי לנהל קמפיין לקידום הסיכוי להתמנות כרמטכ"ל. אם יתברר שמסמך גלנט אינו מזויף, זו הסלמה לפאזה 4, מצב שהוא חמור בהרבה מ-Cronyism (העדפת מועמד אחד על-חשבון מועמד אחר, מוכשר ממנו).

תאריך:  11/08/2010   |   עודכן:  11/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת גלנט: תהליך פגום או הידרדרות?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אשכנזי מחפה על אהוד ברק
חשדנית  |  11/08/10 22:39
2
סקופ: שמשון כרס זייף צוואה ומת
מב"י  |  12/08/10 22:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
השליח המיוחד מיטשל מחדש את מאמציו להביא לפתיחת המו"מ הישיר בין ישראל לפלשתינים אך נראה שהרשות הפלשתינית הצליחה לדחות את החלטתה בעניין לחודש הבא    יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס מנסה להרוויח זמן ולסחוט הבטחות וערבויות מהממשל האמריקני והקהילה הבינלאומית לגבי התוצאות הסופיות של המו"מ הישיר עם ישראל
ראובן לייב
דבריו של שר הפנים, אליהו ישי, צריכים לקומם כל בעל לב ורגש
יואב לוי
מעמד זה העניקו המוסלמים בעבר לבני הדתות המונותיאיסטיות, בעיקר בשל העובדה שהקוראן מכיר בהתגלות האל ליהודים ולנוצרים    כיום, הם רוצים להעניקו לנו שוב
דב חנין
הספד לרות לוביץ' (2010-1906)
מיקי לוי
מנהיגות היא היכולת לתרגם חזון לתתי-מהלכים אופרטיביים בשטח. בניית יכולת זו נעשית בתהליך של התפתחות בשלבים, תוך תמיכת הדרג הבכיר של הארגון במנהל המתנסה במיזם, באמצעות חניכה. המטרה - פיתוח יכולת ניהול אסטרטגי, שפירושה מבט ברמת המקרו, תוך ראיית הפרטים הקטנים, ביחד עם המסוגלות להוביל, להנהיג
רשימות נוספות
איל ארד מסר בעדותו שמות חשודים בפברוק  /  יואב יצחק
ערוץ 2 קיבל ארכה  /  עופר וולפסון
חברת החדשות מסרבת למסור את המסמך  /  עידן יוסף
קרנבל הרמטכ"ל  /  עו"ד אברהם פכטר
דוד לוי, אמנון אברמוביץ' ואני  /  אריה אבנרי
חיסיון למקור, לא למידע  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il