X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"פרשת גלנט" רק מחזקת את האנדרלמוסיה בצמרת הביטחון, במשרד רה"מ, ובממשק שבין הקברניטים לבין ארגוני הביטחון החשובים
▪  ▪  ▪
   עידן יוסף
נתניהו: "הכתובת היא שר הביטחון"

   עידן יוסף
ברק: האחריות לתוצאות ההשתלטות - על צה"ל

   עידן יוסף
אשכנזי מודה: "לא ידענו מספיק על ארגון IHH"

"כוכב נולד" במטכ"ל
ד"ר צ'לו רוזנברג
בחירת רמטכ"ל חדשה בפתח, אך אין צורך להיות במתח - הבוחר, שר הביטחון, כבר יעשה את העבודה הפוליטית, כאשר מועמדו הנבחר, ביום מן הימים, יזדהה עימו במישור הפוליטי
לרשימה המלאה

אין ספק שבשלושת הימים האחרונים נחשפים אזרחי ישראל למלוא כיעורם של קברניטי המדינה, הן ביחסיהם האישיים והן בעבודתם. משלוש העדויות בפני ועדת טירקל [ראה משמאל], של ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל, מצטיירת תמונה קשה ביותר על המתרחש בתחום הביטחון, המהווה, ללא מליצות, את התחום החשוב ביותר של חיינו. "פרשת גלנט" רק מחזקת את האנדרלמוסיה בצמרת מערכת הביטחון, במשרד ראש הממשלה, ובממשק שבין הקברניטים לבין ארגוני הביטחון החשובים ביותר. מקריאת העדויות ושכלולן, כל אדם סביר, חייב להיחרד מן הנעשה. למען הצדק ההיסטורי, חייבים להיות הגונים ולטעון שאין בפרשות האחרונות שום דבר חדש ממש. האינטנסיביות ואוזלת היד הן שאולי עושות את ההבדל.
סמיכות האירועים שבין פעילות ועד טירקל לבין "פרשת גלנט" מעצימה את הזלזול בעיקר, ומאידך-גיסא העיסוק בטפל, באינטרס האישי, בשאיפות וביצרים הבלתי נשלטים כמעט של ראשי מערכת הביטחון. כל בר-דעת מסוגל לחבר בין שתי הפרשות ולהסיק שבמקום להתכונן היטב לגרוע מכל שעלול לקרות במחוזותינו, ראשי הצבא, האלופים וגורמים ביטחוניים אחרים, יחד עם המערכת הפוליטית, יחצ"נים, עיתונאי-חצר ומיני בוחשים בקדרה אחרים - עסוקים בקידומם האישי. משמע, לעזאזל בטחון המדינה, כי העיקר להיות רמטכ"ל, יהיה המחיר אשר יהיה! בידי אלה אנו מפקידים את ילדינו? לאלה התכוון בן-גוריון בקביעתו הבלתי נשכחת: "תדע כל אם עבריה שמסרה גורל בנה בידי מפקדים הראויים לכך"?

כשל ולקיחת אחריות

מה שהיה הוא שיהיה, כנראה, גם לאחר ועדות החקירה הנוכחיות. היעדר עבודת מטה מסודרת המרכזת את כל המידע, "מלחמות גנרלים", אי-אכפתיות של קברניטים ציניים הנלחמים על מעמדם ויוקרתם ולא על העיקר, כל אלה תופעות מחרידות.
כשל הוא חלק מהווייתו של כל בן אנוש. מותר לטעות ואף להיכשל. ראויה לכל שבח פעילותו של הרמטכ"ל המוכן להודות בפה מלא שהוא טעה. רק מי שטועה ומודע לכך, מסוגל לתקן את טעויותיו. מי שמדמה את עצמו לאלוהים ומעלה את עצמו לדרגה של אדם מושלם, או שהוא יהיר או שהוא שחצן או שהוא חולה. ייתכן אפילו שהכל יחד. התייצבות בפני הוועדה של הקברניטים, ראש הממשלה ושר הביטחון, ומוכנות לקחת אחריות ללא המילה "אך" או "אבל", ומוכנות להודות שהיו טעויות, כל אלה היו הופכים אותם לבני אנוש רגילים ואמינים. להיות מנהיג זה לקחת אחריות ללא הטלת דופי באחר. רק פוליטיקאים קטנים עושים זאת.

עדות אהוד ברק

עדותו של שר הביטחון הייתה מרגיזה באותה המידה. גם אם לפי דבריו, ובניגוד למה שאמר ראש הממשלה, בפני שרי "השביעייה" הוצגו תוכניות הצבא, כולל אלטרנטיבות, יש כמה נושאים "פעוטים" שראוי לבחון אותם. למשל, נושא המודיעין ושיתוף הפעולה בין הזרועות המודיעיניות השונות. חבר ועדת טירקל שאל ואף הקשה: "מתקבלת תמונה שמודיעין חיל הים קיבל קבלנות כללית על העניין בצורה שחרגה מתפקודו כזרוע צבאית חשובה. זרועות אחרות לא באו כלל לידי ביטוי. זרוע מרכזית במטכ"ל שרואה את הראייה הכוללת הייתה צריכה להסתכל גם על זה ואני לא רואה שזה קרה". ומה משיב שר הביטחון: "לא ידעתי בזמן-אמת על בעיית הקשר בין מודיעין חיל הים לאמ"ן ולמוסד". למה לא ידעת, אדוני שר הביטחון? מי אמור לבדוק אם הצבא כולו, וזרועות המודיעין בפרט, פועלים כמצופה? השוער של משרד הביטחון? הש"ג בקריה? תשובתך היא לעג ועלבון לאינטליגנציה. ממשיך שר הביטחון וטוען: "בשיח הציבורי ניכר בלבול בין סמכות ואחריות הדרג המדיני לבין סמכות ואחריות הדרג הצבאי. הקו המפריד בין השניים הוא חד וברור: הדרג המדיני קובע מה נדרש לעשות ואילו הדרג הצבאי קובע איך לעשות את זה ואת זה יודע כל מי שלשבש אי פעם מדים". לא ולא, אדוני שר הביטחון. אנא קרא את דוחות ועדות החקירה השונות ותיווכח שלא רק בקרב הציבור קיים בלבול אלא גם בקרב הקברניטים. צה"ל חייב להציג אלטרנטיבות, בפירוט מרבי, והדרג המדיני חייב לאשר את הפעולה כפי שהוא מבין אותה לנכון. הצבא יבצע את הפעולה שהממשלה אישרה, ולא להפך. אל תבלבל את הציבור באמצעות רטוריקה פילוסופית, פרי התרבות האסטרטגית הישראלית. כאשר יצחק רבין טעה, לא הטיל מעולם אחריות על אחרים אלא על עצמו בלבד, אפילו לא על הרמטכ"ל (אהוד ברק) שהיה אחראי על פעולה השחרור הבלתי מוצלחת לשחרור החייל החטוף נחשון וקסמן ז"ל. רבין לא הטיל עליך אחריות אלא לקח אותה, כולה, כולל הפעילות המבצעית, על אחריותו. אז אם אתה רואה את עצמך ממשיכו, דגול גם ביושרו!

עדות בנימין נתניהו

עדותו של ראש הממשלה מפחידה. ממש כך. שימו לב לאמירתו: "על הטלת הסגר מחליט הדרג המדיני, על דרכי הפעולה לאכיפת הסגר מחליט הדרג הצבאי. זו חלוקת הגזרות. צה"ל בחן את החלופות השונות והוא עשה פעולתו נאמנה". באמת, אדוני ראש הממשלה? על-פי איזו תורה בדיוק אתה פועל? למען האמת, אין תורה. להזכירך, אדוני ראש הממשלה, שעל-פי תורתם בהדיוטות, הממשלה היא זו שחייבת להחליט באיזו פעולה צבאית יש לנקוט ולא הצבא. עבור כך יש ממשלה, אחרת מוטב היה להסתפק רק בקיום הצבא. כמומחה בביטחון, היה אמור לדעת ראש הממשלה שלכל פעולה צבאית כמעט, יש היבטים מדיניים, לכן קבעו הוגי מדע המדינה שרק הדרג המדיני יאשר את הפעולות הצבאיות, כי רק לדרג המדיני היכולת לשכלל, כאמור, את כל ההיבטים. אך כשעוסקים בהיבטים תקשורתיים, כי הרי זה העיקר ולא חיי החיילים, וודאי אין זמן להתעמק בפעולות הצבאיות. זו פשוט בושה!

עדות גבי אשכנזי

עדותו של הרמטכ"ל חשפה את בעיית המודיעין וסדרי העדיפויות שיש לארגוני המודיעין בעבודתם. וכך אמר הרמטכ"ל: "אני לא מכחיש שלא הכרנו אותו מספיק טוב. רמת הידע של אגף המודיעין על הארגון לא הייתה כמו לגבי חמאס או חיזבאללה, כי לא חקרנו אותו. זה ארגון הנמצא בטורקיה שאינה מדינת אויב שלנו". והשאלה היא - למה? מוסיף הרמטכ"ל: "הפער המרכזי הוא בעובדה שלא הערכנו נכון את עוצמת ההתנגדות. זו השגיאה שלנו, שנבעה מכך שלא ידענו מספיק על משתתפי המשט". אם לא יודעים מספיק, אם אין מודיעין 'זהב', אם הדרג המדיני אינו מודע - אז איך מציגים אלטרנטיבות לפעולה? על סמך קריאה בכוכבים? על סמך תחושות בטן? לא ברור כלל.

תאריך:  12/08/2010   |   עודכן:  12/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה יודעים ובעיקר מה אינם יודעים הקברניטים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חנן וייס- במילה אחת
יודעים מעט  |  1/09/10 08:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן קאשי
מאמרו של ד"ר מאיר כרמון הדגיש את האבסורד שב"יוקרת" מערכת המשפט    תגובה ליקיר המערכת
רמי הלפרין
במסווה עלה התאנה של חופש ביטוי ואמנות מחאה, מוצגת התערוכה "איווט", המזכירה איורים גזעניים של משטרים חשוכים
גאולה שינה
להיות הורה לילד מיוחד זה להיות הורה שעובר תהליך של אבל כבד על הילד שיכול היה להיות לו אילו...
מתי שמואלוף
"גרילה תרבות" מתנגדת בכל תוקף לעקירת אזרחים והחלפתם בעצים, ופותחת במערכה לכרות את היער של קק"ל באיבו ולנטוע מחדש את שירת הבדואים על גבעות הנגב
חיה נח
למרות ההריסות, איש מנציגי המדינה המופקדים על רווחת האזרחים לא בא לבדוק את המתרחש    המדינה הפקירה אותנו, ערבים ויהודים בנגב, ליד הקשה של מפקד המחוז דנינו ושוטריו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il