X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אור אדום: יש לשים סוף לתרבות הג'ובים של הפוליטיקאים, ולקדם הקמתן של מסגרות פוליטיות אידיאולוגיות שפועלות לטובת הציבור
▪  ▪  ▪
המאבק בין השניים מבייש. שר הביטחון אהוד ברק והרמטכ"ל גבי אשכנזי [צילום: בוצ´צ´ו]

פרשת גלנט החמורה משקפת את התרבות הפוליטית החולה בארץ, שבה המדיניות והערכים הופכים להיות שוליים, והפוליטיקה הופכת להיות רק אמצעי להשגת תפקידים, ולמינוי של מקורבים. מקורה של התרבות הזאת הוא לא בדרגים הגבוהים, וניתן לזהות את השורשים שלה בפעילות הדרגים הנמוכים של הפעילים במפלגות, שמגיעים למפלגה לא כדי לקדם אידיאולוגיה או דרך שבה הם מאמינים, אלא כדי לקדם את עצמם, ולהשיג תפקידים ציבוריים. שיטת הפריימריז במפלגות היא הגורם לכך, כי היא העניקה כוח רב לפעילים ולבעלי אינטרס במפלגות, ואותם הפעילים שלא באמת ממש מאמינים באידיאולוגיה המפלגתית, נשארים פעילים רק כדי לקדם את עצמם, ולכן הם מפעילים לחץ על המנהיגות להתערב במינויים ולסדר להם ג'ובים. לחץ זה מוביל למצב שבו נבחרי הציבור, שרוצים להתקדם בסולם הפוליטי, עסוקים רק בפוליטיקת המינויים של המפלגות, בעוד הם מזניחים לחלוטין את טובת המדינה ואת האידיאולוגיה שאמורה להנחות אותם.
הפעילות הזאת של פעילי המפלגה אינה נחבאת מהעין, וכל מי שביקר לאחרונה במפגש של מפלגות, יודע שהדיון העיקרי בין הפעילים לנבחרי המפלגה נסוב סביב האינטרסים האישיים של הפעילים, ולא סביב האידיאולוגיה או הדרך שאמורות להנחות את המנהיגים. שיחות על ג'וב כזה או אחר, או על מינוי מסוים, הן לא דבר חריג במפגשים אלה, וכל הזמן נשמעים ברקע הטלפונים של עוזרי השרים ושל השרים, שממלמלים מילה על תפקיד כזה או אחר, או על מינוי של מקורב. תרבות הג'ובים היא כל-כך מושרשת שהדברים נעשים באופן חופשי, מבלי שמישהו מנסה להסתיר אותם או לומר שהם לא קיימים. לעיתים נשמעים אף ויכוחים קולניים בין הפעילים לבין הנבחרים על תפקיד או מינוי מסוים, כאשר פעילים דורשים את המינוי מהנבחר, ואותו נבחר מסרב להעניק להם אותו, מסיבות כאלו או אחרות. ברוב המקרים, ידו של הפעיל היא על העליונה והנבחר נאלץ להיכנע לדרישותיו, מאחר שפעילים אלה לרוב מאוגדים בקבוצה גדולה של בוחרים, שיכולים לחסל את הקריירה הפוליטית של אותו נבחר, במידה שיכריזו על הוצאתו מרשימת הנבחרים או יתחילו במסע השמצה נגדו במפלגה.
המינויים כשלעצמם הם בעייתיים, אבל תוצאת הלוואי שלהם היא אפילו יותר חמורה, כי הם יוצרים מערכת שלמה, שבה המטרה המרכזית הופכת להיות הקידום האישי, במקום טובת המדינה. הנבחרים, שאמורים לייצג את העם כולו ולפעול לטובת המדינה, פועלים כדי לספק את המאוויים האישיים של הפעילים במפלגה שלהם, ואין עליהם שום לחץ או תמריץ מפעילי המפלגה, לפעול כדי לקדם אג'נדה או אידיאולוגיה רחבה יותר. התוצאה היא שנבחרי הציבור עסוקים כל הזמן ב"סידור" של מינוי כזה או אחר לפעילים מרכזיים, כשהם מתעלמים לחלוטין משיקולים מקצועיים ואידיאולוגיים, הן במינויים שהם מבצעים והן בפעילות שלהם. כוחו של הפוליטיקאי הולך וגובר, בפוליטיקה הישראלית, כל עוד הוא יכול לספק את הסחורה, ולארגן לפעילי המפלגה ולמשפחותיהם יותר תפקידים ציבוריים. לעומת זאת, פוליטיקאים שבוחרים לאמץ דרך אידיאולוגית כזאת או אחרת, ומתחמקים מהעסקנות המפלגתית, יוצרים לעצמם אויבים במפלגה וצפויים להיענש בבחירות המפלגתיות.
התרבות הפוליטית בישראל זכתה לביקורת בעבר, אבל פרשת גלנט היא בהחלט צומת דרכים עבור השלטון בישראל, שבצורה בוטה הפקיר את ביטחון הציבור, לטובת אינטרסים אישיים צרים. מבלי בכלל להיכנס לפרטים של פרשת גלנט ומבלי למצוא אשמים, צריך לומר שפרשות מסוג זה, מזכירות לנו כמה חמורה הבעיה התרבותית בפוליטיקה הישראלית, כאשר ניתן לראות שהמוח היהודי, שאמור להגן על האינטרסים של המדינה, עסוק כיום רק במאבק על ג'ובים, בעוד מצבה הביטחוני והמדיני של ישראל הולך ומתדרדר. המאבק בין הרמטכ"ל אשכנזי לבין אהוד ברק, על מינוי הרמטכ"ל, בתקופה קשה זו למדינת ישראל, הוא מאבק פוליטי מבייש, שלא עומד מאחוריו שום דבר מהותי מלבד האינטרס האישי של שני האישים, שאמורים היו בתקופה זו להפגין מנהיגות, ולשתף פעולה למען עתידה של מדינת ישראל. החשיפה של מסמך גלנט, בין אם הוא אותנטי או לא, ממחישה כי לא מדובר במקרה נקודתי, אלא בתופעה מבנית תרבותית רחבה וחמורה הרבה יותר, שבה מאבקים פוליטיים אינטרסנטיים ולא טובת הציבור - הם שמנחים את המדיניות.
פרשת גלנט היא אור אדום שמורה לנו שצריך לעשות סוף לתרבות הג'ובים של הפוליטיקאים, ולקדם את הקמתן של מסגרות פוליטיות אידיאולוגיות שפועלות לטובת הציבור הרחב, ולא לטובת אינטרסים צרים של מקורבים ופעילים פוליטיים. הפריימריז בישראל אומנם נתנו תחושה של דמוקרטיה מפלגתית לחברי המפלגה, אבל פגעו קשה באיכות המנהיגים הישראלים, שהפכו לפקידי כוח-אדם.

תאריך:  12/08/2010   |   עודכן:  12/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת גלנט: מנהיגים או פקידי כוח-אדם?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אברמוביץ' משקר בקשר למסמך גלנט
מירי היפה  |  13/08/10 16:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף קנדלקר
אני רוצה שהמדינה תגן עליי מאנשים בלי כבוד, מאנשים בלי בושה
ערן גרף
מר ישי, הנח לעבר. מנע עוול מיותר    הנח לאלה שכבר עמנו ועשו למעננו    עשה למען העתיד בכך שה"לא חוקיים" שעמנו ישובו לעבודות שלשמן באו, ה"יבוא" של חדשים יהיה בהתאם, ואלה שחדשים יבואו, יתודרכו מראש להכרת הכללים והחוקים שיונהגו ויאולצו לנהוג לפיהם, ללא קשר לפריונם
ד"ר צ'לו רוזנברג
"פרשת גלנט" רק מחזקת את האנדרלמוסיה בצמרת הביטחון, במשרד רה"מ, ובממשק שבין הקברניטים לבין ארגוני הביטחון החשובים
אורן קאשי
מאמרו של ד"ר מאיר כרמון הדגיש את האבסורד שב"יוקרת" מערכת המשפט    תגובה ליקיר המערכת
רמי הלפרין
במסווה עלה התאנה של חופש ביטוי ואמנות מחאה, מוצגת התערוכה "איווט", המזכירה איורים גזעניים של משטרים חשוכים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il