X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שאלות שהציבור שואל בעקבות עדויות נתניהו וברק בוועדת טירקל
▪  ▪  ▪
אין ביטחון במנהיגות. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק [צילום: פלאש 90]
נתניהו: "הכתובת היא שר הביטחון"
עידן יוסף
ועדת טירקל לבדיקת אירועי המשט ברצועת עזה שומעת היום את העדויות, וראשון העדים הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו * בהמשך השבוע יעידו לפני הוועדה שר הביטחון ברק והרמטכ"ל אשכנזי * חלק מעדותו של ראש הממשלה - בדלתיים פתוחות
לרשימה המלאה

ברק: האחריות לתוצאות ההשתלטות - על צה"ל
עידן יוסף
אהוד ברק מעיד הבוקר בוועדת טירקל ונותן גיבוי מלא להחלטות הדרג המדיני והצבאי * "כשר ביטחון אני נושא באחריות"
לרשימה המלאה

אשכנזי מודה: "לא ידענו מספיק על ארגון IHH"
עידן יוסף
פתח את עדותו בנשיאה באחריות שלו לפעולה והודה במחדל המודיעיני * "מקווה שטורקיה לא תהיה מדינת אויב"
לרשימה המלאה

במחקר שערכתי על דרכי קבלת ההחלטות של ממשלת גולדה דיין בימים שלפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים1, עלתה תמונה עגומה של מערכת ביטחון לאומית ומדינית, שבה המחדל המודיעיני היה חלק אחד ולאו-דווקא המרכזי בנסיבות שהובילו לפרוץ המלחמה. הן הדרג המדיני והן הצבאי הדגימו רמה נמוכה ובלתי מספקת של חילופי מידע חיוני, חוסר תיאום ביישום החלטות מוסכמות של הדרג המדיני והצבאי, ומהן בקרה רשלנית והיעדר מעקב אחר מימוש ההחלטות במפקדות ובכוחות הלוחמים כאחד.
מתוך מכלול הכישלונות הביצועיים הללו ניכרה תופעה בולטת של היעדר מקצועיות מדינית וצבאית, ואי-הבנה של הוויית הצבא והמלחמה, של מדיניות החוץ ומהפעולות המתחייבות מהיתוך המידע הבין-תחומי הנדרש לקבלת החלטות גורליות בלוח זמנים קצר ובסיכונים שגבלו בקטסטרופה לאומית.
התוצאה הייתה איחור קריטי בגיוס המילואים ובהפעלת מכה אווירית מונעת בסוריה ובמצרים, כמו בהחלטות שבהן הדרג הצבאי דרש, בעוד שהדרג המדיני של שר הביטחון וראש הממשלה סירב לאשר פעילויות גיוס והפעלת כוח.
זמן יקר בוזבז לריק כאשר הממשלה מנסה בהחלטות פתטיות לשכנע את מזכיר המדינה האמריקני קיסינג'ר שיפעל אצל שגריר בריה"מ בוושינגטון, שיעצור את המצרים והסורים מהתקפה. שעון הזמן השגוי בידיעה שהגיעה מראש המוסד באירופה, ולפיו תחל ההתקפה "לפני שקיעת החמה" פורש על-ידי אלמוני (שלא זוהה עד היום) כשעה 6 בערב, שבה תתחיל ההתקפה. בתוך חלון הזמן הצר הזה, לא קיבלו הכוחות בשטח התראה על פרוץ לחימה, בחלק המקרים, שכן נמסרה התראה, והכוחות יצאו מערבה לחבירה אל המעוזים2; הם הוחזרו אחורה. בדיעבד הסתבר שהייתה זו עוד הטעיה מודיעינית של המצרים שהשהתה את ישראל בביצוע של פעולות חיוניות.
כשפרצה האש בשתי החזיתות סמוך לשעה 14:00 חל נתק גמור ואובדן שליטה של המטכ"ל והקבינט המדיני על המתרחש בשטח, והכוחות פעלו ככל העולה על דעתם ובמאולתר, בניגוד לתוכניות המגירה שהוכנו למקרה המלחמה3 ('שובך יונים', 'גיר', 'חול ים'). בשתי החזיתות לא נמצאו אלופי הפיקוד במפקדות שלהם כדי לנהל את המלחמה, אלא עסקו בדיונים עקרים בקריה בתל אביב. אלוף פיקוד צפון הגיע רק בחצות הלילה למפקדת החזית בנאפח לפגישה עם מפקד האוגדה רפאל איתן, השאיר לו את הפיקוד על הקרבות הסוערים ברמת הגולן ויצא למפקדתו בצפת, שם המליץ לדרג המדיני לסגת מרמת הגולן. אלוף פיקוד דרום הגיע למפקדה שלו רק בצהרי יום הראשון ולאחר שהושמדו שני שלישים מאוגדת סיני, וכל מעוזי התעלה כותרו.
הדוח ההיסטורי שהוכן על-ידי ועדת אגרנט בעקבות המלחמה יושם אך בחלקו הקטן, ודומה כי הקביעה המרכזית שלו, שניקתה את הדרג המדינית מהפאשלה של המלחמה, והטילה את האשם על הדרג הצבאי, משמשת כתקדים לבריחה נוספת מאחריות של הדרג המדיני הנוכחי ולכסת"ח מביש של שני קברניטי ממשלת ישראל בקיץ 2010, עטור ענני-המלחמה.
דומה לציבור הישראלי, כי מלחמות הפוליטיקאים והגנרלים ב"חזית" מינוי הרמטכ"ל, כמו בוועדות החקירה המפשפשות באחריות ל"פאשלה" כביכול בעצירת המשט הטורקי, משמשות מפלט לרגע או מחסה מהדחק הנפשי בו נתונות המערכות השולטות על קיומה וביטחונה של מדינת ישראל. על פניו נראה כי האגו של רודפי השררה והכוח, בכל הרמות, מעביר אותם על דעתם, ומעורר את השאלה הזועקת לשמיה של המדינה: איך אפשר לסמוך עליכם כשענני מלחמה מתקדרים מעל ראשינו?

הערות

1. בספר התקדשות - זיכרונות ממליוה"כ, יוסי בלום הלוי, הוצאת מיתאם 1999, עמ' 134-151 "היהודים ישנים" על 7 דיונים של הממשלה והמטכ"ל ביום הכיפורים בקריה בת"א, יום הכיפורים 5:30 לפנות בוקר ועד שעה שתיים אחה"צ של יוה"כ תשל"ד - 6/10/1973.
2. תנועת גדוד 9 מאוגדת מנדלר לקראת קו הסנפירים והמעוזים אל עבר מוצבי הגזרה הצפונית של התעלה בצהרי יום הכיפורים שנעצרה והוחזרה לבסיסיה משום שהפיקוד לא רצה "לחמם את הגזרה".
3. חזית רמת הגולן התמוטטה בשל סירוב מח"ט 7 ינוש בנגל, לקבל מרות של מח"ט 188 שהיה בסולם ההיררכיה מפקד הרמה בהיעדר מפקד האוגדה ואלוף הפיקוד. ינוש הורה לחטיבה 7 לנוע לעבר צפון הרמה שאופיין בטופוגרפיה וקווי הגנה טובים ביחס לדרום הרמה השטוח, אשר נעדר תוואי הגנה. החלטה זו הובילה לאי מימוש תוכנית ההגנה בכוח של 2 חטיבות שריון, לפריצת הקווים, להשמדת חטיבה 188 וכמעט לנפילת הרמה כולה תוך סיכון צפון מדינת ישראל.
4. לדוגמה: שיטת עצירת ספינות המעפילים על-ידי הצי הבריטי באמצעות שתי ספינות הנצמדות אליה וזריקת כבש או גשרון פריצה. החזרת המאווי מרמרה, שלפי חוקי המלחמה הפכה לרכוש מדינת ישראל, הוחזרה במהלך פחדני וללא תנאי לטורקים במקום שתשמש בעתיד ספינה לעצירת משטים נוספים. ישנן ספינות אזרחיות בגודל דומה שניתן להשתמש בהן למטרה כפולה - תובלה ועצירה לעת מצוא.

שאלות לאהוד ברק מאזרחי ישראל
[צילום: פלאש 90]

א. מדוע לא יידעת את ממלא-מקומו של ראש הממשלה בהיעדרו על התרחשות המשבר במאווי מרמרה?
ב. באיזו עבודת מטה אושרה, אם בכלל, הקונספציה של שימוש בנשק לא קטלני בידי לוחמי שייטת 13?
ג. האם אתה נתת את ההוראה להשתמש ברובי צבע ללא חימוש תקני של לוחמי השייטת בעת השתלטות על ספינת הדגל הטורקית?
ד. אם לא, מי יזם את השימוש ברובי צבע? האם "רוח המפקד" שלך הובילה לשימוש ברובי צבע על-ידי מפקדת חיל הים?
ה. האם לא היו קיימות דרכי פעולה (דפ"א) אחרות לעצירת המשט בלא אש חיה?
ו. אם אכן כך נאמר על-ידי המתכננים הצבאיים, שיש רק דפ"א אחד להשתלטות, כביכול, מדוע לא בדקת בכל-זאת חלופות אחרות כדי לאמת זאת?4
ז. האם יחסי העבודה המעורערים שלך עם הרמטכ"ל, כפי שניתן להסיק מפרסומים בתקשורת, הובילו לאותם ליקויים בתכנון, בתיאום, בבקרה ובניהול המשבר הבינלאומי שהתחולל בעקבות הצלחת צה"ל לבלום את המשט בהתאם להחלטת הממשלה?
ח. האם יחסיך אלה עם המערכת הצבאית מאפשרים לך לנהל את נושאי הביטחון הלאומי וקיומה של מדינת ישראל בהתאמה לרמת הסיכונים והאיומים המופנים כלפיה בימים אלה?

שאלות לבנימין נתניהו מאזרחי מדינת ישראל
[צילום: מן הטלוויזיה]

אתה טוען כי קיימת הפרדה בין אחריותך לקבלת ההחלטה על עצירת המשט, שלדבריך היא החלטה מדינית, לבין הביצוע המוטל על הדרג הצבאי (בדיוק לפי תקדים אגרנט).
א. האם קבעת מדדי ביצוע או קריטריונים לפיהם נקבעת הצלחה או כישלון של הדרג הצבאי בביצוע המשימה? לדוגמה: ביצוע לפיו כמות ההרוגים מקרב נוסעי המשט היא אפס או מינימלית.
ב. האם נתת הנחיה שאסור שייהרג מי מנוסעי המשט? ואם כך נהגת, האם קבעת מהו תג המחיר שעל חיילי צה"ל לשלם כדי לעמוד במדד זה? הרוג אחד? חמישה? עשרה חללי צה"ל?
ג. האם אתה, ראש הממשלה, השתתפת בדיון או בסיעור מוחות, שירד לפרטי התסריטים האפשריים בתהליך ההשתלטות על המשט? בכלל, קיבלתם החלטות לביצוע, או שסתם "שחררתם קיטור" ברוח תרבות הניהול הישראלית החפיפניקית של: "החלטה שלא להחליט"?
ד. האם קיבלת ישירות או דרך המתאם הצבאי שלך העתק של פקודת המבצע המטכ"לית (מאמ"ץ או ממפקדת זרוע הים) וחיווית דעתך על מתווה הפעולה?
ה. מי מזרועות המודיעין סיפק מידע לפיו המשט הטורקי הינו של "פעילי שלום בלתי חמושים"? אמ"ן? המוסד? השב"כ? משרד החוץ? האם המועצה לביטחון לאומי מתאמת מידע מכל אלה?
ו. מי מגורמי המודיעין לא העביר לידיעתך, או לידיעת שר הביטחון והרמטכ"ל, ציון-ידיעות-חיוניות (צי"ח), שבו בשידור טלוויזיוני מהספינה "מאווי מרמרה" נראים מחבלי ה-IHH חמושים בסכינים ובנשק קר המאיימים לפגוע בחיילי צה"ל? אם זה לא הדליק למטה שלך אור אדום, מה כן אמור להדליק?
ז. מה היה תפקידה של המועצה לביטחון לאומי בכל הסיפור הזה? האם המטה שלה לא אמור היה לרכז את מכלול התכנונים, מעקב ההחלטות והתיאומים שכה חסרו בעת היעדרותך מהארץ ביום הקרב?
ח. האם השארת הנחיות לממלא-מקומך?
ט. האם דאגת בנהלים ובהוראות קבע של משרדך ששר הביטחון יתאם בהיעדרך את הפעילויות עם ממלא-מקומך?
י. מי אחראי לתכנון המבצעי שהניח כי מדובר בספינת שלום בלתי חמושה? אתה עצמך? שר הביטחון? הרמטכ"ל? אגף המבצעים במטכ"ל (אמ"ץ)? מפקד חיל הים?
יא. מי נתן את ההוראה לביצוע השתלטות תוך שימוש ברובי צבע ללא חימוש לחימה תקני של לוחמי שייטת 13?
יב. האם וידאת שחיל הים ביצע נוהל קרב מסודר לקראת מבצע ההשתלטות, או לפחות נשקלו תסריטים של המקרה הגרוע ביותר?
יג. תרשה לי להזכיר לך: ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, היה נוהג במבצעים רגישים ומסוכנים להיפגש עם מפקדים ואנשי מפתח במבצעים חשאיים, להתרשם מאיכות התכנון, לבקר, לשאול שאלות ולדרוש מענה לנקודת שנויות במחלקות המחייבות תיקון ליקויים בתכנון. האם גם אתה נוהג כך? האם במקרה זה, שבו היה ידוע חודשים מראש על המשט, נהגת כך? אם לא, האם אין לך זמן או די סקרנות כיצד פועלות מערכות צבאיות, ולהפיק לקחים אישיים לשיפור תפקידך כקברניט?
יד. אדוני ראש הממשלה: בעדותך לפני ועדת טירקל השתמע מדבריך, שאתה עושה הפרדה ברורה בין החלטות "מדיניות" של הקברניט, לבין האחריות מיישום תוצאותיה ה"צבאיות" על-ידי הדרג המבצע. האם נתת דעתך על כך שתפיסה כזו משמעותה הפרדה הרסנית בין הסמכות לתת פקודות לבין האחריות על תוצאותיה? האם לקחת בחשבון את השפעת ההתחמקות הזו מאחריותך על רוח המפקד ואחוות הלוחמים של צה"ל?
טו. ושאלה אחרונה - האם אדוני טרח להבין את משמעות הטלת האחריות האישית שלך, כקברניט, על הדרג הצבאי? הלא הצבא ביצע במלואה את ההוראה שקיבל ממך לעצור את המשט ולא לאפשר לו להגיע לחופי עזה בשל התקדים המסוכן מאין כמוהו לביטחונה הלאומי של מדינת ישראל! הלא הצבא ביצע משימה זו בלא נפגעים לכוחותינו תוך מילוי כל הנחיות הדרג המדיני להימנע ככל הניתן מנפגעים בקרב מובילי המשט? אז איזו עילה יש לך או לשר הביטחון שלך להטיל אחריות שהיא כל כולה מדינית במשמעויותיה על הדרג הצבאי? האינך סבור אדוני שזו הבעיה שלך! זבש"ך בלשון החיילים?

תהיות וחששות

רבותינו, ראש הממשלה ושר הביטחון: אנו אזרחי מדינת ישראל מביטים אליכם בתהיות, בחששות - שמא ההגה שנתנו בידיכם מצוי בידיים לא אמונות. שבו והתבוננו במראה: כך נוהגת מנהיגות של אומה המצויה במלחמה? כזו שגורמים שונים בתקשורת העולמית מערערים על הלגיטימיות שלה ומייחלים לסופה?
ואתם? האם יש לכם מעט יראת כבוד למשרות שהפקדנו בידיכם? לאחריות הכבדה, למורשת ולזכויות של העם היהודי במולדתנו, לא רק בדורנו ובימי חיינו אלא לאלה של הדורות הבאים אחרינו? היכן צדקת הדרך שחייבת להתגבר על איומים מאויבים ולחצים מידידים? האם אינכם רואים שכל הקטסטרופות של מאבקנו לקיום, בין אם ממבצע זה או אחר או מהמשט הזה - נובעות מכניעתכם ל"דעת הקהל העולמית" כביכול? מדוע אין אתם מפגינים יכולת עמידה מינימלית? מתי - אם בכלל - תוכיחו שאתם גברים?

תאריך:  12/08/2010   |   עודכן:  12/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך אפשר לסמוך עליכם?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
עצירת המשט , הצלחה גדולה
אליהו חיים  |  12/08/10 20:31
2
כולם ואפסם עוד - מפחיד
שימעון הצדיק  |  12/08/10 20:34
3
וואללה אתה קשקשן !!!
ישמעאל  |  12/08/10 20:51
4
תשובה: אי אפשר
אלישמע  |  13/08/10 08:37
5
תג מחיר
גדעון אמיר  |  13/08/10 09:42
 
- הערה לכותב גדעון אמיר
יוסי בלום הלוי  |  15/08/10 01:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
הוא לא נהג מנהגי אדנות, לא נהג ביהירות כלפי תושבי הארץ, בני עם אחר, אלא נהג בהם בכבוד, שלמרבה הכאב אינו מהווה תמרור-דרך ביחסינו אל בני המיעוט הלאומי החי בתוכנו
ג'וליה צ'ייטין
מפגש גרמני-ישראלי-פלסטיני עשוי להיות בלתי-אפשרי, אך גם יכול לצאת ממנו משהו מדהים, תורם, ממלא, ממריא
עליס בליטנטל
הצלחה לא רגילה למחזה ישראלי של ממש, ללא שמץ של מבט קל למחזאות זרה, בלי "השאלה" מחו"ל, הכל שלנו נטו
רבקה שפק ליסק
רוב החוקרים קובעים כי אין בסיס לטענה שהייתה התאסלמות המונית של יהודים בתקופה הערבית, גם אם הייתה התאסלמות של יחידים
יהונתן דחוח-הלוי
חיזבאללה פרסם שתי גרסאות שונות בתכלית בנוגע לפעולת השייטת באנסארייה    שתיהן מאדירות את יכולות המודיעין של חיזבאללה; האחת בתחום המודיעין היומינטי והאחרת הסיגינטי    ואולם, העובדה שמדובר בגרסאות סותרות משליכה באופן ישיר על מידת המהימנות שיש לתת לטענות חסן נסראללה בעניין זה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il