X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מושגים
במידה שלמאמר דעה משמיץ השתרבבו עובדות, האם זכאי הכותב לחסות בצל הגנת 'הבעת הדעה' הזכות לשם טוב או חופש הביטוי - מה גובר? שאלות אלו נדונו בהלכת חברת החשמל נ' הארץ
▪  ▪  ▪
הזכות של בכיר בחברת החשמל לשם טוב גוברת על חופש הביטוי של העיתונאי לבקר אותו? [צילום: פלאש 90]
הלכת אבנרי נ' שפירא
ענבל בר-און
האם ראוי שבית המשפט יתן צו מניעה כנגד פרסום המוציא את לשונו של הנפגע רעה? הכל תלוי באיזון בין הערכים המתנגשים - חופש הביטוי והזכות לשם טוב
לרשימה המלאה

הלכת אפל נ' חסון
ענבל בר-און
האם אמירה שייחסה הכתבת איילה חסון לדוד אפל "הוא יהיה משלנו" עולה כדי לשון הרע? תלוי כיצד האדם הסביר יפרש זאת * ותלוי במידת ההגנה שאישי ציבור זכאים לה מפני לשון הרע
לרשימה המלאה

בג"צ קול העם נ' שר הפנים
ענבל בר-און
אחד מפסקי הדין המכוננים של מדינת ישראל הינו בג"צ קול העם * שופטי שנות החמישים, ב'משפט המקובל נוסח ישראל', עגנו את חופש הביטוי בפסיקה * מבחן הוודאות הקרובה הפך מאז למבחן מקובל בפסיקה לבחינת החלטות מנהליות
לרשימה המלאה

חופש הביטוי
ענבל בר-און
הגם שחופש הביטוי מהווה את ערך היסוד בחברה דמוקרטית, אל מולו עומדים זכויות ואינטרסים שונים: הזכות לשם טוב, לפרטיות, לכבוד, אינטרס בטחון המדינה ועוד
לרשימה המלאה

כיצד יש להתייחס להגנה שבסעיף 15(4) לחוק איסור לשון הרע, התשכ"ה - 1965, אשר קובעת כי מקום בו "הפרסום היה הבעת דיעה על הנפגע בתפקיד שיפוטי, רשמי או ציבורי בשירות ציבורי או בקשר לעניין ציבורי או על אופיו, עברו, מעשיו, דיעותיו של הנפגע, במידה שהם נתגלו באותה התנהגות" תקום הגנת תום הלב לדברי לשון הרע?
זו השאלה אשר נדונה בד"נ 9/77 חברת החשמל נ. הארץ, פ"ד ל"ב (3) 337. באותה פרשה, נכתב בעיתון הארץ כי פקיד בכיר בחברת החשמל, אשר רכש מכונית יוקרתית, והבטיח, בשל זעם ציבורי, למכור את המכונית ולהשיב את הכסף לקופת הציבור, אינו באמת חפץ למכור את מכוניתו, והוא סבור שיוכל להתירה במחסן "עד אשר יחלוף הזעם הציבורי". האם דברים אלו הינם עובדה, שאינה חוסה תחת הגנת סעיף 14 לחוק איסור לשון הרע, היא הגנת "אמת דיברתי", או שמא דברים אלו הינם עמדה, אשר חוסה תחת ההגנה שבסעיף 15(4) לחוק איסור לשון הרע? בעוד שדעת הרוב, מפי השופט לנדוי, פירשה ביטוי זה ככזה שמשתמע ממנו שהכותב יודע משהו, ועל כן ככתיבת עובדה לא נכונה, דעת המיעוט, מפי השופט שמגר, סברה כי ניתן להקיש מן הדברים כי זוהי עמדתו של הכותב בלבד על סמך הנתונים, והכותב אינו יודע משהו מיוחד, ומביע עמדה תוך מתן אפשרות לקורא לשפוט. אך המחלוקת בין שופט הרוב לשופטי המיעוט לא נסובה אך ורק על שאלת העמדה/עובדה, אלא על שאלה תורתית-משפטית מהותית יותר: באיזון בין חופש הביטוי לבין הזכות לשם טוב, איזו זכות גוברת?
בעוד שהשופט שמגר, בדעת המיעוט, סבר כי האיזון בין חופש הביטוי לבין הזכות לשם טוב הינו אנכי, ובעקבות הדברים שנאמרו בבג"צ קול העם, חופש הביטוי גובר, השופט לנדוי, בדעת הרוב, סבר כי האיזון בין חופש הביטוי לבין הזכות לשם טוב צריך להיות אופקי, ואם דינה של אחת הזכויות לגבור, דווקא הזכות לשם טוב, שהיא 'זכות חיובית', להבדיל מן החופש, שהוא 'זכות שלילית' (היינו זכות שאינה מחייבת את המדינה לעשות מעשה אלא דווקא להימנע מעשות מעשה), היא זו שצריכה לגבור.

השופט לנדוי: הזכות לשם טוב עדיפה

לשיטת השופט לנדוי, האיזון בין הזכות לשם טוב לבין חופש הביטוי אינו איזון אנכי, אלא אופקי: אין להעמיד את חופש הביטוי, זכות שאף אינה כתובה עלי ספר, מעל לזכות לשם טוב: הזכויות שוות בערכן ויש לקיים ביניהן איזון אופקי. אבל אם בכל-זאת יש מקום לדרג בין חופש הביטוי לבין הזכות לשם טוב, יש להעדיף את הזכות לשם טוב, בהיותה זכות-על, על פני החירות – חופש הביטוי. פגיעה בשם הטוב ביהדות משולה לרצח. בהצעת חוק יסוד זכויות האדם והאזרח הוגבל חופש הביטוי, אך לא הוגבלה הזכות לשם טוב. הקיצוניות שבה נוקט המשפט האמריקני בהעדיפו את חופש הביטוי באופן מוחלט וקיצוני על-פי הזכות לשם טוב, מקומה לא יכירנה פה (ראה הלכת NYTIMES). על הלכת NYTIME נמתחה ביקורת בהיותה רומנטית מדי היות שישנו כוח רב לתקשורת התאגידים על פני האזרח הקטן, ואין היא מסמלת את "חופש הביטוי" של האזרח הפשוט. יש לזכור שעליית הנאציזם מוכיחה לאן מוביל השימוש לרעה בחופש הביטוי. יש האומרים שדיני הדיבה החזקים באנגליה מנעו את עליית הפשיזם הטוטליטרי שם.
יש לאתר את האיזון הראוי בין חופש הביטוי לבין הזכות לשם טוב – העיתונות תוכל למלא תפקידה הציבורי לבקר פעולתם של אישי ציבור גם ללא 'חופש השמצה'. את סעיף 15(4) לחוק איסור לשון הרע ולפיו פרסום לא ייחשב לשון הרע אם הינו "הבעת דיעה על התנהגות הנפגע בתפקיד ציבורי או בקשר לעניין ציבור" אין לפרש בצמצום תוך העדפת חופש הביטוי, אלא כלשונו. לשון סעיף 15(4) לחוק איסור לשון הרע (והחוק בכללו) מאזנת איזון ראוי בין הערכים המתנגשים של הזכות לשם טוב ושל חופש הביטוי.
הוצאת לשון הרע חייבת להיעשות בתום לב ולעמוד בתנאי סעיף 15(4), קרי לתאר את התנהגות הנפגע בתפקיד ציבורי תוך הקפדה על האמת, ולהביע בגין כך עמדה (אשר אינה חייבת להיות אמת).
ציון העובדות עליהן מושתתת העמדה חייב להיות אמת בשים לב לכך ש: א) ההגנה לא תישלל אך ורק בשל כך שפרט - לוודאי שולי - שאין בו אמת נכנס לטקסט; ב) שהנתבע/נאשם פורש את העובדות לאשורן; ג) אין צורך לפרט עובדות אשר ידועות לציבור ממילא. ברם – באם השתרבב פרט עובדתי אל תוך הדעה, יש לסווג את הפרסום כדעה, וזאת מכוח סעיף 15 ו–16 לחוק (שאין לפרשו פרשנות מצמצמת).

שמגר: חופש הביטוי גובר

לשיטת השופט שמגר, טענה כי מתקיים איזון אופקי בין הזכות לשם טוב לבין חופש הביטוי, פירושה אי-העמדת מבחנים ברורים להכרעה בין הערכים מקום בו הם מתנגשים, ומתן כוח פטרנליסטי שרירותי לשופט להחליט בנסיבותיו של כל מקרה ומקרה, ולא כך צריך להיות הדבר. יש ליתן לחופש הביטוי מעמד-על וזאת בשל הלכת קול העם, ופירושו של דבר כי אם להבעת הדעה משתרבבות עובדות אבל בהיקף נמוך, יש להעדיף את ההגנה על חופש הביטוי, שאחרת - אדם מן הישוב יחשוש למתוח ביקורת על פקיד ציבור כיוון שיחשוש מן ההליכים אשר צפויים לו מטעם אותו פקיד ציבור. יש לזכור כי לרשות הציבורית משאבים לנהל תביעות לשון הרע שכאלו, משאבים אשר אין בידיו של אדם פרטי, ואשר נגבו מכספי המיסים של הציבור. פירוש סעיף 15(4) באופן כזה ולפיו כל אי-דיוק עובדתי יוביל להשתת פיצויים בגין לשון הרע על המפרסם, יחניק את ביקורתו של אדם פרטי על רשות השלטון, בעוד ביקורת זו הינה באיבה, וזאת מחשש לפתיחת הליכים. יש להעדיף את חופש הביטוי על פני הזכות לשם טוב.

ד"נ 9/77 חברת החשמל נ. הארץ, פ"ד ל"ב (3) 337
תאריך:  15/08/2010   |   עודכן:  16/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
ברגיל, זכויות היסוד של הפרט הן חובה המוטלת על השלטון    האם גם פרטים מובהקים חבים בכיבוד זה את זכויות האדם של רעהו? לשיטת אהרן ברק: כן
ענבל בר-און
האם הבורסה ליהלומים רשאית לחסום כניסתו של סוחר יהלומים, אך ורק משום שהבניין שבו היא שוכנת מצוי בבעלותה הפרטית? לא, משום שהבורסה ליהלומים היא גוף פרטי בעל אופי ציבורי
ענבל בר-און
ישנם גופים פרטיים, אשר עליהם חלים דיני המשפט הפרטי, וישנם גופים ציבוריים, אשר כפופים לכללי המשפט הציבורי והמנהלי    וישנם אי אלו יצורי כלאיים אשר כפוםים ל'דואליות נורמטיבית'
ענבל בר-און
האם רשאית חברה קדישא לאסור על קרובי משפחת הנפטר שבאו מארה"ב לחרוט כיתוב לועזי על המצבה?    שאלה זו נדונה בפרשת קסטנבאום המפורסמת, והתשובה קשורה בכבוד האדם, בתקנת הציבור, בתניה מקפחת בחוזה אחיד ובאופייה הציבורי של חברה קדישא
ענבל בר-און
כוחה של הרשות השלטונית ביחס לפרט הוא עצום    היא יכולה להביא למאסרו, לגבות ממנו קנסות ולהפקיע ממנו קרקעות    מי יעמוד בפתח כשומר ראש וירסן את כוחה? דיני המשפט המנהלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il