X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט העליון שב ומדגיש את הזכות לנכות הוצאות הכרוכות במכירת המקרקעין, יהיה גובהן אשר יהא
▪  ▪  ▪

בעבר עמדנו על חשיבותו של עיקרון הטלת מס אמת בעת מכירת מקרקעין, דהיינו מס החל על השבח (הרווח בלבד), תוך התחשבות בכל ההוצאות הנדרשות לשם כך. אף שהדברים נראים פשוטים וברורים, העוסקים במלאכה נוכחים לא אחת בקושי שמערימים חלק ממשרדי מיסוי מקרקעין ביחס להכרה בהוצאות וניכויים כמפחיתים את השבח. לפני מעט פחות משנה, פסק בית המשפט העליון בעניין גבריאלי (ע"א 8763/06) כי יש להכיר בשכר טירחת עו"ד ששולם בקשר לטיפול ברכישת הנכס, השבחתו ומכירתו, תוך שבית המשפט הדגיש כי אם הוכיח הנישום שהוציא הוצאה בגדר המטרות של סעיף 39, הרי שמנהל מס שבח אינו רשאי שלא להתיר את מלוא ההוצאה - יהא גובהה אשר יהא.
על-אף האמור לעיל, שבות ועולות בפני בית המשפט סוגיות בהן מסרב מנהל מיסוי מקרקעין להכיר בהוצאות. כך היה בעניינה של חברת זכי דוגה, אשר נסקר על ידינו לאחרונה בהקשר אחר - תחולת ההנחה בתקופה הקובעת על מס המכירה.
נושא נוסף אשר התעורר במסגרת הערעור (ע"א 7765/04) היה סירובו של המנהל להכיר בהוצאות שכר טירחה ששילמה החברה לכונס נכסים לצורך מכירת זכויותיה במקרקעין. שכר הטרחה נקבע על-פי החלטת ההוצאה לפועל בסכום שלא יעלה על 6% משווי העסקה. בפועל שולמו 4%, אך מנהל מיסוי מקרקעין סירב להכיר ביותר מ-2%, בטענה שזהו השיעור המקובל. ועדת הערר העלתה את שכר הטרחה המותר ל-3%, והן המנהל והן החברה ערערו על הקביעה.
אף בנושא זה, בדומה לנושא מס המכירה, קיבל בית המשפט העליון את עמדת החברה. בית המשפט קבע כי החברה זכאית להכיר במלוא ההוצאה ללא יוצא מן הכלל. בית המשפט, בפסק דינה של השופטת מרים נאור, שב וקובע שסעיף 39 המתיר את ניכוי ההוצאות אינו מונה רשימה סגורה אף לפני תיקון 55 שהבהיר את הדברים במפורש בחקיקה (הוספת המילה "לרבות"). על-רקע זה אין מקום להגביל את שכר הטרחה "בהתאם למקובל".
בכל הנוגע לטענה לפיה שולם שכר הכונס גם בגין ביצוע פעולות נוספות (טענה שהתקבלה בפסק דינה של ועדת הערר), הרי שבית המשפט העליון דוחה אותו מן הטעם שעל-ידי הצדדים הוגשו עובדות מוסכמות, במסגרתן לא טען המנהל ששכר הטרחה הוא בעד פעולות נוספות שאינן בגדר מכירת הזכויות במקרקעין. מאחר שעצם מינוי הכונס נועד לשם מכירת הזכויות, הרי שהנטל היה על המנהל להוכיח אחרת, והוא לא עשה כן.
תקוותנו כי לאור פסיקה אחרונה זו, אכן התרת הניכויים מן השבח, תותר על בסיס כלכלי, ומתוך הכרה בעיקרון שהודגש על-ידי בית המשפט של הטלת מס אמת על רווח כלכלי.

הכותבים הם ממשרד זיו שרון ושות' עורכי דין ואלתר עורכי דין.
תאריך:  16/09/2010   |   עודכן:  16/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מרים נאור / Miriam Naor
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ברוך שקד
האם המעמד של צופה מתמידה בתוכניות בישול יהפוך את אשתי לבשלנית טובה? לדעתה כן. עד שזה יקרה, אני אמשיך להיות שפן הניסוי לתבשיליה
ד"ר אסף הראל
ד"ר אסף הראל, מומחה למשפט ציבורי, מציע פתרון להסבת קלונו של ח"כ צחי הנגבי העוסק בפעילות ציבורית ברוכה: עבודות שירות בעמותה הנלחמת בשחיתות שלטונית
איתמר לוין
לכאורה, חזרה בתשובה היא דבר שמחוץ לגדר הטבע ושאינו נתפס בהיגיון האנושי. אך חז"ל לימדונו, שלמעשה היא בתוך הטבע
עו"ד אברהם פכטר
משפטו של צחי הנגבי מתמקד בסוגייה אחת עיקרית: האם במעשיו ובהרשעתו בעדות שקר יש משום "קלון"? אם ביהמ"ש יקבע שכן - הקריירה הפוליטית שלו בסכנה; אם לא - יוכל להמשיכה    עניין של "חיים ומוות פוליטיים" לנושא משרה ציבורית ופוליטיקאי בדם
ד"ר מוטי גולן
צום יום כיפור שחל בשבת יוצר שתי מהויות של סליחה, מחילה וכפרת עוונות - הן מצד יום הכיפור והן מצד יום השבת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il